کد خبر 1376387
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
«گربه سیاه» مذاکرات وین باز هم به فرار رو به جلو متوسل شد

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه که کشورش به دلیل کارشکنی‌ها در روند مذاکرات یکی از عوامل کندی حرکت گفت‌وگوها بوده این بار هم به مغالطه فرار رو به جلو متوسل شده است.

به گزارش مشرق، فرانسه که از سال‌ها پیش به دلیل نقش سنتی‌اش در کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای با ایران به نیابت از رژیم صهیونیستی به «گربه سیاه» این گفت‌وگوها شهره شده این بار هم به جای پاسخگویی درباره قصورش در مذاکرات رفع تحریم‌های وین به تاکتیک «فرار رو به جلو» روی آورده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز سه‌شنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا پاریس امیدوار به از سرگیری سریع مذاکرات وین در وین است یا خیر مدعی شد: «پیش‌نویس توافق پایبندی به برجام اکنون دو ماه است که آماده شده است. به همین دلیل است که مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی با این اطمینان خاطر که توافق می‌تواند در اسرع وقت جمع‌بندی شود وین را ترک کردند.»

در حالی که شواهد گوناگون حاکی هستند که عوامل متعددی غیر از خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی آمریکا عامل وقفه در مذاکرات است سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بار دیگر با تکرار مواضع آمریکا و سایر کشورهای غربی ادعا کرده که این مسئله تنها عامل توقف گفت‌وگوها است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه گفت: «یک موضوع مربوط به ایالات متحده و ایران که جزو مسائل خارج از برجام است اجازه نمی‌دهد که در حال حاضر توافق حاصل شود.»

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «ما از طرف‌ها می‌خواهیم رویکرد مسئولانه‌ای اتخاذ کرده و فوراً تصمیم‌های لازم برای به سرانجام رساندن این توافق را اتخاذ کنند. این تصور که این توافق، همزمان با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران که می‌تواند منافع منع اشاعه‌ای برجام را کاهش دهد می‌تواند برای مدت نامعلوم روی میز باشد خطایی جدی و خطرناک خواهد بود.»

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این اقدام نخستین باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • SE ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    3 0
    این گربه یساه را باید شست و چلوند
    • DE ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 0
      کل رژیم فرانسه تا کنون صهیونیستی بوده اون میتران یک وتران صهیون بود این ها هم با مافیای زر و زور و تذویر سرکار هستندو وقتی یک رژیم از منافقین دفاع میکنه و انها را تر و خشک میکنه دیگه تا تنه خط را بخوان. دیدی وقتی سر یم حیون را میبرند و ذبحش میکنند چقدر دست و پا میزنه تا جون بدهد > این دست و پا زدنهای اینها هم پیداست آخر کارشونه زیرا قول خداوند متعال هیچگاه تغییر نمیکند. وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ" و ما می‌خواهیم منّت گذاریم بر مستضعفان و آنها را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم.و البته مستضعفین هم باید کوشش کنند و مستضعف به ضعیف پنداشتگان و ضعیف نگه داشته شدگان گویند نه فقرای بیعرضه بخور بخواب.که فرمود ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم .خداوند براي قومي تغيير ايجاد نمي‌كند تا اينكه خودشان باعث تغيير شوند./ چه تغییر مثبت چه منفی
  • ایران iran IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 0
    سال گذشته بود امانوئل مکرون فرانسه اعلام کرد استقلال فرانسه رو مدیون صنعت اتمی هسته ای فرانسه هستیم !!! البته که فرانسه کشور مستقلی نیست فرانسه تحت سیطره یهودیان و صهیونیست هاست ، ولی همین نکته که امانوئل مکرون گفته نشان از این دارد که صنعت اتمی ، صنعت مهم و ارزشمند و سرنوشت سازی است ! و نکته مهمتر اینکه اگر این صنعت برای شما فرانسوی ها خوب و مفید و ارزشمند و حیاتی است برای ما ایرانیان قطعا" مهمتر و ارزشمندتر سرنوشت ساز تر میباشد در منطقه غرب آسیا !!! ایران باید بازدارندگی اتمی قوی ایجاد کند گزینه ای جز قوی شدن نداریم قوی شو ایرانم قوی شو میهنم ایران
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 0
    کشورهای اروپایی هیچ اراده و استقلالی از خودشون ندارند برده یهود و صهیونیت ها هستند و طبیعتا" هم باید انجام وظیفه کنند حافظ منافع یهود و اسرائیل باشند اشتباه ما بود که در مذاکرات و توافقات برجام نا فرجام اینها رو وارد بازی کردیم ..! خود کرده رو تدبیر نیست ...
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 0
    فرانسه در اشغال آمریکا است رژیم هیتلری فرانسه را که اشغال کرده بود تسلیم آمریکا کرده است اینها برای اطاعت از آمریکا که بگذارد چهار صباح بیشتر ریاست بر کشور بدبخت فرانسه داشته باشند برای اشغالگر خودشان را می کشند - مفهوم و معنی استقلال سیاسی را درک نکرده اند.
  • حسن ازتبریز IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 2
    باسلام واحترام شما در حدی نیستید که با چند کشور پیشرفته مذاکره کنید وچیزی که مورد دلخواه خودتان باشد بدست آورید حقیقت مذاکرات را می خواهید بدانید این است که شما به فکر ادامه حکومت خود به هر عنوان وبه هر شکلی که باشد هستید واین روش شما را کارشناسان اروپائی وآمریکا متوجه هستند وبدان جهت از شما اخاذی می کنند تحت هر مذاکره ای شما امتیازات بزرگی می دهید تا پابرجا بمانید واین نیت خودرا از مردم کشورمان پنهان می کنید وما با این روش به جائی نخواهیم رسید آقایان این روش شما تاسف بار است چون هم به خودتان وآینده فرزندانتان وهم به کل مردم ایران ضربه می زنید واین خطرناک است
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      2 0
      از همدان - جناب تبریزی عزیز با سلا م- شما در خصوص گفته هایتان سندو مدرک هم دارید یا ذهنیات خودتان را می نویسد - اساسا اسناد این قبیل جلسات و رایزنی ها سالها بعد از سوی طرفین منتشر می شود بخشی ترفند و امید طرفهای مذاکرات اثر گذاری در افکار عمومی ایرانیان برای ضربه به منافع ملی کشور این نوع باورهایی است که من و شما دچار آن هستیم - در خود اروپا بحث رشوه و اخاذی بسیار قبیح و زشت می شمارند و حتی قراردادهای تجاری از نتیجه آن را - در ایران هم دولتمردان بنظر نمی رسد در هیچ دولتی از هر جناح و.. اینگونه باشند - پس آگاه و هوشیار باشیم در نقشه و نقشه پازل دشمن قرار نگیریم. که موجب تضعیف تیم مذاکره کننده کشومان می شود و فرصت توطعه به رقبارا بوجود می آورد
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 2
    توقف برجام فقط زیر سر اولیانوف و روسیه هست
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 0
    این خیک پیر و خرفت نوکر تر و ترسو تر از آن است که حتی برای یک بار حقیقت را بگوید که مقصر این وضع آمریکا است
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس