به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: خانم آلنا دوهان، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل پس از سفر به ایران طی کنفرانسی خبری، اظهاراتی در خصوص تبعات تحریم بر وضعیت مردم ایران داشته است. وی تحریم را «اقدام یک‌جانبه قهری» خواند که دارای «آثار منفی» بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران است.

 مواضع دوهان درباره تبعات منفی تحریم‌ها بر وضعیت زندگی مردم به‌ویژه محدودیت‌های دسترسی به دارو، غذا و هم‌چنین ارتباطات علمی و دانشگاهی، موضوعی مثبت برای دیپلماسی عمومی ایران است تا ابعاد انسانی تبعات تحریم را برای افکار عمومی و رسانه‌های جهانی به خصوص در غرب بیان کند.

این گزارش می‌تواند گام مهمی برای بازتعریف حقوق بشر و نحوه ارزیابی نقض یا تأمین این حقوق باشد که بر نوع مواجهه دولت‌های غربی با این مسأله و مشروعیت تحریم‌های به‌اصطلاح حقوق‌بشری آنان تأثیر بگذارد. در واقع به جای آن‌که حقوق بشر در نحوه مواجهه با تعداد معدودی از پرونده‌های امنیتی و قضایی نگریسته شود، سطح زندگی عمومی مردم در حوزه‌های بهداشتی، تحصیلی و امثالهم به عنوان معیارهای حقوق بشر در نظر گرفته شود.

 از جنبه اثرگذاری بر نوع تصمیمات قدرت‌های بزرگ، طبعاً احتمال تغییر اندک است. ولی تدوین و ارائه این گزارش از سوی خانم لوهان در سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل، می‌تواند اهرم فشاری برای ایران در مقابل کشورهای غربی باشد. اهرمی که ایران به واسطه آن به ترغیب دولت‌های اروپایی به اجرای تعهدات‌شان و ایجاد هزینه رسانه‌ای و سیاسی برای تداوم تحریم‌های آمریکا مبادرت کند.

سفر خانم دوهان به ایران به‌رغم انتقادات گروه‌های مخالف ایران، تجربه‌ای موفق برای بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای بین‌المللی در راستای منافع ملی است. کاهش نقاط ضعف و ارتقای نقاط قوت این تجربه در کاهش اثرگذاری لابی‌های ضدایرانی در غرب، به خصوص در آمریکا مفید خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 2
    اگر با آمریکا از در دوستی در می اومدید اصلا و ابدا تحریم نبودیم و مردم در رفاه بودند.تحریم ها مردم را نابود کرد .
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 1
      داداش بزار یارانه نقدی تموم شه وقتی مجبور شدی با پول خودت روغن و مرغ و شوینده و ... بخری متوجه میشی
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      همون آمریکایی که تجزیه ایران هدفشه؟
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      اشتباهت همینه، ما با آمریکا از در دوستی در اومدیم، اون آمریکاست که کمر به نابودی ایران و ایرانی بسته و کوتاه هم نمیاد!! از قدیم گفتن یانکی جماعت فقط تودهنی و پس گردنی حالیشه و لاغیر!!!!
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      فعلا که پول یارانه نقدی تموم نشده و اربابت هم تو دهنی رو خورده، میدونم محتکرها و قاچاقچی های روغن و سوخت و اینا ناراحتن ولی میتونن از آب یخ استاده کنن!!! راستی ارتش تو آمریکا براتون شیر خشک آورد یانه؟! خخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس