ماهواره نور 2 - نمایه - پرتاب

با انتشار تصاویر تهیه شده توسط ماهواره نور ۲ سپاه پاسداران از پایگاه نیروی دریایی ارتش آمریکا در بحرین، مشخص شد ایالات متحده باز هم در تخمین توانمندی فنی و اطلاعاتی کشورمان دچار اشتباه شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران از اواخر دهه ۱۳۸۰ شمسی وارد فاز جدی و عملیاتی شد و ارسال چندین ماهواره تله متری و ساده، گام اول کشورمان برای رسیدن به فضای بیرون از جو بود که روندی معمول و استاندارد برای توسعه توان فضایی در تقریبا تمام کشورهای صاحب فناوری در این بخش محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

ایران با «نور ۲» یک جهش ۷۵ کیلومتری را در مدار LEO تجربه کرد/ تکرار موفقیت سپاه در پنهان کردن پرتاب فضایی از چشم ماهواره‌های جاسوسی+عکس و فیلم

چشم جهان‌نمای ایران با «منظومه‌سازی ماهواره‌ها» روشن می‌شود/ تشکیل اولین صورت فلکی ماهواره‌ای بومی با ترکیب «نور و ذوالجناح»

شاهکار اطلاعاتی سپاه با پرتاب غافلگیرانه یک چشم استراتژیک/ ویژگی‌های فنی اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ایران را بهتر بشناسید +عکس و فیلم

دهه ۹۰ شمسی اما دوران رکود و تعطیلی برای برنامه بومی فضایی ایران بود. بهم ریختن و تغییرات چندین مرحله ساختار نهادهای مسئول در حوزه فضایی، پرتاب های محدود و ناموفق و عدم همکاری و حمایت از دانشمندان و نخبگان فضایی توسط مسئولان اجرایی، از جمله مواردی بود که عمدتا با ریشه های سیاسی، این توانمندی مهم کشور را سرکوب کرد.

سپاه با نور وارد می شود

در اواخر دهه ۹۰ شمسی، اما نیروی هوافضای سپاه تغییری مهم در وضعیت برنامه فضایی کشور را در دستور کار قرار داد و در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، ماهواره نور ۱ به وسیله ماهواره بر قاصد به مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین ارسال شد. از نور ۱ به عنوان اولین ماهواره نظامی ایران یاد می شود و صرف پرتاب موفق و وارد شدن به مدار این ماهواره هم یک گام مهم بعد از تقریبا یک دهه ناکامی فضایی کشور بود.

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

ژنرال جان ریموند، فرمانده نیروی فضایی ارتش آمریکا

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

توییت ژنرال ریموند درباره ماهواره نور ۱ ایران و تمسخر این دستاورد

در آن زمان ژنرال جان ریموند فرمانده نیروی فضایی آمریکا، به تمسخر این ماهواره پرداخت و پس از اجبار به تایید وارد شدن نور ۱ به فضا،  گفت که این ماهواره تحت رصد نیروی فضایی آمریکا قرار داشته و از نوع ماهواره های مکعبی کوچک است. وی برای تحقیر این دستاورد مهم کشورمان،  اعلام کرد ماهواره نور ۱ صرفا یک دوربین در مدار زمین است که به دور آن می چرخد و بعید است که توانایی اطلاعاتی برای ایران به وجود بیاورد. البته صرفا کمی زمان نیاز بود تا مشخص شود که توان واقعی ایران در این زمینه چیست.

پرتاب نور ۲ در ۱۴۰۰ و شوک اطلاعاتی در ۱۴۰۱

اما روز سه شنبه ۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بود که سپاه این بار در روزهای پایان یک سال بسیار پر کار در حوزه پرتاب های موشکی، با پرتاب موفق ماهواره نور ۲، باز هم با ماهواره بر قاصد و این بار در مدار ۵۰۰ کیلومتری یک پرتاب موفق دیگر را به حساب جمهوری اسلامی ایران ثبت کرد. قرار گرفتن موفق این ماهواره در مدار زمین نیز هم توسط منابع داخلی و خارجی تایید و در عین حال دوباره بر ماموریت شناسایی ماهواره نور ۲ نیز تاکید شد.

اما در روزهای اخیر بود که برای اولین بار تصاویری از این موفقیت بزرگ فنی و اطلاعاتی منتشر شد.  ابتدا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام برای نخستین بار تصاویری که توسط ماهواره بومی نور ۲ نیروی هوافضای سپاه تهیه شده را منتشر کرد که از دو نقطه در کشورمان (مرودشت در استان فارس و خورموج در استان بوشهر) تهیه شده بود. هرچند که کیفیت انتشار این تصویر توسط این عضو دولت،  می توانست واضح تر باشد تا باعث خوشحالی بیشتر علاقمندان به دستاوردهای دفاعی کشورمان شود.  در مرحله بعدی نیز تصاویری با کیفیت تر از محل ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین منتشر شد.

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

تصاویر ثبت شده توسط ماهواره نور ۲ (تصاویر مربوط به مرودشت فارس و خورموج بوشهر است)

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

تصویر با کیفیت ماهواره نور از پایگاه دریایی آمریکا در بحرین

برآوردهای تصاویر با کیفیت که از پایگاه دریایی آمریکا در بحرین منتشر شده، نشان می دهد که نور ۲ ایرانی می تواند تصاویری با کیفیت ۱۰ متر را تهیه کند. دقت کنید که این عدد هر چه کمتر باشد به معنی کیفیت بیشتر تصویر است و امروزه در دنیا برای نمونه برخی شرکت های تجاری تصاویری با کیفیت ۳۰ سانتی متر را هم به فروش می گذارند و کشورهای دارنده فناوری های خاص نیز خود مشخصا تصاویری با کیفیت بسیار بیشتر را در اختیار دارند. البته با توانمندی های فنی که در زمینه پردازش تصویر از طریق ابزارهای رایانه ای وجود دارد، همین تصویر تهیه شده توسط ماهواره سپاه نیز امکان افزایش کیفیت و پدیدار شدن اطلاعات و جزییات بیشتر را دارد.

با این وجود شاید این سوال پیش آید که پس چرا نیاز به این همه تلاش و هزینه است؟  آیا همین تصاویر ۱۰ متری برای کشورمان مفید خواهد بود؟

چرا تصاویر ماهواره ای بومی یک نیاز مهم است؟

در بحث تصاویر ماهواره ای باید گفت که امروز این قابلیت، یک نیاز مهم نه فقط در بحث های اطلاعاتی، نظامی و امنیتی و حتی در بحث های غیر نظامی مثل کشاورزی و رصد تغییرات محیطی و... و. غیره است. کشور ما مشخصا سالهاست که در موارد بسیار ساده تر تحت شدیدترین تحریم ها بوده و خریدن چنین تصاویری خصوصا با کیفیت بالا و به صورت ویژه از نقاط خاص، برای ایران غیرممکن است.

فرض کنیم به دلیل شیطنت ها و اقدامات مشکوک یگانهای مختلف فرامنطقه ای، نیروهای مسلح کشورمان نیاز دارند به صورت ۲۴ ساعته و هر روز حداقل یک بار، وضعیت پایگاه نظامی آمریکا در بحرین را بررسی کنند. قطعا وقتی به سراغ فروشنده های تجاری تصاویر ماهواره ای بروید، که عمدتا هم غربی هستند، یا با در بسته برخورد کرده یا امکان دستکاری ها و دادن اطلاعات غلط نیز کاملا متصور است.

البته تمام این شرایط مربوط به زمان صلح است و در زمانه ای که امکان تهدید عملی وجود داشته باشد ( نمونه آن از دوره جنگ تحمیلی تا ماجرای حمله به پایگاه عین الاسد قابل رصد است)، قطعا همان برخی دسترسی های محدود نیز بیشتر کنترل شده و قطع می شود.

با این مقدمه از اهمیت تصاویر ماهواره ای، باید نگاهی مجدد به حرکت سپاه با نور ۲ داشته باشیم. اولا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار با مدرکی غیر قابل کتمان ثابت کرد که توانایی تصویربرداری از فضا در ایران عملیاتی شده و به قول کارشناسان امر، چشم ایران در فضا باز شده است. تقریبا به فاصله ۱ سال از تمسخر اولین ماهواره سپاه توسط فرمانده ارشد آمریکایی، حالا تصاویر مربوط به پایگاه سپاه از بحرین در حکم آب سردی است که بر پیکر آمریکایی ها ریخته شده است.

اما سوال مهم دیگر این که اصولا آیا همین توانایی تصاویر ۱۰ متری به درد کشور، خصوصا در حوزه نظامی خواهد خورد؟ پاسخ مثبت است. اگر در تصویر دقت کنیم می بینیم که در سازه های بزرگ تا اندازه برای نمونه انبارهای نفتی، سوله ها و ... کاملا قابل رصد هستند و محل قرارگیری این گونه ابنیه ها که برای توسعه یک پایگاه نظامی لازم است، کاملا قابل رصد خواهد بود.

مختصات این سازه های بزرگ نیز به راحتی قابل استخراج بوده و اصطلاحا می تواند " بانک مختصات اهداف" خصوصا برای قوای موشکی و پهپادی کشور ما را شدیدا غنی کند.

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

بخشی از تصویر تهیه شده توسط ماهواره نور ۲ از پایگاه آمریکا در بحرین - شناورهای بزرگ و مخازن سوخت به خوبی قابل رویت هستند

از آن مهم تر اینکه تصاویر مربوط به تحرکات، محل استقرار و نیز ورود و خروج شناورهای بزرگ نیز به خوبی دراین تصاویر قابل رصد است. بحث تعقیب و رصد کردن حرکت ناوهای هواپیمابر و یا شناورهای حاوی نیروهای تفنگدار آمریکایی همواره یکی از موضوعات مهم برای نیروهای مسلح کشورمان در مناطق جنوبی کشور بوده و این امر مهم تا به امروز توسط شناورها، پرنده های مثل سری P-۳ و البته سامانه های بدون سرنشین انجام می شد و حالا با اضافه شدن توان ماهواره ای،  در مساحتی جهانی و با امنیتی بسیار بیشتر قابل انجام است.

نکته مهم دیگر، دقت به این مسئله است که سپاه صرفا در دومین پرتاب خود موفق به قراردادن ماهواره در مدار زمین شده و البته توانسته تصاویر مناسبی را نیز تهیه کند. مشخصا سابقه فعال شدن و طراحی و ساخت ماهواره در نیروی هوافضای سپاه، حتی به یک دهه هم نمی رسد و حالا کشور ما در بحث تصاویر ماهواره ای با کیفیت ۱۰ متر، به تثبیت فنی و علمی رسیده است.

با توجه به خبر مهمی که در همین روزها در این بخش نیز منتشر شد و مشخص شد بخش خصوصی و دانش بنیان کشور نیز توسعه و ساخت ماهواره تصویربرداری با کیفیت ۱ متر را آغاز کرده باید منتظر ماند و دید با یک همکاری نیروی هوافضای سپاه و مجموعه های دانش بنیان، تا پرتاب نسل جدید ماهواره های تصویربرداری ایرانی چقدر زمان لازم است اما هرچه بود، از زمان تمسخر ماهواره های ایرانی توسط ژنرال آمریکایی تا تبدل شدن آنها به یک کابوس جدید برای ارتش آمریکا، زمان زیادی لازم نبود !

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 35
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    ممنون از شیران بیشه ی ایران .سربازان امام عصر و نایب بر حقش امام خامنه ای.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      66 4
      الله نگهدارتون دلاور مردان سپاه و ارتش و بسیج پوزه ی آمریکا و لیبرال های داخلی رو باید به خاک مالید..
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      61 7
      اونی که منفی میزنه یا وهابیه یا بهائیه یا صهیونیسته یا فرقه رجوی و لا غیر پس ادامه بده مزدور
    • یا لثارات الحسین NL ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      31 1
      انتقام خون حاج قاسم شادی دل مومنان و عذاب روح اشرار است.این رو همیشه اینجا میذارم تا قبل از سالگرد سوم سردار انتقام و حذف قاتل عملی بشه...یاحق
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      5 0
      از زندگیت لذت ببر مومن
    • علی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 2
      روسیه خودش حمله کرد بعدشم الانم حاضر نشد جدایی طلبای خارکفا راه بده تو کشور خودش و الانم محاصره شدن تازه تو همین هفته دو تا پهپاد اورال 10 روسیا اوکراینیا با جنگ الکترونیک گرفتن در حالیکه روسیه که ادعای بهترین جنگ الکترونیکا داره و چند سال پیشم یه مقاله راجب ارسال سامانه روسی به ایران زدین بایراکتار که هیچی یه کوادم نتونست بگیره. تازه پالس الکترو مغناطیسیش که بماند البته عذر خواهی پوتین از صهیونیست ها بابت حرفای لاوروف ودکا خورم همینطور.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    48 3
    همینو میخایم و همین درسته ...
  • پیشرو IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    56 5
    نسبت به بقیه پیشرفت ایران سریعتر بوده
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      32 3
      یادش بخیر همین عقب مانده هایی که الان میگن موبایل و کامپیوتر غربیست یا مرگ بر امریکا ندین یا استفاده نکنید تا چند سال قبل شعار میدادند امریکا موشک میسازه ایران افتابه سازه با وجود خیانت و اختلاس ( امنیت و هزینه نجومی دانشگاه) بسیاری از درس خوانده های ایرانی به کشور و مهاجرت انها برای خدمت به بلاد کفر و شیطان بزرگ باز هم پیشرفتها از پزشکی و دکتر هندیها گرفته که الان پیشرفته ترین اعمال جراحی در شهرستانها انجام میشود تا انواع خدمات مهندسی چشمگیر است امیدوارم شرکتهای دانش بنیان هرچه زودتر گوشی و تبلت در حد مطلوب هم بسازند
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    56 3
    واقعا غرور آفرین است لذت بخش هزاران صلوات بر شما
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      23 3
      خدا رو شکر با این ها امنیت داریم
  • LU ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    55 5
    باید یک عکس از زمین گلف ترامپ منتشر می کردید!
  • LU ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    52 3
    یک عکس هم از خونه مایک پامپئو باید منتشر می کردید تا یکم بیشتر بدنش بلرزه
  • مغزمتفكر IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    14 11
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      عالیه
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    16 2
    چنان باجدیت ونگاه های مصمم واستواربه این روند پیشرفت فضایی نگاه کنیم که دفعه بعدانگیره تزریق ماهواره درارتفاع۵٫۰۰۰پنج هزارکیلومتری فضاباشه به جای ارتفاع۵۰۰کیلومتری فعلی ماهواره نور۲،این روندادامه داشته باشه تا ارتفاع سی وشش هزارکیلو متر۳۶٫۰۰۰که جایگاه اصلی ماهواره های دنیاست
  • فرزند ایران IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    28 2
    اگر دانش در ستاره ثریا باشد مردانی از پارس آن را به زیر خواهند کشید.پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
  • AE ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    30 3
    انشاالله نور ۳ بزودی
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      9 0
      ان شاءالله اصله
  • الفبا IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    18 1
    هر چند از نظر نظامی پرتاب و ساخت ماهواره سنجش گر مهم است، اما سرریز این فناوری برای بخش غیر نظامی فوق العاده مهم است، از معدود اتفقات خوب اقتصادی در سالهای اخیر کشور (در مقابل آن همه فاجعه فساد اقتصادی و فساد آموزشی مدرکفروشی مراکز خصوصی)، توانایی فضایی ایران جای تقدیر و تحسین دارد./ تاسف میخورم در نیروی هوا وفضا کشور چنین استعداد و توانایی علمی است، اما در بخش غیر نظامی تولیدا صنعتی و کشاورزی چنی فاجعه بار است هم از نظر گرانی و هم بی کیفیتی! اصلا انگار دو تا دنیا در ایران است، دنیای پیشرفته صنایع نظامی و دنیای آلوده به فساد تولید غیر نظامی!
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    34 2
    متاسفانه این اخبار در هیاهوی مرغ و ماکارونی و روغن گم شد
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    27 1
    ای کاش اقتصاد کشور هم مثل بخش های نظامی قوی بود
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    16 1
    احسنت
  • سید IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    22 2
    به یاد زمانی افتادیم که از دادن اورانیوم با غنای بیست درصد به ایران خودداری می کردند و ادعای ایران برای ساخت و تولید آن در داخل را هم تمسخر می کردند!
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    18 2
    خدارا شکر در مورد موشک هم اولش اندازه دقت بیش از ده متر بود ولی حالا نقطه زن تولید می کنیم مطمئن در ماهواره هم به دقت ده سانتی متر هم خواهیم رسید
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    13 0
    فرستادن و داشتن ماهواره سنجش از دوری با قدرت تفکیک ۱۰ متر تنها شاید به لحاظ در اختیار و تقریبا آنلاین بودن ارزش اطلاعاتی داشته باشد که در جای خود ارزشمند است.
  • احمد IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    18 1
    درود همین و بس
  • MD ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    20 1
    الحمدلله رب العالمین. خدا رو شکر, واقعا دستاورد شگفت انگیز و خیلی بزرگیه, یعنی دیگه هیچ چیز در دنیا از چشم ما دور نمی ماند.... واقعا تصورش هم سخت است, کشوری که زمانی نه چندان دور برای تهیه سیم خاردار و اسلحه های معمولی مشکل داشت، با این حال نتوانستند او را شکست بدهند، حال که اینگونه تکنولوژیها را به چنگ می آورد و به این حد از توانایی رسیده است دیگر فکر شکست را هم نمیشود برای متصور شد. خدا را شکر، الحمدلله رب العالمین.....
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    22 1
    سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰ وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ﴿۶۰﴾ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    16 0
    ماهواره نور ۲ کابوس جدید آمریکا ایرانی به هرچیزی می‌خواهد می‌رسد حتی اگردر ثریا باشد
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    15 0
    ما که از این پیشرفت شادیم و مغرور
  • ایران iran IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    11 0
    اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس ( ایران ) به آن دست پیدا خواهند کرد ! فرموده : حضرت محمد (ص)
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    9 3
    بابا حرف این کچل رو جدی نگیرین
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      3 1
      خیلی دلم میخواد ده بیست تاپس کله ای محکم به این یانکی تروریست بزنم بااون قیافه نفرت انگیزش!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    49 1
    تا کور بشه چشم منافقین و شیاطین
  • MD ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    14 1
    من امروز این خبر رو دوبار از اول تا آخر خوندم, حس خوبی بهم میده....
  • مهدی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    16 1
    قابل توجه زیراندازهای احمق و منافقین و غربگداهای داخلی و البته اون ژنرال بی مغز امریکایی، بزودی ماهواره با کیفیت تصویربرداری یک متر میاد بالای سرتان تا بیشتر درد بکشید
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    11 0
    خداقوت
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    1 6
    هدف شما نباید ضربه زدن باشه این خیلی مهمه و در انتها ضرر میکنید بلکه هدف باید کنترل وضعیت در جهت عدم تنش باشه
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    5 1
    کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
  • افشین IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    9 1
    دست دانشمندانی که برای این آب و خاک زحمت میکشند رو به نیابت از خیلی از مردم این سرزمین، میبوسم.
  • هادی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    13 0
    معلومه دوستان ماهواره نور سپاه هم از دست لیبرالهای فکری در امان نیستند که دائماً توضیح میدهند که کار ما ضرورت دارد و نباید متکی به توان شرکتهای خارجی و فروشنده اطلاعات بود. خدا قوت که هم باید کار فنی و علمی کنید هم تلاش اجتماعی برای مقابله با این افکار عقب افتاده لیبرال!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    13 0
    درود برشیرمردان سپاه
  • بنده خدا IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    6 0
    تبریک مجدد به خاطر این پیشرفت فضایی و ان شا الله چشم دشمنان این کشور کور بشه.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    65 1
    سپاه اگه آبدارچی و نظافتچی بخواد من مهندس با چهل پنجاه سال سابقه کار فنی در بالاترین سطوح ، حاضرم با افتخار براشون کار کنم. کور بشه هرکی نمیتونه پیشرفت این آب و خاکو با همت دلیر مردان سپاه ببینه .
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      9 0
      درود به شرفت مرد بزرگ
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    5 0
    البته بعضی مسایل سری است شاید هم به وضوح بالا دست یافته اند و عکس های معمولی را نشان میدهند
  • نیما IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    7 0
    آمریکا را خدا تحقیر کرد
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    2 0
    ما بکدام مدار برسیم میتونیم آمریکا را رصد کنیم ؟؟
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      16 0
      ربطی به مدار نداره - در همین مدار LEO هم میشود. البته پیشرفت فناوری یک ضرورت است ولازم است به مدار GEO و بالاتر از آن هم دست یابیم. برای رصد امریکا نیاز به دقت بالای دوربین ها و توان دفاع از ماهواره ها در برابر حملات دشمنان داریم. که انشاء الله آن را هم به دست خواهیم اورد.
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      1 0
      وقتی ماهواره دور مدار زمین می چرخه باید گردش آن را طوری تنظیم کنند که از بالای سر کشور آمریکا و اروپا رد بشه و عکس بگیرخه بعد که به ایران رسید عکس ها را ارسال کنه البته اگه پایگاه دریافت عکس ها یا سیگنال ها را در طی مسیرش داشته باشیم زودتر میتوان عکس ها را دید
  • جواد IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    8 0
    این تازه گوشه نمایان شده این داستان کاملا سری است، تو در مخیله ات دنیای مخفی این داستان را رویا پردازی کن تا هر کجا که فکرت می رسه زنده باد ایران و ایرانی
  • حسن IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    3 0
    پرچم بالاست...........علی یارتان
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    6 1
    یک دلقک آمریکایی خودروهای ایرانی رو تمسخر کرده بود و گفته بود پیکان بیشتر از 25 مایل نمیتونه راه بره یک توریست امریکایی سوار خودروی پارس ای ال ایکس من شده بود 230 تا میرفتم از ترس داشت سکته میکرد گفتم این خودروی ایرانیه تازه خودروی قدیمی و از رده خارجمونه
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      5 0
      خودم با پیکان چنان میتازوندم که یکبار بین کاشان یزد کیلومتر بریدم ، بیشتر از صد و شصت
  • Mahdi IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    5 0
    ایران باید در بخش نظامی و غیر نظامی ورود قدرتمند تر و بیشتر و پیشرفته تر کند به عرصه هوا فضایی که الزامی جدی است برای کشورمان، صنعت هوایی هم مهم و حیاتی است خدا قوت و درود همیشه پیشرفتهای زیاد
  • ابوشاهد کرج IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    15 0
    حقیقت ماجرای فانتزی ان دوربین لغزان در فضا را صرفا مقاماتی از جمهوری اسلامی ایران وبرخی دیگر از دشمنان جمهوری اسلامی واقف هستند و اینکه ژنرال جان ریموند، فرمانده نیروی فضایی ارتش یانکی ها راهی برای جبران حقارت کشور مستکبرش برابر ایران بزرگ را در رفتاری ژورنالیستی می یابد بسیار مضحک است زیرا او کاملا اگاه است علیرغم ایجاد تحریم و مانع تراشی یانکی ها برابر قرزندان انقلابی ایران است که یانکی ها و صهیونیستها مبهوت رشد حیرت انگیز جمهوری اسلامی در حوزه فضایی شده اند لذا تمسخر ژنرال یانکی ها هم محلی از توجه در خود امریکا نداشته و تصاویر ماهواره نور 2 نیز مقامات خاص یانکی ها را غافلگیر نکرده است انها توانمندی های اعجاب انگیز جمهوری اسلامی ایران را در حوزه / های تکنولوژی و فن اورانه های بروز را رصد میکنند و میدانند دیگر راهی جز تمکین از قدرت مستقل جمهوری اسلامی ایران در منطقه ندارند...کیفیت و قدرت و استیلای چشمان ناظر 2 بر بانک اهداف را دشمنان بهتر حس میکنند و دوستان به ان می بالند و افتخار میکنند ....اما کم لطفی است اگر اشاره نکنیم به هوشمندی و درایت و اینده نگری شخص ایت الله خامنه ای رهبر و فرمانده کل نیروهای مسلح ج ا ا در توجه به تولید قدرت و امنیت پایدار و رد قاطعانه نظریات پارازیت محور ناصواب برخی سیاست بازان مبنی بر پایان دوره موشکها و اینها نبود کار جمهوری اسلامی از مدتها قبل توسط دشمنان خبیث ایران تمام شده بود ... ایران و تمامیت ارضی ان و امنیت و قدرت ملی ان تا ابد مدیون این مرد حکیم است که خدا میداند از دست نارفیقانش در حوزه سیاست چه خون دلها خورده تا ایران قدرتمند شود و سرپا بایستد.. ِ درود بر این ایرانی ترین اندیشمند تاریخ ساز و فرزندان رشید و مخلصش در نیروهای مسلح سرزمین مطهرمان باد که امنیت ما مدیون تلاشها و ایثار یکایک انان است.....
  • US ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    7 0
    زنده باد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    6 0
    قابلیت جاسوسي و ضدجاسوسی از جمله جنگال و شنود و ترمال و جنگهای الکترومغناطیسی را میتوان به ماهواره اضافه کرد و چشم و گوش ایران در فضا بود ۸۰ درصد توان نظامی آمریکا بحث اطلاعاتی است که ماهواره‌ ها اینکار را براي ارتش آمریکا انجام می‌دهند
  • ناشناس IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    4 0
    همشو عشقه، مطمین هستم که تصویر به کیفیت 30 سانتی متر هم بهش می رسیم اما مسیری که طی میشه منجر به کشف دستاورد های بسیار بزرگ می شود که کشور را هر چه بیشتر در مسیر پیشرفت قرار می دهد در مقاله ای در سایت MSN خوندم که امریکا 50 درصد پیشرفت کشورش خودشو مربوط به صنایع نطامی می دونه ما باید اختصاص بودجه رو تو این زمینه به شدت افزایش بدیم امیدوارم مسولین به این امر توجه کنند
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 1
    روسیه با اون همه عظمت جلوی تجهیزات امریکایی ارتش اوکراین کم آورد
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      1 0
      و ایران بزرگ ما با همت دلاورانه فرزندان پاکباز خود در دفاع از دین و میهن مقابل متجاوزین صدامی تحت حمایت همه دنیا جلو همه تجهیزات امریکایی فرانسوی المانی و اتفاقا تجهیزات و موشکها و هواپیماهای شوروی سابق کم نیاورد که هیچ اتفاقا مدرنترین یگانهای زرهی سپاه پاسداران انقلاب از تجهیزات غنیمتی دست امده سامان یافت..... درود به همه شهیدان و مردان و زنان غیرتمند ایرانی مدافع ارزشهای ملی و دینی
  • رهام IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    1 0
    این ماهواره به سلامت اوربیتال اینجکشن شد .خوب تو مدار311 مایلی قرارداره خوب 480 ثانیه پس از پرتاب با سرعت 6.7 کیلومتر بر ثانیه به مدار زمین رفت.وزنش 100 پوند با شیب 58.3 تو مدار قرار داره .خوب یک CubeSat ساده 6U با ابعاد 20 در 30 سانتی متر هستش CDS 6U وسیله ای برای ارائه توسعه استاندارد برای ماهواره های بزرگتر فراهم می کنه حوزه هایی مانند اطلاعات سیگنال (SIGINT)، اطلاعات مکانی (GEOINT)، خدمات اینترنت اشیا (IoT)، نظارت بر ترافیک هوایی (ADS-B)، رصد زمین، امکان پذیر می کنه امکان تصویربرداری با GSD 6.5 متری را فراهم می کنه پیشرانه الکتریکی CubeSat معمولاً از انرژی الکتریکی برای شتاب دادن پیشرانه به سرعت بالا استفاده می کند که منجر به ضربه ویژه بالا می شود. این پلتفرم که HyTI – Hyperspectral Thermal Imager نامیده می‌شود، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان داده‌های تصویر حرارتی مادون قرمز حرارتی طیفی بالا (25 باند) و وضوح فضایی (60 متر) را از یک CubeSat 6U بدست آورد.تصاویر QHD (Quad HD) با 1440p 2560 x 1440 ارایه میده .
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 0
    به به بنازم به این غیرت و سختکوشی به این دانش و تخصص و این دانشمندان با غیرت و متخصص و این سپاهیان سختکوش و کاربلد و حالا که از افغانستان تا مدیترانه تا باب المندب تا ونزوئلا گسترده شده این تمدن انقلابیه ایرانِ اسلامی سلام کنید به چشم جهان نمای ایرانی، ماشاءالله به دانشمندان و سپاهیان و برنامه ریزان و طراحان و همه دست اندر کاران ماهواره های نور 1 الی n دست همه شمارا میبوسم دمتون گرم با این افتخار بزرگ و غرور بسیار که آفریدید و ایران و ایرانی و دوستانش را سربلند و دلشاد کردید و دشمنانش را خوار و تحقیر کردید، انشاءالله تا آمدن صاحب اصلی اش حجت خدا بر روی زمین به اوج این دانش و فناوری بطور عملیاتی برسیم با هماهنگی با شرایط خاص زمین و زمان با عنایت خداوند متعال و آن حجت بزرگوارش الهم عجل لولیک الفرج الهی آمین
  • مهدی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس