کد خبر 1376677
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
تحکیم روابط تهران و کابل؛ محور دیدار کرزی و سفیر ایران

سفیر ایران در کابل طی دیدار با رئیس‌جمهور پیشین افغانستان ضمن بررسی مسائل روز این کشور و منطقه بر لزوم تحکیم روابط میان دو کشور تاکید کرد.

به گزارش مشرق، «بهادر امینیان» سفیر ایران در کابل امروز (چهارشنبه) با «حامد کرزی»، رئیس جمهور پیشین افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.  

براساس گزارش دفتر رئیس جمهور سابق افغانستان، کرزی و امینیان در این دیدار در خصوص مسائل روز افغانستان و منطقه تبادل نظر و بر تحکیم روابط دو کشور تاکید کردند.  

کرزی با اشاره به روابط مشترک تاریخی و دیرینه دو کشور و اظهار علاقمندی برای گسترش هرچه بیشتر آن، از همکاری جمهوری اسلامی ایران با مردم افغانستان قدردانی کرد.  

پیش از این ‌رئیس جمهور ایران در دیدار با امیر قطر در تهران گفته بود که «ما خواهان پایان محاصره یمن، ثبات و حکومت قدرتمند در عراق، خروج اشغالگران از سوریه و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هستیم.»

همچنین رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز در دیدار امیر قطر در تهران تاکید کرد که مردم افغانستان باید نسبت به کشور خودشان دولتی فراگیر داشته باشند که بتواند همه گروه‌های سیاسی و همه قومیت‌ها را در بر بگیرد و امنیت پایدار در افغانستان برپا شود.

در همین راستا سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خبری اخیر خود گفت: در سفر اخیر هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به تهران گفت‌وگوی بین الافغانی را میزبانی کردیم و تلاش می‌کنیم در همین بستر به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کمک کنیم. ولی پیش از همه اراده مردم افغانستان و همفکری و همکاری گروه‌های مختلفل افغانستانی و رفتار مسئولانه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان است که کمک خوهد کرد ما یک دولت فراگیر مسؤول و بازتاب دهنده تنوع و ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان داشته باشیم تا آن زمان ما در کنار مردم افغانستان با اولویت به کمک به مردم افغانستان خواهیم بود.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها بر تشکلی دولت فراگیر در افغانستان تاکید و اعلام کرده که از مشارکت و حضور تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی در دولت آینده افغانستان استقبال می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 1
    این هم یکی از رهبران طالبان است
  • AU ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    گفتگو با مقاومت حاکم در افغانستان الویت بالاتری دارد. باید کمک کرد مردم افغانستان هرچه زودتر روی ارامش ببین . ناامنی و فساد در افغانستان فقط باعث خوشحالی امریکا و غرب و شیطان میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس