کد خبر 1374769
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
ترکیب فانتوم‌، اف-14 و میگ-29 ایران را نباید دستکم گرفت

وبگاه تحلیلی آمریکایی با اشاره به موفقیت ایران در نگهداری و ارتقا جنگنده‌های خود از جمله «فانتوم» نوشت، نیروی هوایی ایران توانسته جنگنده‌های خود را حفظ و ارتقا دهد.

به گزارش مشرق، یک وبگاه تحلیلی آمریکایی روز شنبه در مطلبی به توانایی متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ارتقا و بازآماد جنگنده‌های «اف-۴ فانتوم» و دیگر جنگنده‌های ایران پرداخت و نوشت، توانایی ایران در حمله بالقوه هوایی به اهداف، بادقت بسیار بیشتر و با کمک تسلیحات بومی تهدیدی برای رقبا محسوب می‌شود.

وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» در گزارشی به قلم «مایا کارلین» تحلیلگر «موسسه مطالعات امنیتی» نوشت، در حالی که ایالات متحده پس از سقوط سلطنت پهلوی، ارسال جنگنده اف-۴ را به ایران متوقف کرد، نیروی هوایی این کشور توانسته است این هواپیماهای جنگنده را حفظ کرده و حتی ارتقا دهد.

بر اساس این گزارش، در نوامبر ۲۰۲۰، ایران بمب‌های هوشمند هدایت ‌شونده الکترواپتیکی ۹۰۰ کیلوگرمی «قاصد» را در رزمایش سالانه «مدافعان آسمان» به نمایش گذاشت. توانایی ایران در حمله بالقوه به اهداف با دقت بسیار بیشتر با کمک این تسلحیات، تهدیدی برای رقبا محسوب می‌شود.

بنابراعلام آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، ناوگان فعلی جنگنده اف-۴ ایران باید یک هشدار به دشمنان باشد. ایران همچنین می‌تواند برای تکمیل قابلیت‌های حمله دوربرد خود از نیروهای نیابتی منطقه‌ای و توانایی حمله هوایی محدود خود برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی دشمن استفاده کند.

ایران انباری از هواپیماهای جنگی مانند اف-۴ دارد که می‌تواند برای حمله به دشمنان از آنها استفاده کند. البته این جنگنده‌ها در قیاس با جت‌های جدیدتر برابر دفاع هوایی آسیب پذیرتر خواهند بود.

ترکیب فانتوم، اف-۱۴ و میگ-۲۹ ایران را نباید دستکم گرفت

در بخش دیگر این تحلیل آمده است، اگرچه ناوگان اف-۴ ایران در حال  پیر شدن است، اما این جنگنده‌ها می‌توانند با موفقیت از همتایان خود در منطقه پیشی بگیرند. دستیابی ایران به سامانه‌های موشکی ضد کشتی پیشرفته هوا پایه نیز یک تهدید است. این تسلیحات از سوی دشمنان ایالات متحده، از جمله چین، برای حملات دریایی کمک می‌کند. به عنوان مثال، موشک کروز ضد کشتی «نصر» ساخت ایران گونه‌ای از موشک «سی-۷۰۴» ارتش چین است. نیروی هوایی ایران همچنین موشک‌های کروز میان برد بومی خود را برای پرتاب از اف-۴ فانتوم ساخته است.

در انتهای این تحلیل آمده است، ناوگان فانتوم ایران در ترکیب با اسکادران‌های جنگنده «اف-۱۴» و «میگ-۲۹» که ستون فقرات نیروی هوایی ایران را شکل می‌دهد نباید دستکم گرفته شود.

چندی قبل نیز اندیشکده «واشنگتن» به باز آماد هواپیماهای سوخو -۲۲ فیتر و استفاده آن توسط نیروی هوایی سپاه پاسداران اشاره کرد و نوشت،   بین ۱۶ تا ۲۲ فروند از این هواپیما ایران  چند سال بعد عملیاتی می‌شوند.

بر این اساس، با وجودی که سوخو -۲۲ قدیمی است، اما این جنگنده نیز برای ایرانی که در کسب هواپیماهای جدید ناتوان است خود «نعمتی» است. این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی «سید الشهدا» در شیراز مستقرند و قادرند در بوشهر، بندر عباس، جاسک و کنارک در مواقع لازم مستقر شود.

ترکیب فانتوم، اف-۱۴ و میگ-۲۹ ایران را نباید دستکم گرفت

این جنگنده می‌تواند با حمل بمب ۲۰۰۰ کیلوگرمی و تا مسافت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری  در ماموریت‌های ارتفاع پایین به اهداف سطحی  حمله کند.  فیترهای مسلح، با پرواز خارج از فضای پایگاه اصلی خود قادرند به ریاض نیز برسند، مسافتی که تمامی مناطق گشتزنی و پایگاه‌های نیروی دریایی آمریکا را در خلیج فارس شامل می‌شود.

این اندیشکده نوشت،  شاید جنگنده‌های سوخو فیتر قادر نباشند از سامانه‌های پیشرفته‌تر دفاع هوایی، پرنده‌های رهگیر و هواپیماهای هشدار سریع آمریکا و دیگر کشورها بگریزند، اما با این وجود در یک رزم  پیشرفته، حمل سلاح برای یک جنگنده موردی مهمتر است و بنابراین فیتر را می‌توان  به موشک‌های کروز تجهیز و از آن استفاده کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    75 52
    ترکیب ،ژیان ، پیکان و پژو آردی .جمع یه مشت آشغال .
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      35 21
      مخ تو مشغول و .. فرق پیکان با فانتوم را نمی فهمی دانشمندان دفاعی ایران بهترینها هستند
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      22 24
      قاطر هوایی !
    • محمد IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      4 1
      دانشمندان ايراني در مخلوط كردن خودروها مهارت خوبي پيدا كردن موتور و گيربگس پيكان روي اتاق پژو ٤٠٥ كه شد ار دي موتور پرايد روي اتاق رنو هاي بسيار قديمي كه شد رنو پي كي تبديل اتاق پژو ٤٠٥ به وانت با موتور پيكان كه شد آريسان و همينطور پرايد ووو و اين يك تحول عظيم و گسترده و چشمگير در طراحي صنعت خودرو در كشور توسط جوانان خلاق و دانشگاهي كشور است 
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      6 6
      قاطر
    • حمید IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      2 0
      سلام،تو ازخودت بگو.5726
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 1
      جمعش میشه آردی پرنده ...خودش یه بمب متحرکه ..همه رو میزنه دوست و دشمن هم نداره..خخخ
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    53 25
    هندونه دادن زیر بغلتون. خیلی خوشحال نشید. خخخخخخخخخخ
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    30 12
    رپتور و لایتینگ داخل آشیانشون از ترس لرزیدن
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    9 2
    بالاخره سوخو ۳۵ خریدیم یا نه ؟
    • ایرانی GB ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      17 55
      بله دوست عزیز , به تعداد دو اسکادران ( ۲۴ فروند ) جنگنده سوخوی ۳۵ که سفارش مصر به روسیه بود به علت فشار آمریکا به مصر , ارتش مصر از خرید این جنگنده ها انصراف و روسیه این جنگنده ها رو در عوض به ایران فروخت , تا جایی که من اطلاع دارم الان خلبان های ایرانی در روسیه مشغول آموزش پرواز با این جنگنده ها هستند که بزودی به ارتش ملحق خواهند شد البته صحبت جدی دیگری هست در مورد سفارشات جنگنده های روسی دیگه مخصوصا" جنگنده پاک فا که ایران اولین مشتری خارجی این جنگنده هست. یک جنگنده دیگری هم هست که سالها پیش سردار شمخانی با درایت در سفر به روسیه همراه با مرگبار ترین موشک ضد کشتی جهان از روسیه خریداری کرد که نیروی هوایی و دریایی آمریکا مثل سگ ازشون میترسند چون اون جنگنده روسی و موشک های ضد کشتی دارای قابلیت های منحصر بفردی هستند که برای آمریکایی ها تقریبا" ناشناخته ست , اسم اون جنگنده و موشک ها رو نمیگم چون جزو مسائل ملی و امنیتی کشور هست ( این جور اخبار نبایستی به دست دشمنان مملکت مون برسه ) اما الان در اختیار نیروی هوایی ارتش ایران هستند , بعد از روسیه , ایران تنها کشوری در جهان هست که اون جنگنده روسی رو در اختیار داره ... خیالت راحت دوست عزیز , ارتش و سپاه در مواجه با هر تجاوزی دست شون پره پر هست البته سلاح های دیگری هم هست که من به تحقیق از وجودشون در نیروی رزم سپاه آگاه شدم که واقعا" پیشگامی سپاه در تهیه سلاح های استراتژیک برای دفاع از جان و مال و ناموس مردم ایران حیرت انگیزه. با درود به همه عزیزان ارتشی و سپاهی و پاسداران میهن
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      18 11
      خدمت دوست مطلع مون باید عرض کنم روس ها از دادن دفترچه های راهنما و قطعات میگ ۲۹ و سوخو۲۴ تا سالها امتناع میکردند و حتی یک پیچ سوخو۳۵ به ایران نرسیده و نخواهد رسید فرض محال هم که به ایران بفروشند ماکت پرنده ای بیش نیست چون روسیه هواگردهاش رو در نمونه های صادراتی میفروشه به کشورهای دیگر حتی نزدیک ترین متحدانش که فرسنگ ها با نمونه ارتش سرخ که همین الان در حال تارومار شدن در اوکراین است فاصله داره
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 1
      ایرانی عزیز اگر اطلاعاتی در این مورد باشه که سری و شما به هیچ وجه نمیدونی همچین چیزی وجود داره
    • ایرانی GB ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      خطاب به ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ : دوست عزیز : همونجور که قبلا" گفتم خیال شما راحت و شب هم با خیال راحت در رختخواب خودتون بخوابین که نیروهای نظامی ایران به اندازه کافی مسلح هستند و حتی بیشتر از اون چیزی که شما فکر میکنید در دپو های ارتش و سپاه موجود هست , من قبلا" هم گفتم : جنگنده ای که ایران به تعداد کافی از روسیه خرید ( نامش محفوظ ) و الان در ایران در اختیار ارتش هست و نیروی هوایی ارتش بجهت اختفای اطلاعاتی بعضا" در تاریکی شب به پروازش در میاره , بنا بر شرایط وخیم اقتصادی روسیه , روس ها سالها قبل مجبور شدند ( بخاطر وضعیت بحرانی اقتصاد شون ) که این جنگنده رو به ایران بفروشند همراه با موشک های ضد کشتی روسی ( نامش محفوظ ) که خود آمریکایی ها اعتراف کردند وقتی اون موشک شلیک میشه هیچ سلاح غربی برای مقابله باهاش وجود نداره و هنوز هم که هنوزه آمریکایی ها نتونستند سلاحی برای مقابله باهاش بسازند ! سپاه سلاح هایی داره که یک نمونه اش چندی پیش درست بر بالای مسجد الاقصی به پرواز در اومد ( من فیلم واقعی اش رو دیدم ) اون سلاح سپاه حتی قابلیت پرواز به خود کشور آمریکا رو هم داره که چندی پیش آمریکایی ها در سواحل آمریکا متوجه حضورش شدند ! مطمئن باش دست سپاه و ارتش در مقابله با متجاوزان پره پر هست , حتی در یکی از موارد در مورد یکی از سلاح های منحصر بفرد سپاه , روسیه تقاضای انتقال تکنولوژی از نیروهای نظامی سپاه کرد که سپاه بهشون کمک کرد , من در این مورد با اطمینان بهتون میگم تجهیزاتی که سپاه رونمایی میکنه تجهیزاتی نیست که سپاه در دپوهای خودش داره و بجهت حفظ اسرار نظامی خیلی هاشون حتی رونمایی هم نمیشن , حتی قسمتی از خود نیروهای سپاه هم بعضا" از وجودشون آگاه نیستند ... سردار حاجی زاده واقعا" راست گفت : تجهیزات ما مثل کوه یخ شناوری هست که فقط قله اش معلومه و بقیه اش در زیر آب هست ! هشت سال جنگ با صدام و کشورهای حامی اش درسهای بزرگی رو به عزیزان نظامی ما داد که امروز ثمره اش در ترس آمریکا و اسرائیل در حمله به ایران دیده میشه .... موفق باشین
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    38 11
    خیلی این وبگاه ها را جدی نگیرید . دیگر از روسها که به روزتر نیستیم . ترکیب سوخو 34 و سوخو 25 و میگ 29 سوخو 27 را داریم در آسمان اوکراین می بینیم . کشوری که 3000 هواپیمای جنگی دارد و دومین نیروی هوایی جهان بعد از ایالات متحده است . آنقدر برتری هوایی ایجاد نکرده که نیروی زمینیش به آسانی حرکت کند و نتوانسته جلو لجستیک تسلیحاتی به اوکراین را بگیرد .
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      4 15
      مطمعنی؟ کل آسمان اوکراین در اختیار روسیه هست
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      اخه طرف مقابلش اس 300 داره
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    31 10
    جنگنده مال پنجاه سال پیش است دلتان را به این چیز ها خوش نکنید مگر آمریکایی ها هرچه بگویند درست است؟
    • حاجی IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      7 0
      آمریکاییها همیشه دروغ میگن
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    34 15
    تا یک رسانه غربی تعریف شما را میکند سریع آن را داخل کانال قرار می‌دهید حالا شما گدای غرب هستید یا ما که خواهان برقراری روابط سودمند با غرب هستیم؟
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      12 10
      حتما از روابط سودمند با غرب هم نمونش گاو شیرده شدن یانکی هاست. یا مثال بهتر و جدیدترش برجام. به همین خاطر به شما می گوییم غرب گدا که حاضرید تمام مملکت را بدهید دست آمریکای خبیث و در مقابلش تقریبا هیچ تحویل بگیرید. در ضمن قبول اعتراف به ضعف خودی و توانایی خصم از دیدگاه عقلی نیاز به هیچ دلیل و مدرکی نداره. مثلا اگر داخل این نظام هزار مسئول حرف از پیشرفت و توانایی نظام بزنند از نظر شما همش دروغه اما اگر یک مسئول از دزدی یا کمبود بزنه اینجا هرگز نمی گویید مسئول نظام دروغ گفته.
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      نخیر این طرز فکر توست که فکر میکنی رابطه با غرب یعنی نوکری و گاوشیرده بودن برای آنهاست ما می‌گوییم تجارت کنیم و به جای دشمنی دوست باشیم نمی‌گوییم که مثل پهلوی مملکت را بدهید دست غربی ها!
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    8 8
    خخخخ....تصویر دومی از همه جالب‌تر و خنده تر دماغ اف_۱۴ عملی شبیه بینی پینوکیو شده
    • . IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 1
      بیسواد اون عکس سوخت گیری هوایی F-14 هست
    • آریا IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      2 0
      عزیزم در تصویر دوم آف ۱۴ در حال سوختگیری هوایی است ، ببین ما با کیا شدیم هشتاد و پنج میلیون !!!
  • ایرانی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    13 10
    مثل پژو که شد اردی
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    15 8
    شما دلت را به این چیزها خوش کن باید جنگنده تهیه بشه با موشک نمیشه پیروز جنگ بود
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    6 9
    حالا مثلا کشورهایی که میلیونها دلار خرج تجهیزات نظامی کردن، الان دارن در عرصه های دفاعی آتش بپا میکنن و ما که نداریم، همش داریم تو سری میخوریم. دوست عزیز، آمریکا و ارتش هارت و پورتی آن فعلا در دستان چن قایق تندروایرانی، پوشک لازم میشن. شما خیالت راحت‌ ،شیپور جنگ نواخته بشه معلوم میشه یه من ماست چقدر کره میده. بقیه رو وللش
    • amir IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      8 10
      ایکاش بجای این همه حرف صد من یک غاز یکی به ما میگفت روغن و پنیر ارزون از کجا تهیه کنیم
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 1
      23:32 - خیلی جالب هستین.
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    12 2
    اف۱۴ همون حس و حالِ بیوک و کادیلاک ۱۹۸۰ رو داره.
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      1 0
      نشان میده خیلی با کلاسه سوار بیوک می شده، که حالا فانتوم هم برایش قدیمی شده.
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    11 7
    هواپیما فانتوم ساخت سال 1953 حدود 70 سال قبل که بیش از 20 است که از تمام ارتش های جهان بازنشسته شده کسی را متعجب می کند که چنین هواپیمای از رده خارجی را هنوز دارن استفاده می کنند. این پرنده هیچ قابلیتی در مقابل جنگنده های مدرن امروزی ندارد
  • قیصر شیخی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    9 4
    بله‌ناکارآمدی سلاح‌های ‌روسی درجنگ‌اوکراین ‌کاملا‌مشخص‌شد‌روسیه‌فقط‌بابلوف وتهدید توخالی ‌دنیا‌را‌ترسانده
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 1
      بله و پس از این کشفیات شما ناتو هم اعلام کرده که در حال منحل کردن خودش است چون دیگر معلوم شده که روسیه فقط بلوف توخالی است و دلیلی ندارد که این همه خرج ناتو کنند. کشفیات شما خیلی به موقع بود چونکه هزینه روغن نباتی دیگر چیزی برای اروپا و آمریکا باقی نگذاشته بود که خرج ارتششان کنند.
  • Ali IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    7 3
    تا بخواد کار به هواپیما بکشه کارشون تموم شده اینکه روسیه نتونسته در اوکراین به اهدافش برسه این واقعیت رو بیشتر عیان می کنه که آمریکا هم هیچ غلطی نمی تونه بکنه
  • Taghi IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    3 11
    دوره هواپیماها گذشته فقط پهپاد
    • علیرضافرزنددشتستان IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      دوره اکثر جنگ افزارها تمام شده، تقریباً تمام زره پوش ها، تمامی بمب افکن ها و ناوهای هواپیما بر و بیشتر جنگنده ها، هر کدام از اینها فقط یک ارابه مرگ هستند برای استفاده کننده و یک هدف چرب و دندان گیر برای دشمن
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      اثر پهپاد در جنگ اوكراين ابدا تعيين كننده نبود.
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      ترکیب جت جنگنده هماهنگ باپهپادهوش مصنوعی چطور؟
  • جواد IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 1
    کاش بدونیم، مدارس و دانشگاه از جنگ و سلاح مهمتر و لازم تر است
  • سیدمرتضی IN ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    برای الان شاید خوب باشه برای مرزها از عمق کشور حمله کنن به امارات یا ترکیه یا عراق یا هر پایگاه امریکایی مرزی دیگه اما برای دفاع هوایی دوربرد همین زمان خوب نیستن مکر این که رادار ارایه فازی با موشکهای دور برد پی ال۱۲و۱۵داشته باشن، امابرای اینده چی خیر برای دفاع هوایی خوب نخواند بود به دلیل عدم چابکی لازم به دلیل عمر بالای سازه جنگنده اما برای حمله دور ایستا هر هواپیمایی خوبه شما۷۴۷هم باشه میشه باهاش بمباران کرد حمله موشکی کرد، اما تمام جنگنده ها برای جنگنده همبال خوب هستند!! به شرط لینک شدن داشتن اواکس و پیشرفت در هوش مصنوعی وجنگ الکترونیک
  • IN ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    برای الان شاید خوب باشه برای مرزها از عمق کشور حمله کنن به امارات یا ترکیه یا عراق یا هر پایگاه امریکایی مرزی دیگه اما برای دفاع هوایی دوربرد همین زمان هم خوب نیستن مگر این که رادار ارایه فازی با موشکهای دور برد پی ال۱۲و۱۵داشته باشن، اما برای اینده چی خیر برای دفاع هوایی خوب نخواهند بود به دلیل عدم چابکی لازم به دلیل عمر بالای سازه جنگنده اما برای حمله دور ایستا هر هواپیمایی خوبه شما۷۴۷هم باشه میشه باهاش بمباران کرد حمله موشکی کرد، اما تمام جنگنده ها برای جنگنده همبال خوب هستند!! به شرط لینک شدن داشتن اواکس و پیشرفت در هوش مصنوعی وجنگ الکترونیک
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    فقط انتقال تکنولوژی سوخو چک میت ۷۵ (با ۵۷ اشتباه نشود). نداشتن پرنده بهتر از داشتن پرنده ضعیف است چون در مواجهه با رقبای قوی فقط باعث از دست دادن پرنده، خلبان و روحيه میشود
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    جنک بشه همشو یه هفته ای میزنند
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 0
    این حرفها برای فروش جنگنده بیشتر به عربهاست
  • علی-قم IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    قسمت اخر مقاله کاملا در حال مسخره کردن نیروی هوایی ایران هست، سوخو 22 دیگر در کشورهای افریقایی هم استفاده نمیشه، به فرض محال این هواگرد 700 کیلومتر در عمق خاک دشمن نفوذ کند و در نهایت بمب سقوط ازاد بدون هدایت رها کرده و بدون سوخت با چه روشی برگردد؟ عملیاتی بودن این مدل هواپیماها فقط برای افزایش تعداد ناوگان و کم نشدن تعداد خلبانان نیروی هوایی ارتش و سپاه هست، که بتوانند در حالت امادگی عملیاتی بمانند، و گرنه هیچ کدام از هواپیماهای ما در مقابل هواپیماهای نسل 4.5 کشورهای منطقه و نسل 5 امریکا توان مقابله نداره، میگ 29 و سوخو 27 اکراین از نسخه بروز این هواپیماها هست و میگ 29 ایرانی اولین نسخه صادراتی این هواپیما با الکترونیک نسل 4 و تمام انالوگ هست، منتظر خرید هواپیما از روسیه ماندن اشتباه بزرگی برای کشور ما هست، باید واقعیت پذیرفت توان ساخت هواپیما با امکانات و سرمایه گذاری فعلی در کشور وجود ندارد، باید نسل جدید جی 16 چینی و جی 20 این کشور خریداریم کنیم، همین خرید زیردریایی و ناو های جدید از چین، ساخت یک ناو نسل 3 در هر 10 سال افتخاری ندارد، باید تعداد ناوگان نیروی دریایی و همین طور هواگردهای نیروی هوایی زیاد کنیم، چینی بهتر و ارزان تر خدمات نظامی به ما میدهند، در جنگ های اینده فقط نمیشود با موشک با طرف مقابل جنگید کشور نیاز به زرهی و تون دفاع هوایی دارد، اگر مخالفید بفرمایید چند هواپیمای کوثر، سیستم دفاع هوایی باور 373، کرونا یاب مستعان یا تانک کرار ساخته شده؟؟؟ لطفا به نیروی زمینی ارتش هم بفرمایید ژسه اسلحه نیست توپ دستی بیخالش بشید دیگه
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      اهانت برادر من، ژ-3 حرمت داره، احترام داره؛ حالا شما برات سنگینه بی حرمتی نکن
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 1
    ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﻗﺖ ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺟﻨﮕﻨﺪﻩ ﻧﻤﻴﻔﺮﻭﺷﺪ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﻗﺖ ﻣﺘﺤﺪاﻳﺮاﻥ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻓﻘﻄ ﺗﺎ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﻳﺮاﻥ ﺭا ﻣﺎﻧﻨﺪﻩ اﺑﺰاﺭﻛﺎﺭ ﺑﺮاﻱ ﺧﻮﺩﺵ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﻓﻘﻄ ﺭﻭﻱ ﭘﻬﺒﺎﺩ و ﻣﻮﺷﻚ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻤﺮﻛﺰﻛﻨﺪ
  • الفبا IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    ترکیب خطرناک؟! بر فرض از هر کدام این جنگنده 20 تا سرحال و آماده باشند، باید در یک سیستم مدرن و امن شبکه محور باشند. بدون سیستم شبکه ارتباطی نمیشود ترکیب خطرناکی انتظار داشت. مثلا اف 14 دارای بال متحرک با توان گشت زنی 14 ساعت است و شبیه مینی اواکس است اگر ردارش بروز باشد، میگ 29 جنگنده چابک دفاع نقطه ای است و در لایه آخر دافع هوایی است، فانتوم، اساسا چند منظوره است، تحت پوشش حمایت اف 14 در یک شبکه مرتبط، میتوان سکوی پرتابه های هوشمند دوربرد باشد/ این یعنی ترکیب خطرناک/
  • آقامجتبی IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 0
    همونقدر که دشمن F14 و MIG 29 های سالخورده ی ما رو دست کم نمیگیره، ما هم نباید F16 ها و F15 ها و F35 و ... های دشمن رو دست کم بگیریم. فقط امیدوارم خیلی دیر نشه!!!
  • DE ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    يعني سوخو ٢٢ تا رياض ميتونه خودش را برسونه؟؟؟؟؟ باشه شما درست ميفرماييد
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    تحلیل های کمرشکن مردم!
  • مهدی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 1
    تو رو خدا بیدار شین
  • TR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    ترکیب دو جنگنده فرسوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس