عطوان: بعد از توقیف کشتی اماراتی نوبت کشتی‌های اسرائیل می‌رسد/ آتش‌بس ابوظبی و صنعا به پایان رسید؟

یک تحلیلگر ارشد منطقه‌ای تأکید کرد: تهدیدهای اسرائیل علیه ایران، نمایانگر وجود بحران فزاینده در اسرائیل است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» چاپ لندن، در سرمقاله‌ای نوشت: هدف اسرائیل از تهدیدها علیه ایران و سایر جریان‌های مقاومت، آرامش دادن به افکار عمومی نگران و مضطرب خویش است. رژیم اسرائیل، در انجام رزمایش زیاده روی می‌کند و در واقع در درون خود، از یک بحران فزاینده رنج می‌برد. هدف، کاستن از اضطراب در جبهه داخلی است. اسرائیل می‌گوید رزمایشی را با مشارکت نیروهای هوایی، دریایی و زمینی به مدت یک ماه برگزار می‌کند که در آن، حمله علیه ایران و همپیمانش در منطقه همچون حزب‌الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه شبیه‌سازی شده است.

اسرائیل با این رزمایش‌ها و اظهارنظرها می‌خواهد بگوید که گزینه نظامی همچنان مطرح است. رژیم‌ اشغالگر اسرائیل ده‌ها سال است که در حال انجام رزمایش است که صرفا از آنها می‌توان به‌عنوان «هیاهوی رسانه‌ای» نام برد. ایران در مدت یادشده به تقویت توان هسته‌ای خود پرداخته و درصد غنی‌سازی اورانیوم خود را به بیش از ۶۰ درصد رسانده و در حال ساخت فلز اورانیوم و پیشبرد توان موشک‌های بالستیک و پهپادهای خویش است که جزو مدرن‌ترین پهپادهای جهان به شمار می‌روند. ایران همچنین در حال تقویت توان نظامی همپیمانان خویش است. اگر هدف اسرائیل از این هیاهوی رسانه‌ای‌ ترساندن ایران باشد، باید از آن به‌عنوان یک شرط‌بندی شکست‌خورده نام برد، زیرا این خط‌مشی هرگز در مورد مقامات سیاسی و نظامی ایران جواب نداده و فاقد کارآیی است. مقامات ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری، متحد و یکپارچه هستند. آنها هیچ عجله‌ای برای توافق هسته‌ای با آمریکا ندارند.

با توجه به اینکه آمریکا و همپیمانان اروپایی‌اش در جنگ طولانی‌مدت و فرسایشی و پرهزینه اوکراین درگیر شده‌اند که آثار منفی فزاینده آن بر اقتصاد غرب در حال نمایان شدن است، تصور نمی‌کنیم آمریکا تا این اندازه احمق باشد که بخواهد به نفع اسرائیل، خود را درگیر جنگ موازی دیگری در خاورمیانه کند.

ایران اکنون در موقعیت قدرتمندی قرار گرفته است و توانست محاصره آمریکا را در هم بشکند و در حال صادر کردن حدود دو میلیون بشکه نفت در روز به قیمت ۱۱۵ دلار است. بنابراین امتیازات دلخواه واشنگتن را ارائه نمی‌کند، مگر آنکه به تمام خواسته‌های خود دست یابد. تحقق چنین امری سخت و دشوار است زیرا این موضوع به معنای تسلیم شدن کامل آمریکا در برابر شرایط ایران است. اسرائیل در همه جنگ‌هایی که علیه ایران و همپیمانانش به راه انداخت شکست خورد و اگر بخواهد وارد جنگ دیگری علیه ایران شود بدون شک این‌بار نیز شکست خواهد خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس