«جنگنده‌های تامکت‌ فعال ایران» و موفقیت خلبانان ایرانی

یک وبگاه آمریکایی ویژه حوزه هوایی در مطلبی نوشت که آمارهای موجودحاکی از موفقیت چشمگیر خلبانان ایرانی با جنگنده اف-۱۴ در نبرد هوایی است.

به گزارش مشرق، یک وبگاه آمریکایی در حوزه صنایع هوایی در تازه ترین گزارش به بررسی روند موفق خلبانان و تیم تعمیر نگهداری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت، خلبانان ایرانی بهترین آمار موفقیت‌های رزمی را با جنگنده «اف-۱۴ تامکت» کسب کرده‌اند.

وبگاه «۱۹ فورتی فایو» در مطلبی به قلم «کریستین دی اور» افسر سابق نیروی هوایی آمریکا نوشت، جنگنده «اف-۱۴ تامکت» اگرچه به اندازه جنگنده «اف- ۱۵ ایگل» در نبردهای هوایی رو در رو (داگ فایت) آمار خیره کننده‌ای ندارد، اما تامکت دارای سابقه عملکرد رزمی بسیار قابل احترامی در نبردهای هوا به هوا است.

بزرگترین طنز آمار تامکت این است که اکثر امتیازات آن نه توسط خلبانان آمریکایی و نه حتی خلبانان یکی از متحدان ایالات متحده، بلکه توسط خلبانان ایران، کشور متخاصم به دست آمده است. دشمنی که «جورج دابلیو بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا آن را محور شرارت خواند.

این وبگاه نوشت: «هیچ یک از خلبانان آمریکایی تامکت به وضعیت «ایس» (پنج یا بیشتر پیروزی هوایی) نرسیدند، اما دستکم یک خلبان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به این وضعیت دست یافت. سرهنگ «مصطفی روستایی»، خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در جریان جنگ ایران و عراق پنج برتری هوایی برابر جنگنده‌های عراقی ثبت کرد. در مجموع، خلبانان ایرانی تامکت ۱۳۰ پیروزی مقابل تنها  چهار شکست داشتند.»

در مورد آن معدود خلبانان خوش شانس عراقی که موفق به از بین بردن یک تامکت شدند، شواهد ناچیز نشان می‌دهد که دو مورد آن  توسط «میگ-۲۳ فلانکر» و مورد دیگر توسط جنگنده «میراژ»  انجام شد.

این وبگاه در خاتمه نوشت، ایران تنها کشوری است که با هواپیماهای اف-۱۴ فعال پرواز می‌کند. بر اساس برآوردهای سال ۲۰۱۹، نیروی هوایی ایران ۲۴ فروند جنگنده اف-۱۴ (برخی منابع شمار بیشتری را ذکر کرده‌اند) از دسته پروازی اصلی ۷۹ فروند را نگهداری می‌کند.

یک نشریه آمریکایی دیگر نیز چندی قبل با پرداختن به موضوع پرواز جنگنده‌های اف-۱۴ تامکت نیروی هوایی ایران و سابقه موفق این جنگنده‌های رهگیری و برتری هوایی در نبرد با رژیم بعث عراق نوشت، برتری جنگنده‌های اف-۱۴ تامکت به سرعت آشکار شد و طبق گزارش‌ها، دستکم ۵۰ برتری هوایی در ۶ ماه اول جنگ ایران و عراق به دست آورد و در عوض تنها یکی از آن‌ها آسیب دید.

نشریه  آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به قلم «ترور فیلثث» با اشاره به نحوه دستیابی ایران به این جنگنده‌ها به موفقیت آن‌ها برابر نیروی هوایی عراق پرداخت ونوشت، به دنبال این سلسله موفقیت‌های خیره ‌کننده، خلبانان عراقی تاکتیک‌های خود را در تقابل با تامکت‌های ایران تغییر دادند و به طور کلی از درگیری با آن‌ها خودداری کردند.

«جنگنده‌های تامکت‌ فعال ایران» و موفقیت خلبانان ایرانی

نشنال‌ اینترست با اشاره به موفقیت مهندسان بخش بازآماد ایران نوشت،علیرغم محدودیت‌هایی که برای جنگنده‌های اف-۱۴ اعمال شده بود، مهندسان ایرانی نیز اقدام‌هایی در تامکت انجام دادند، از جمله اضافه کردن محفظه بمب برای تبدیل آن‌ها از جنگنده‌های برتری هوایی به جنگنده‌هایی با قابلیت تهاجم به اهداف زمینی.

نشنال اینترست در خاتمه  با ذکر مشکلات ایجاد شده بابت تامین قطعات یدکی این جنگنده‌ها در آن برهه به دلیل تحریم‌های آمریکا نوشت، تا پایان جنگ با رژیم بعث، این جنگنده تنها ۸ شکست در کارنامه خود ثبت کرد. در سال ۱۹۸۸، تعداد هواپیماهای عملیاتی به حدود ۳۰ فروند کاهش یافت. امروزه تخمین زده می‌شود که این تعداد به ۴۰ فروند افزایش یافته است، اگرچه از نظر میزان آمادگی متفاوت هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    43 3
    یکی از بهترین خریدهای نظامی ایران در رژیم گذشته همین تامکت ها بودند .هم از نظر خرید سخت افزاری هم تربیت خلبانان متخصص دوره دیده .اگر تامکتها نبودند شاید ورق جنگ بر می گشت .
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      2 31
      اگر نبودند هیچ اتفاق خاصی نمیافتاد تو 6 ماه اول جنگ تمام موشک ها وتسلیحات این جنگنده تموم شد امریکا با رفتنش کلیش رو با خودش برد . کدوم خری تو دهن ملت انداخت کل جنگ اف 14 ها کنترل کردن من موندم. فقط فقط اف 5 ها و سوخو 22 به دادمون رسیدن همه نو موشکی روشن سوار میشد و هزینه هاشون کم بود حتی میگ هم شوروی اذیت میکرد موشکاش نمیداد برید مطالعه کنین
    • رحمت عیدی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      3 2
      بردار من اولا این که F14 ها کل جنگ را اداره کردند حرف کوی و برزن مردم بود و شایعه که حتما کار یکی از همان خران شبکه شایعه پراکن بوده دوما یعنی چی هیچ اتفاق خاصی نمی افتاد بپا از اونور بوم نیوفتی!! به هر حال هیچکس نمیتواند منکر این واقعیت شود که شکاری رهگیر F14 در زمان خودش پیشرفته ترین جنگنده در کلاس خودش بود حتی F14های تحویلی به ایران که ضعیف تر از مدل آمریکایی بود حداقل در منطقه ما بی رقیب بود با فاصله بسیار آیا میتوان گفت که چنین جنگنده ای بود و نبودش در جنگ تحمیلی آنچنان فرقی نداشت برای ایران؟؟ آنهم با آن خلبانان آموزش دیده در سطح عالی که در نبوغ و استعداد و شجاعت و وطن پرستی اسطوره بودند؟! به غیر از ماجراهای زدوبند دلایل فنی و تاکتیکی و راهبردی انتخاب F14 را با وجود جنگنده ای چون F15 که همه کاره بود را مطالعه بفرما بعد چنین ادعایی بفرما!! نقش ایجاد برتری هوایی و رهگیر قدرتمند که باعث ترس شدید خلبانان عراقی بود و رادار هواپایه مینی آواکس در پوشش نقاط کور راداری و گشتهای هوایی درعملیاتهای زمینی دریایی و هوایی در 8 سال جنگ را مدیون F14 بودیم و این واقعیت غیر قابل انکار است، بماند که چندین خلبان تکخال ایرانی از خلبانان F14 بودند که چندین رکورد بی نظیر به جا گذاشتند که هنوز هم شکسته نشده مثلا دوربرد ترین شکار هوایی و هدف قرار دادن سه جنگنده با یک تیر موشک که حتی خلبانان آمریکایی هم به آن رکوردها نزدیک نشده بودند با وجود داشتن مدل قویتر و پیشرفته تر F14 که ساخت خود آمریکا بود و ایضا تاثیر چشمگیر این جنگنده در زمان حال با وجود قدیمی بودن (البته جنگنده فعلی با آن جنگنده زمان جنگ زمین تا آسمان غرق دارد) در راهبرد دفاعی نظامی و بازدارنده کشورمان
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      2 2
      در پاسخ به رحمت عیدی اف 14 قطعات مصرفی و تعویضی فراوانی دارد که در جنگ به دلیل تحریم و نبود اونها بیشتر ناوگان اف 14 زمین گیر بودند مهمترین جنگ افزار اف 14 موشک فونیکس بود که در جنگ تمام شد و کارایی اف 14 بدون اون در حد یک جنگنده نسل سه تنبل کاهش پیدا میکرد اف 14 های ایران موتور ضعیف داشتند که باعث عدم امکان مانور مناسب جنگنده ها می شد
    • Pilot IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      10 0
      شماهایی که درباره تامکت نظر دادین تاحالا از نزدیک. اف چهارده دیدین؟! توی کابینش نشستین؟! اخه احمقای بیسواد کی گفته اول جنگ موشک فینیکس تموم شد؟؟ کی گفته ایگل که نه رادار داشت و نه موشک دوربرد از تامکت برتر بوده؟؟ فقط اون احمقی که گفت : جنگ رو اف پنج و سوخوی۲۲ اداره کردن! اخه کودن عراق سوخو داشت زمان جنگ نه ایران! روی اف پنج هم غیر سایدواندر هیچ موشک لود نمیشد و نمیشه بیسواد وراج! برترین خلبان تامکت هم تیمسار فضل ا... جاویدنیا هست.
    • رحمت عیدی IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      جناب pilot چرا عصبانی هستی؟؟ حالا اگر یکی در مورد مسئله ای اطلاعی نداشت یا اطلاعات غلط یا ناقص باید بهش توهین کنی آیا فازت چیه؟! یا مگر فقط اونایی که F14 رو دیدند یا تو کابینش نشستن اطلاعتشون درسته و میتونن نظر بدن باقی بیسوادن؟! بچه 5 ساله یک خلبان هم احتمال داره بواسطه پدرش یکبار از نزدیک F14 رو ببینه یا توش بشینه، وادامه توضیحات برای اون یکی دوستمون قطعات مصرفی و تعویضی رو که همه انواع جنگنده ها دارند و بسته به نوع و نسل و ساعات کاری جنگنده متفاوت است که بعد از هر سورتی پرواز و چکهای A B C تعویض یا تعمیر میشوند در مورد F14 با توجه به اینکه یک شکاری رهگیر بود و با توجه به رادار قدرتمند و دوربرد و موشک تخصصی دوربرد نیاز تخصصی به داگفایت و مانور پذیری نداشت ودر حد کفایت برخوردار بود و مشکلات موتور بود ولی نه به آن علت و نه به آن اندازه زیاد که کلا بی تاثیر و بی کاربرد شود، در طول جنگ بعد از یکی دوسال اول وقتی که طولانی شدن جنگ برای فرماندهان مشخص شد سیاست صرفه جویی در مصرف موشک و قطعات در پیش گرفته شد که از فونیکس و فقط در موارد خیلی ضروری استفاده میشد(ضمنا موشک فونیکس هیچوقت تمام به معنای صفر نشد تا جایی که چند فروند اکسپایر شده در پایان جنگ در انبار نیرو هوایی موجود بود و فقط تعداد آن بسیار کم شد و استفاده کمتر آن احتمالا تاثیر روانی منفی برای ما و مثبت برای دشمن داشت تا حدودی) و ساعتهای طولانی تر پروازی در هر سورتی جهت نیاز کمتر به تعویض قطعات مصرفی اعمال شد و حتی اوراق شدن بعضی جنگنده های آسیب دیده جهت تهیه قطعات برای باقی جنگنده ها نیز اعمال شد، در ادامه تبدیل هاوک پدافندی به هوا به هوای دوربرد نیز جهت جایگزینی فونیکس و فشار کمتر به ذخایر انباری آن هم انجام شد هرچند به خوبی فونیکس نبود، بالاخره جنگنده F14 با توجه به تحریم و کمبود قطعات و جنگ طولانی و آسیب دیدن و از رده خارج شدن تعداد بیشتری از آنها نقش موثر و مهمی در نبردهای هوایی و برتری هوایی و پوشش هوایی عملیاتها داشت(ارجاع به خاطرات خلبانان و فرماندهان نیروی هوایی دفاع مقدس) هرچند سالهای آخر جنگ بعلت دلایل فوق الذکر نقش آن کمرنگ تر شد اما هیچگاه قطع یا بی اثر نشد.
    • Pilot IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 0
      تامکت هم توی رول و هم توی لوپ از ایگل سریعتره. اقا رحمت از بقیه اراجیف دوستان درباره اف پنج و سوخو ۲۲ هم دفاع کن.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    4 7
    سوخو ۳۵ و j20 بخریم
    • حاجی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      5 1
      تو آزادی برو هرچی دلت خواست بخر
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      4 0
      عزیزجان کل بودجه ارزی در اختیارت برو تا میتونی باهاش جنگنده بخر
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    11 3
    این که نیروی هوایی ایران بسیار اماده است و تجهیزاتش در بالاترین حالت امادگی هستند و خلبانان و نیروهای جان بر کف دارد شکی نیست، ولی این نیرو باید به هواگردهای جدید و متنوع با تکنولوژی روز مجهز شود، این همه انتظار برای خرید سوخو از روسیه به هیچ عنوان قابل درک نیست، میشود تا اماده شدن و رسیدن سوخو ها به کشور، از کشور چین هواپیمای نسل 4.5 جی 16 سری جدید خرید که بسیار زیاد توان هوایی کشور ارتقا میدهد، حتی در صورت توافق امکان تولید این هواپیما در کشور هم هست همانند تجربه تولید جی اف 17 پاکستان که محصول مشترک چین و پاکستان هست، نباید صبر کرد باید نیروی هوایی تجهیز کرد، به جی 16 و جی 20 و ان شالله در اینده سوخو 34 و سوخو 35 و همچنین سوخو 57
  • خانزاده IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    7 4
    بابا حداقل مثل هلیکوپترها یه رنگی بزنید به جنگنده ها. همون رنگ های ۴۰ سال پیشه. کهنه شده دیگه این رنگ.
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    6 3
    این اف ۱۴ ها مثل بیوک های قدیمی میمونن
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    7 3
    دماغه جنگنده پوسیده لااقل یک رنگ بزنیدش
  • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    9 5
    چی شد این ۱۲ فروند سوخو ۳۵ که قرار بود از روسیه بخریم
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    8 6
    دوره تامکت دیگه تموم شد این داستانا برای خاطره گویی مناسبه اما اگه میخوای به این نتیجه برسی که هنوز میشه بشون تکیه کرد سخت در اشتباهی لطفا هرچه سریعتر تعدادی سوخو ۳۵ از روسیه یا جِی ۲۰ از چین تهیه کنید. همچنین جنگ اوکراین اهمیت نصب سامانه دفاع فعال در زرهی هارو مشخص کرد.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 14
    هنوز دوران و تاریخ انقضای این آشغال و قراضه ها به پایان نرسیده ک میگ و سوخوی را جایگزین شون کنید ؟؟
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      8 5
      میگ و سوخو بدرد لای جرز هم نمیخوره نکنه از عمو پوتین دنبال کمیسیون هستید؟
    • قریشی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      8 1
      تا زمانیکه با دستان توانمند متخصصان ایرانی قابلیت اورهال داشته باشند قابل استفاده هستند . قابل توجه نابلدانی که ناپخته سخن میگویند بسیاری از سیستم ها و سامانه های این هواپیماها با تکنولوژی های نوین و آپدیت شده جایگزین شده اند از جمله تجهیزات بخش راداری
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    5 7
    چه فایده وقتی قطعاتش دیگه در آمریکا تولید نمیشه و بصورت قاچاق به‌ دست نیرو هوایی نمیرسه و حتی نیروی هوایی نتونست یک اسکادران را در رژه روز ارتش بخط کنه
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    7 5
    این تکنولوژی ۷۰ سال پیش امریکاست در مقابله با f22 قیاس کنید فقط
  • رهام IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    3 5
    میدونید من متخصص نیستم ولی هوافضا میخونم شاه باید اف 15 و اف 16 میخرید و همچنین اف 18 سفارش میداد .البته میدونم سفارش داده بود ولی برخی اونجا رشوه گرفتند جابجا کردند یعنی اف 14 گرفتند به جای اف 15 .بحرحال اگه همه را میگرفت وافعا خوب بود .در حال حاضر اره قدیمی هست و از رده خارج باید جنگنده جدید طراحی کنیم هر چند نمیشه بگیم پهپاد جای جنگنده را بگیره هر کدام در جای حودهواپیماهای بدون سرنشین در مقایسه با هواپیماهای جنگنده سرنشین‌دار، دارای ابعاد کوچک‌تر و خاصیت پنهان‌کاری (رادارگریزی) بیشتر بوده ولی چابکی جنگنده چیز دیگری هست مانور پذیری بیشتری داره .من خودم هردو را میپسندم .
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      2 2
      در کنار هوافضا تاریخ رو هم بخون. شاه خودش اف 14 رو انتخاب کرد و اکثر متخصصین نیروی هوایی اف 15 رو پیشنهاد داده بودند. البته کنارش 300 تا اف 16 هم خرید اما اف 16 ها آماده نبودند و هنوز عملیاتی نشده بودند.
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 0
      اف ۱۵ اون موقع نه موشک دوربرد داشت و نه رادار درست و حسابی. فقط یه جفت موتور خوب داشت.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 0
    باسلام بعضی. ها. هنوز معنی پوسیدگی. رو نفهمیدن رنگ. دماغه. این طیاره ایراد نداره ، اون که به. نظر بعضی ها زنگ ده هست ( سایه تصویر ه) تو که بیشتر. میفهی یا. نقاش دوره. دیده ارتش یک ارتشی ،فدایی اسلام و وطن امید وارم حذفش نکنی
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 1
      لطیفه نکو این پوسیدگی به این بزرگی سایه تصویره! هرموقع تو تلوزیون هم نشون داده میشه پوسیدگی روش است
  • مهرداد IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    3 1
    اولین پرواز اف 14 مربوط به 1970 می باشد یعنی بعد از 25 سال پایان جنگ جهانی دوم آمریکا به چنین تکنولوژی دست یافته بود البته این مربوط به اولین پرواز این جنگنده می باشد و اکنون که 52 سال از آن زمان می گذرد و هنوز جز بهترین ها است و شما به آن افتخار می کنید . شما هرگز نمی توانید با این افکار پوسیده و اقتصاد مافیایی خود تا 500 سال دیگه هواپیمایی با چنین تجهیزاتی تولید کنید
  • سجاد IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 0
    جنگنده اف 14 جز بهترین های زمان خودش بود و طراحی شده بود برای رهگیری دوربرد بمب افکن های شوری ولی با تمام شدن جنگ سرد و فروپاشی شوری با توجه به هزینه بالای نگهداری این هواپیما که رایانه پرنده نیز نام داشت در ارتش امریکا دیگه نیازی به ان احساس نشد. ولی در ایران در حال حاضر هنوز پیشرفته ترین هواپیمای جنگی ایران محسوب میشه هر چند دارای یکسری معایب می باشد که می توان با راهکارهایی این معایب را کاهش داد و به عنوان جنگنده رهگیر دوربرد برای هر جنگنده جدیدی خطرناک باشد اول اینکه با توجه به توان موتور توبوفن نسل اول این جنگنده که ممکنه در داگ فایت کم بیاره دوری کرد و فقط در نبردهای دور با استفاده از رادار قدرتمندش استفاده کرد برای اینکار ابتدا می توان با بروزرسانی در رادار این هواپیما و استفاده از رادار قدرتمند آرایه فازی سه بعدی که تکنولوژی ساختش در ایران وجود دارد و همچنین موشک های دوربرد و دقیق تر فکور 90 بر اساس موشک ققنوس و مهمتر از آن ایجاد سیستم شبکه محور بین موشک و جنگنده در فواصل دور تا موشک دقیقتر به اهداف خود دست پیدا کند در مرحله دوم می توان این جنگنده را با پهباد های شکاری به صورت شبکه ای متصل کرد تا فواصل دور و ایمن پهباد ها با کمک و پشتیبانی جنگنده و همچنین هوش مصنوعی در نقش شکاری عمل کند با توجه به تکنولوژی داخل ما به همه اینا دست یافته ایم ولی به عنوان یک پروژه منسجم میتوانیم اینها رو در یک پروژه با کمک نیروی هوایی ارتش و پدافند ارتش و همچنین وزارت دفاع و هوا و فضای سپاه عملیاتی کنیم و به جرات میتوان در مقابل بسیاری از جنگنده های حداقل نسل 4 با قدرت روبه رو شد.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    شما میگید ما اف 14 داریم و قوی هستیم.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 0
    اف 14 های آمریکا عملا در هیچ جنگی شرکت نکردند چون جنگ دریایی پیش نیامد که اف 14 امریکا بخواهند جنگنده های دشمن را رهگیری کنند. غیر از آمریکا هم فقط ایران دارنده این هواپیما بود و عملا هم تنها رهگیر پیشرفته ایران در زمان جنگ 8 ساله بود که وظیفه سنگین رهگیری جنگنده های دشمن به دوش این هواپیماها بود.
  • پرندۀ افسانه ای AT ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    3 0
    هواپیمای جنگندۀ F-14 »ملقب به پرندۀ افسانه ای،که خیلی از مردم دنیا دوستدارش هستند//من با خواندن کامنتها در تارنماهای هواپیماها پی بردم که برخی مردم آمریکا از اینکه دولتشان این هواپیما را کنار گذاشته دلخور هستند،(لازم به ذکر است،ارتش آمریکا بدلیل هزینۀ ساخت و نگهداری بالای این هواپیما آنرا زود کنار گذاشت و بجایش هواپیمای جنگنده F-18 را که ارزانتر بود بکار گرفت)/از نظر محبوبیت،f-14 تامکت رتبۀ نخست را بین مردم جهان دارد./نیروی هوایی ایران باید از این جنگندۀ گرانبها بدقت مراقبت و نگهداری کرده و همواره آنرا بروز رسانی کند.
  • DE ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    جنگ با آمریکا
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    اون دوستی که میگه اف ۱۵ برتراز تامکت بهتره بگه کدام مدل اف۱۵ اگر منظور اف ۱۵ یی ایکس که در ۲۰۲۲ به نیروی هوایی آمریکا تحویل شد که درست میگه ولی اف ۱۵ دهه ۱۹۷۰ نه از نظر رادار ونه موشک ونه شعاع عملیاتی با تامکت قابل مقایسه نبود.اسپارو اف بردی کمتر از یک چهارم فی نیکس را داشت ورادار ایگل هم بردی کمتر از یکصد وپنجاه کیلومتر با آگ ناین با برد دویست وچهل کیلومتری وقابلیت ردگیری همزمان بیست وچهار هدف وزدن شش هدف با فی نیکس قابل مقایسه نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس