تحولات این روزهای شمال سوریه به کدام سمت می‌رود و چرا بسیار مهم است؟/ گزارش خبری تحلیلی رضا الباشا برای تسنیم

این روزها شمال سوریه و به طور خاص حومه شمالی حلب شاهد ازسرگیری تنش‌های نظامی به سبب حملات ارتش ترکیه و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن به روستاهای این مناطق است.

به گزارش مشرق، اکنون در شمال سوریه و دقیقا در حومه شمال غرب استان حلب هستیم، در این منطقه، در مقابل ما، گروه‌های مسلحی فعال هستند که با ترکیه همکاری می‌کنند که می‌توانیم آن را به سه قسمت تقسیم کنیم:

منطقه اول از شهرک جرابلس تا شهرک الباب و اعزاز ادامه دارد که در این مناطق، گروههای مسلح موسوم به ارتش آزاد فعالیت می‌کنند که درع الفرات یا سپر فرات نامیده می شوند.

منطقه دوم در شمال غرب حلب که گروه‌های مسلح موسوم به شاخه زیتون حضور دارند، اما در منطقه سوم و در حومه غرب حلب، گروه‌های مسلحی فعالیت می‌کنند که گروه‌های تروریستی جهانی قلمداد می‌شوند، به نام هیئت تحریرالشام که قبلا جبهه النصره نامیده می شدند و همچنین گروه تروریستی جبهه آزادیبخش ملی در  این منطقه فعال است.

در این منطقه همانطور که می‌بینید، به طول ۲۰۰ کیلومتر از شهر الباب در شرق حلب آغاز می‌شود و در ادامه به اعزاز در شمال حلب و سپس به شهر عفرین در شمال غرب حلب و در آخر به غرب حلب پایان می‌یابد که در این جبهه، ارتش سوریه و گروه‌های مسلح به مدت کاملا دو سال با هم هیچ درگیری نداشتند و منطقه کاملا آرام بود و تنش‌های نظامی نداشت، البته این حالت آرامش به دلیل توافقات آستانه و سوچی بود.

در این منطقه ما همانطور که مشاهده می‌کنیم، ترکیه چند پایگاه نظامی احداث کرده است، اولین پایگاه ترکیه در مقابل منطقه الباب و دومین پایگاه در مقابل شهر اعزاز و بیمارستان دولتی اعزاز و سومین پایگاه در اطراف روستای سموقیه و پایگاه چهارم در روستای کیمار و پایگاه پنجم در روستای براد سوریه قرار دارد.

در تنش‌هایی که در این منطقه رخ می‌داد، ارتش ترکیه از طریق این پایگاه‌های نظامی دخالت می کرد، اما در یک ماه اخیر و دقیقا پس از تنش‌های روسیه و اوکراین، ترکیه سیاست خود را تغییر داده و به سمت افزایش تنش در حومه حلب حرکت کرده است. ترکیه قبلا برنامه داشت تا یک منطقه امن به عرض ۳۰ کیلومتر در شمال سوریه ایجاد کند، البته به دلیل پیشروی ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت در گذشته نتوانست به این هدف خود دست یابد.

پس از تنش‌های روسیه و اوکراین، ظاهرا ترکیه بار دیگر درصدد تحقق رویای سابق خود برآمده است، به همین سبب شاهد افزایش درگیری های نظامی در این منطقه هستیم، طی یک هفته اخیر و در بزرگترین رخداد، گروه‌های مسلح در یک حمله تروریستی، اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه را هدف قرار دادند که سبب شهادت ۱۲ نفر از نیروهای دفاع محلی سوریه شدند علاوه بر آن روستاهای این منطقه طی یک ماه اخیر هدف حملات خمپاره ای و موشکی ارتش ترکیه و گروه‌های مسلح قرار گرفتند.

به نظر می‌رسد که ترکیه به دنبال تغییر معادله و دستیابی به هدف اصلی خود یعنی ایجاد منطقه امن است.

ارتش سوریه در پاسخ به تجاوزات گروه‌های مسلح و پایگاه‌های ارتش ترکیه، پاسخی سنگین داد، ارتش سوریه به دنبال ارسال پیامی به دولت ترکیه و گروه‌های مسلح بود، در اولین پاسخ، موشک‌های ارتش سوریه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ علیه سوریه، پایگاه های ارتش ترکیه را هدف قرار دادند که در نتیجه آن چند نظامی ارتش ترکیه زخمی و چند تروریست هم کشته شدند.

جنگنده های ارتش سوریه، بار دیگر به آسمان حومه شمالی و حومه غربی حلب برگشتند و دو پایگاه گروه‌های مسلح را به طور کامل منهدم کردند که طی آن چندین تروریست به هلاکت رسیدند، همچنین پایگاه جبهه النصره در حومه غربی حلب در حملات جنگنده های سوری هدف قرار گرفت.

یک روز بعد، ارتش سوریه تمام منطقه را زیر آتش خود قرار داد و تمام پایگاه‌های گروه‌های مسلح را هدف قرار داد که یک پیام تمام عیار به ترکیه و گروه‌های مسلح است مبنی بر اینکه هرگونه تلاش برای تغییر نظامی در این منطقه پاسخ سنگینی خواهد داشت و دولت سوریه هرگز اجازه نخواهد داد که ترکیه به هدف اصلی خود یعنی ایجاد منطقه امن در شمال حلب دست یابد و گروه‌های مسلح در امنیت باشند.

 اما پیام اصلی این است که دولت سوریه هرگز اجازه نخواهد داد این منطقه از خاک سوریه جدا شود و معنایش این است که هدف ترکیه برای ایجاد منطقه خودمختار در شمال غربی سوریه به نتیجه نخواهد رسید و ایجاد وضعیت فدرالسیم در شمال غربی سوریه با حمایت آمریکا و ترکیه محقق نخواهد شد

تنش‌های نظامی در این مناطق در یک ماه اخیر افزایش یافته است و افزایش تنش‌ها به معنای شکست توافقات آستانه و به معنای خارج شدن جبهه شمال غرب حلب از توافقات آستانه است و احتمال زیاد، درگیری های سنگین نظامی بار دیگر در این منطقه رخ خواهد داد، ارتش سوریه فاصله زیادی با مرزهای ترکیه ندارد و حدود شش کیلومتر فاصله دارد و این امر به ارتش سوریه اجازه می‌دهد تا در هر درگیری با گروههای مسلح، سریعا وارد عمل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 0
    خوب امریکایی ها خواهید دید هیچ واکنشی نمی توانند نشان دهند چون ان موقع دیگر نمی توانند ار بحران اوکراین حمایت کنند پس بحران اوکراین موقعیت بسیار خوبی است تا امریکایی ها را از سوریه و عراق بیرون بیاندازند
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 0
    باید دولت سوریه از دولت یمن یاد بگیرد چطور از فرصت جنگ اوکراین برای حمله به متجاوزان استفاده کرد باید سریع کار امریکایی ها را در سوریه یکسره کرد امریکا بخاطر جنگ اوکراین قدرت پاسخگویی ندارد
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 0
    خوب سوریه بهتر است امریکا را از تنف بیرون بیاندازد چون تا دوسال دیگر قصد دارد از این منطقه به دمشق حمله کند دوما مثل حزب الله هر از گاهی با پرتاب موشک به اسرائیل محبوبیت خودش را افزایش دهد
    • علیرضا IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 0
      اول ترکها اخراج کند ،یانکی ها خارج می‌شوند با چند حمله موشکی مرگبار
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 0
    باید فکری برای پایگاه تنف کرد امریکا قصد دارد از این پایگاه کار ناتمام تروریست ها را تمام کرده
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 1
    اردوغان از طریق امریکایی ها داره به کردها اسلحه میرسونه تا عملیات تجزیه ترکیه رو کامل کنند. اردوغان ضد ترک است.
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 1
    خاک ترکیه، ملک ایرانی هاست. خاک ترکیه مهریه زنان ایرانی است. دولت تروریستِ اردوغان فاشیست رفتنی است.
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      از بچه های ایران چه خبر. دوتا از طوله ها مرده و سومی شیر نمی خورد.
  • ناب IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    فرصت طلائی برای تورکیه جهت تصرف حلب و حتی دمشق پیش آمده است! زمینگیر شدن روسیه در اوکراین، ضعف مفرط و بحران داخلی در ایران و هماهنگی و توافق اعراب و امریکا برای پایان دادن به حیات سیاسب بشار بوجود آمده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس