کد خبر 1377352
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
بحران غذا در عراق؛‌ کشف ۵ کامیون قاچاق گندم

وزارت بازرگانی عراق امروز جمعه از کشف ۵ محموله قاچاق گندم در مسیر دو استان الدیوانیه و المثنی عراق خبر داد.

به گزارش مشرق، این وزارتخانه عراقی در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: صورتجلسه کشف و ضبط محموله های قاچاق گندم به همراه متخلفان به دادگاه استان دیوانیه ارجاع شده است.

از سه ماه پیش و پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مساله امنیت غذایی ناشی از تبعات این جنگ، سایه سنگین خود را بر عراق انداخت و جابجایی محموله های گندم حتی بین استان های عراق نیز ممنوع شد.

بر اساس این بیانیه، تیم های نظارتی عراق در همه استان ها پیگیر هستند تا مانع از فعالیت سوء استفاده کنندگان از وضعیت فعلی کشور (بحران امنیت غذایی و کمبود گندم) شوند.

در حالی که ناظران درباره ناکافی بودن ذخیره راهبردی عراق در نتیجه خشکسالی های شدید و نیز جنگ روسیه و اوکراین و همچنین ممنوعیت صادرات گندم از سوی کشورهای تولیدکننده در سایه کمبودهای جهانی ناشی از بحران ها خبر می دهند؛ مساله قاچاق گندم بین استان های عراق جدی تر از هر زمان دیگری از سوی مقام های عراقی مورد توجه قرار گرفته است.

بحران غذا در عراق؛‌ کشف ۵ کامیون قاچاق گندم

«حمید النایف» سخنگوی وزارت کشاورزی عراق پیش تر با اشاره به مساله خشکسالی افزوده است: با تشدید جنگ روسیه و اوکراین، قیمت ها در جهان حتی در آمریکا در نتیجه کاهش عرضه و افزایش تقاضا، بالا رفته است؛ بنابراین دیگر صادرکنندگان گندم هم قیمت را بالا برده اند. جنگ اوکراین قیمت کودها و آفت کش ها را نیز بالا برده است.

اما مساله فقط همین نیست زیرا گندم را تا زمانی می توان خریداری کرد که عرضه شود اما وقتی سایر کشورهای تولید کننده هم، صادرات آن را ممنوع کنند چه؟ این یک وضعیت فرضی نیست؛ حالا دیگر واقعیتی است که جهان آن را با نگرانی مشاهده می کند.

همین سه روز پیش، پس از هند، روسیه، اوکراین، نیوزلند و ایرلند، قزاقستان نیز به عنوان هشتمین صادر کننده گندم دنیا، صادرات این محصول را ممنوع کرد. وزیر کشاورزی هند پیشتر اعلام کرده بود که قیمت گندم در جهان به شکلی خطرناک افزایش یافته است بنابراین، هند دیگر گندم صادر نمی کند زیرا امنیت غذایی هندی ها به خطر خواهد افتاد.

در چنین فضایی، خطر قاچاق محموله های گندم در داخل عراق به خارج آن یا از خارج عراق به خاک آن کشور مساله ای جدی و شایسته توجه و هماهنگی مقامات کشورها است.

ماه ها پیشتر، ناظران هشدار داده بودند که گندم عراق در محموله های سنگین پس از خرید از سوی واسطه ها در حال قاچاق به اقلیم کردستان عراق است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    33 2
    همبنی که به اقلیم کردستان نره خودش کلیه ببینیم اسراییل براشون چه غلطی میکنه!!!
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      18 2
      عالی بود
    • حبیب‌اله IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 10
      خودش یه بهشتیه اربیل شارزوروسلیمانیه
    • IQ ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      1 5
      ای که گفتی یعنی چی
    • تبریزی IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 0
      اسقاطیل چه غلطی واسه خودش تونسته بکنه که برا بقیه بتونه کاری بکنه...
    • کامکار IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 0
      اخه خودفروخته عوضی مگراقلیم کردستان چه هیزم تری بهت فروخته
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    5 2
    هرجا باشه آنجا بی بندوباری ظلم خیانت و جنایت میدرخشد
  • ناشناس IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 0
    نون تو ایران
  • محسن IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    2 1
    وضعیت خشکسالی خیلی حاد شده.امسال از اول بهار تابحال هنوز ده دقیقه کامل تو کرج بارون نیومده.ابر ها دسته دسته میان اسمون هم یه ترق تروقی میکنه ولی بارون نداره.خدا به همه ملتها رحم کنه بخصوص ملت ما.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    8 0
    خدا لعنت کنه شیاطینی را که مانع از خودکفایی ایران در تولید گندم شدند خدا لعنت کنه شیاطینی را که با سدسازیهای بی رویه کشاورزی ایران را به زمین زدند و خدا لعنت کنه شیاطینی مانند حجاریان سلطان گندم را
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      3 3
      خوزستان به تنهایی توان تامین کل گندم مردم ایران را دارد ولی مافیای سد سازی و انتقال آب از خوزستان به اصفهان و جاهای دیگر برای صنعت بیهوده باعث از بین رفتن حاصلخیز زمین های کشور شده .
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    5 8
    چندروزپیش روغن دستشون گرفته بودندتوورزشگاه ایرانیارامسخره میکردن
    • معین IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      5 2
      خبر دروغی بود که یسری پیجای هرز پخش کردن با با اهداف مشخص
  • علی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    3 4
    نقشه آمریکا ایجاد قحطی درجهان هست وپس ازکرونا کشتن باقحطی جرو برنامه های صهیونیسم برای تسلط برجهان است
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 0
      آخه همه چیز را باید به آمریکا نسبت داد پس خودمون چی ما که میتونیم موشک بسازیم نمی‌تونیم روغن و گندم تولید کنیم نوبره والا
  • IQ ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    3 12
    نوکرتم هیچ بحرانی نیست عراق جو نساز همچی هست تا دلت بخواد
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      من رفتم میشه گفت از لحاظ اقتصادی از ایران بهتره
    • DE ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 1
      سه گوشه مثلث توطئه ایجاد قحطی مصنوعی اقلیم کردستان ، ترکیه و صهیونیست های ملعونه. از این سه دراین مدت خیلی خبرها داره از این سه تا میاد بیرون.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      دوکلمه هم از مادرعروس!!!خخخخخخخخخخخخخخخخ
  • مرتضی IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 1
    اون دانایی که توو دولت روحانی میگفت نیازی به کاشت گندم نداریم،باید همه نیاز کشور رو از خارج وارد کرد. الان کسی نیس اونو بیاره وسط.زمان احمدینژاد خود کفا شده بودیم.الان 60% خودمون تامین میکنیم.
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    چرا تو عراق با اون همه آب از دجله وفرات ملت عراق گندم کاری ندارند ؟؟؟
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 3
    مردم عراق تنبل ترین مردم کره خاکی هستند این همه منابع آبی دارند اون وقت باید از کشور ایران گندم براشون قاچاق بشه کشور ایران خودش در خطر بی آبی هست
  • سهيل ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 1
    بزار بمیرن از گشنگی مگه ایرانیهارو مسخره نمیکردن الان یه کیلو گندم شده برعکس شد روغن تو دستشون حالا ما گندم داریم دستمون اونا چی میدن به جاگندم خخخ
  • کارمند باز نشسته. IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 1
    جلو خروج اجناس خوراکی مردم را بگیریم
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    وضعیت غذایی ایران درست لب مرز هست با ۸۰ میلیون جمعیت با این شرایط اداره کردن غیر منطقی هست،کشور باید برای شرایط سخت بحرانی جنگ وغیره حداقل ۶ ماه بدون هیچ مشکل غذایی اداره بشه
  • DE ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    تعجبی نداره همه این توطئه ها وطراحی تروریست غذایی زیر سرصهیونیست هایی است که با اقلیم کردستان عراق باهم سرو سری دارن و با این اقدامات مصنوعی و توطئه گرانه میخوان امینت منطقه رو به شکل ایجاد قحطی مصنوعی به هم بزنن!
  • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 0
    خدا بزرگترین حامی هست نباید ناامید شد جنگ قدرتهای بزرگ دنیا را دارد به نابودی وقحطی میکشد
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    باسلام عراقی همیشه مثل قحطی زده ها هروز صبح تا عصر وارد ایران میشدند تمام اقلام نیاز شان را خردیداری میکردند عصر بر میگشتند کشور شان این امدند تا کشور مارا دچار مشکل کردند با این همه آب دجله وفرات چرا کشاورزی نمیکنند مواد غذایی شان تامین کنند ؟؟؟ اکثر عراقی ها تن پرور هستند آمده خور هستند
  • aaa IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 0
    کم بیارن ایران براشون میفرسته غصه عربها رانخورید
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • کورش رستمی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    بنظر من عربهایه عراقی باید برای کمبود مواد غذایی مثل 1400سال قبل مثل اجداد بزرگشان به همان پرورش و تکثیر مارمولک سوسمار و ملخ و موش ادامه بدهند تا مشکل غذایی نداشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس