کد خبر 1378725
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
تأیید و تکذیب‌های قیمت عرضه بلوکی خودروسازان عامل کاهشی شدن شاخص بورس

بورس در حالی امروز روند کاهشی داشت که طی معاملات روزهای گذشته به یک تعادل نسبی دست پیدا کرده بود، امروز معاملات خرد بازار سهام رشد ۳۷ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه باز هم درگیر معادلات خارج از بازار است. بورس در حالی امروز روند کاهشی داشت که طی معاملات روزهای گذشته به یک تعادل نسبی دست پیدا کرده بود. کاهش شدید شاخص کل بورس و خروج پول حقیقی از بورس نشان می دهد ریسک سرمایه گذاری در بورس همچنان برای عده ای از سهامداران بالاست.

طی روزهای گذشته تأیید و تکذیب‌هایی که درخصوص قیمت گذاری شرکت های خودروسازی در محافل رسمی و غیررسمی اتفاق افتاد، بی ثباتی در تصمیم گیری در بیرون از بورس را بیشتر نمایان کرد و همین مساله به داخل بازار سهام نیز تسری پیدا کرد.

البته نباید از نقش انتشار اخباری مبنی بر فروش ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط دولت طی روزهای اخیر نیز به سادگی گذشت.

امروز نیز بازار برای بیست و ششمین روز متوالی کاری، معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. همین مساله نشان دهنده قدرت خریداران نسبت به ارزش مازاد تقاضای بازار ۵۱۴ میلیارد تومان بود که نسبت به روز شنبه رشد ۴۲ درصدی داشته است.

* ریسک های فعلی بازار سرمایه

سیامک امانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت بورس گفت: طی روزهای گذشته نیروهای صعودی و نزولی بورس در تعادل نسبی بودند. بالا آمدن شاخص از مرز یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد سیگنال مثبت مهمی بود که امروز این مساله با شکست روبرو شد.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه تهران همیشه خرداد، ماه پرتلاطمی بوده است، انتشار صورت‌ های مالی و نزدیک شدن به موعد برگزاری مجامع ریسک‌ بازار در روزهای پیشِ رو افزایش داده است. البته نباید از ریسک تصمیم گیری که مربوط به بیرون از فضای بورس است، نیز به راحتی گذشت که این موضوع نیز تا حدود زیادی در ریزش امروز بورس تاثیرگذار بوده است.

امروز نمادهای کامودیتی محور بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در معاملات امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه فراورده‌های نفتی و کک افت کرد تا پالایشی‌ها قرمزترین گروه بازار باشند. پس از پالایشی‌ها، گروه‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، شرکت ‌های چند رشته‌ای صنعتی، فعالیت های جنبی مرتبط با واسطه‌ گری مالی، استخراج کانه ‌های فلزی و سرمایه ‌گذاری‌ ها قرمزترین گروه‌ ها بودند.

* افت دسته جمعی شاخص های بورس

در جریان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۲۵ هزار و ۱۱ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۲۱۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۱.۵۸ درصد بوده است. سقوط ۲۵ هزار واحدی بیشترین ریزش شاخص در ۵ هفته گذشته است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با کاهش ۸ هزار و ۷۳۲ واحدی در سطح ۴۳۲ هزار و ۲۳  واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱.۹۸ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۴۳ واحد پائین آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۳۱۷ واحد قرار گرفت.

* رشد خروج پول حقیقی از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۳ ماه اخیر است. گروه ‌های فرآورده های نفتی و کک، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت و نمادهای فروسیل، وآفر و سفار نیز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد معاملات خُرد بورس

امروز نیز مانند همه دوشنبه های گذشته، ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم ۱۶۱ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان افزایش یافت.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۳۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۷ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود ۴ درصد بوده است.  

* بازار سرمایه همچنان با مازاد تقاضا بسته می شود

در جریان معاملات امروز، ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۲۸۲ میلیارد تومان شد. ۱۲۹ سهم در پایان معاملات با صف فروش بسته شدند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۳ درصد افت کرد و در رقم ۴۱۱ میلیارد تومان ایستاد. صف خرید ۲۳ نماد نیز تا پایان معاملات باقی ماند.

امروز نمادهای سآبیک (شرکت سیمان آبیک)، ددانا (شرکت داروسازی دانا) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سیمرغ (شرکت سیمرغ)، افرا (افرانت)، ورنا (سرمایه‌ گذاری‌ رنا (هلدینگ))، سپید (سپید ماکیان) و سفارس (سیمان فارس و خوزستان) تعلق داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    گوش سهامدار از وعده های مدیران قبلی و فعلی پر هست این و عده ها و شو های تبلیغاتی بود که سهامدار رو بیچاره کرد و به این روز انداخت واقعا نمی دانیم با چه رویی می یان جلوی دوربین تلویزیون وعده میدن
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    بورس 25 هزار
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    وعده عشقی و پالایش
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    تنها جایی که با افتخار جلوی رشدش رو می گیرند بورسه
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    بورس تنها جایی هست که میتونن جلوشو بگیرن
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    و ضرر ۵۰ درصدی سهامدارا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس