کد خبر 1377610
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؟+عکس

انتشار عکسی از شناور لجستیکی در حال ساخت شهید مهدوی در روزهای اخیر نشان دهنده آن است که این شهر دریایی متحرک به روزهای پایانی ساخت خود نزدیک می‌شود.

به گزارش مشرق، لزوم تجهیز سپاه به شناورهای بزرگ برای ایفای نقش در مأموریت‌های جدید و مقتدرانه در زمینه حضور در آبهای دور چند سالی است که به عنوان بخشی از راهبرد توسعه‌ای نیروی دریایی سپاه مورد تأکید قرار گرفته و در این زمینه شاهد اقدامات مهم و راهبردی و در عین حال مبتکرانه با بهره‌مندی از دانش جوانان این مرز و بوم هستیم.

این دامنه از نوآوری‌های جدید دفاعی و رزمی برای ساخت شناورهای سنگین، همراستا با توسعه انبوه و الحاق شناورهای سبک و تجهیز آنها به آرایه‌های متنوعی بود که بتوانند اقتدار ایران بر خلیج فارس و دریای عمان را نیز حفظ کرده و در تقابل با دشمنان فرامنطقه‌ای نیز همواره دست بالا را به قوای مسلح کشورمان ببخشد.

گواه بر این ادعا نیز الحاق‌های متعدد و مستمر شناورهای پرشمار به نیروی دریایی سپاه در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که با طیف جدیدی از تجهیزات وامکانات از جمله پهپادها و نیز زیرسطحی‌های هوشمند در هم آمیخت تا تلفیقی از ارتقای بُرد موشک‌های همراه با شناور و قابلیت مانورپذیری بالا، سرعت فراتر از ۹۵ نات و گریزپذیری از جنگ الکترونیک از جمله این قابلیت‌ها بود.

در کنار توجه به ساخت و توسعه شناورهای سبک، سپاه اما نیم‌نگاهی نیز به بهره‌گیری از شناورهای سنگین نیز دارد.

ساخت شناور شهید ناظری آغاز راهی هوشمندانه

ابتکار سپاه در ساخت شناورهای نیمه سنگین و سنگین در گام اول به ساخت شناور شهید ناظری و به آب اندازی آن در سال ۱۳۹۵ انجامید. شناوری که با طول ۵۵ متر، عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۱۳ متری خود می‌ تواند برد عملیاتی این نیرو را تا ۱۰ هزار کیلومتر افزایش دهد. این شناور در طراحی خود یک شیوه خاص را در پیش گرفته که قادر است از طریق پایداری مناسب در دریا و حتی شرایط آب و هوایی نامناسب، با سرعت بالا طی مسیر کرده و واژگون نشود.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؟+عکس

قابلیت حمل بالگرد، اژدرها و موشک‌های متعدد از جمله قابلیت‌های این شناور نیمه سنگین اما چابک است که نمونه‌ای از نقش آفرینی غیرتمندانه رزمندگان نیروی دریایی سپاه با این شناور را در ماجرای برخورد نیروی دریایی سپاه با ناوهای آمریکایی در دریای عمان شاهد بودیم.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؟+عکس

ساخت شناور شهید سیاووشی با هدف استقرار پدافند میان برد بر روی آن

طراحی نسخه دریاپایه سامانه سوم خرداد سبب شد تا سپاه شناور شهید سیاووشی را طراحی و عملیاتی کند. شلیک موشک از سامانه سوم خرداد نصب شده روی شناور نیز نشان داد که تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری لازم در موشک خصوصاً جستجوگر آن لحاظ شده است تا شرایط ناپایدار سکو مانع از شلیک صحیح موشک نشود.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؟+عکس

شناور شهید سیاووشی

در واقع در صورتی که شناور دریایی حامل سامانه سوم خرداد در اکثر مناطق خلیج فارس در حدود ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر از سواحل ایران فاصله بگیرد این سامانه قابلیت پوششی فراتر از ۲۰۰ کیلومتر از مرزهای ایران اسلامی را خواهد داشت و عملا پدافند آسمان ایران از جنوب کشور از عمق خلیج فارس آغاز می‌شود که می‌تواند در صیانت از تأسیسات مهم ساحلی ایران در کنار پدافند مستقر در جزایر بسیار اثربخش باشد.

با توجه به برد بسیار بالای سامانه های راداری مراقبتی و هشدار زودهنگام ایرانی، امکان دورتر کردن سامانه های پدافند موشکی به دورتر از ساحل به واسطه شناورهای دریایی فراهم می شود؛ امری که در نیروی دریایی ارتش نیز با ناو «دنا» در ناوگان جنوب عملیاتی کرد.

ناو پشتیبانی شهید رودکی و ورود سپاه به عرصه‌ای تازه

ناو شهید رودکی نیروی دریایی سپاه با طول ۱۵۰ متر و پهنای بیش از ۲۲ متر به مثابه شهر دریایی متحرک جدیدی برای ایران است که با توجه به مأموریت‌های جدید سپاه برای حضور در آبهای آزاد و اقیانوس‌ها، فصل تازه‌ای از حضور سپاه در عرصه جدیدی را رقم زده است. این ناو پشتیبانی تجربه موفقی از تغییر کاربری شناورهای تجاری به نظامی را در کشورمان نشان می‌دهد که در دنیا نیز نمونه‌های مشابهی از این تجربه وجود دارد. همان طور که آمریکایی‌ها با تغییر کاربری و بهسازی یک ناو ترابری توانستند شناور یواس‌ان‌اس لوئیس بی پولر و نیز شناور MV Ocean Trader را عملیاتی کنند، نیروی دریایی سپاه نیز تجربه موفق ساخت شناور شهید رودکی را به اثبات رساند.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؟+عکس

ناو شهید رودکی با انبوهی تجهیزات

سپاه در آبان ۱۳۹۹ شناور لجستیکی شهید رودکی و ارتش در دی ماه ۱۳۹۹ شناور لجستیکی مکران را موسوم به ناو بندر مکران رونمایی کرد و این دو شناور که تجربه خوبی از تغییر کاربری و بهسازی نظامی شناورهای تجاری بودند، دانش ایران در این بخش را به رخ جهانیان کشید.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؟+عکس

ناو شهید رودکی در حال حرکت در خلیج فارس

موضوعی که در شرایط تحریمی یک موفقیت بزرگ برای ایران بشمار می‌رود و در عین حال آرایه‌هایی از قدرت قابل اتکا را در آبهای دور برای ایران مهیا ساخت.

ویدیویی از ناو بندر مکران (دومین تجربه موفق ایران، پس از ناو شهید رودکی سپاه در تغییر کاربری شناورهای تجاری)

قدرتی که به مدد آن ایران توانست در اعزام یک ناوگروه به مأموریت ۱۳۳ روزه با ناوبندر مکران و ناوشکن سهند اقیانوس اطلس بدون هیچ توقفی، رکورد تازه‌ای در این میدان کسب کند.

عکسی از ناو شهید مهدوی در داک نوسازی وبهسازی بندرعباس و چند نکته!

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؟+عکس

تصویری که به تازگی از ناو شهید مهدوی منتشر شده است

به تازگی انتشار تصویری از ناو شهید مهدوی در یک داک بهسازی و نوسازی شناوری در جنوب ایران (بندرعباس) نشان می‌دهد که این ناو پشتیبانی نیز که حاصل یک تغییر کاربری حرفه‌ای کشتی فله بر و تبدیل به آن به یک شناور لجستیکی نظامی است، مراحل پیشرفت پروژه را به خوبی طی کرده و پاره‌ای از تجهیزات مخابراتی و راداری یکپارچه نیز بر روی آن نصب شده است و امکانات جدیدی از تأسیسات عرشه نیز در بر روی آن در حال بارگزاری است.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؟+عکس

شهید نادر مهدوی شهیدی که هیمنه آمریکایی‌ها را در خلیج فارس فرو ریخت/ نام‌گذاری ناوهای لجستیکی سپاه به نام شهدای شاخص هماوردی با آمریکا، نکته‌ای الهام بخش است

با به ثمر رسیدن ناو شهید مهدوی، عملا نیروی دریایی سپاه علاوه بر قابلیت‌های رزمی که در حوزه‌های مختلف برخوردار خواهد شد، گستره تازه‌ای از توان ایفای مأموریت‌های دور دست را نیز بدست خواهد آورد تا بتواند با اطمینان خاطر و قدرت متراکم‌تری مأموریت‌های خود را به آبهای آزاد و اقیانوس‌ها گسترش دهد. قدرتی که در کنار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توان بازدارندگی و سیادت دریایی ایران به شکل بی‌سابقه‌ای ارتقا بخشد و تضمین‌کننده امنیت خطوط تجاری ایران و نیز تأمین کننده حقوق دریانوردان و صیادان ایرانی در آبهای آزاد باشد.

از سوی دیگر ایران در ساخت شناور و ناوچه‌های نظامی با تغییر کاربری و بهسازی شناورهای تجاری تجربه جالبی کسب کرده است که تلفیق این دانش با ساخت گونه‌های متعددی از شناورهای کلاس موج یعنی جماران، سهند و دنا، افق روشنی از عزم خود برای ساختن ناوشکن‌هایی با قابلیت‌ها و اندازه بسیار بزرگ‌تر را در صورت نیاز را نشان می‌دهد.

سپاه برای دفاع از ملت ایران به آب و آتش می‌زند

به‌گفته سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما شناورهای دیگری نیز در کلاس‌های متعدد دیکر نیز در سپاه با بهره‌گیری از دانش بومی در حال ساخت است که نمونه شناورهای رده شهید سلیمانی از جمله آن هستند.

همچنین شناور شهید ابومهدی المهندس با قابلیت‌های آفندی و پدافندی و بدنه‌ای W شکل با طول ۴۷ متر از جمله آنها است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه به تازگی همچنین خبر داده که سه شناور جدید نیز امسال به این نیرو ملحق خواهند شد که ناوهای شهید ناظری به طول ۵۵ متر و حاج قاسم سلیمانی به طول ۶۵ متر توسط وزارت دفاع و سپاه و یک شناور دیگر هم توسط شرکتی دانش‌بنیان در حال ساخت است که دارای موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر و سطح به هوا با قابلیت حمل بالگرد و دارای سرعتی معادل ۳۵ نات هستند.

سال ۱۴۰۱ بدون شک برای نیروی دریایی سپاه، سالی باشکوه به لحاظ بهره‌گیری از طیف متنوعی از تجهیزات جدید است که در همراستایی با شناورهای متنوع سبک و سنگین و سامانه‌های نوین شناسایی و اطلاعاتی و رزمی اعم از پهپادها و زیرسطحی‌های هوشمند در کنار بهره مندی از دانش و غرور ملی در خدمت امنیت و اقتدار ملت ایران قرار دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کامران IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    14 10
    میدونید چند سال میشه ایران کروز ضد کشتی جدید تولید نکرده!؟ تاریخ مصرف کلاس نور و نصر و کرم ابریشم با پیشرفت پدافند داره تموم میشه ولی متاسفانه داریم عقب میافتیم از رقابت!!! باید امسال ب کروز مافوق صوت مجهز بشیم (چه ارتش چه سپاه) وگرنه قافیه رو میبازیم!!! چه بهتر میشه اگه کروز مافوق صوت زمین ب زمین هم ساخته بشه و حتی هواپایه. در ضمن ساخت زیردریایی فاتح 2 و 3 دیگه خیییییلی طول کشیده متأسفانه و چون برادران روس در اورهال کیلو ها بی معرفتی میکنن الان دو تاشون غیر عملیاتی شدن و این دلیل مهمی برای تسریع در ساخت زیردریایی های بومی شده.
  • شاهد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    18 2
    درود بر سپاه پاسداران . مظهر غیرت و شرف و مردانگی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس