کد خبر 1376873
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۵
علی ماجدی

سفیر سابق ایران در آلمان مدعی شد تجارت اقتصادی و صادرات نفت و گاز به اروپا مطمئن‌تر از صادرات به آسیاست، اما ما باید مسائل مان را با اروپا حل کنیم.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: علی ماجدی که به اجبار قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دولت از سفارت کناره‌گیری کرد، چند نوبت قبل هم به جای اعتراض به دولت‌های اروپایی که خانه امن تروریست‌ها شده‌اند، آقای اسدالله اسدی دیپلماتی بازداشت شده کشورمان در آلمان را متهم کرد!

این دیپلمات سابق و غربزده، درباره امکان صادرات گاز به اروپا، به خبرگزاری ایلنا گفت: صادرات گاز به اروپا از زمان دولت اصلاحات و زمانی که ایران با E۳ مذاکره می‌کرد، مطرح بود و یکی از شرایط ما در آن زمان این بود که هم امکان صادرات گاز به اروپا فراهم شود و هم عضو WTO شویم، حتی مذاکرات ابتدایی هم آغاز شد اما بعد از دولت اصلاحات این موضوع کنار گذاشته شد. در زمان دولت روحانی هم در کنار صادرات گاز به کشور پاکستان و هندوستان، صادرات به اروپا نیز مطرح بود و آلترناتیوهایی هم عنوان می‌شد اما به دلیل مصرف بالای داخلی اجرایی نشد. 

وی با بیان اینکه یکی از پایه‌های امنیت در تمام دنیا تامین پایدار انرژی است و اروپا هم به دنبال همین است، گفت: در جنگ اوکراین و روسیه یکی از مسائلی که دنبال تحریم آن هستند، انرژی است اما در عمل نمی‌توانند، زیرا کشورها با مشکل مواجه می‌شوند. اروپا به خوبی درک کرده که نیاز به متنوع‌سازی منابع انرژی نفت و گاز دارد و یکی از مهم‌ترین گزینه‌های اتحادیه اروپا برای دستیابی به این امنیت ایران است.  

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم یک صادرکننده بالقوه گاز به اروپا باشیم، افزود: اکنون به ما بستگی دارد که چگونه از موقعیت استفاده کنیم. البته واقعیت این است که روس‌ها هم ما را به صورت یک رقیب نگاه می‌کنند و به لحاظ استراتژیک علاقه ندارند که ما هم سهمی در صادرات گاز به اروپا داشته باشیم، هرچند به طور علنی مانع نشدند. 

ماجدی درباره صادرات به آسیا اظهار داشت: باید بپذیریم صادرات به اروپا بسیار راحت‌تر و حتی اقتصادی‌تر از کشورهای همسایه است، بعبارت دیگر اگر روی صادرات به اروپا متمرکز شویم هم به لحاظ بازگشت پول و هم دسترسی آسان‌تر، عاقلانه‌تر است. علاوه‌بر  حفظ منافع ملی، باید با نگاه بلندمدت به صادرات گاز نگاه کنیم، بنابراین بازار اروپا به مراتب از آسیا برای گاز ایران بهتر است. 

اظهارات این دیپلمات سابق، منطقا نواختن شیپور از سر گشاد آن است و گرنه او بهتر از هر کس می‌داند که اروپایی‌ها با وجود نیاز به منابع انرژی ایران، نه اراده و نه اجازه تعامل با ایران را ندارند. به عبارت دیگر نه آمریکا به آنها اجازه تصمیم‌گیری مستقل را می‌دهد -چنانکه همین حالا منافع راهبردی و امنیت اروپایی‌ها را قربانی منازعات راهبردی خود با روسیه کرده است- و نه برخی دولت‌های مغرض و مستکبر اروپایی مانند انگلیس و فرانسه و آلمان، مایل به رونق گرفتن اقتصاد ایران در ازای تامین نیازهای خود هستند.

آنها این فقدان اجازه و اراده را در برجام نشان دادند و ضمن زیر پا گذاشتن ۱۱ تعهد برجامی خود، به مدت دو سال اقدام به وعده درمانی و فرصت‌سوزی کردند و سرانجام حتی به وعده راه‌اندازی کانال مبادلات موسوم به اس پی وی و ایستکس هم که به فروش مواد غذایی و دارو در ازای نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها مربوط می‌شد، پایبند نماندند.

این شیطنت و کاهش مبادلات تجاری در حالی است که ایران هم اکنون بیشترین مبادلات تجاری و انرژی را با برخی شرکای آسیایی دارد و از همین طریق توانسته تحریم‌های آمریکا و اروپا را بی‌اثر کند.

با این وجود عجیب است که دیپلمات سابق همچنان سنگ اروپایی‌های بدعهد را به سینه می‌زند و حال آنکه اساسا درخواستی از سوی اروپایی‌ها برای خرید نفت و گاز از ایران مطرح نشده است.! یادآور می‌شود حجم تجارت ایران و اروپا در برخی سال‌های اخیر زیر یک میلیارد دلار بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    24 18
    یک چنین فردی چرا اصلا بایستی در وزارت خارجه بوده باشه؟!
    • DE ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      6 0
      خب کشور را فدای گرفتن تابعیت دوم از کشورهای اروپایی برای زن و فرزند خود و حودشان بعد از بازنشستگی میکنند.زیرا به خیال خودشون اگر خوش خدمتی کنند میتوانند با پرونده ای صاف و حتی متمایل و غش کرده به غرب کار خود را پیش ببرند.
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    13 8
    حتما در اروپا خانه و مستغلات و زن و بچه ای داره، که انقدر تعصب داره نسبت به اروپا و سنگ اوروپا جون اش را به سینه میزنه. و من الله توفیق
  • DE ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    13 15
    مقاله مشرق نیوز « وقتی غربی‌ها هیچ سندی علیه دیپلمات ایرانی پیدا نمی‌کنند» را کجای دلمون بگذاریم ؟ آقای علی ماجدی به دستور دولت روحانی از پشت به نظام جمهوری اسلامی خنجر زد ، چرا به این خیانت بزرگ امنیتی رسیدگی نمیشود ؟
  • فراهانی IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 9
    چرا همکار خود را به دل دشمن می اندازید و او را در میان گرگ های غرب رها می کنید
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    8 7
    اینها قرار بوده برای منافع ایران کار کنند ؟
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    9 10
    با سلام متاسفانه مدیران میانی بدون سروصدا سنگ غرب را به سینه می زنند و با تحلیل های نصف و نیمه و ابتر کشور را پیوست غرب و تمدن آن می کنند.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      2 0
      مدیر میانی!؟؟ ایشان سالها بالاترین مقام سفارت خانه در اروپا بوده !!!! متاسفانه
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    10 7
    از نظر این خائن ها، این ایران است که مقصر است و همیشه باید بدهکار و محکوم باشد و غرب را راضی کند. گویی ایران رفته اروپا را استعمار کرده است.
  • US ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    9 7
    اینها مثلا سفرای ایران هستند و حافظ منافع ملی ایران؟! نکته سر خط
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    دقیقا درست گفته منظورش اداره اینده کشور بوده است
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 0
    وقتی وزارت خارجه به تسخیر این چنین افرادی در آمد حاصلش برچام تمام خسارت شد و پر رویی اروپایی ها و امریکایی ها این شیفتگان غرب سر در اغوش آن ها دارند و صد البته که جز به تسلیم تمام عیار کشور به غرب راضی نخواهند شد فقط فاجعه بار اینکه در زمان مسئولیتشان چه قندی را در دل استعمار گران آب کردند که ده ها جاسوس در نهاد ها ی کشور تعبیه و پرورش دادند
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    معمای بزرگیه وروشن !!بعضیا فقط اروپای جنایتکار وحلقه به گوش ودستان به خون الوده میلیونها بیگناه ومدعیان فریب ودروغگو وخبیثی که به نام حقوق بشررایدک میکشن واین جماعت جاهل وغضبان عالم بازهم ازاین اروپای نافرجام ونامبارک حرف میزنند غده سرطانی عالم .اخه فقط وفقط کشورهای اطراف چندین برابراروپا صادرات داریم وچندین برابراروپا باجاهای دیگرکه دهه هاست مراودات وبازرگانی داریم واروپا نوکرحلقه به گوش دیکتاتوری عالم نه یک درصد نه خیری براملت بلکه همیشه درصدد ضربه زدن به ملت ایران ووقتی انسانیت رانمیداند وفقط وانمودمیکنددرحقیقت چهره پلیدش اشکارترمیشود دارو به مردم ایران ممنوع ودیپلماتها ودانشمندان ووو..بیجهت ازروی خوی خباثت وحلقه به گوشی بازداشت ورفتارغیرانسانی وو..اخه خاصیت خبیث چیست؟؟!!!!!همین اروپای کثیف بمب شیمیایی برای کشتن مردم ایران به صدام دادند ومتاسفانه محاکمه نشدندند وهمین شیطان زادگان کشورهای زیادی راویران ونابودکردند ومردم بسیاری را کشتند وبعضیا انگارمتوجه نیستند .ولی امروز عزتمندان وقهرمانان ودلاوران بزرگ مرد ستودنی وقابل ستایش ایران همیشه پیروز بااقتداردرلحظه ودرخور وقاطع شاخ این جنایتکاران ومزدوران دوران راشکسته وهرگزاجازه زیاده خواهی به انان رانخواهدداد واروپا ودگرمزدورانش راعددی حساب نخواهدکردانشاالله موفقیت وعزت روزافزون به کوری چشم مزدوران روبه زوال
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 0
    امام رحمت ا ... فرمودند : مشکل بعدی انقلاب با طرز تفکر غربزده های داخلی خواهد بود که برای انقلاب مانع ایجاد خواهند کرد چقدر تاسف بار است که دولتها از چنین اشخاصی که وابستگی فکری به غرب داشتند بعنوان سفیر کشور انقلابی ایران استفاده کرده اند کسانیکه منافع کشور را ذیل منافع دشمنان کشور تعریف می کنند به عقیده من همانطور که اروپاییها حاضر به تامین نیازهای کشور ما نبودند ما هم نبایستی نیاز آنان به نفت و گاز را تامین و برطرف کنیم و ...
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 0
    حرف های هپروتی احتمالا از آدم هپروتی که سالها در دستگاه دیپلماسی پست و مقام داشته و دلار مفت گرفته!!! آیا اگر این افاضات از یک معلم و یا یک کارمند ساده سر بزند با او چنین مهربانانه برخورد میشه!!! ؟ چرا این ادمها انقدر جسور و قدرتمندند ؟؟
  • هاشم IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 0
    باید تاسف خورد به حالتان البته مدیر ومدیرانتان
  • ن.خ IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 1
    اروپا بد آمریکا بد آسیا بد پس کی خوبه ؟ بس کنید !
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 0
    چطور دیپلمات رسمی جمهوری اسلامی در جمع دانشجویان در المان آرزوی نامربوط میکنه و هیچکی هم باهاش کاری نداره؟
  • FR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    3 0
    اینها شستشوی مغزی شده غربگرایی هستند آخرش همان حرفی را میزنند که اول در مغزشان کاشته شده
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    4 0
    امثال این بابا چطوری از فیلتر گزینش گذشته و استخدام شده بودن؟
  • محمدرضا IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 0
    اين خائن رو به جرم جاسوسي اعدام بايد كرد
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    اگر در صادرات گاز و نفت به اروپا خیری بود، روسیه و گاوهای خلیج فارس به ایران فرست نمیدادند و نوکربی اختیاربودن اروپابه صهیونیستهای آمریکایی جلوی ایجاد روابط استراتژیک را با اروپا را از روسیه و شیوغ نفتی گرفته است!
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 0
    به زبون بی زبونی داره میگه برین با کدخدا ببندید تا مشکلاتتون حل بشه!!!!؟ همون طور یکه روحانی بست!!!!!!!!!!!!! پیدا کنید مردان با شرف و باغیرت ایران زمین را !؟
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 0
    کیهان جان ما نیز دوست نداریم نفت و گاز را به اروپا صادر کنیم
    • حاجی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      دوست من
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    بی ... واداده.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    لابد دلال معامله هست نه دیپلمات.
  • ایرانی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    کشورهای آسیایی ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس