مرندی: طرح جایگزین ایران ادامه برنامه هسته‌ای و تقویت روابط با کشورهای آسیایی است

یک تحلیلگر ایرانی با بیان اینکه آمریکاییها و اروپاییها، با بحران اقتصادی به ویژه بحران انرژی روبرو هستند، گفت که این کشورها به توافق هسته‌ای با ایران، نیاز مبرمی دارند.

به گزارش مشرق، محمد مرندی کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر ایرانی گفت که عوامل مختلفی باعث شده است که تا کنون توافق هسته‌ای حاصل نشود.

مرندی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که درباره توافق هسته‌ای، لیست تحریمهای آمریکا در زمینه تروریسم، موضوع اصلی نیست و پس از سفر انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین، «منتظر هستیم تا ببینیم که آیا آمریکاییها آماده هستند که نرمش لازم را برای امضای توافق نشان دهند یا نه».

وی با بیان اینکه آمریکاییها و اروپاییها، با بحران اقتصادی به ویژه بحران انرژی روبرو هستند، تصریح کرد: «آنان به توافق هسته‌ای با ایران، نیاز مبرمی دارند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین تأکید کرد که غرب می‌خواهد در منطقه غرب آسیا آرامش حکمفرما باشد تا بتواند بر روی اوکراین و روسیه متمرکز شود.

مرندی در پایان خاطر نشان کرد، جمهوری اسلامی ایران، به هیچ عنوان در بازارهای نفت و گاز جهانی، رقیب روسیه نیست و در حال حاضر نیز نفت تولیدی خود را صادر می‌کند.

مرندی چند روز پیش نیز گفت که ایران تنها زمانی مذاکره با آمریکا را آغاز کرد که ایالات متحده حق غنی‌سازی ایران را پذیرفت.

وی در این خصوص توضیح داد: ایران تنها بعد از آن که آمریکا پیامی برای ایران از طریق عمان فرستاد مبنی بر این که واشنگتن حق غنی‌سازی ایران را می‌پذیرد، مذاکره با ایالات متحده را آغاز کرد. این خیلی مهم بود و مربوط به دوره زمان قبل از دولت آقای روحانی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: «ایرانی‌ها به پیشرفت در زمینه برنامه هسته‌ای خود و نادیده گرفتن درخواست‌های آمریکا به رغم تحریم‌ها ادامه دادند تا به آمریکا فشار بیاورند؛ و وقتی آمریکایی‌ها دیدند که ایرانی‌ها قصد عقب‌نشینی ندارند تا زمانی که آمریکایی‌ها حق مشروع ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند، تنها آن زمان که آمریکایی‌ها این را پذیرفتند، ایرانی‌ها مذاکرات را آغاز کردند».

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، «این نشان می‌دهد که وقتی یک کشور قوی باشد و با استفاده از نقاط مثبتش و اهرم‌های فشارش مذاکره می‌کند، آن زمان می‌تواند کشورهای غربی را وادار کند که در مقابل امتیاز دهند».

در ادامه تبادل پیام‌ها با هدف دستیابی به توافق در نتیجه مذاکرات وین، «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین چهارشنبه گذشته برای دومین بار در سال جدید به تهران سفر کرد و با «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    19 1
    توئیت امروز اولیانوف در جواب یه هم وطن که گفته بود تو اوکراین تو باتلاق گیر افتادین رو بخونین تا نظرات واقعی روسها رو متوجه بشین
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    15 3
    چه غلطا.....
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      تعجب نکن، یانکیها و اروپایی‌ها دفعه اولشون نیست که، دائم غلطهای اضافی میخورن!!!!!
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    16 7
    اتفاقا روسیه رقیب ماست و نمیگذاره ما رشد کنیم. لعنت بر وادادگی به شرق و غرب
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      آره واقعأ ، تنها دوست ما آمریکاست که 43 ساله هرچی سعی میکنه به ما لطف کنه ما نمیزاریم، چقدر ما بدیم و یانکی‌ها خوبن!!!
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      3 1
      خریت باورکردن جفنگیات مزدوران ماهواره است
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    5 0
    اين شبه كارشناسها با گرين كارت آمريكا و توهماتشون باعث بدبختي و مصيبت اين روزهاي ايران هستند.امثال همين فرد بودند كه توهم اتمام نفت آمريكا تا 2020 و رسيدن نفت به 200 دلار را در ذهن حاكمان گذاشتند و كشور را به پرتگاه سقوط كشاندند.نبايد به پروژه نفوذ مشكوك بود؟!!!!!
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 4
    خوب این دوستان اصولگرای ما نوکر پوتین شدند و نمیتوانند بدون اجازه ارباب پوتین اب بخورند لذا هر چه غرب روی خوش نشان دهد و نیاز به ما داشته باشد فایده ای ندارد چون پوتین نمیخاد و متاسفانه این فرصت طلایی برای کاهش تنش با غرب هم از دست خواهد رفت !!
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 1
      این دوستهای عسلاهاطچی ما که از ابتدای خلقت نوکر یانکی‌های گاوچرون بودند و هستند و اگه جلوشونو نگیریم مملکتو دو دستی تقدیم اربابای گاوچرونشون میکنن!!!
  • نصر IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 0
    غربی ها میخواهند بین ایران و روسیه شکاف ایجاد کنند و این در طولانی مدت به ضر ر ایران است .چون ناتو تا مرزهای ایران گسترش پیدا میکند.وتهدید بزرگی برای ماست.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    ممل آمریکایی!!!!!!!!!!!!!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس