اجرای پروژه‌ای مشابه ستاره خلیج فارس/ فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ارتباطی به مباحث نظامی ندارد

مدیر حوزه نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: هدف قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) کمک به سازندگی کشور است؛ به همین دلیل تجهیزات و دانش خود را به میدان آورد.

به گزارش مشرق، حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی که با استقبال خوب متخصصان از غرفه این قرارگاه همراه بود، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی را با موضوع فعالیت‌ها و دستاوردهای این قرارگاه در حوزه یادشده انجام دهیم. آنچه در ادامه آمده ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار ما با «بابک فولادی» مدیر حوزه نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) است.

لطفاً درباره فعالیت‌های این قرارگاه در حوزه نفت و گاز، توضیح دهید.

رسالت و تلاشی که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز دارد، این است که تا حد امکان برای اجرای آن‌ها از متخصصان و توانمندی‌های داخلی استفاده کند که نتیجه اجرای این سیاست در پروژه‌های قرارگاه در فازهای ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی مشخص شد؛ زیرا ما اولین مجموعه‌ای بودیم که بدون حضور حتی یک نفر خارجی، توانستیم مگاپروژه‌های مورد اشاره را به سرانجام برسانیم.

نکته مهم در انجام چنین پروژه‌هایی این است که قرارگاه به دنبال دریافت سود و منفعت مادی نیست، بلکه در پی سود رساندن به عموم مردم و تربیت جوانان به‌عنوان سرمایه‌های این کشور است؛ سیاست دیگری که قرارگاه در چنین پروژه‌هایی دارد، بومی‌سازی دانش ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز است.

در این رابطه به واسطه تحریم‌های غیرقانونی که صنعت نفت و گاز کشورمان با آن مواجه شد، تعداد زیادی از تجهیزات مورد نیاز را به‌صورت مهندسی معکوس ساختیم و با شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان وارد مذاکره شدیم و آن‌ها قطعات لازم در بخش شناوری و پالایشگاهی را برای ما ساختند.

البته اولین محصولاتی که از این مجموعه‌ها خارج می‌شود طبیعتاً چندان کیفیت مورد انتظار را نداشتند، ولی با حوصله‌ای که به خرج دادیم و فرصتی که به شرکت‌های سازنده قطعات طرف قرارداد، دادیم، با رفع ایرادات اولیه اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بخش بزرگی از قطعات یدکی را که به سختی وارد کشور می‌شدند در داخل تولید می‌کنیم.

اعتماد و حمایت از جوانان که در این قرارگاه صورت گرفت، موجب شد ابرپروژه‌ای مانند پالایشگاه تمام‌ایرانی ستاره خلیج فارس طراحی و ساخته شود که به واسطه فعالیت آن، هم‌اکنون در حال تولید ۳۶ میلیون تا ۴۰ میلیون لیتر بنزین هستیم و این اتفاق باز هم می‌تواند تکرار شود؛ چرا که مجدداً قرارگاه به دنبال اجرای پروژه مشابه دیگری است که ساخت آن از پیشرفت‌های خوبی هم برخوردار است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) چگونه توانست خلأ نبود حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در صنعت نفت کشورمان آن هم بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را به خوبی پر کند؟

وقتی شرکت‌های بزرگ خارجی به واسطه تحریم‌های ظالمانه از کشورمان خارج شدند، قرارگاه به‌صورت جهادی وارد میدان شد و علی‌رغم اینکه نرم‌افزارهای مورد نیاز را به ما نمی‌دادند یا نرم‌افزارها را قفل کرده بودند، قرارگاه برای عبور از این شرایط تیمی تشکیل داد و با بهره‌گیری از برنامه‌نویس‌های خیلی خوبی که در کشور داریم و نیز جذب نخبگان در حوزه‌های مورد نیاز، موفق شد ابتدا نرم‌افزارهای مورد نیاز را تولید کند و سپس برای بومی‌سازی قطعات، گام بردارد.

بنابراین، چنانچه قرارگاه پروژه‌های مورد اشاره را انجام نمی‌داد، کشور برای انجام آن‌ها باید هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کرد؛ یعنی کشور از دو جنبه باید خسارت‌هایی را پرداخت می‌کرد؛ از یک جنبه باید هزینه سنگینی را بابت تجهیزات پرداخت می‌کرد؛ زیرا شرکت‌های خارجی فعال در ایران، عمده تجهیزات و حتی نیروهای متخصص را از میان مجموعه‌های وابسته به خود تأمین می‌کردند و از نیروهای ایرانی برای مشاغل رده‌های پایین در پروژه‌ها استفاده می‌کردند، اما ورود قرارگاه باعث شد تا جوانان ایرانی مشغول به کار شوند و به آن‌ها بها دادیم و رشد یافتند و از سوی دیگر، هزینه‌های ساخت را کاهش دادیم و علاوه بر این، وابستگی هم به خارج نداریم.

در واقع حضور قرارگاه در حوزه‌های مورد اشاره ثابت کرد که اگر خارجی‌ها هم نباشند، این کشور قادر است به مسیر رشد و بالندگی خود ادامه دهد.

چرا با وجود پاسخ به چرایی فعالیت قرارگاه سازندگی خاتم در ابرپروژه‌های مختلف، همچنان این سوال توسط عده‌ای مطرح می‌شود و اینکه عنوان می‌شود نظامی‌ها نباید پالایشگاه‌سازی کنند؟

در اینجا بحث نظامی و غیرنظامی نیست؛ چرا که قرارگاه هیچ‌گاه در انجام پروژه‌ها به دنبال کسب سود نیست؛ براین اساس، چون این قرارگاه دارای تجهیزات خوبی بود که می‌شد از آن‌ها برای پیشبرد اهداف نظام، استفاده کرد، به همین جهت با هدف کمک به سازندگی کشور تجهیزات و دانش خود را به میدان آورد؛ لذا در اینجا اصلاً بحث نظامی‌گری مطرح نیست؛ چرا که بیشتر کارکنان پروژه‌های قرارگاه، نیروهای طرف قرار داد هستند که رابطه نظامی ندارند.

آورده این قرارگاه در حوزه نفت و گاز برای مردم چه بوده است؟

در حوزه نفت و گاز بالغ بر شش هزار کیلومتر خط لوله احداث کردیم و در بحث پالایشگاهی سه پالایشگاه ساختیم و آن‌ها را در مدار قرار دادیم که بالغ بر ۱۵۰ میلیون مترمکعب روزانه گاز شیرین وارد مدار گازی کشور می‌کنیم؛ به نحوی که الان گاز مصرفی کشور از خروجی پارس جنوبی است و همچنین در سال گذشته ما ۵۰ درصد افزایش تولید گاز داشتیم.

امسال که نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز به دلیل شیوع کرونا پس از دو سال وقفه برگزار شد، استقبال مخاطبان از غرفه قرارگاه چگونه بود؟

امسال نمایشگاه نفت و گاز با استقبال زیاد مخاطبان خاص خود مواجه شد به نحوی که مراجعه متخصصان از بخش‌های حاکمیتی و خصوصی به غرفه این قرارگاه در نمایشگاه بسیار زیاد بود و حتی شرکت‌های دانش‌بنیان هم مراجعات زیادی برای انجام همکاری با قرارگاه داشتند؛ بر این اساس، امیدواریم با همکاری میان قرارگاه و صنعت نفت، بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس