کد خبر 1376485
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
زاکانی: در حوزه آلودگی هوا ۲۳ دستگاه متولی و مسئول هستند

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در حوزه آلودگی هوا ۲۳ دستگاه متولی و مسئول هستند، گفت: شهرداری تهران کاملا به وظایف خود در حوزه کاهش آلودگی هوا عمل می‌کند.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی در برنامه بدون توقف درباره رویکرد شهرداری تهران در توسعه مدیریت مشارکتی گفت: در ۶ ماه نخست فعالیت این دوره مدیریت شهری سعی کردیم تا منابع مالی را در این مجموعه تثبیت کنیم. گام بعدی بررسی وضعیت داخل شهرداری تهران بود تا بر مبنای آن بتوانیم یک برنامه ریزی جدی در خصوص برنامه هایی که در نظر داریم، انجام دهیم؛ داشته باشیم، به عنوان مثال یکی از این کارها خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس جدید  است.

  اولویت کوتاه مدت شهرداری افزایش ناوگان اتوبوسرانی است

وی  با اشاره به اینکه برای ۳ سال و نیم آینده مدیریت شهری تهران برنامه مدون در نظر گرفته ایم، افزود: در این دوره مدیریت شهری برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در شهر تهران درنظر گرفته ایم. در گام نخست یا همان برنامه کوتاه مدت  به توسعه حمل و نقل عمومی می پردازیم. اولویت ما افزایش ناوگان اتوبوسرانی و تقویت آن است. در نظرداریم تا ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس جدید رابه ناوگان کنونی اتوبوسرانی شهر تهران اضافه کنیم که شروع این برنامه از امسال خواهد بود و تا پایان دوره این برنامه به طور کامل محقق می شود. پیش بینی کرده ایم که تهران حداقل به ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد. این اتفاق یک جهش بسیاربزرگ در حوزه اتوبوسرانی است. در حال حاضر قرارداد خرید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را با همکاری دولت منعقد کرده ایم. در حال حاضر۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس تهران ازمدار خدمت رسانی خارج شده اند. بخشی ازاتوبوس های شهر تهران را از طریق واردات و همچنین خرید اتوبوس برقی تامین می کنیم.

شهردار تهران ادامه داد:  برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید قراردادی منعقد شده است و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز با همکاری دولت و وزارت کشور برای تهران تهیه می شود.

 

امسال در اتوبوسرانی و تاکسیرانی جهش ایجاد می‌شود

وی افزود: درحوزه تاکسیرانی، نوسازی۱۰ هزار تاکسی را در دستور کار قرار دادیم؛ این یعنی جهشی دراتوبوسرانی روی می دهد.

وی با اشار به اینکه امسال جهشی در دو حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران ایجاد می شود، بیان کرد: برای اجرای این برنامه با دولت مذاکراتی داشته ایت و در هیات دولت نیز دراین زمینه مصوبه ای خاص شهرداری ها در حوزه حمل و نقل عمومی تصویب شد که بر مبنای آن مجوز واردات خودروهای سبک شهری داده شد.

زاکانی یادآور شد: از طریق این مجوز با سرمایه گذاران وارد مذاکره شده ایم تا در واردات این خودروها به شهرداری کمک کنند. در واقع این بخش از طریق سرمایه گذاری مشارکتی و ورود بخش خصوصی محقق می شود.

وی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت شهرداری تهران در حوزه تکمیل مترو تاکید کرد: کار جدی شهرداری تهران در حوزه مترو، تعیین تکلیف ایستگاه های مترو از منظر تامین کننده بخشی ازمنابع مالی توسعه مترو است.  

شهردار تهران با بیان در قانون آمده اگر مبتنی بر ایستگاه های مترو توسعه ای صورت بگیرد، باید منابع مالی آن در صندوق توسعه حمل و نقل عمومی واریزشود، گفت: در این زمینه جلسات مفصلی داشتیم. در واقع روی این ایده ماه هاست که کار می کنیم تا در بیش از ۳۰۰ نقطه ایستگاهی مترو - چه این ۱۴۲ ایستگاهی که در حال حاضر در تهران وجود دارد و چه ایستگاه هایی که  در برنامه توسعه قرار دارد-  بازطراحی شهر تهران را مبتنی براین ایستگاه ها داشته باشیم.

وی افزود: به عنوان مثال در منطقه ۷ تهران ۵ ایستگاه نزدیک به هم داریم که اگر بناست تحولی ایجاد شود، یک منطقه را متحول می کنند و طبق مصوبه ای که برج ۴ سال گذشته شورای عالی شهرسازی داده است، بلند مرتبه سازی نیز در حول محور این ایستگاه ها امکان پذیر است و  امکانی را برای ما ایجاد می کند. به نوعی ماحصل این امکان ما بتوانیم هم شهر را نوسازی کنیم و چهره شهر را بر مبنای مدل ایرانی- اسلامی تغییر می دهیم و هم تسهیلاتی برای مردم ایجاد و هویت جدیدی را برای شهر ایجاد می کنیم. به عنوان مثال در این ۳۰۰ نقطه می توان کانون های اقتصادی، فرهنگی و ... ایجاد کرد و مردم را حول محور این کانون ها ساماندهی کنیم. به عبارتی امکان بالای اقتصادی که در این محدوده ها خلق می شود باعث تسریع درتکمیل خطوط مترو می شود.

 انبارهای خالی مترو به ما ارث رسید

علیرضا زاکانی درباره تامین تجهیزات مورد نیاز قطارهای مترو توضیح داد: خالی بودن انبارهای مترو میراث گذشته بود که به ما رسید و متاسفانه دربخش هایی که جزء اقلام حیاتی مترو است مانند چرخ و... موجودی انبارها صفر بود. ما ازماه ها قبل شروع به تامین این تجهیزات حیاتی کردیم و امروز اولین قسمت خرید و تامین چرخ های مترو وارد انبارهای مترو شد و این روند همچنان ادامه دارد تا سایر اقلامی که مورد نیازاست، تامین شود.

وی با بیان اینکه از امکانات داخل شهرداری برای تامین این تجهیزات استفاده کردیم، ادامه داد: همچنین بانک شهر و شرکت های وابسته به آن نیز در اجرای این طرح به شهرداری تهران کمک کردند به عنوان مثال یکی ازقراردادهای ما بابانک شهر انعقاد قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی برای واردات اقلام مورد نیاز قطارهای مترو بود و امیدواریم تا در ماه های آینده کاری که درگذشته انجام نشده بود را به پایان ببریم و انبارهای مترو را  تکمیل کنیم.

 شهرداری یکی از  ۲۳ دستگاه موظف در کاهش آلودگی هوا است

شهردار تهران دربخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران بیان کرد: در مجموع ۲۳ دستگاه در حوزه آلودگی هوا مسئولیت دارندکه یکی از این ۲۳ دستگاه شهرداری است. ما کاملا وظایف خودمان را دنبال می کنیم و حتی اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نمی کند نیز؛ کمک می کنیم تا به وظایف قانونی خود عمل کند به این دلیل که آلودگی هوا هر چند دو کلمه درکنار هم است اما هزار و یک نکته دارد.

وی با اشاره به منابع آلایندگی هوا در شهر تهران یادآور شد: بخشی از آلاینده های هوا مربوط به گازهای گلخانه ای است، بخشی از آن ذرات معلق درهواست که قسمتی از این ذرات و گرد و غبار منابع داخل شهری و برخی نیز منابع آلاینده استان های پیرامون یا کشورهای اطراف منشاء آن است.

زاکانی با بیان اینکه نسبت به بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران همه دستگاه ها مسئولیت دارند، یادآور شد: وظیفه داریم تا به گونه ای عمل کنیم که سیستم کنترل آلودگی ما مسیری را دنبال کند که هم خودروهای ترددی تهران بتوانند کنترل شوند و هم خودروهای شهرداری مانند اتوبوس ها این آلودگی را ایجاد نکند. دراین مسیر به سمتی می رویم که خودروهای شهرداری را تبدیل به خودروها هیبریدی و برقی و گازسوز کنیم.

وی تاکید کرد: حتی اگر خودروهای دیزلی را هم وارد می کنیم، خودروهای با کیفیت را وارد می کنیم و فیلترهای مختلفی را که لازم دارد را روی آنها نصب کنیم تا آلایندگی را به حداقل برسانند.

خودروهای بومی باید داخل تهران معاینه فنی بگیرند

شهردار تهران با بیان اینکه اساس کار ما حرکت به سمت حمل و نقل پاک است، گفت: مراکز معاینه فنی داخل شهر چون سخت گیری می کنند بخشی از خودروها از مراکز پیرامون شهر تهران مجوز معاینه فنی می گیرند. اما هماهنگ کرده ایم حتما مجوزها از داخل شهر تهران و از مراکز تحت کنترل ما معاینه فنی گرفته شود. به عبارتی دنبال این مساله هستیم تا ضوابطی ایجاد شود که خودروهای بومی از داخل تهران معاینه فنی بگیرند.

وی با اشاره به کاهش منابع آلاینده ذرات معلق در هوا به عنوان یکی از عوامل آلودگی افزود: دراین حوزه نیز تمهیداتی در نظر گرفته ایم. به عنوان مثال بخشی از این برنامه مربوط به توسعه حمل و نقل عمومی است تا این بخش از منبع آلایندگی هوا نیز کاهش پیدا کند و تمهیداتی در مورد ساخت و ساز و انتقال ۳۰ هزار تن پسماند ساخت و سازها در نظر گرفته ایم.

زاکانی ادامه داد: آن بخش از مساله آلودگی هوا در تهران که موضوع فرا سرزمینی ما مربوط می شود، از طریق دستگاه های دولتی دنبال می کنیم.

 قرارگاه حمل و نقل و هوای پاک ۳ جلسه تشکیل شده است

به اعتقاد وی؛ راهکار کاهش آلودگی هوا تعامل ۲۳ دستگاه است و یکی از قرارگاه هایی که در شهر تهران ایجاد شده، قرارگاه حمل و نقل و هوای پاک است و تا کنون ۳ جلسه آن برگزار و حدود ۵۹ پروژه استخراج شده که در حوزه حمل و نقل و هوای پاک تاثیرگذار است.

شهردارتهران با اشاره به مدیریت مشارکتی در اداره پایتخت تاکید کرد: وقتی می گوییم ۲۲۲۵ دستگاه اتوبوس به ما تحویل داده شده و تا کنون نیز به این تعداد  اتوبوس اضافه کرده ایم، به این معناست که تنها یک سوم از این اتوبوس ها برای شهرداری است و دو سوم آن برای مردم و بخش خصوصی است. درواقع شهرداری تهران در این میان وظیفه ایجاد تسهیلات است. در حوزه تاکسیرانی نیز تاکسی ها برای مردم است. اینکه شرکت های خصوص را مجاب به سرمایه گذاری در نوسازی می کنیم؛ برمی گردد به این مساله که مردم را وارد مدیریت مشارکتی شهر تهران کنیم.

 حمل و نقل عمومی در پایتخت باید هوشمند شود

وی با اشاره به اینکه وضعیت مشارکت در حوزه مترو متفاوت است، گفت: در مترو وضعیت فرق می کند ساخت یک متر از تونل مترو ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیازدارد که پول ۴۰۰ اتوبوس است. میزان سرمایه گذاری در مترو بسیار بزرگ است. شاید برخی عنوان کنند که خیابان برای توسعه اتوبوسرانی در شهر تهران نداریم اما باید به این مساله اشاره کرد که تهران خیابان برای اتوبوس ها دارد. در حال حاضر ۷۵ درصد حمل و نقل داخل شهری در تهران توسط خودروهای شخصی انجام می شود که این میزان باید کاهش یابد.

زاکانی با اشاره به اینکه هدف این است که حمل و نقل عمومی در پایتخت تقویت و با هوشمند سازی پیوند زده شود تا یک جهشی در ارائه خدمت به شهروندان ایجاد شود، بیان کرد: امسال ۱۲۰ هزار پارک حاشیه ای را در تهران کد دار می کنیم تا اگر شهروندی بخواهد از آن استفاده کند، تعهد خود را نسبت به شهر را ایفا کند. این کار در مشهد و سایر شهرهای داخلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مسیری را می رویم که ماحصل آن در سال ۱۴۰۱ سال یک جهش کوتاه مدت در حوزه حمل و نقلی است و جهش نهایی را در برنامه های میان مدت قرار داده ایم، یادآور شد: در حال حاضر با سرعت بیشتری در حال توسعه مترو هستیم. برای توسعه حمل و نقلی باید زیرساخت های لازم ایجاد شود.

شهردار تهران تاکید کرد: حمل و نقل عمومی در شهر تهران در این دوره چشم انداز خوبی را دارد و در نهایت به سمت تبدیل تهران به شهر انسان محور می رویم و توسعه پیاده روها را در دستور کار داریم.

  این دولت، هزینه حضور در تهران را پرداخت می‌کند

وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه دولت در این دوره هزینه حضور خود را در تهران می پردازد، گفت: اگر چه دولت در گذشته هزینه حضورخود را در شهر تهران نمی پرداخت اما خوشبختانه در این دوره این هزینه درحال پرداخت شدن است.  

زاکانی ادامه داد: دولت درخصوص مترو تکالیف خود را انجام می دهد در حوزه اتوبوسرانی نیزبه وظایف خود عمل می کند و در سایر حوزه ها نیز در نظر دارد به تکالیف خود رسیدگی کند. به عنوان مثال طبق قانون جرایم رانندگی سهم شهرداری تهران از این محل ۶۰ درصد است. در سنوات گذشته این منابع مالی به شهرداری تهران پرداخت نمی شد، اما اکنون در قانون بودجه مصوب شده تا دولت حداکثر با یک ماه تاخیر این هزینه را به شهرداری تهران بپردازد.

شهردار تهران افزود: دولت به وظایف خود رسیدگی می کند و ما هم خدمتگذار مردم هستیم. اما خود دولت با یک بر هم انباشتگی مشکلات از قبل روبه روست. اگر ما شهرداری تهرا ن را با ۸۷ هزار میلیارد بدهی تحویل گرفته ایم، دولت خود نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد بدهی دارد.

سیستم حمل و نقلی تهران یک سیستم فرسوده است

شهردار تهران در پایان بیان کرد: سیستم حمل و نقلی تهران یک سیستم فرسوده و ناکارآمد است. ما در کوتاه مدت در حوزه اتوبوسرانی تلاش می کنیم تا این حوزه ۱۵۰ درصد رشد داشته باشد و بخش قابل توجهی از تاکسی های شهر تهران نوسازی شود. مسیری را محیا می کنیم تا علاوه بر توسعه مترو درسال جاری؛ درسال های بعد به صورت جهشی در این حوزه گام برداریم و بتوانیم ازطریق چارچوب حمل و نقل ترکیبی به صورت هوشمند ظرفیت ارائه خدمت را یک ظرفیت درخور شایسته  برای مردم قرار دهیم.

وی بیان داشت: علاوه بر این نیز شهر رابه سمتی می بریم که  ازطریق مناسب سازی پیاده راه ها بتوانیم امکانی رافراهم کنیم که در هر حوزه محلی بهترین خدمت را از ظریق مناسب سازی به اهالی محله داشته باشیم و بتوانیم با توسعه شهر بر محور حمل و نقل عمومی امکانی رافراهم کنیم که یک هویت و چارچوب جدید برای شهر تهران خلق کند. این کار هم شدنی است و هم خود زمینه تحول و توسعه مترو است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس