.

در سایه ساختار سیاسی فرقه‌ای لبنان، به نظر می‌رسد که این کشور در مرحله تشکیل دولت آینده و انتخاب رئیس جمهور با همان سناریوهای تکراری و مداخلات محور آمریکایی مواجه گردد.

سرویس جهان مشرق _ روز یکشنبه ۱۵ مه ۲۰۲۲ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) لبنانی‌ها برای تعیین چشم‌انداز سیاسی کشور خود در ۴ سال آینده پای صندوق‌های آرای انتخاباتی رفتند؛ انتخاباتی که بنا به عوامل متعدد متفاوت‌تر از ادوار گذشته بود.

محور آمریکایی-سعودی و تکاپوی طولانی برای حذف  خلع سلاح مقاومت در لبنان

بحران‌های انباشت‌شده‌ای که از سال ۲۰۱۹ تاکنون به شکل برجسته‌ای خود را در لبنان نشان می‌دهد در کنار کمپین توطئه‌های داخلی و خارجی از ماه‌ها قبل بر سر انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ لبنان سایه افکنده بود که هدف آن تاثیرگذاری بر نتیجه این انتخابات بود.

از سال ۲۰۰۵ و بعد از تحولات لبنان به دنبال ترور «رفیق حریری» نخست‌وزیر فقید این کشور و خروج نیروهای سوری از لبنان و سپس شکل‌گیری ائتلاف‌های ۱۴ و ۸ مارس فضای سیاسی لبنان وارد مرحله جدیدی شد. مقاومت لبنان که در سال ۲۰۰۰ با تحمیل یک شکست سنگین به رژیم صهیونیستی، اشغالگران را از جنوب این کشور اخراج کرد، از اعتبار و جایگاه بالایی میان مردم لبنان برخوردار شد و تبعا شانس آن برای حضور پررنگ در عرصه سیاسی نیز بیشتر گشت.

اتهام‌زنی به سوریه در ماجرای ترور رفیق حریری و خروج نیروهای این کشور از لبنان ضمن توطئه‌هایی بود که محور غربی و مهره‌های داخلی در این کشور برای پایین آوردن وزنه مقاومت در عرصه سیاسی و سپس خلع سلاح حزب‌الله، چیده بودند. حتی جنگ جولای ۲۰۰۶ که رژیم اشغالگر اسرائیل و آمریکا به لبنان تحمیل کردند نیز در همین چارچوب بود.

در این جنگ بسیاری از مهره‌های داخلی محور آمریکایی و حتی دولت وقت لبنان به ریاست «فواد سنیوره» نخست‌وزیر اسبق به نوعی در سنگر دشمن قرار داشته و برای خلع سلاح مقاومت تلاش می‌کردند. اما نتیجه‌ای که رقم خورد کاملا برعکس بود و حزب‌الله یک بار دیگر ثابت کرد که سلاح آن ضامن محافظت از امنیت و ملت و حاکمیت لبنان است. بعد از شکست دوم صهیونیست‌ها مقابل مقاومت جایگاه مردمی حزب‌الله بیش از پیش تقویت شد.

چشم‌انداز سیاسی لبنان بعد از انتخابات ۲۰۲۲/ سناریو بحران‌آفرینی‌ها و مداخلات محور آمریکایی-سعودی تکرار می‌شود؟ +تصاویر

جنگ با تروریسم در جریان بحران سوریه و جلوگیری از ورود تکفیری‌ها به داخل لبنان سومین اقدام عملی حزب‌الله برای محافظت از کشور بود و حسن نیت این جنبش را به مردم ثابت کرد. همین مسئله موجب گشت تا دشمنان مقاومت و طرف‌هایی همچون عربستان و آمریکا و رژیم صهیونیستی به هر روشی به دنبال پایین کشیدن حزب‌الله و حذف آن از عرصه سیاسی لبنان باشند.

نقش حزب‌الله در عرصه سیاسی لبنان

به این ترتیب می‌توان ریشه بحران و خلاءهای سیاسی متعدد در لبنان از سال ۲۰۰۰ تاکنون را دریافت که بارزترین آن استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر پیشین این کشور در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۹ بود که مستقیما به دستور آمریکا و عربستان انجام شده و لبنان را وارد یک دوره طولانی بن‌بست سیاسی کرد که پیامدهای آن به ویژه در سطح معیشتی و اقتصادی صراحتا دیده می‌شود. از ۳۰ سال گذشته که طبقه فاسد وابسته به محور آمریکایی بر لبنان مسلط هستند این کشور لحظه‌ای جدا از بحران نبوده و حتی انفجار مهیب بندر بیروت نیز نتیجه همین مدیریت ناکارآمد مهره‌های آمریکایی-سعودی بود.

نگاهی به روند سیاسی لبنان از دو دهه گذشته نشان می‌دهد که خلاء سیاسی در این کشور به نفع چه کسانی بوده است. شاخص‌ها بیانگر آن است که محور وابسته به آمریکا و عربستان و مهره‌های آن‌ها همواره ترجیح می‌دهند که اگر قرار است دولت یا پارلمانی با حضور پررنگ حزب‌الله در لبنان وجود داشته باشد، بهتر است اساسا چنین دولت و پارلمانی شکل نگیرد و بن‌بست سیاسی را ترجیح می‌دهند.

چشم‌انداز سیاسی لبنان بعد از انتخابات ۲۰۲۲/ سناریو بحران‌آفرینی‌ها و مداخلات محور آمریکایی-سعودی تکرار می‌شود؟ +تصاویر

اما با این وجود حضور حزب‌الله در میدان سیاسی لبنان ریشه قوی دارد و این جنبش برای اولین بار در سال ۱۹۹۲  در انتخابات پارلمانی لبنان شرکت کرد و موفق شد ۱۲ کرسی را کسب کند. در سال ۱۹۹۶، ۱۰ کرسی و در سال ۲۰۰۰، هشت کرسی از ۱۲۸ کرسی مجلس لبنان را به دست آورد. اما حزب‌الله در انتخابات عمومی سال ۲۰۰۵  در سطح کشور به تنهایی ۱۴ کرسی و در جنوب لبنان تمام ۲۳ کرسی را در ائتلاف با جنبش امل کسب کرد و برای اولین بار «محمد فنیش» را به عنوان وزیر آب و انرژی به کابینه لبنان فرستاد. در انتخابات ژوئن ۲۰۰۹ لبنان نیز تمامی کاندیدهای حزب‌الله به پارلمان راه یافتند و در انتخابات ششم مه ۲۰۱۸  هم حزب‌الله لبنان و متحدانش در مجموع کرسی‌های بیشتری را در مجلس بدست آوردند.

کمپین سفارتخانه‌های خارجی برای به چالش کشیدن انتخابات ۲۰۲۲ لبنان

بر همین اساس انتخابات پارلمانی لبنان همواره برای طرف‌های خارجی و در راس آنها آمریکا و عربستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است؛ چراکه بعد از جنگ‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶میان لبنان و رژیم صهیونیستی و نیز در جریان بحران سوریه متوجه شدند که گزینه نظامی برای حذف حزب‌الله کارساز نیست و حتی موجب تقویت قدرت مقاومت لبنان در این سطح شده که نمونه آن زرادخانه موشک‌های دقیق حزب‌الله است؛ موشک‌هایی که بعد از جنگ جولای خواب از چشمان اشغالگران ربوده است. به همین دلیل کمپین محور سعودی-آمریکایی-صهیونیستی علیه حزب‌الله در انتخابات لبنان از ۳ سال قبل و بعد از پیروزی ائتلاف مقاومت در انتخابات ۲۰۱۸ آغاز شد؛ کمپینی که در آن محور مذکور با هر ابزاری، از حمله به معیشت مردم گرفته تا فتنه‌افروزی برای جنگ داخلی در لبنان استفاده کرد اما به نتیجه نرسید.

چشم‌انداز سیاسی لبنان بعد از انتخابات ۲۰۲۲/ سناریو بحران‌آفرینی‌ها و مداخلات محور آمریکایی-سعودی تکرار می‌شود؟ +تصاویر

در نهایت انتخابات پارلمانی لبنان در حالی برگزار شد که فضا برای ائتلاف مخالف مقاومت مساعد نبود. بعد از کناره گیری «سعد حریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان و جریان المستقبل از این انتخابات که ستون اصلی ائتلاف غربگرای ۱۴ مارس را تشکیل می‌دهند، درصد حضور سنی‌ها پای صندوق‌های رای ۱۵ درصد نسبت به دوره قبل کاهش یافت. این درحالی است که «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت و کمپین فواد سنیوره که قصد داشت جایگزین سعد حریری در مولفه اهل سنت شود و بودجه مالی خود را از سعودی‌ها گرفته بود، تا لحظه آخر در صدد تاثیرگذاری بر این انتخابات بودند.

در هرصورت انتخابات لبنان برگزار شد و نتایج اولیه به گونه‌ای بود که ابتدا ۱۴ مارسی‌ها و سفارت عربستان را امیدوار کرد. نکته قابل توجه اینجا بود که حتی رسانه‌های غربی مخالف مقاومت نیز لحظه به لحظه نتایج انتخابات لبنان را زیر نظر داشتند. در همین چارچوب بعد از شمارش اولیه آرا خبرگزاری رویترز گزارش داد که حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع موفق شده بیش از ۲۰ کرسی به دست بیاورد و این درحالی است که دیگر حزب مسیحی رقیب آن یعنی جریان آزاد ملی که در ائتلاف حزب‌الله قرار دارد ۱۶ کرسی به دست آورده بود.

چشم‌انداز سیاسی لبنان بعد از انتخابات ۲۰۲۲

اما این امیدواری خیلی طول نکشید و ۵ کرسی متحد حزب سمیر جعجع عقب‌نشینی کردند و بعد از شمارش آرا درمنطقه شمال، تعداد کرسی‌های جریان آزاد ملی افزایش یافت. نتیجه نهایی انتخابات نیز عصر روز سه شنبه اعلام شد که بر اساس آن ائتلاف حزب‌الله و جنبش امل ۳۱ کرسی، جریان آزاد ملی ۱۸ کرسی، حزب نیروهای لبنانی ۲۰ کرسی، متحدان حزب‌الله ۳ کرسی، شخصیت‌های مستقل ۱۱ کرسی، جامعه مدنی ۱۵ کرسی، حزب کتائب ۵ کرسی، حزب سوسیاللیست ترقی‌خواه ۹ کرسی، اعضای سابق جریان المستقبل ۶ کرسی و جریان المرده ۲ کرسی به دست آوردند.

چشم‌انداز سیاسی لبنان بعد از انتخابات ۲۰۲۲/ سناریو بحران‌آفرینی‌ها و مداخلات محور آمریکایی-سعودی تکرار می‌شود؟ +تصاویر

نگاهی به این نتایج نشان می‌دهد که متحدان حزب‌الله و در راس آن جریان آزاد ملی نسبت به دوره قبل تعدادی از کرسی‌های خود را از دست داده‌اند. در دوره قبلی جریان آزاد ملی و متحدانش ۲۷ کرسی به دست آوردند.

جنبش امل و حزب‌الله نیز در مجموع ۲۹ کرسی به دست آورده بودند.

از آنجا که جریان آزاد ملی شامل بخش‌هایی از مسیحیان مارونی، هم‌پیمانان شیعیان امل و حزب‌الله می‌شوند و این گروه‌ها در مجموع ۶۷ کرسی را در برابر المستقبل و هم‌پیمانانش به دست آورده بودند، در دوره قبل ائتلاف حزب الله رسما پیروز انتخابات شد.

به این ترتیب هرچند که تعداد کرسی‌های ائتلاف حزب‌الله مانند دوره قبل به اکثریت نرسید اما بررسی نتایج نشان می‌دهد که خود حزب الله و جنبش امل حتی نسبت به دوره قبل کرسی‌های بیشتری به دست آوردند و این متحد مسیحی مقاومت بود که کرسی‌ها خود را به حد نصاب نرساند که البته آن هم تنها چند کرسی نسبت به دوره قبل از دست داده است. حزب الله همچنین درصد بالایی از آرای سرلیست‌ها را به خود اختصاص داد.

چشم‌انداز سیاسی لبنان بعد از انتخابات ۲۰۲۲/ سناریو بحران‌آفرینی‌ها و مداخلات محور آمریکایی-سعودی تکرار می‌شود؟ +تصاویر

برآوردها نشان می‌دهد که عملکرد مناسب مقاومت طی ۳ سال گذشته که لبنانی‌ها را چندین بار از خطر فتنه و جنگ داخلی نجات داده و همچنین با واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران، مردم لبنان را در فصل سرما از بحران سوخت نجات داد، یکی از دلایل اصلی بالارفتن جایگاه مردمی مقاومت و حمایت از آن در انتخابات بوده است. ضمن اینکه نمایندگان حزب‌الله در پارلمان قبلی برنامه‌های مفیدی برای خروج از بحران و به ویژه مبارزه جدی با فساد ارائه و اجرا کردند.

بر این اساس می‌توان گفت که وزنه سیاسی لبنان نسبت به دوره قبلی تفاوت چندانی نکرده و هرچند که ائتلاف مقاومت تعدادی از کرسی‌های خود را از دست داد اما حزب‌الله همچنان یکی از بزرگترین مولفه‌های سیاسی لبنان محسوب می‌شود. اما پیشینه ساختار سیاسی لبنان همانطور که اشاره شد نشان می‌دهد که فارغ از نتیجه انتخابات، مداخلات خارجی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات این کشور هرگز متوقف نمی‌شود؛ چرا که در سایه ساختار فرقه‌ای و وابسته لبنان همواره احزاب و طرف‌هایی در این کشور حضور دارند که بدون در نظر گرفتن منافع ملی، پروژه بازیگران خارجی همچون آمریکا و عربستان را دنبال می‌کنند؛ کشورهایی که توطئه‌هایشان در لبنان تمامی ندارد.

چشم‌انداز سیاسی لبنان بعد از انتخابات ۲۰۲۲/ سناریو بحران‌آفرینی‌ها و مداخلات محور آمریکایی-سعودی تکرار می‌شود؟ +تصاویر

 با توجه به این شاخص‌ها اکنون که لبنان به تدریج وارد مرحله انتخاب رئیس جمهور و نیز تشکیل دولت جدید می‌شود، طبیعی است که نمی‌تواند از سناریوهای تکراری مداخلات خارجی در امان بماند و اینکه لبنانی‌ها تصور کنند با برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان جدید، بحران سیاسی در این کشور به پایان می‌رسد خوش‌بینانه است؛ همانطور که طی ۳۰ سال گذشته علیرغم تشکیل دولت‌های متعدد اما لبنان همواره با چالش بزرگی به نام خلاء سیاسی دست و پنجه نرم می‌کرده که خود عامل ظهور بحران‌های مختلف بوده است.

** خبرنگار: حسن سلیمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    16 36
    حزب الله باید خلع سلاح شود و سلاح فقط در اختیار ارتش باشد،حزب الله کرسی های خود را در پارلمان از دست داده و این اتفاق به زودی خواهد افتاد،انشالله
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      16 10
      کرسی های خود حزب الله از دوره قبلم بیشتر بود و این کرسی های جریان آزاد ملی بود که ریخت و این نشون میده مردم هنوز به مقاومت تعهد دارن ضمنا خلع سلاح حزب الله آرزوی اوناییه که میخوان لبنان و تقدیم اشغالگرای صهیونیستی کنن وگرنه دولت و ارتش لبنان عرضه تامین امنیت داخلیو ندارن چه برسه بخوان از مرزها و ثروت ها و مردم دفاع کنن
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      13 6
      هه هه بزرگترین قدرت نظامی منطقه نتونست خلع سلاحش کنه. کی میخاد بکنه؟ کسانی که در لبنان این شعار را می دهند خودشان همیشه به ارتش لبنان حمله کرده اند. پس ببند و بگذار مردم لبنان خودشان تصمیم بگیرند.
    • محمد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      19 7
      با این توهمات و اراجیف خوش باشید تا ببینید حزب الله چه طور لبنان از چنگال حرام خوارهای فاسق نجات خواهد داد
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      4 3
      در جواب هه هه/:نتونست خلع سلاحش کنه چون گروه ای غیر قانونی است.ولی به زودی قانون بر لبنان حکم فرما خواهد شد و آن ها خلع سلاح میشوند.قانون هم توسط مردم و نمایندگان اون ها تعیین میشه،از آسمون که نمیاد! الان ایران حاضره که به گروهک های فعال در غرب کشور مثل کوموله و...اسلحه بده بگه اگر کسی خواست حمله کنه ایران شما هم کنارارتش و سپاه دفاع کنید؟ خب معلومه اینکارو نمیکنه.عراق و سوریه هم دقیقا همین وضع رو دارن،هرکسی اسلحه داشته باشه میشه قانون جنگل! اوایل انقلاب یادتون باشه امام بیانیه دادند و گفتند همه بیان اسلحه ها رو به مساجد و کمیته ها تحویل بدن!دوتا گروه فقط ندادن که از مجاهدین یواش یواش شدن منافقین و دشمن ایران. کلا اسلحه دست هررررر گروهی باشه غیر از ارتش و سپاه اون کشور کار بدیه.حالا حزب الله باشه یا هرچی
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      2 4
      میدونم دوس داشتید حزب الله بزرگ شکست بخوره و میفهمم واقعیت اتفاق افتاده براتون دردآوره
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      4 4
      ببند آلبانی گدا.
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      1 3
      ههههههه حالا که قراره حزب الله با دو تا صندلی کمتر و بیشتر در پارلمان خلع سلاح بشه قبلش از ساکنان اصلی فلسطین هم رفراندوم بشه و هرکس برنده شد باید ان گروه صفاک مهاجر را خلع سلاح و اخراج کنه در سوریه هم همین الان باید تمام گروه ها غیر از ارتش دکتر اسد که رای خوبی هم از ملتش گرفته خلع سلاح بشن و ترکیه هم فردا صبح ادلب را تحویل بده بلندی جولان هم تا ظهر از اشغال تخلیه شود برو عمو خدا پدرت را بیامرزه اونی که میگفت دنیای موشک تمام شده در جنگل دنیا دورش گذشت
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      درپاسخ به بالایی،بله دقیقا همینطوره،تمام این اتفاقاتی که خودت برشمردی باید بیفته،منطقی هم هست.پس قبول داری راه حل منطقی داره همه اینا و جنگ و خونریزی نیست؟خب همه باید تلاش کنن برسن به این هدف،وگرنه با گردن کشی و چنگ و دندون نشون دادن هیچی حل نمیشه.
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      اگر مقاومت حزب الله لبنان نبود بخش جنوبی لبنان به طور کامل از این کشور جدا میشد. دولت لبنان متاسفانه تعصبی برای حفظ کشور نداشته
  • NL ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    12 12
    آینده لبنان باید رابطه خوب با اسرائیل و آمریکا و همزمان پیشرفت آینده کشور خود باشد نه واسطه شدن برای اهداف کشوری که مردمش در ظلم و نابرابری هستند .
  • رضا ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    11 16
    بخش بزرگی از مردم کشورهای مختلف از جمله ایران دنبال اقتصاد و زندگی توام با رفاه هستند
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 2
      به همین خیال خام باشین تا امریکا و انگلیس و اسراییل در این کره خاک باشند روی ارامش و اسایش ببینید و در تهران و مشهد و اصفهان گاز و برق و بنزین ارزان بسوزانید کافیست پای انقلاب اسلامی از دور خارج شود تا باز همان خون و خونریزی و این بکش او بکش این 300 سال اخیر خاورمیانه را فرا بگیرد و پول و نفت و معدن را در ازای اسلحه روانه اربابتان کند
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    14 6
    وجود نیروهای شبه نظامی برای هر کشوری یعنی سم کشنده چرا چون ویژگی هایی دارند مثل قانون گریزی و ترجیح منافع سازمانی به منافع ملی و غیره
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 4
      می بینم که حرام لقمه های رجوی پرست ریختن و به اراجیف گویی ادامه میدن. اگر میتونید سلاح رو از مقاومت بگیرید اما شما وجودشو ندارید کفتارها:خخخ
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 6
      برای هر کشوری یا فقط برای بعضی از کشورها؟
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 1
      تعقل و تفکر دوباره داره به خاورمیانه برمیگرده
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 0
    اینکه یک سازمان غیردولتی دارای قدرت نظامی در حد و سطح حزب الله باشد برای هیچ کشوری خوب نیست. یعنی اصلاً درست نیست. کار نداریم که حزب الله خیرخواه لبنان و ملت لبنان ست و چون لبنان فاقد یک ارتش قدرتمند برای دفاع از مرزهای جنوبی خود ست بوجود آمده تا مقابل رژیم صهیونیستی سد دفاعی تشکیل دهد اما در اساس این ردش اصولی نیست. حزب الله یک استثناست که هرگز اعمال قدرت در داخل نکرده و همیشه تابع قانون هم بوده. ولی تصور بفرمایید همین حزب الله فردا بخواهد دولت رو خود تشکیل بده. چه نیرویی قادر هست جلوش رو بگیره؟ گفتم حزب الله یک استثناست و هرگز اینگونه نبوده و نخواهد بود ولی یک واقعیت همیشه واقعیت ست.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    6 1
    لطفا آمار دقیق ارائه کنید! اگر مقاومت ۶۷ کرسی بدست آورده پس به تنهایی می تواند نخست وزیر انتخاب کند! ثانیا از طرفی می گویید حزب الله و امل ۲۹ کرسی بدست آورده اند ولی در تصویر حزب الله ۱۶ و امل ۱۵ که در مجموع ۳۱ نفر می شود نه ۲۹ نفر!
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      1 2
      گزارش رو دقیق بخونید اون آماری که میگید برای سال 2018 هست و تو گزارش اشاره شده بهش
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 5
    خدایا سید حسن نصرالله را سلامت و پیروز نگه دار و از صدقه سر ایشان بیماران ما را هم شفا بده
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 7
    کسانی که به ایران امروز ایراد میگرند ورا به خزب الله کمک میشه بدونند که: اردوغان، بن سلمان و ختی اون کوتولۀ امارات هم به نیروهای نیابتیش در کل خاورمیانه و افریقا کمک میکند.
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 3
    متاسفانه اولین و مهمترین هنر معکوس ما ایرانی ها این است که وانمود کنیم بد ترین مردم دنیا هستیم .
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    6 1
    حزب الله در انتخابات شکست خورد. من ایرانی واقعا خوشخال شدم
    • محمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      1 2
      خواب دیدی خیر باشه انتخاب پیروز شدن
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      1 2
      خب عمو نتانیاهو چه به تو میدهد؟ پناهندگی؟ دستمال؟ یا یک جا تو آلبانی؟
  • zohreh IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 1
    درود بر مایک پمپیو حق طلب. لبنان پول مردم ایران حرامت باشد ما مردم رنج کشیده ایران حلالتان نمی کنیم آقای سید حسن نصرالله. دو کشور اسراییل و فلسطین ایجاد باید بشود . صیهونیست ها بروند و دزدها در ایران باید بروند. تمام.
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      فکر کنم خوشت امده از پمپ او. ببینم مصی چیزی گفته؟
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    چند نکته در مورد نظرها : یکی گفته انشالله که حزب الله خلع سلاح بشه!!؟ اگر با این انشالله گفتنش مدعی مسلمان بودن بوده که مسلمانیش به درد عمه اش هم نمیخوره که دو خط قرآن هم نخونده که خداوند بارها مومنان را به دفاع از خود و ایستادن در مقابل ستمگران و کافران دعوت کرده، در مدافع بودن حزب الله هم که دیگر کوچکترین تردیدی نیست . اگر مسلمان هم نباشی باید از اینکه یکی ازت دفاع می کنه سپاس گذار باشی نه اینکه خواهان خلع سلاحش باشی!! .. برخی حزب الله را گروه غیر قانونی دانسته آنرا خطرناک و یا مشابه گروه هایی همچون کومله معرفی کرده اند!!! در جنایات گروهک هایی همچو کومله و امثالهم که بیشتر دنبال منافع شخصی و گروهی خودشانند که دیگه شکی نیست که حتی همنژادان خودشون را هم سلاخی می کنند و مقایسه بی جایی بوده. در تاریخ کشور خودمان هم هنگام ضعف حکومت مرکزی مردم غیور این آب و خاک خودجوش سلاح دست گرفته تا از خاک و ناموسشان دفاع کنند، همچون میرزا کوچک خان در شمال، دلیران تنگستان و دلواری در جنوب یا عشایر بختیاری و صدها مورد دیگه که گاهی همین مدافعان حقیقی مورد حجمه حکومت مرکزی دست نشانده قرار گرفته اند، هر سه مورد مثال توسط حکومت مرکزی وقت سرکوب شدند. حال پرسش اینجاست قانونی یعنی چه!؟ حکومت ضعیف و دست نشانده قانون است یا مردان غیوری که در مقابل بیگانگان ایستاده اند!؟ حکایت حزب الله هم همین است. وقتی دولت مرکزی ضعیف و نوکر مآب است و نمی تواند یا نمی خواهد در مقابل دشمن بایستد پس مردم لبنان باید از حزب الله تشکر هم بکنند که پوزه دشمنان را به خاک مالیده .در صورتیکه دولت درستی در لبنان حاکم میشد می توانست حزب الله را به رسمیت شناخته و جزو نیروهای رسمی کشور قلمداد کند، همچون سپاه در ایران و تبدیل به قدرت دولت مرکزی شود، دولت های لبنان ضعیف و بی عمل هستند که گناهش گردن حزب الله نیست . در کل مقایسه حزب الله با گروهک های شبه نظامی مقایسه بی جایی است، این گروه بارها ثابت کرده که طرفدار مردم و دولت مرکزی است، اگر بخواهیم نگاه بدبینانه داشته باشیم پس ارتش های بسیاری از کشورها بر علیه دولت مردمیشان کودتا کردند پس باید ارتش هم وجود نداشته باشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس