کد خبر 1377947
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
خربزه تلخ چیست و چه خواص درمانی دارد؟

خربزه تلخ دارای خواص و فواید درمانی بسیاری می باشد و برای سلامت بدن هم بسیار مفید است، از خواص خربزه تلخ می توان کمک به سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد.

به گزارش مشرق، خربزه تلخ یکی از معروف ترین گیاهان آفریقا ، آسیا و جزایر کارائیب می باشد این گیاه از خانواده کدوئیان بوده و از جمله گیاهان رونده نواحی نیمه گرمسیری و گرمسیری می باشد و بیش از ۳۰۰ سال می باشد که کاربرد بسیار بالایی در طب سنتی و درمان بیماری ها در هند ، اوکیناوای ژاپن و چین دارا می باشد. این میوه خاص در اندازه کوچک و دراز دارای رنگ سبز روشن و تیره می باشد و مزه تلخی دارد و با وجود خوراکی بودنش بسیار تلخ است به خاطر همین است که خربزه تلخ نامیده شده است. باید بدانید تحقیقات بسیار گسترده ای در زمینه تاثیرات این میوه تلخ انجام شده است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید.

خربزه تلخ انواع ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای عملکرد صحیح بدن را به خود اختصاص می دهد، اما گذشته از این مؤلفه های سالم، خربزه تلخ حاوی ترکیبات فعالی است که ممکن است به مقابله یا حتی بهبود برخی از رایج ترین بیماری های مزمن امروز کمک کند.

مزایای تغذیه ای خربزه تلخ

به عنوان میوه ای که دارای خواص سبزیجات نیز است ، خربزه تلخ حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. این گیاه توسط بسیاری از فرهنگ ها به عنوان دارو شناخته شده است. برخی از فواید غذایی آن شامل موارد زیر است:

ویتامین های C ،A ، E ، B۱ ، B۲ ، B۳ و B۹

مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، روی، منیزیم، فسفر و آهن آنتی اکسیدان ها مانند فنل ها، فلاونوئیدها و دیگر مواد مغذی

خربزه تلخ برای دیابت نوع ۲

برخی مطالعات نشان داده اند که خربزه تلخ از طریق افزایش متابولیسم گلوکز، قند خون را کاهش می دهد. روزانه یک فنجان از آن را بنوشید. این دستور العمل را امتحان کنید تا از مزایای کامل میوه استفاده کنید. مانند هرگونه تغییر در رژیم غذایی، حتماً با پزشک مشورت کنید. اگر دردهای شکمی، اسهال یا تب را تجربه کرده اید، مصرف خود را متوقف کنید. قند خون را به طور مرتب کنترل کنید و در صورت لزوم با کمک پزشک داروها را تنظیم کنید.

خربزه تلخ برای سنگ کلیه

سنگ کلیه یک وضعیت پزشکی بسیار دردناک است. خربزه تلخ می تواند از بین بردن بدن از سنگ کلیه از طریق از بین بردن طبیعی آنها کمک کند. خربزه تلخ باعث کاهش اسید زیاد می شود که به تولید سنگ کلیه دردناک کمک می کند. برای ایجاد یک دم نوش سالم، پودر خربزه تلخ را با آب آغشته کنید. این چای دارای طعمی مغذی است و در کمال تعجب نیازی به شیرین کردن ندارد.

کلسترول پایین

با مصرف خربزه تلخ به کاهش سطح خطرناک کلسترول کمک کنید. کاهش کلسترول باعث کاهش چشمگیر حمله قلبی، بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود. فایده اضافه شده این است که خربزه تلخ برای کار با بدن کاملاً طبیعی است تا از بروز این خطرات سلامتی جلوگیری کند. کلسترول بالا فقط با آزمایش خون قابل تشخیص است. شکلات خربزه تلخ را امتحان کنید تا پاداش این مزایای شگفت آور سلامتی را به دست آورید.

خربزه تلخ برای سرطان لوزالمعده

یکی از شگفت آورترین مزایای سلامتی خربزه تلخ، خواص ضد سرطانی آن است. نشان داده شده است که خربزه تلخ باعث اختلال در تولید گلوکز می شود و به طور بالقوه مانع رشد سلول های سرطانی لوزالمعده می شود. این دستور العمل های آب خربزه تلخ را برای حس کردن انواع مختلف مزایا امتحان کنید و پاداش کامل سلامتی این خربزه غیر معمول را به دست آورید. خربزه تلخ همچنین ممکن است سلول های سرطانی دیگر را در کبد، روده بزرگ، سینه یا پروستات گرسنگی دهد.

مزایای خربزه تلخ برای پوست

غذاها یا نوشیدنی های مشتق شده از این خربزه برای پوست مفید هستند. به طور مرتب گفته می شود، خربزه تلخ تأثیر "درخشان سازی" بر روی پوست دارد و برای درمان آکنه، پسوریازیس و اگزما مفید است. تسکین طبیعی و تسکین دهنده را با خربزه تلخ تجربه کنید. برای تسکین هر یک از این شرایط پوستی یا برای زیباتر شدن پوست، سوپ خربزه تلخ را امتحان کنید. فایده اضافه تر این است که خربزه تلخ یک ماده پاک کننده خون است.

خربزه تلخ به سیستم ایمنی بدن کمک می کند

گفته می شود خربزه تلخ به عملکرد ایمنی بهتر کمک می کند، زیرا با ۱۰ آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی ضروری پر شده است که یکی از آنها ویتامین C است. این میوه حاوی حدود ۵۵ میلی گرم ویتامین C در هر وعده است که یک ماده مغذی اساسی برای تقویت ایمنی بدن است. از آنجایی که از عملکرد سلولی و مهار اکسیدان پشتیبانی می کند.

ممکن است التهاب را کاهش داده و از آن جلوگیری کند:

مطالعات بیشماری نشان می دهد که اجزای مختلف خربزه تلخ به آن خاصیت ضد التهابی می بخشد. یک مطالعه ۲۰۱۸ در ژورنال Phyto medicine منتشر شده نشان داد که یک پپتید استخراج شده از دانه های خربزه تلخ با مهار سیتوکین های ضد التهابی به کاهش التهاب کمک می کند .۱۲ مطالعه دیگر روی حیوانات در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که استفاده از پلی ساکاریدهای خربزه تلخ ممکن است به کاهش التهاب معده و استرس اکسیداتیو کمک کند.

خربزه تلخ برای کاهش وزن

اگرچه مطالعات ادامه دارد، اما تحقیقات نشان می دهد که خربزه تلخ باعث افزایش توانایی بدن در سوزاندن چربی، به طور بالقوه در کاهش وزن به ویژه در افراد چاق می شود. در حقیقت، خربزه تلخ ممکن است به طور قابل توجهی توده بدن را بهبود بخشد و چربی اطراف شکم را سوزاند. خربزه تلخ همچنین ممکن است سوخت و ساز بدن را تقویت کند تا از افزایش وزن در آینده جلوگیری کند.

مزایای سلامتی پوست از خربزه تلخ

خربزه تلخ همچنین برای رفع مشکلات مختلف پوستی از جمله آکنه ، پسوریازیس و غیره شناخته شده است و همچنین برای معالجه پوست شما برای درخشش سالم و جذاب به طور طبیعی شناخته شده است.

خربزه تلخ مالاریا و زردی را درمان می کند

مطالعات نشان داده اند که تلخ خربزه می تواند در درمان شرایط سلامتی مانند مالاریا و زردی مؤثر باشد.

خربزه تلخ  برای درمان HIV

RIP (پروتئینهای غیرفعال کننده ریبوزومها) موجود در خربزه تلخ در درمان ضد ویروسی نویدبخش است و بنابراین می تواند در درمان HIV مفید باشد.

خربزه تلخ جلوگیری از یبوست

همچنین با توجه به محتوای فیبر آن، خربزه تلخ می تواند هضم را تسهیل کرده و از یبوست جلوگیری کند. هنگام افزایش مصرف فیبر، افزایش میزان مصرف مایعات نیز حائز اهمیت است. فیبر زیاد با مایعات کم در واقع می تواند باعث یبوست شود.

خربزه تلخ برای سلامت قلبی عروقی

فیبر موجود در خربزه تلخ با کاهش کلسترول می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. علاوه بر این، مقدار ویتامین K در نقش لخته شدن خون ضروری است.

خربزه تلخ برای جلوگیری ریزش مو

به طور طبیعی آب میوه خربزه تلخ درد درمان ریزش مو بسیار موثر است بنابراین برای اینکه این میوه را به این منظور استفاده کنید بایستی مقداری از آب و آن را با کمی شکر مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید و ماساژ دهید.

خربزه تلخ موثر برای اگزما و پسوریازیس

تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که این میوه از ترکیبات ضد التهابی قوی برخوردار است به خاطر همین ویژگی می توان در درمان بیماری های التهابی پوست همچون پسوریازیس و اگزما از آن استفاده کرد.

خربزه تلخ برای درمان زخم های پوستی

این میوه تلخ به دلیل برخورداری از خاصیت ضد باکتری قوی در طب سنتی برای درمان سریع زخم های پوستی به صورت موضعی به کار میرود و زخم را از خطر عفونت در امان نگه می دارد.

خربزه تلخ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

از آنجایی که خربزه تلخ یکی از میوه های غنی از آنتی اکسیدان می باشد به خاطر همین کمک شایانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کرده و با آزادسازی رادیکال های آزاد مسئول حفاظت از بدن در برابر بیماری های مختلف می باشد.

گنجاندن این میوه در رژیم و برنامه غذایی خطر مبتلا شدن به بیماری های جدی و حیاتی از جمله نارسایی کبدی ، آسیب های کلیوی و حمله قلبی را به طور بسیار چشمگیری کاهش می دهد.

فواید خربزه تلخ برای درمان افسردگی

این میوه تلخ در درمان بسیاری از اختلالات روحی و روانی تاثیر زیادی دارد چرا که به خاطر داشتن ویتامین B۹ و مصرف منظم آن موجب کاهش علایم افسردگی و اضطراب می شود.

خواص ضد پیری خربزه تلخ

چنانچه بخش سلامت نمناک عنوان کرده است خربزه تلخ همچنین حاوی ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که در برابر آسیب دیدگی با اشعه ماوراء بنفش (UV) و مهمترین عامل خطر در ایجاد سرطان پوست مبارزه می کند. نگه داشتن سلولهای آسیب دیده نمی تواند روند پیری را کندتر کند. ویتامین C نیز در تولید کلاژن نقش دارد. کلاژن پروتئینی است که به حفظ ساختار استخوان، تاندون، پوست، غضروف و سایر بافت پیوندی دیگر نیز کمک می کند. مطالعات متعددی نتیجه گرفته اند که مصرف زیاد ویتامین C به ظاهر بهتر پوست و کاهش در چین و چروک پوست کمک می کند.

خربزه تلخ برای آسیب های کبدی و سنگ کلیه

برخی تحقیقات حاکی از فواید خربزه تلخ در آسیب کبد و سنگ کلیه است. گرچه مطالعات بیشتر در مورد این مزایای سلامتی ضروری است تا یک درک واضح در مورد آن داشته باشیم.

برای درمان آبله مرغان، سرخک ها و غیره:

مزایای سلامتی بسیار خوبی از خربزه تلخ در درمان آبله مرغان، سرخک و غیره وجود دارد.

خربزه تلخ برای درمان مشکل روده

انواع مختلفی از مشکلات روده با خربزه تلخ یا تلخ کدو درمان می شود. در درمان سوء هاضمه، اسهال و غیره بسیار مفید است.

اثرات مفید خربزه تلخ در درمان اختلالات چشم

با توجه به وجود بتا کاروتن و برخی ترکیبات دیگر در خربزه تلخ، در نظر گرفته می شود که این خربزه تلخ می تواند به کاهش یا درمان برخی از انواع اختلالات چشم کمک کند.

خربزه تلخ به عنوان یک منبع شیرین برای سلامتی زنان:

تلخ برای شیرین! اشتباه در مورد نقل قول؟ خب، خربزه تلخ یکی از مهمترین ترشحات طبیعی برای سلامتی بهتر زنان محسوب می شود. این خربزه با طعم تلخ آن در معالجه اختلالات قاعدگی مؤثر است و همچنین در معالجه دستگاه دستگاه تناسلی زنان مؤثر است. جدای از این، خربزه تلخ همچنین در ایجاد شیر در یک زن شیرده بسیار مؤثر است.

خطرات و عوارض بالقوه خربزه تلخ

از خربزه تلخ با احتیاط فراتر از استفاده های گاه و بی گاه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. خربزه تلخ می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و با سایر داروها تداخل پیدا کند.

برخی از خطرات و عوارض خربزه تلخ شامل موارد زیر است:

- اسهال، استفراغ و سایر مشکلات روده

- خونریزی واژن، انقباضات و سقط جنین

- کاهش خطرناک قند خون در صورت مصرف انسولین

- آسیب کبدی

- فاویسم (که می تواند باعث کم خونی شود)

- مخلوط کردن با سایر داروها برای اثربخشی آنها

- مشکل در کنترل قند خون در افرادی که اخیراً جراحی انجام داده اند.

عوارض و عوارض جانبی خربزه تلخ برای مراقبت از آنها

به دلیل ترکیبات فعال آن، خربزه تلخ ممکن است اثرات داروهای خاص را تقویت کند. خربزه تلخ به دلیل توانایی کمک به تنظیم قند خون، بیشتر در بیماران دیابتی توصیه می شود. با این حال، خوردن خربزه تلخ در حالی که به داروهای دیابت توجه ندارید ممکن است باعث شود قند خون شما بیش از آنچه که تصور می شود افت کند و باعث هیپوگلیسمی شود.

اگر قصد فراهم آوری خربزه تلخ را به طور منظم در رژیم غذایی خود دارید، بهتر است از پزشک خود بخواهید که در صورت نیاز به دوزهای داروی دیابت خود را کاهش دهید. سایر زیر گروه هایی که نیاز به محدود کردن یا جلوگیری از مصرف تلخ خربزه دارند عبارتند از:

زنان باردار یا شیرده:بسیاری از متخصصان این عقیده را دارند که زنان باردار و شیرده به هیچ عنوان نباید از میوه کالا یا خربزه تلخ مصرف نمایند چرا که خربزه تلخ حاوی مؤلفه های فعال است که ممکن است باعث خونریزی و انقباضات رحمی و سقط جنین در دوران بارداری شود. همچنین مطالعات کافی در مورد تأثیر خربزه تلخ بر بارداری وجود ندارد. برای ایمنی، بهتر است میزان مصرف خود را محدود کنید.

بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند. مصرف خربزه تلخ ممکن است تنظیم قند خون را در حین عمل به اخلال بیندازد. اگر برنامه ریزی برای عمل جراحی دارید، بهتر است حداقل از دو هفته قبل از مصرف این گیاه خودداری کنید.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس