واعظ آشتیانی

مدیر عامل اسبق باشگاه استقلال گفت: اگر امروز این ناهنجاری‌های فرهنگی را مشاهده می‌کنیم، نشأت گرفته از رفتار نسنجیده مدیران درحوزه ورزش و فوتبال است و تمام اتفاقات ناگوار، نشأت گرفته از سوءمدیریت است.

سرویس ورزش مشرق _ تیم فوتبال تراکتور پنجشنبه شب در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر میزبان پرسپولیس در ورزشگاه یادگار امام تبریز بود. این بازی به دلیل پرتاب سنگ و اشیاء خطرناک از سوی هواداران ناتمام ماند تا تکلیف نتیجه این بازی را کمیته انضباطی مشخص کند. رفتار زشت هواداران در این مسابقه واکنش های منفی زیادی در رسانه‌های مختلف به همراه داشت و بسیاری از کارشناسان این اتفاق را یکی از تلخ ترین شب های فوتبال ایران دانستند.

واژه فرهنگی در نام باشگاه‌ها دروغ است/ چرا از این اوباشگری‌ها در استادیوم‌های اروپایی خبری نیست؟!

امیررضا واعظ آشتیانی در گفتگو با مشرق درباره اتفاقات این بازی اظهار داشت: متاسفانه برای ورزشگاه‌ها در داخل کشورمان، مقررات خاصی وجود ندارد. اگر به سوابق فوتبال اروپا، به خصوص انگلیس، نگاه کنیم درمی‌یابیم در بیشتر از چهار دهه قبل، در انگلیس هم اوباشگری و رفتارهای غیر متعارف زیاد اتفاق افتاده است. مثلا اتفاقی که در جام باشگاهای اروپا در بروکسل افتاد و انگلیسی‌ها چندین ماه محروم شدند. آنها به فکر تغییر اوضاع افتادند. اصولا فرهنگ قالب جامعه بی تاثیر در فرهنگ ورزشگاه‌ها نیست. لذا مقرراتی در استادیوم‌ها تعیین کردند که مانع خشونت شود. به مرور زمان این قوانین جواب داد تا جایی که حالا فاصله هواداران با بازیکنان در داخل زمین بسیار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که مقررات درست و کار فرهنگی در استادیوم ها به خوبی انجام شده است. قوانین به قدری سفت و سخت است که کسی جسارت توهین و تعرض به بازیکنی یا برعکس، بازیکنی جسارت تعرض به تماشاگران را نداشته باشد. این به معنی نیست که در کشورهای اروپایی اوباش وجود ندارد، ولی اوباش می‌دانند که در ورزشگاه قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد که در صورت تخلف مجازات‌های سختی به دنبال خواهد داشت. متاسفانه در ورزشگاه‌های ما این قوانین سفت و سخت وجود ندارد.+

در همین زمینه بخوانید:
 

اتفاق تلخ تبریز و لزوم شناخت مسببان آن/ مرگ اخلاق در فوتبال را باور کنیم؟

واژه فرهنگی در نام باشگاه‌ها دروغ است/ چرا از این اوباشگری‌ها در استادیوم‌های اروپایی خبری نیست؟!

مدیر عامل اسبق استقلال افزود: همچنین رفتار برخی مربیان، بازیکنان و مدیران زمینه‌ساز بروز و ظهور اتفاقات ناخوشایند می‌تواند باشد. جدا از اینکه باید مقرراتی که برای تماشاگران در استادیوم گذاشته ‌شود، باید قوانینی برای بازیکنان و مربیان وجود داشته باشد که در صورت سرپیچی از قوانین، مجازات‌های سنگینی انتظارشان را بکشد. در اجرای این قوانین تعارف نباید وجود داشته باشد.  اگر تعارفات و مماشات وجود داشته باشد، نمی توان خیل عظیمی از تماشاگران را کنترل کرد. می‌بینیم که در کشورهای اروپایی کار فرهنگی و مقررات به درستی در ورزشگاه انجام شده است. در صورتی که کسی مرتکب اشتباهی شود با مجازات‌های سنگین روبرو است. در استادیوم‌های ما، هزینه جرم توسط مربیان، بازیکنان، مدیران و تماشاگران بسیار نازل است. اجرای قوانین در ورزشگاه‌ها هم نیازمند نظارت نیروی انتظامی و عوامل اجرایی و مدیریتی مجموعه و سازمان است.

واعظ آشتیانی با تاکید بر اینکه تسهیلات و امکانات موجود در ورزشگاه‌ها نیز می‌تواند کاهش‌دهنده تنش‌ها باشد، اظهار داشت: امکانات اولیه در استادیوم‌ها وجود ندارد. صرفا یک صندلی برای تماشاگران در نظر گرفته شده است. اگر کسی از صندلی خود بلند شود، افراد دیگری جای او را خواهند گرفت. این موضوعات نشان می دهند که مجموعه ورزش ما از یک بی انضباطی و بی برنامگی رنج می‌برد. اگر امروز ما این ناهنجاری‌های فرهنگی را مشاهده می‌کنیم، نشأت گرفته از رفتار نسنجیده مدیران در حوزه ورزش و فوتبال است. مدیران هنوز به وظایف خود آگاه نیستند و نمی‌دانند که برای برگزاری یک مسابقه همراه با امنیت، چه تدابیری باید بیاندیشند. همه موضوع صرفا به تماشاگران و بازیکنان ختم نمی‌شود. باید تمام عوامل برگزاری مسابقه همانند زنجیره به طور منظم به هم وصل شوند تا امنیت کافی در ورزشگاه برقرار شود.

وی در خصوص نقش باشگاه‌ها و فدراسیون در برقراری امنیت در ورزشگاه‌ها نیز خاطر نشان کرد: واژه فرهنگی که باشگاه‌ها با خود یدک می کشند، دروغ است. مدیران و عوامل اجرایی باشگاه‌ها پرچانگی می‌کنند، حرفای بیهوده می‌زنند و پرخاشگری می‌کنند. این موضوعات خود ناهنجاری است و انجام این کارها باعث ترویج ناهنجاری و مسائل ضد فرهنگی می‌شود. متاسفانه باشگاه‌ها به بازیکنانشان این آموزش را نمی‌دهند که فرهنگ آن باشگاه مبتنی بر احترام به حریف است. ما این مسائل را بلد نیستیم و به بازیکنان و هواداران یاد نداده‌ایم. باشگاه‌ها باید در طول فصل از تعدادی از داوران بازنشسته و آگاه به عنوان مشاور در برگزاری جلسات با کادر فنی و بازیکنان داشته باشند. داوران در این جلسات مشخص کنند که چه موضوعاتی باعث تنش می‌شود و بازیکنان و کادرفنی چه مواردی باید رعایت کنند. این کارها بسترسازی فرهنگی و آموزش‌هایی است که هر باشگاهی نیازمند به انجام آن در هر مقطعی از فصل است. باشگاه‌ها باید جلسات متعدد با کانون هواداران برگزار کنند و نکات را قبل از هر بازی به آنها گوشزد کنند.

واژه فرهنگی در نام باشگاه‌ها دروغ است/ چرا از این اوباشگری‌ها در استادیوم‌های اروپایی خبری نیست؟!

وی گفت: از طرفی فدراسیون فوتبال باید یک تجدید نظر تفکری در حوزه مدیریت حرفه‌ای داشته باشد. یعنی فدراسیون نباید فقط به دنبال درآمدزایی باشد و باید به حوزه‌های دیگر نیز توجه کند. چه قدر خوب می‌شود که هر ساله در پایان فصل، فدراسیون آسیب شناسی کند. با این آسیب‌شناسی متوجه می شود که لیگ برتر چه میزان رشد فنی و درآمدزایی داشته است. فدراسیون با این کار می تواند نواقص را پیدا کند و برای فصل جدید با برنامه ریزی درست این نواقص را برطرف کند. فدراسیون می‌تواند عوامل کارآمد و ناکارآمد را مورد تحلیل قرار دهد و این موضوعات را به عنوان یک سند مکتوب کرده و هر ساله مورد بررسی و نقد قرار دهد. ۲۱ سال که از تشکیل فوتبال حرفه‌ای در ایران گذشته است ولی ما همچنان برای رسیدن به تفکر حرفه‌ای درجا می زنیم.

واعظ آشتیانی در خصوص ورود برخی از نهادهای فرهنگی مانند بسیج ورزش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و .... به حوزه فرهنگی عنوان کرد: حوزه فرهنگ به صورت جزیره‌ای جواب نخواهد داد. برای فرهنگ‌سازی باید یک ساز و کار متحدالشکل و یک استراتژی تعریف شده وجود داشته باشد. باید به طور دقیق برنامه‌ریزی شود تا بر اساس آن برنامه به طور جامع و کامل حرکت کنند. یکی از مشکلات حوزه فرهنگ ما، جزیره‌ای بودن آن است. جزیره‌ای بودن آن تعارض ایجاد می‌کند. تعارض باعث ناکارآمدی می‌شود. برخی از حوزه‌های فرهنگی ما در مسئولیت که بر عهده خودشان بوده است، خوب کار کرده اند ولی چون پیوندی میان دیگر حوزه‌های فرهنگی وجود ندارد، گاها می بینیم که یک کار فرهنگی در یک حوزه به خوبی جواب داده است ولی در حوزه‌های دیگر ناکارآمد بوده است. اگر سازمان‌ها متحد شوند می توانند جواب بگیرند. مثلا ورزش همگانی در تمام کشورهای توسعه یافته، به صورت واحد است. یعنی تمام نهادها و ارگان‌ها در یک کشور در خدمت شهرداری اند و آن شهرداری است که متولی ورزش همگانی است. ولی در کشورما همه متولی ورزش همگانی اند. هرکس ساز خودش را می‌زند. مسائل فرهنگی هم همین است. اگر بناست که در حوزه فرهنگ ورزش موفق شویم باید به صورت متحد عمل کنیم و جزیره‌ای جواب نمی دهد. البته این دلیل نمی‌شود که باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال وظایف خود را به درست انجام ندهند.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که «آیا وضعیت آشفته فدراسیون در اتفاقات تبریز تاثیرگذار بوده است؟» گفت: تمام اتفاقات ناگوار، نشأت گرفته از سوءمدیریت است. وقتی افراد در جایگاه خود ننشینند و  به درستی انتخاب نشوند، سوءمدیریت ایجاد می‌شود. سوءمدیریت باعث از دست رفتن منابع و زمان می‌شود و شرایط را به سمتی می‌برد که هرج‌ومرج جای نظم را می‌گیرد. مقام معظم رهبری فرموند: «نفوذ را جدی بگیرید.» من اعتقاد دارم که هر جایی که سوء مدیریت است، نفوذ هم در آنجا اتفاق افتاده است.

*خبرنگار: احمد محمودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    37 15
    چون اون کشورها بربرهایی به اسم پان مغول ندارن و اگرم داشته باشن اجازه نفس کشیدن بهشون نمیدن. معادله سادست. قومی که در کل تاریخ به خونریزی و نابودی تمدن ها شهره بودی انتظار دیگه ای دارین ازش؟ از پدرشون چنگیز گرفته تا آتیلای وحشی و... الانم که به لطف نوکر صهیونیست ها الهام خانم علیف مثل ویروس افتادن به جون ایران. یکبار برای همیشه این تیم نکبتشون که از زمان ورود به لیگ برتر جریان های نژادپرستی رو توی کشور فعال کرده باید منحل بشه
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      9 3
      دمت گرم، دقیقا از همون بازی آسیایی که با الجزیره امارات اگر اشتباه نکنم داشتن و شعار آذربایجان جنوبی ایران نیست رو اورده بودن و چند هزار نفری هم بلند شعارش میدادن باید فکری به حال اینا میکردن. واقعا بحث تماشاگر نما گفتن در تبریز مضحکه، چون واقعا تماشاگر نما نیستن و همون واقعیتیو نشون میدن که توی ذهنیتشونه. فقطم تبریز این مدلیه و اردبیل و زنجان و اینا ازین خبرا نیست، تبریزیای اصیل عمدتا مهاجرت کردن به شهرای دیگه خصوصا تهران. تبریز کنونی شده مامن نژادپرستای پانترک
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      20 6
      هزار موافقت و لایک
    • محمد US ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      3 2
      افرین
    • جعفر IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      7 5
      من یک آذری و ایرانی هستم رفتار تماشاگران تبریزی رو تایید نمیکنم به هیچ عنوان ولی شما بیای به عنوان یک پرسپولیسی سرخورده که عادت به قهرمانی کرده و حالا ناراحت و مغموم بخوای دق دلت رو سر یک قومیت خراب کنی نمیشه برادر من! قوم آذری تاریخ و فرهنگشون تو این ممکلت روشنه. نباید رفتار عده ای قلیل رو به همه نسبت داد اگر اینطور بود وقتی یک نفر در استان فارس تیغ بر گلو و شاهرگ پلیس ممکلت میزند و به طور وحشیانه مامور قانون را میکشد، خدای نکرده آن را به کل مردم و قومیت آن منطقه نسبت دهیم. یا وقتی یک نفر خوزستانی سر ناموس خودر را می برد و به خیابان می آورد همینطور این تحلیل شما بیشتر یا از دیدگاه یک نژادپرست است یا یک پرسپولیسی ناکام از جام ششم. در هر صورت تعصب نباید در اظهار نظرها جایی داشته باشد
    • ایران IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      3 4
      معلومه چقدر ادب دارین تو گفتارتون و با فرهنگ هستین احسنت بر شما
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 1
      شما هم مطلق گرایی نباید بکنی مردم از این دسته افراد جدا هستن البته یه سری از اینا اغلب نو جوون های کله باد داری هست که فکر میکنن ماجرا فقط ایران و آذربایجانه نمیدونن که کی داره خط میده بهشون .
    • خودی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      5 5
      فاشیست هایی مث تو باعث میشن چنین توهین هایی به اقوام بشه خ.... شو مرتیکه اجنبی
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      4 0
      خطاب به ۱۸:۰۸: بنده نه پرسپولیسیم و نه نژادپرست، این یک. اما دوم شما راجع به اعمال شخصی یک فرد در فارس یا خوزستان صحبت کردبن. من سوال دارم ازتون، توی همون فارس یا خوزستان دقیقا چه زمانی شعارها و تحرکات ضد ملی و ایرانی سر زده توی این سال ها؟ در کدوم ورزشگاه غیر از تبریز شعار مرگ بر ایران، خلیج عربی، انواع توهبن های نژادی به بالا و پایین اقوام ایرانی، ورود پرچم های بیگانه (نه برای فوتبال مثل برزیل در آبادان)و بنرهای تجزیه طلبی و شعارهایی همچون تبریز باکو آنکارا... اتفاق افتاده؟ فضای مجازیم که نگم خدمتتون که به چه گندی کشیدن. مشکل سنگو کلوخ زدن این جماعت نیست، مشکل اینه که تجزیه طلبی به شدت در این شهر نفوذ کرده. بله ما نوکر آذری ها هم هستیم، ولی آذری ها، نه پانترک هایی که هرچی بیشتر باهاشون مماشات میشه اینو به ضعف طرف مقابل میگیرن. وگرنه کری فوتبالی توی هر شهری پیش میاد، مثل جریان سپاهان با پرسپولیس که توی اصفهان چه بلایی سرشون إوردن ولی یادم نمیاد به اصفهانی بگه مرگ بر ایران یا توهین کنه به تهرانیا! مشکل ما با چیز دیگه ایه، واقعیت نژادپرستی جماعت پانترک (که قطع به یقین عده قلیل به قول شما نیستن!) در تبریز یک مسئله اثبات شدست. اینکه یکی دست به خلاف فردی در یک شهر میزنه قیاسش با تحرکات تجزیه طلبانه و ضد ملی جمعی مع الفارغه برادر من.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      4 1
      اینا در هر کشوری اکثریت باشن ، نسل کشی می کنن .... اقلیت باشن رو مخ بقیه جمعیت اون کشور رژه میرن
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 0
      کی گفته توفوتبال اروپا اوباشگری نیست؟ همین چند روز پیش تو بازی اینتراخت و گلاسکو تماشاگران همدیگر رو درب و داغون کردن
  • نادر IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 0
    من با این نظر موافقم که استادیومهای ما برنامه و مقررات ندارن و از همه مهمتر فعالیت فرهنگی باشگاهها کشکه و تا زمانی که دستگاههای متفرقه کار فرهنگی کنند کار به جایی نخواهد رسید
  • حمید IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    14 3
    کجا به غیر از ایران به این پانتورکا میدان داده میشه؟ پرچم های کشورهای بیگانه! فحاشی! هزاران هزار سنگ و لیزر، اینها اتفاقیه؟ کاملا مشخص است که با هماهنگی این کارها صورت گرفته. شما به لوگوی این تیم نگاه کنید. به لوگوی هواپیمایی آتا نگاه کنید به لوگوی شرکت سیمکارت فروشِ آذرتل نگاه همگی نشانهای عثمانی-ترکیه ای است! چرا ؟؟؟؟ کجا رفت هنر و ادب آذربایجان؟ آذربایجانی که مهد شهریار ، نظامی گنجه ای، خاقانی شروانی ، شمس تبریزی است. تا جایی که مولانا از تبریز چنین یاد میکرد: تبریز خراسان شد تا باد چنین بادا. امروز تبریز و به ویژه این ورزشگاه به پایگاه پانتورکیسم تبدیل شده . شاهان شیعه ی ایران شاه اسماعیلِ آذربایجانی چه خون دلی خورد تا بتواند با عثمانی مقابله کند و این همه شهید در جنگ چالدران جانشان را فدا کردند ولی امروز عثمانی پرستی و دشمن پرستی تبدیل به افتخار شده است برای یه عده ی قلیل ولی پرسرو صدا. به این پانتورک های اعلام میکنم ایقدر ترکیه ترکیه نکنید، نصف تورکیه از جمله شرق و جنوب شرق ترکیه همچنین نصف آنکارا و استامبول کوردها هستن.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 3
    چرا با کرد هاو بلوچ برخورد های سختی میشود ولی با تجزیه ترک که امنیت ملی را تهدید میکنند برخورد نمیشود؟؟؟؟؟این عدالت نیست بار ها در ورزشگاه ها شعار هایی قومیتی سر داده اند بار ها در ورزش گاه ها علیه منافع ملی شعار داده اند در همین اواخر با آشوب و اغتشاش در حمایت از رژیم باکو در جنگ قره باغ مواضع ملی و حاکمیتی را ضعیف کرده اند این همه چشم پوشی برای چیست؟؟؟!! نکند پان ترک ها در بدنه اطلاعاتی و امنیتی هم نفوذ کرده اند ؟؟؟؟!
  • علیرضا IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    33 9
    تیم تراکتور باید بره دسته یک. لوگو و رنگ باشگاه باید رنگ سبز به آن اضافه بشه به رنگ پرچم ایران. تماشگران باید مثل تماشاگران آلمانی حداقل ۱۰ جلسه محروم بشن از ورود به ورزشگاه. و دادستانی تبریز هم اعلام کنه که نوکری کردن برای اردوغان و یهودی ها جرم محسوب میشه
    • بشار عبدالواحد IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      4 2
      گل گفتی عزیز
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      4 11
      زیادی نخوردی؟؟؟
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 1
    احمدی نژاد و شیخ حسن که دیگر فرنگی باقی نگذاشتند
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 0
    وقتی با متخلفان برخورد قاطع نمیشود این رفتارها ادامه پیدا میکند. البته وقتی با دزدها و یقه بگیرها و قمه کش ها هم برخورد قاطع نمیشود چه انتظاری در ورزشگاهها داریم ؟
  • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    12 1
    این پانترک ها نمی خوان راه و رسم زندگی را یاد بگیرند و آدمیزاد باشند؟
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      1 3
      تو هنوز حرف زدن بلد نیستی....
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 0
    تراکتور باشگاه ورزشی است اما فرهنگی نه
  • محمد از تهران IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 3
    جناب. آشتیانی...تبعیض و دشمني مطالبات مردم آذربایجان..
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    11 2
    ای طرفداران وحشی پانترک لااقل احترام و آبروی علی دایی و کریم باقری را حفظ می کردید و آبروی تبریز را نمی بردید . شما ترکا چرا اینقدر زود جوش هستین و رگ ترکیتون زود میزنه بالا ؟ هان؟
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 1
    اون تماشاگر نماها
  • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    17 6
    پرچم ایران باید در لوگوی تراکتورسازی ثبت شه، ورود نژادپرستان باهرعلامتی به ورزشگاه ممنوع بشه و هر که رفتارنژادپرستانه دارد ازحضور در ورزشگاه محروم شود.
    • بشار عبدالواحد IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      5 4
      من نمی دانم چرا ترک ها پانترک هستند و نژاد پرستن و زود رگ غیرتشون حرکت می کنه ولی پرسپولیس پرافتخارترین تیم آسیاست و احترامش واجب است
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 4
      امر دیگه ای باشه
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 1
    متاسفانه تیم تراکتور سازی تبدیل شده به جایی برای خودنمایی تجزیه طلبای دوزاری که اگر کسی چیزی بهشون گفت بگن خب دارن طرفداری تیمشون رو میکنن. اشکال از مسئولین ماست که فقط مراعات میکنن. دیگه چقدر آخه یک کشور باید صبر داشته باشه در برابر یک جریان تجزیه طلب. حساب این افراد از مردم عزیز جداست من خودم تبریز سرباز بودم دوستان زیادی پیدا کردم ولی واقعیت اینه که باید با این جریاناتی که خودشون رو بین مردم قاطی میکنن در تمام نفاط کشور برخورد بشه. اون موقع بهتر میشه فهمید چه کشورهایی دستشون توی کاسه س
  • یوسف از همدان IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 9
    شما بیا مطالبات به حقزبانی و فرهنگی مردم آزربایجان را بر آورده کن آنوقت نسخه بپبچ هنوز که هنوزه خیلی ها در این کشور از نام ترک وحشت دارند و دست به تحریف و جعل زده و ترک را به جای تورک آذری می نامند
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      9 3
      مجتبی از ازنجان که رضا از ارومیه هم هستی حالا هم یوسف از همدان ! مجید جان دلبندم اون آذربایجان هست نه آزربایجان !
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      4 1
      یوسف از همدان ///// نگران زبانی؟ برو باکو و استانبول ....همونجایی که به کرد و تالش و ارمنی اجازه نمی دن اسم قومیت خودشون رو به زبان بیارن چه برسه به حق زبانی ....
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 1
    باور بفرمایید در استادیم ورزشی آزادی تهران هواداران بحدی جلف وفحاشی میکنند که هرکسی نمی تواند تحمل نماید ولی برای خود هوادارن سرخابی مهم نیست برای اینکه عادت کرده اند حالا یک موضوع کاملا ورزشی را میخواهند قومیتیش کنند
  • احمد نوری اسرمی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    به تراکتوریهای
  • FR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 11
    چقدر متن کامنت ها به آموزش های رسمی کشور شبیه هستند. ننگ بر فاشیزم فارسی
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      5 1
      مرگ بر پان‌تورک
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      3 2
      مرگ بر آتاتورک و توله هایش بزرگترین اسمیله زبانی در تورکیه و باکو جعلی با سرکوب اکثریت غیر تورک پان تورک ها بسیار بی ادب و گستاخ اند این جماعت انقدر که به اقوام ایرانی توهین و ناسزا میگن هیچ وقت به رژیم صهیونیستی و و وهابیون سعودی و دیکتاتورهای حاکم بر آذربایجان و ترکیه توهین نمیکنند اینها ماموریت دارند بین مردم ایران تفرقه افکنی کنن یه روز جنگ سنی و شیعه امروز جنگ قومی
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 2
    در کجای دنیا بازیکن حریف یعنی امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس به هواداران میزبان سنگ پرتاب می‌کند؟ اووقت ما ترک ها بی فرهنگیم؟! وقتی امید عالیشاه در بازی های قبلی با گسترش فولاد تبریز توهین های نژادپرستانه میکند انتظار دارید در تبریز برایش فرش قرمز پهن کنیم؟
  • سید فروزان CH ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 0
    آقای آشتیانی ،ارازل و اوباش بازی هنوز در لیگ انکلیس ادامه دارد ،همین هفته هم در بکی از مسابقات مهم بوجود آمد و شدیدا باعث نگرانی برای آخرین روز بازی‌ها در فرانسه هم وجود دارد ،در ایتالیا هم جیغ‌های نژاد پرستانه علیه بازیکنان آفریقایی ادامه دارد اما تفاوت با استادیوم تراکتور سازی ،نفوذ یک چند ده نفر تجزیه طلب بی شرف داخل تماشاگران بوده و متاسفانه نمیشود این نفوذ را کنترل کرد وظیفه خود تماشاگران میهن دوست است که این معدود خائنین را ادب کنند
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 0
    در اروپا خبری از کارها نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
  • جاویدایران NL ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    4 0
    کامنتم رو منتشر نکن اما اینو بدون این حرفها همش چرندهست، اینهایی که میان ورزشگاه برای تراکتور فقط دشمن هستن تجزیه طلب هستن و‌قصدشون تکه تکه کردن ایرانه، من با این حرامزاده ها خیلی حرف زدم و کامل میشناسم اینارو، اینا حرامزداگان پانتورک هستن و بدنبال نابودی ایران. برای درمان این موضوع باید خیلی فراتر و گسترده تر وارد صحنه شد، باید نهادهای امنیتی وارد صحنه بشن و طرح های چند دهه ای اجرا کنن، اینکه موضوع رو از جنبه ورزشی ببینید خیلی بیخود هست، اصلاً ربطی به ورزش نداره، لعنت بر اونی که اجازه داد تراکتور به لیگ برتر صعود کنه. بجای سرکوب اینها اومدید تراکتورسازی رو بالا آوردید که بیشتر پر رو بشن، نه تنها فکری به حال این موضوع نکردید بلکه اشتباه پشت اشتباه، چرا احازه دادید واژه سازی از تراکتور سازی حدف بشه؟؟ سازی یک واژه ایرانی بود اما با حذف این واژه خیلی پنهان سعی کردن پانتورکیسم رو قدرت ببخشن، اون زمان که اسم تراکتورسازی به تراکتور تغییر کرد من پشت این ماجرارو میدونستم و تأسف آور هست که حکومت متوجه نشد، پانتورک ها از هرچیز فارسی و ایرانی متنفرهستن برای همین واژه «سازی» رو حذف کردن، واقعاً تعجب آوره که اجازه این حذف رو دادید، اصلاً مسئولان ما در این زمینه توی باغ نیستن که پشت ماجراهارو بخونن متوجه بشن چی به چیه، خیلی ساده لوحانه «سازی» رو از تراکتورسازی حذف کردن تا تأکیدی بر تورک بودن داشته باشن، واقعاً که….
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      1 2
      پس چرا فقط برا پیروزی سنگ پرانی میکنن نه بقیه تیما؟ چون همه ایران فقط از پیروزی کینه دارن چون تو این چند سال بخاطر خودش بقیه را تضعیف کرد
  • عماد از خوزستان IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 0
    یاری دارم تو این بندر من اونو می پرستم وقتی میره سوی سفر من بی آرومش هستم مرد بندر مثل دریا قلبش همیشه پاکه دوسش داری دوست داره والله برات هلاکه . شما فرض کنید این آهنگ را تو استادیوم ها بزارن به نظر شما آیا اصلا درگیری پیش میاد؟ نه . چون این آهنگ روح آدمها را تلطیف میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس