کد خبر 1375741
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
نشست ویژه آمریکا-آ. سه. آن چه معنایی برای ویتنام دارد؟

نقش مرکزی سازمان کشورهای جنوب شرقی آسیا و در کل و ویتنام به طور خاص، زیربنای همکاری آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام بوده و جایگاهی ویژه برای سیاست «محور آسیایی» واشنگتن داراست.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در مقاله‌ای به بررسی تاثیرات نشست اخیر کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا با آمریکا بر ویتنام پرداخت و نوشت: فام مین چینه نخست وزیر ویتنام در بخشی از سفر خود به آمریکا برای شرکت در اجلاس ویژه آ. سه. آن با آمریکا در واشنگتن با جو بایدن رییس جمهور آمریکا در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

در این اجلاس همچنین چهل و پنجمین سالگرد برقراری روابط کشورهای شرق آسیا و بیست و هفتمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه دیپلماتیک آمریکا و ویتنام در سال ۱۹۹۵ جشن گرفته شد.

چینه تاکید کرد که روابط دوجانبه ویتنام و آمریکا «ویژه» بوده و طرفین تلاش دارند تا تلخی گذشته را فراموش کرده و شراکت جامع، پایدار و فراگیری را با یکدیگر در تمامی حوزه‌ها برقرار کنند. طرفین در مذاکرات خود بر مسائلی از جمله جلوگیری و کنترل بیماری‌ها، تحول دیجیتالی، متنوع سازی زنجیره‌های تامین، آموزش منابع انسانی و تغییرات آب و هوایی تمرکز کردند.

طی سال‌های گذشته ویتنام به شریکی کلیدی برای آمریکا در منطقه هند و پاسیفیک تبدیل شده و دو طرف تلاش کرده تا روابطی را براساس احترام متقابل، همکاری و دید مشترک نسبت به منطقه برقرار سازند. ویتنام جایگاه ویژه‌ای را در سیاست دولت بایدن در منطقه هند و پاسیفیک دارد.

در حقیقت رهبران دو کشور توافق دارند که تغییرات آب و هوایی، بیماری های همه گیر و چالش های جدید امنیتی مسائل اصلی جهانی بوده و نیاز به پاسخی با روحیه چند جانبه  دارند. دو کشور همچنین نظرات مشترکی در خصوص احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و نهادهای سیاسی کشورها دارند؛ اختلافات باید بدون زور و به طور مسالمت آمیز و برپایه منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل حل شود؛ از سوی دیگر باید به کنوانسیون سازمان ملل درباره حقوق دریاها ۱۹۸۲ و آزادی عبور و مرور هوایی و دریایی احترام گذاشته شود.

در حقیقت از زمان عادی سازی روابط وانشگتن و هانوی بعد از یک گذشته تلخ، هر دو طرف تعهد خود را برای تبادل نظر و گفت‌وگو حتی در زمان اختلافات حفظ کرده‌اند. دیدار «نگویئن فو ترونگ» دبیرکل حزب کمونیست ویتنام در سال ۲۰۱۵ از آمریکا پایه‌ای را برای شراکت استراتژیک ویتنام با آمریکا بر مبنای احترام به نهادهای سیاسی متقابل، استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی به منظور حفظ صلح، همکاری و توسعه منطقه‌ای و جهانی و نفع سیاسی مردم دو کشور ایجاد کرد.

نقش مرکزی اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا در کل و ویتنام به طور خاص، زیربنای همکاری آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام است. در حقیقت کشورهای عضو آ. سه. آن با جمعیتی بالغ بر ۶۶۷ میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی بیش از سه تریلیون دلار، به چهارمین قدرت اقتصادی دنیا تا سال ۲۰۳۰ تبدیل خواهند شد و فرصت بی نظیری را در اختیار آمریکا برای استراتژی «محور آسیایی» آن قرار خواهند داد.

آمریکا در جریان نشست ویژه اخیر در واشنگتن وعده داد که سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری در ۱۰ کشور عضو آ. سه. آن انجام داد که عمده این سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی و در حوزه‌های تجارت، زنجیره تامین پایدار، بهداشت، همکاری دریایی، توسعه زیرساخت‌ها، انرژی، تغییرات آب و هوایی و توسعه پایدار انجام خواهد شد.

در طول ۲۷ سال گذشته و عادی سازی روابط ویتنام و آمریکا، هر چهار رییس جمهور آمریکا –بیل کلینتون، جرج بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ- از ویتنام بازدید کرده اند؛ جو بایدن نیز قرار است بازدیدی از این کشور همسایه چین داشته باشد.

از نظر اقتصادی، آمریکا دومین بازار بزرگ برای ویتنام محسوب شده و همزمان این کشور بزرگترین بازار برای آمریکا در بین کشورهای عضو آ. سه. آن و نهمین بازار بزرگ برای آن در دنیاست. حجم مبادلات تجاری دو جانبه در سال ۲۰۲۱ و با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا بیش از ۱۱۲ میلیارد دلار بوده است. مقایسه این رقم با حجم مبادلات دوجانبه در سال ۱۹۹۵ رشدی ۲۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس