علی شکوری راد

وقتی یک رجل یا یک جبهه سیاسی رسما اعلام می‌کند که رغبتی به حضور در انتخابات ندارد و صندوق رأی را مرده می‌داند؛ این اعلان به معنی حرکت به سمت معارضه ضد امنیتی با نظام حاکم است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تحریم‌گران انتخابات 1400 می‌گویند برای انتخابات رغبتی ندارند!

علاقه به اسلحه پس از بی‌رغبتی برای حضور در انتخابات

هشدار آیت‌الله کعبی درباره منحرفین مدعی عدالتخواهی/ تحرّک جدید فرماندهان فتنه پس از "تحریم انتخابات"

علی شکوری‌راد، ‌ سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال خبرگزاری ایلنا که آیا درباره انتخابات مجلس آینده برنامه‌ای –در جبهه اصلاحات- تدوین شده است یا خیر و از چه زمانی قرار است وارد بحث انتخابات شوید، گفته:

"هنوز بحثی شکل نگرفته است. تجربه انتخابات گذشته نوعی بی‌رغبتی به انتخابات را در بین غالب احزاب و گروه‌ها به وجود آورده است. به همین دلیل فعلا انگیزه‌ای برای ورود به بحث انتخابات در درون مجموعه وجود ندارد! "[1]

*یک اصل ساده در سیاست‌ورزی وجود دارد و آن اینکه وقتی یک رجل یا یک جبهه سیاسی رسما اعلام می‌کند که رغبتی به حضور در انتخابات ندارد و صندوق رأی را مرده می‌داند؛ این اعتراف به منزله خروج از جمهوریت و آغاز حرکت آن رجل و آن جبهه به سمت معارضه امنیتی با نظام حاکم است.

در واقع بشر هنگام انتخاب زیست اجتماعی به سمت مفاهیمی مثل قرارداد اجتماعی و دموکراسی حرکت کرد تا جامعه از تنش‌های امنیتی دور باشد فلذا بدیهیست هنگامی که یک جریان سیاسی دست به تحریم انتخابات می‌زند و بی‌هیچ خجالت و حیایی عنوان می‌کند که رغبتی به حضور در انتخابات ندارد؛ یعنی هیچیک از مفاهیم قرارداد اجتماعی و جمهور و رأی مردم را قبول ندارد و صرفا به حاکمیت اسلحه می‌اندیشد.

تحریم انتخابات‌های 98 و 1400 اگرچه آنطور که باید از سوی خواص کشور مورد رصد و اقتراح قرار نگرفت اما این حرکت خطرناک می‌رود تا به یک معضل بزرگ سیاسی و امنیتی برای نظام و مردم تبدیل شود.

رسوا کردن عاملان این حرکت شریرانه، تبیین قبح تحریم انتخابات برای مردم و ضرورت نگاه امنیتی به آنچه در خروج جبهه اصلاحات از جمهوریت نظام اسلامی گذشت؛ از الزامات جلوگیری از آسیب‌های معضل اشاره شده، هستند.

پیش از این برخی دیگر از رجال اصلاح‌طلب اظهار کرده‌اند که انتخابات سال آینده را هم تحریم خواهند کرد! [2]

***

هشدار آیت‌الله کعبی درباره منحرفین مدعی عدالتخواهی

هشدار آیت‌الله کعبی درباره منحرفین مدعی عدالتخواهی/ تحرّک جدید فرماندهان فتنه پس از "تحریم انتخابات"

ایسنا گزارش داد: آیت‌الله شیخ‌عباس کعبی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در نشست «جریان‌های حلقه های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» که از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، گفته است:

"جامعه اسلامی بدون حضور مردم ناقص می ماند. معیارها، ضوابط و ملاک های حضور مردم در صحنه باید به گونه‌ای باشد که منجر به تشکیل جریان‌های انحرافی به عنوان مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی نشود."[3]

*فرقانیزه شدن و رویت نشانه‌های انحراف در برخی ادعاهای عدالتخواهی تندروانه؛ سبب‌ساز هشدارهای مهمی از سوی خواص کشور و مراجع اجتماعی شده است.

چه اینکه عدالتخواهی تندروانه اشاره شده که مثل یک انحراف در دامان پاک عدالتخواهی جا خوش کرده؛ نه تنها شفا دهنده چیزی نیست بلکه با اندک رصد و تأملی در عمق و پیرامون آن مشخص می‌شود که مقصد این قبیل تندروی‌های به ناکجاست.

بدیهیست که عدالتخواهی جز از مسیر عقلانیت و در نظر گرفتن مصالح مردم و حکومت به سرانجام نخواهد رسید اما تندروی و انحرافی که عدالتخواهی را تهدید می‌کند بر اساس آنچه از سوابق آن می‌دانیم قصد دارد با تکفیر، با بددهنی و هتاکی، با طعنه به عقلانیت و با بی‌تفاوتی نسبت به همراستایی برخی اهدافش با اهداف بدخواهان به سرمنزل مقصود برسد.

مقصد و مقصودی که البته گویا قرار است وسیله را هم توجیه کند!

و از همینجاست که انحراف مورد اشاره آیت‌ا... کعبی و سایرین پیرامون مفهوم پاک و عقلانی عدالتخواهی و دادخواهی شکل می‌گیرد.

تشخیص و معرفی جریانات انحرافی مدعی عدالتخواهی به مردم، از وظایف خواص و رسانه‌هاست که باید در انجام آن اهتمام لازم را داشته باشند.

***

تحرّک جدید فرماندهان فتنه پس از "تحریم انتخابات"

تمام شد؛ دیگر امیدی به اصلاح نیست!

هشدار آیت‌الله کعبی درباره منحرفین مدعی عدالتخواهی/ تحرّک جدید فرماندهان فتنه پس از "تحریم انتخابات"

محسن رنانی، از استادان اصلاح‌طلب اخیرا در یادداشتی که سایت صبح ما آنرا منتشر کرد مدعی شد که امیدی به اصلاح در جامعه ایران وجود ندارد!

در بخشی از یادداشت مذکور می‌خوانیم: نه این که [نظام] نخواهد اوضاع بهتر شود، حتما می‌خواهد، اما دیگر توانش را ندارد. خیلی دلشان می‌خواهد بشود، اما نظام تدبیر چنان از اندیشمندان واقعی و انرژی خِرد جمعی تخلیه شده و چنان در محاصره رانت‌خواران قرار گرفته است که دیگر توان ایجاد تغییر ندارد.

این یادداشت می‌افزاید: بدون تغییرات ساختاری و افق‌گشایی، امکان برون رفت از این باتلاق برای حکومت وجود ندارد. اما افق‌گشایی نیز نیازمند اعتماد به نفس و انرژی روانی عظیمی است که دیگر در ساختار قدرت دیده نمی‌شود.

رنانی در ادامه تصریح می‌کند: از بس همه‌چیز را بزک کرده‌اند، خودشان هم خوب می‌دانند که پشت صحنه چقدر خالی است و برای همین از ریسمان سیاه و سفید هم می‌ترسند. امتحانش ساده است؛ به آنها می‌گوییم نمی‌خواهد همه بحران‌های بزرگ کشور را حل کنید، فقط یک کار کوچک را به طور کامل و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، انجام بدهید تا معلوم شود اصلا این سیستم هنوز زنده و پویا است یا در سراشیبی اضمحلال است. در مهر ۱۳۹۵ گفتم حکومت دارد از مرحله امکان اصلاح عبور می کند و اگر می‌خواهد توانایی و پویایی خودش را به آزمون بسپارد فقط تکلیف بحران در یک مساله (بحران در صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی) را حل کند. اگر توانست، ‌ آنگاه بقیه حوزه ها را هم می تواند. الان می‌گویم نه تنها بحران صندوق‌های تامین‌اجتماعی را، نه تنها بحران آب را، نه تنها بحران انرژی را، نه تنها بحران تورم را، نه تنها بحران بیکاری را و… نمی تواند بلکه مشکلات خیلی ساده‌تر را هم نخواهد توانست حل کند.

یادداشت اشاره شده با این عبارات نیز پایان می‌یابد:

"سال ۱۳۸۱ گفتم «سقوط سرمایه اجتماعی» آغاز شده است؛ ولی حالا عرض می‌کنم سرمایه‌اجتماعی حکومت «تمام شده است» . البته می‌توانند با میتینگ‌های خیابانی هیاهو کنند، اما اقداماتی که نتیجه واقعی بدهد و به مردم «حس واقعی بهبود» بدهد را نخواهند، توانست. اما در عوض به آینده ایران بسیار امیدوارم. هرچه اقتدار حکومت کاهش می‌یابد، اقتدار جامعه مدنی بالا می رود و با تداوم این ناموازنه، امید به آینده ایران بالاتر می‌رود."[4]

*البته از سابقه سیاه‌نمای هسته سخت اصلاحات انتظاری جز همین "فرمان ناامیدی عمومی" هم نبود!

چه اینکه مردم و مخاطبان محترم تا این حد عامی نیستند که ندانند وقتی یک جریان سیاسی دست به رفتار شریرانه تحریم انتخابات می‌زند و صراحتا اعلام می‌داند که صندوق رأی را مرده می‌داند؛ پس طبیعتا در صبح فردایی مثل امروز از ناامیدی نسبت به اصلاح نیز حرف می‌زند.

دقت شود که اظهارات رنانی شاهد دیگریست بر مدعای تحلیلی وبلاگ مشرق مبنی بر اینکه تحریم کنندگان انتخابات به سمت برداشتن اسلحه علیه نظام و مردم میل کرده‌اند زیرا کسی که از سیاست‌ورزی ناامید می‌شود و همچنان مدعای ماندن در سیاست را دارد پس لاجرم به توطئه می‌اندیشد.

جدای از این، اظهارات رنانی با هیچ منطق و عقلانیتی هم سازگار نیست چه اینکه فی‌المثل اگر اصلاح‌طلبان دست به تحریم انتخابات نزده بودند و اگر مردم به کس دیگری در انتخابات 1400 رأی داده بودند؛ بسا که امروز نامزد اصلاح‌طلبان در رأس اجرائیات کشور بود و آقای رنانی از ناامیدی مطلق حرف نمی‌زد!

پس اگر هم ضعفی هست اولا به بدعملی اصلاح‌طلبان نیز برمی‌گردد و ثانیا آقایان در فاز دوم ماجرا یعنی ذبح صندوق رأی نیز مقصرند زیرا امکان بهبود اوضاع با رأی خوب در انتخابات‌های بعدی را هم به زعم خود از بین برده‌اند.

از طرف دیگر شرایط کشور نیز اگرچه با مشکلاتی مثل گرانی بیقاعده مواجه هست اما باید پذیرفت که این مقوله یک مشکل روزمره در تمام حاکمیت‌های دنیاست که نمی‌توان به آن اطلاق بحران کرد و یا از قِبل آن نتیجه "مرگ اصلاح" را گرفت!

در اقتفای این 2 گزاره تحلیلی که مطرح کردیم البته سوابق آقای رنانی هم باید محل توجه باشد.

مردم باید بدانند کسی که در مقابل آنها نمایش روحوضی "ناامیدی برای اصلاح"‌ را به راه انداخته است پیش از این نیز در اظهاراتی مدعی شده بود امام خمینی(ره) دچار خطای ترکیب بوده که گفته ما هم دنیا را آباد می‌کنیم و هم آخرت را...! [5]

این فرد چندی قبل نیز از این گفته بود که اگر ما در ایران فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کنیم به نفع ماست. [6]

حاکمیت در برابر تکرار آبان 98 توان مقاومت ندارد [7] نیز از دیگر اظهارات تأمل برانگیز این فرد است.

این گزینه بایستی از بام تا شام توسط خواص و رسانه‌ها در گوش جامعه نجوا شود که از "صندوق رأی" هزاران معجزه برمی‌خیزد همانطور که ممکن است با "رأی بد" از آن بلا خیزد.

و مادام که "صندوق رأی" هست، هر تأکیدی بر ناامیدی و بسته بودن راه‌های اصلاح به مثابه مهمات‌رسانی به خیمه دشمنان خونخوار و جرّار ایرانیان است.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1233648

2_ mshrgh.ir/1352504

3_ https://www.isna.ir/news/1401030100436/

4_ http://sobhema.news/?p=21314

5_ mshrgh.ir/1306903

6_ mshrgh.ir/1350648

7_ mshrgh.ir/1068352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    19 22
    دولت رییسی بهترین دولت انقلابی با آزاد سازی سواحل شمال و ارز ترجیحی غربگداها و عدالت خواهان را ناکام کرد. مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      5 14
      سرمایه اجتماعی افساد طلبان = اصلاح طلبان= فرصت طلبان تمام شده است اما مردم همچنان پشتیبان نظام اسلامی و دولت انقلابی هستند.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      11 13
      اصلاح طلبان بانیان وضع موجودند و اگر شورش بشود تیکه بزرگ شون گوش شون خواهد بود پس فتنه انگیزی نکنند.
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      5 6
      خیلی خوب هست که محسن رنانی از اصلاحات مورد پسند یهود برای ایران نا امید شده! آقایان وزارت آموزش عالی در ج.ا.ا هنوز تفاوت یک مسلمان با یهود را نمیدانی خیانت عمله های صهیونیسم هنوز برایتان آشکار نیست،چند تا کاوه مدنی و کاووس سید امامی دیگر باید خیانت کنند!؟ چه کسی اینها را بر کرسیهای دانشگاهی یا در قالب احزاب نجس لیبرال سازماندهی میکند!؟
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      8 7
      اعث خوشحالی و امید به آینده است که آقای رییسی در گیر حاشیه نشده و مستقیم رفته سراغ دردهای اصلی فقط زمان میبرد که کارهای ایشان آثارش در جامعه و اقتصاد نمایان شود و لی بانیان وضع موجود که خوب میدانند چه اتفاقی در شرف وقوع است برای زنده ماندن خود در سپهر سیاسی شروع کرده اند به نا امیدکردن مردم چرا که اگر ایشان موفق شود تا سالیان سال از شر بانیان وضع موجود در امانیم. خدایا کمکش کن.
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      6 2
      برجام مرده است.
    • گشتاسب US ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      رنانی یک لیبرالِ تا مغزِ استخوان آمریکایی است. الگوهای اقتصادی و تنظیم اجتماعی‌ای که او و امثال او برای جامعه در مخیله دارند، یک فروپاشی مطلق است
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    13 29
    ملت قهرمان ایران در کنار دولت انقلابی با تحمل سختی ها اسیر توطیه عدالت خواهان و منافقین نمیشوند.
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      7 0
      تو لازم نکرده از طرف ملت ایران نظر بدی
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 3
      نظر من هم هست پس تو حرف اضافه نزن و خودتو ملت جا نزن
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    9 13
    غربگداها کرو هونده اند اگر روغن نبانی به جای پانصد به پنجهزار هم برسد مردم در کنار انقلاب هستند.
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      9 3
      تو چکاره ای از بابت مردم نظر می دهی
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      1 0
      تو خودت چه کاره ای که نظر میدی .
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 14
    هشدار به جایی بود باید از عدالت خواهان دوری جست.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 5
    غربگداها و منافقین میخواهند مردم را از دولت انقلابی دلسرد کنند ولی ملت ایران تا آخرین نفس با دشمن و اسقاطیل میجنگد.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    6 7
    تحریم ها موجب شد اقتدار ایران در دنیا بیشتر شود
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      خسته نمی شید؟؟
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      1 0
      خسته شدن در مرام ما نیست ...
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    9 8
    هرکس نمیخاد جمع کنه از ایران بره.
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      8 1
      شماها باید جمع کنید از ایران برید. برید به طالبان بپیوندید که با عقایدشون خیلی هم جورید! خخخخ
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    8 1
    امیدی به اصلاح نیست
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    9 0
    این که طرف می گه صندوق مرده است ....چه ربطی داره باکارهای امنیتی!...
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 8
    اف بر منحرفان
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 8
    هشدار بجایی بود
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    7 3
    چه بسا افرادیکه نظام را قبول دارند اما به نظرشان افراذ تایید شده صلاحیت لازم را برای انتخابات ندارند لذ ا شرکت نمی کنند ا
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    4 4
    قرآن فرموده «امروز روزی است که کافران از دین شما مأیوس می شوند»
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    7 4
    جمله: "تحریم کنندگان انتخابات به سمت برداشتن اسلحه علیه نظام و مردم میل کرده‌اند" من جای استاد رنانی بودم زودتر از ایرام مهاجرت میکردم
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    19 5
    چه خبر از وضعیت دلار ... بورس ... خخخ.... همه چی ارومه من جقدر خوشحالم ...
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      6 10
      اصلاح طلبان قیمت دلار را به 33 هزار تومان رساندند و 1500 میلیارد تومان سرمایه های مردمو در بورس نابود کردند حالا باید خفه خون بگیرند.
    • سید IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      4 8
      تو از کسانی هستی که نافت را به اسم دلار بریده اند و هیهات از این که هرگز به آرامش برسی! چشم تنگ دنیا دوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور!
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      4 1
      برنج...
  • ابوالفضل IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 3
    بگید حاظره یک صدم ثروتش را با دارایی من و امثال من عوض کنه
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    6 2
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۸۳۸۹ ریال بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۷ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 2
    آقای رنانی حدیث نفس می کنند.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      3 5
      کاش استاد رنانی هم زودتر از ایران مهاجرت کنند وگرنه با این اوصاف اعترافات او در تلویزیون خواهیم دید یا خاطرات زندان او را خوهیم خواند.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    9 1
    من وقتی پای صندوق رأی حاضر میشوم که نماینده همفکر خودم رو بین کاندیدها ببینم
    • Ms IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      0 0
      حرفت کاملا درست
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 11
    ایت الله کعبی انسان پاکی هستند
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    8 2
    مشرق روسياه اينقدر عوضى بازى درنيار
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    8 1
    اقای کعبی شما ظاهرا توجه ای به مشکلات مردم نداری
    • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      باید هم توجه داشته باشه
  • DE ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 4
    حیف اکسیژن و نون و آبی که این اصلاح طلبها مصرف میکنند . نه تنها بی خاصیت بلکه مضر هم هستند . درد و بلای رئیسی بخوره تو سر هرچی اصلاح طلبه . الهی آمین .
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    4 0
    خود مردم خوب فهمیده اند
  • مریم حبیبی همسر ازاده وجانباز DK ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    استاد گرامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس