نخستین جایگاه سیار CNG و کشنده دوسوخته همزمان رونمایی شد

با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از اولین کشنده دوسوخته همزمان DDF کشور در نمایشگاه نفت رونمایی شد.

به گزارش مشرق، ظهر امروز و در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی از دو تکنولوژی جدید برای صنعت CNG با حضور معاون وزیر نفت، معاون وزیر دفاع و فرمانده نیروهوایی ارتش توسط یکی از شرکت های دانش بنیان رونمایی شد.

تکنولوژی اول مربوط به موتورهای دو سوخته همزمان(DDF) است یکی از تکنولوژی های نو و مدرن در عرصه موتورهای دیزل است. منشا ایجاد این تکنولوژی استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی و نیز قیمت ارزان این سوخت است.

آنطور که کارشناس این شرکت دانش بنیان گفت این موتورها می‌توانند به صورت هم زمان۵۰ درصد گاز ۵۰ درصد گازوئیل مصرف کنند و تست های جاده ای آن انجام شده ولی تست های آزمایشگاهی مونده. مجموع هزینه برای تبدیل خودروهای دیزلی به DDF در این مرحله ۲۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

نخستین جایگاه سیار CNG و کشنده دوسوخته همزمان رونمایی شد

همچنین از نخستین جایگاه سیار سی. ان. جی رونمایی شد. این جایگاه سیار دارای هیدروبوستر سیار با قابلیت فشرده سازی ۲۰۰ بار است که قابلیت سوخت رسانی کامل ۱۸۰ خودرو را فراهم می‌کند.

نخستین جایگاه سیار CNG و کشنده دوسوخته همزمان رونمایی شد

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حاشیه رونمایی از اولین کشنده دوسوخته همزمان DDF کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه تبدیل ناوگان در حوزه CNG، در بخش تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز CNG، اقدامات موثری انجام دادیم؛ علاوه بر فعال بودن کارگاه های مجاز تبدیل خودروها، با خودروسازان توافقاتی برای تولید خوردوهای پایه گازسوز و دوگانه سوز کارخانه ای داشته ایم.

وی افزود: در حوزه خودروهای سنگین دیزلی، برنامه استفاده از سوخت پاک CNG را داشتیم که امروز میبینیم اولین کشنده دوسوخته DDF کشور رونمایی شده، این پروژه ملی در مرحله تست و اجرای پایلوت است و اگر نتایج آن موفقیت آمیز باشد به صورت گسترده از این تکنولوژی استفاده خواهد شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: امروزه قیمت گازوئیل در ایران بسیار ارزان بوده و این سوخت پرارزش را با قیمت یارانه ای ۳۰۰ تومان و قیمت آزاد ۶۰۰ تومان در هر لیتر عرضه می کنیم؛ در حالی که اگر در مصرف این سوخت باارزش در داخل کشور صرفه جویی صورت گیرد، می توانیم با صادرات آن با قیمت های بسیار بالاتر، ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: از مزیت های این تکنولوژی که برای نخستین بار در ایران رونمایی و توسط شرکتی دانش بنیان عرضه شده، این است که می توانیم از سوخت پاک CNG برای خودروهای دیزلی به صورت همزمان با سوخت گازوئیل استفاده کنیم و شاهد صرفه جویی در مصرف کازوئیل در بخش حمل و نقل باشیم.

همچنین در این مراسم، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بررسی تکنولوژی دانش بنیان ایرانی در تولید کشنده های دوسوخته DDF اظهار امیدواری کرد که بتوان از این تکنولوژی برای شناورها نیز در آینده بهره گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 1
    عالی
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    1 0
    این شیوه‌ توزیع یارانه‌ها به روش پلکانی، با کاهش جزئی 25 درصدی دریافتی شش دهک دوم نسبت به سه دهک اول، از عدالت دور است. اگر قرار باشد به 9 دهک یارانه پرداخت شود، بهتر بود به‌ازای هر نفر برای دهک اول، 600 هزار تومان؛ دهک دوم، 533 هزار تومان؛ دهک سوم، 467 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 333 هزار تومان؛ دهک ششم، 267 هزار تومان؛ دهک هفتم، 200 هزار تومان؛ دهک هشتم، 133 هزار تومان، دهک نهم 67 هزار تومان و دهک دهم صفر لحاظ می‌شد. این روش خطی توزیع، دقیقاً معادل روش پلکانی اجرا شده برای دولت هزینه دارد، اما به عدالت نزدیک‌تر است. البته باز هم خیلی بهتر بود که به جای یک دهک بالا، پنج دهک بالا حذف می‌شد و به‌ازای هر نفر برای دهک اول، یک میلیون تومان؛ دهک دوم، 800 هزار تومان؛ دهک سوم، 600 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 200 هزار تومان و دهک‌های ششم تا دهم، صفر لحاظ می‌شد.
  • ایرانی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    0 0
    سلام بفرمایید با هر بار سوخت گیری گاز فشرده CNG چند کیلومتر می تواند بپیماید. ایران گاز مایع دارد و صادر می کند . پول آن درون ریز وزارت نفت است ! یعنی پول صادرات آن به خزانه ریخته نمی شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس