کد خبر 1376251
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
بن‌بست در مذاکرات فرودگاهی طالبان با ترکیه و قطر

بر اساس گزارش‌ها مذاکرات طالبان با ترکیه و قطر برای مدیریت پنج فرودگاه مهم افغانستان به دلیل اصرار طالبان به تامین امنیت و عدم نیاز به حضور مجدد نظامیان خارجی به بن‌بست خورده است.

به گزارش مشرق، ‌ بر اساس گزارش‌ها مذاکرات میان طالبان با قطر و ترکیه برای بهره‌برداری از ۵ فرودگاه عمده افغانستان از جمله پایتخت به دلیل اصرار طالبان برای حضور نظامی در این فرودگاه‌ها به بن‌بست رسیده است.

«بلال کریمی» معاون سخنگوی طالبان امروز (سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت) با اشاره به احتمال حضور نظامی ترکیه و قطر در فرودگاه‌های افغانستان گفت که گروه طالبان برای تامین امنیت فرودگاه‌های این کشور تجربه و نیروی کافی دارد.

طبق این گزارش، مذاکرات طالبان با ترکیه و قطر برای مدیریت پنج فرودگاه مهم افغانستان به دلیل اصرار طالبان به تامین امنیت و عدم نیاز به حضور مجدد نظامیان خارجی به بن‌بست خورده است.

بر اساس یک توافق مقدماتی قرار بود ترکیه و قطر مدیریت این فرودگاه‌های افغانستان را برعهده بگیرند.

این توافق شامل بازسازی فرودگاه‌های کابل، قندهار، هرات، مزارشریف و خوست می‌شد.

بر اساس این گزارش‌ها مقامات طالبان گفته‌اند که افراد طالبان از فرودگاه محافظت خواهند کرد و حضور نیروهای خارجی یا کارشناسان امنیتی در داخل افغانستان برای گروه طالبان افغانستان قابل قبول نیست و قرارداد صرفا مشروط به دریافت پشتیبانی فنی خواهد بود.  

این در شرایطی است که وزارت خارجه طالبان طی بیانیه‌ای به دنبال سفر هیات بلندپایه این گروه به قطر اعلام کرده بود که مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر در خصوص قرارداد فرودگاه‌های بین‌المللی افغانستان گفتگو کرده، اما تاکنون توافقی در این زمینه حاصل نشده است.

وزارت خارجه طالبان گفته است که براساس برنامه تیم‌های فنی طالبان، قطر و ترکیه به صورت مشترک برای فعالیت مجدد فرودگاه‌های افغانستان همکاری می‌کنند.

پیش از این منابع دیپلماتیکی از ترکیه به رسانه‌ها گفته‌ بودند که ترکیه و قطر در مورد مدیریت‌ فرودگاه کابل به توافق مقدماتی رسیده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده بود که ترکیه و قطر درباره تأمین امینت فرودگاه کابل به توافق مقدماتی دست یافته‌اند، موضوعی که طالبان آن را رد کرده است.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیما IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    13 12
    توپ تانک فشفشه خردوغان باید گم بشه ای خردوغان با طالبان درنیفت سرنوشت اربابت آمریکا را درس عبرت قرار بده
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 1
      خوب میشی انشاالله فقط قرص هاتو باید سر موقع مصرف کنی ! رجب آقا عردوغان طورکیه عضو ناتوی غربی متحد غرب و آمریکاست اگر قرار باشد ترکیه وارد افغانستان بشه یعنی ناتو و آمریکا وارد افغانستان شدن وحوش طالبان هم این موضوع رو پذیرفتند فقط کمی ناز دارند ... خود گروه تروریستی طالبان هم طی نشست ها و توافقات دوحه قطر با اربابان آمریکایی اشون به قدرت و حاکمیت افغانستان بازگشتند ..
  • CA ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 0
    ترکیه سالهاست به شدت دنبال گرفتن مسیرهای هوایی افغانستان بخاطر اهمیت تجاری و سیاسی اون هست و ایجاد پایگاه به واسطه اون و ایجاد مسیر ارتباطی خصوصی و غیر قابل رصد برای افغانستان. . همین که چندین ساله تا حد مرگ برای گرفتتنش داره تلاش میکنه هدفش رو نشون میده چه زمان اشرف غنی چه زمان برکناریش که کشور به هم ریخته بود و اون این وسط هنوز دنبال ورود نیروهاش و گرفتن فرودگاها بود و چه الان. به همین شکل به دنبال ایجاد مسیر تجاری و مبادله انرژی از مسیر خزر به ترکمنستان به افغانستان هم هست. به هر قیمتی دنبال ایجاد مسیر های موازی دور ایران هست.
  • نیما IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    15 0
    این تویی که باید قرصات سر موقع بخوری طالبان آمریکا بیست سال با هم دیگه جنگیدن تا دیگه آمریکا تو افغانستان نباشه بعد میگین طالبان نوکر آمریکا ست ؟ ممکن بگید اگر طالبان آمریکا با هم خوب نیستند چرا آمریکا ۷ ملیارد دلار پول برای طالبان گذاشت ؟ چون آمریکا گمان می کرد ارتش افغانستان حداقل یکی دو هفته مقاومت می کند و بعد تسلیم می شود آمریکا فرصت دارد نیروهای خود را خارج کند اما ارتش افغانستان که تنها به خاطر دریافت پول از آمریکا با طالبان مبارزه می کرد بعد از اینکه جیرشون قطع شد یا به ازبکستان یا به تاجیکستان یا به ایران گریختند آمریکا دسته پاچه شد درنهایت اون اتفاقات فرودگاه کابل رخ داد یعنی اوضاع از دست آمریکا درفت بعدشم آمریکا طالبان هم توافق کردند آمریکا افغانستان خارج شود همین بعدشم وحوش آمریکاست که در تاریخ ۳۲۵ ساله اش ۳۲۲ش را به جنگ گذرانده است به علاوه ببین این دولت تمام آمریکایی افغانستان آمریکا ناتو چه جنایاتی علیه مردم افغانستان کردند زن بچه مرد پیر غیرنظامی را به خاک و خون کشیده اند به زنان افغان تجاوز کرده اند که مردم افغانستان جلوی طالبان مقاومت نکردند
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 7
      آمریکایی ها ارباب تمامی تروریست های منطقه هستند منجمله همین گروه تروریستی طالبان و حقانی ها ... و امثالهم ! آمریکایی ها طی نشست ها و توافقات با تروریست های طالبان در دوحه قطر توافق کردند افغانستان رو تحویل گروه تروریستی طالبان بدهند ، شما قوم پرستان اوغان صرفا" بخاطر اینکه تروریست های طالبان و حقانی از قوم و قبیله خودتون هستند ازشون جانبداری میکنید ! افغانستان متعلق به یک قوم و قبیله خاص نیست افغانستان متعلق به همه اقوام افغانستانی است تاجیک و هزاره پشتون و اوزبک و ... همه و همه اقوام افغان باید در حاکمیت و قدرت شریک و سهیم باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس