هفت جن

«کاثیا»، پنجمین جلد از مجموعه رمان هفت جن در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. نویسنده در این مجلد به نقد عرفان‌های کاذب پرداخته و تار و پود اثرش را با ولایت اهل بیت(ع) آمیخته است.

به گزارش مشرق،‌ «هفت جن»، نام مجموعه رمانی است فانتزی به قلم امیر کوره‌چی که توسط انتشارات کتابستان منتشر می‌شود. نخستین جلد این مجموعه با همان عنوان «هفت جن»، روی پیشخوان کتابفروشی‌ها آمد و در بازه‌های زمانی مختلف، جلد دوم تا چهارم آن نیز منتشر شد.

 امسال انتشارات کتابستان جلد پنجم این مجموعه را با عنوان «کاثیا» برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران منتشر کرده است. پیش‌بینی می‌شود این مجلد نیز مانند دیگر جلدهای این مجموعه با استقبال مخاطبان مواجه شود. استقبال از مجموعه «هفت‌جن» آن را به یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های فانتزی تالیفی در ایران تبدیل کرده و مجلدات آن تا چاپ چهاردهم پیش رفته‌اند.

«کاثیا» در جلد پنجم این مجموعه بعد از «هفت جن»، «لوثیا»، «صخور» و «هبذول»، باز هم به سمت «میرانا» بازگشته است. «کاثیا» ما را به کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس در استان لرستان می‌برد. قهرمان داستان در چنگال دیوی است که رهایی از آن آسوده نیست؛ البته مشکل میرانا تنها دیو و حضور در این مکان ناشناخته و پر رمز و راز نیست. او برای نجات علی آمده است.

«هفت جن» به عنوان جلد اول این مجموعه، ویژگی‌هایی داشت که در باقی جلدها هم ادامه پیدا کرد و تبدیل به یک رویه شد. سیستم جادویی هفت جن، یک ساختار کاملاً ایرانی ـ دینی است. اگر در جلد اول برای مخاطب ایرانی، سخت بود که به پانوشت‌ها و یادداشت‌های کتاب مراجعه کند در جلدهای بعدی برایش به یک رویه معمول تبدیل شد. چرا که مخاطب فهمیده بود، اگر می‌خواهد سیستم جادویی کتاب را درک کند خواندن آنها لازم است. معنویت هفت جن، نه یک معنویت پست‌مدرنیستی است که ندانم‌گرا باشد، نه یک معنویت بی‌خدایی است. جای پایش قرص است و از همان جلد اول این مسئله را برای مخاطبش روشن کرد.

دومین ویژگی «کاثیا» و به تبع آن، دیگر جلدهای مجموعه «هفت جن»، تمرکز بر مسئله عرفان‌های کاذب است. در این مجموعه، اهمیت ولایت اهل بیت (علیهم‌السلام) در تار و پود رمان آمیخته شده و اثر بدون آنکه دچار شعارزدگی شود، مبانی دینی خود را که متأثر از آیات و روایات است، به مخاطب عرضه می‌کند.

از همین منظر باید به ویژگی سوم کاثیا هم اشاره کرد. میرانا در این جلد، تنها یک گردشگر زن ساده است. درست است که میرانا قدرت‌های فراوانی دارد اما می‌توانست در همان دامی بیفتد که حتی اَبرقهرمانان زن رمان‌های فانتزی و ادبیات ژانر خارجی در آن گرفتار می‌شوند.

قهرمان داستان به مثابه یک گردشگر (توریست)‌ به مخاطب نشان داده می‌شود. حتی اگر میان مخاطب و قهرمان داستان، هیچ فاصله‌ای نباشد، به‌خاطر فاصله میان قهرمان داستان و جهان داستانی‌اش، عملکردش منحصر به همان دنیای مادی می‌شود و نمی‌تواند قدم درستی در پالایش روحی و احساسی مخاطب بردارد. اما میرانا زائر است. آمده است که برای هر قدمش دلیلی داشته باشد و میان خودش و جهان داستانی نه تنها فاصله‌ای را باقی نگذارد بلکه، مخاطب را هم به درون جهان داستانش بکشد و اثر عمیق‌تری بر حس و حال او بگذارد.

اما آنچه که ویژگی خاص‌ رمان کاثیا است، زبان و نثر آن است. به راحتی می‌توان تغییر و تحول نویسنده را در زمینه نثر در اثرش دید و نسبت به آن واکنش داد. نویسنده سعی کرده است، آن سادگی و زمختی نثر جلدهای پیشین را به تدریج کمتر کند و با نوعی نثر آهنگین‌تر که اندکی پیچیدگی و مقدار بیشتری لطافت دارد، پیش رود. این تغییر و تحول مسئله مهمی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

انتخاب عنوان برای کتاب و طراحی جلد و تصویرسازی هم آخرین نکته‌ای است که باید به آن پرداخت. نویسنده با انتخاب اسامی خاص و در عین حال، خوش‌خوان از یک سو و ناشر هم با طراحی جلد خاص این مجموعه، بر جذابیت این مجموعه افزوده است. شاید طراحی جلد این مجموعه یکی از دلایل اقبال به آن باشد.

انتشارات کتابستان معرفت این کتاب را در ۴۰۰ صفحه و با قیمت۱۶۰ هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس