کد خبر 1376958
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
رونمایی از هواپیمای سیمرغ

هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» ساخت متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با حضور امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شرکت هِسا در اصفهان رونمایی شد.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ «محمد رضا آشتیانی» روز پنجشنبه در آیین رونمایی از هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ»که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، جمعی از معاونان، فرماندهان ارشدو مسئولان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع برگزار شد، از متخصصان صنعت دفاعی در مجموعه ی سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع قدردانی کرد و گفت: تحقق ساخت و بهره‌برداری از این محصول راهبردی ملی نتیجه وعده ما به ملت شریف ایران اسلامی در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور بوده است و انشاء الله با همت و تلاش مضاعف و در سالی که بنابر بر تدابیر فرماندهی معظم کل قوا با عنوان« تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نام گرفته است، دستاوردهای دیگری را در عرصه های مختلف دفاعی و خدمت رسانی به مردم عزیز شاهد خواهیم بود.

امیر سرتیپ آشتیانی با تشریح شرایط اقلیمی و جغرافیایی سرزمین ایران و ضرورت اجتناب ناپذیر کشور به دارا بودن هواپیمای ترابری بیان کرد: سرزمین پهناور ایران اسلامی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه‌ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی، زلزله و .. را دارد؛ بنابراین وجود هواپیمای ترابری سبک در کنار بالگرد های امداد رسانی، کمک شایانی در راستای  خدمت رسانی به آحاد مردم، دستگاه ها، سازمان های کشوری و لشکری خواهد کرد. 

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود  به تحولات منطقه و تهدیدات پیش روی جمهوری اسلامیو اهمیت و جایگاه ترابری هوایی برای انجام مأموریت های لجستیکی، حمل بار، حمل نفرات، ارسال تدارکات و پشتیبانی از نیروهای مسلح در میدان های نبرد اشاره و تاکید کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان یک سازمان قدرت ساز، اقتدارآفرین و پشتیبانی کننده از نیروهای مسلح، رسالت بسزایی در افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی دارد و در این راستا رفع نیازمندی‌های نیروهای مسلح در عرصه‌های مختلف رزم زمینی، دریایی، هوایی و جنگ الکترونیک و گلوگاه هایی که تعیین کننده پیروزی در عرصه نبرد های نامتقارن است، به عنوان اولویت اساسی و درجه اول وزارت دفاع با جدیت و شتاب هر چه بیشتر دنبال خواهد شد.

امیر سرتیپ آشتیانی به ساختار هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» گریزی زد و گفت: این هواپیما باز طراحی و توسعه یافته هواپیماهای هم نسل خود است که متناسب با نیازهای مورد تقاضای دستگاه‌های کشوری و لشکری و همچنین لحاظ کردن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین المللی به همت جوانان این مرز و بوم در وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده است.

وی بر وجود ظرفیت تولید این نسل از هواپیما در کشور گفت:  در سال‌های اخیر تمامی تست‌های زمینی و پروازی و همچنین سیستم پیشرانه هواپیمای ترابری سیمرغ به دست متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع در حال بررسی و انجام بوده است. اکنون هواپیمای ترابری سبک«سیمرغ» اگر چه به لحاظ سکوی ساختاری مشابه نسل های هم رده خود دارد، اما سیستم اویونیک( الکترونیک هوانوردی)، پیشرانه ی هواپیما، قطعات جدید و قدرت مانور این پرنده، قابل مقایسه با نمونه های مشابه نیست و این محصول نهایی که بدست متخصصان داخلی ساخته و باز طراحی شده است زمینه و دانشی جدید را برای طراحی و ساخت هواپیماهای پیشرفته تر به وجود آورده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سبک بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات‌رسانی‌هایی از قبیل آمبولانس هوایی و قابلیت فرود در باندهای خاکی را از ویژگی ها و کاربردهای دیگر هواپیمای ترابری سبک  «سیمرغ» برشمرد و افزود: این محصول بومی نماد عینی یک محصول دانش‌بنیان است که با توسعه خط تولید آن شاهد افزایش توان حرفه ای کشور در صنعت هوایی، قطعه سازی پیشرفته، ساخت و تولید اقلام «های تِک» و در نهایت پیشرفت صنعت هوایی کشور و شرکت های دانش‌بنیان در عرصه جهانی خواهیم بود.

امیر سرتیپ آشتیانی درپایان گفت: «هواپیمای ترابری سبک سیمرغ» از هر نظر منافع ملی کشور را تقویت می‌کند. طراحی و ساخت این هواپیما علاوه بر ارز آوری قابل توجه، پایین آوردن هزینه ها، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، تحقق اقتصاد مقاومتی در وزارت دفاع، بلوغ فناورانه و صنعتی و در نهایت انسجام ظرفیت های ملی برای تولید محصولی راهبردی و فناورانه، ورود صنعت هوایی کشور و به ویژه نیروهای مسلح را با باشگاه سازندگان هواپیماهای سنگین و فوق پیشرفته سرعت می‌بخشد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 0
    لااقل عکسی از این هواپیما !!!؟
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    4 0
    لااقل عکسی از این هواپیما !!!؟
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    4 0
    ده خط انشا نوشتی ی دونه عکس نداشتی!!
  • مسعود IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    12 2
    هواپیمای آنتونوف یا همان ایران ۱۴۱ رو ترابری کردند البته احتمالا قراره با موتور توربو پراپ ایرانی جایگزین بشه و تغییراتی در آویونیک داده شده اما خط تولید همون ایران ۱۴۱ های زمینگیر رو تغییرات میدن بال و بدنه ساخته نشده احتمالا سالیانه یک عدد تبدیل میشه
  • مهیار IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    3 2
    تا به تولید انبوه نرسه نمیتوان گفت که پیشرفتی حاصل شده،
  • سید مرتضی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 2
    برای من سؤال وقتی موتور هواپیما مشکل داشت یعنی طراحی مشکل نداشت چرا تولید هواپیما متوقف شد خب موتورو عوض میکردیم ازمایش میکردیم، مابه این سیمورغ ایران۱۴۰خیلی احتیاج داریم بخصوص پروازهای منطقه ای و بین منطقه ای جانشین هواپیماهای پیر فوکر۲۷و دیگر پرنده ها سن بالا و هم ردش انشاءالله زودتر ساخته بشه برای نیرو هوایی نیروی دریایی و برای شرکتهای ترابری که این هواپیما کاربرد داره ، حتی میشه تبدیل به اواکسش کرد البته به شرط داشتن قابلیت سوخت هوایی که قابلیت پرواز۲۴ساعترو داشته باشه
  • حسین IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 2
    امیدوارم که این هواپیماها را با موتور های توربوفن و ابعاد بزرگتر و سنگینتر در ترابری و مسافربری مشاهده کنیم..ایران ایر با ناوگان ملی ...باید کارخانجات متعدد را راهندازی کنیم تا اشتغال زایی صورت گیرد.
  • حسین IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 2
    امیدوارم که این هواپیماها را با موتور های توربوفن و ابعاد بزرگتر و سنگینتر در ترابری و مسافربری مشاهده کنیم..ایران ایر با ناوگان ملی ...باید کارخانجات متعدد را راهندازی کنیم تا اشتغال زایی صورت گیر
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 0
    از سال ۱۳۷۷ تا الان کلا ۶ یا ۸ عدد مونتاژ شده که ۳ تاش سقوط کرده. شرکت مادرش یعنی آنتونف اوکراین رو هم که روسیه داغون کرده. موتور هم که همون موتور قبلیه. پس همون مسافربری های زمین گیر رو تغییر کاربری دادن. اسم این کار تولید نیست بیخودی تبلیغات الکی نکنید. همون به اصطلاح جنگنده کوثر رو که به قول خودتون داخلی شده هم در حد حتی یک اسکادران ۱۸ تایی هم تولید نکردید. پس از تولید این یکی که تماما مونتاژه حرف نزنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس