کد خبر 1373157
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
جمهوری چک جایگزین روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جمهوری چک را به عنوان جایگزین روسیه در شورای حقوق بشر انتخاب کرد.

به گزارش مشرق، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی با ۱۵۷ رای موافق و ۲۳ رای ممتنع، جمهوری چک را به جای روسیه در شورای حقوق بشر انتخاب کرد.

دوره عضویت جمهوری چک از امروز سه شنبه آغاز می شود و در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ به پایان می رسد. این کشور تنها نامزد اعلام شده برای جایگزینی روسیه بود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۸ فروردین ماه امسال در سومین نشست فوق العاده خود برای جنگ اوکراین، عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را با ۹۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع به حالت تعلیق درآورد.

در این رأی‌گیری ۲۴ کشور از جمله الجزیره، بلاروس، کوبا، کره شمالی، ایران، قزاقستان، چین، روسیه، سوریه، ازبکستان، تاجیکستان ویتنام و... به تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت رای منفی دادند.

هند، مصر و آفریقای جنوبی نیز در زمره کشورهایی بودند که رأی ممتنع دادند.

غربی ها با استناد به ماده هشت اجرایی قطعنامه تاسیس شورای حقوق بشر ۶۰/۲۵۱ مصوب نشست شصتم مجمع عمومی سازمان ملل در پی تعلیق عضویت روسیه در این شورا هستند.

بر اساس این ماده، اگر یک عضو شورای حقوق بشر، اقدام به نقض عمده و سیستماتیک حقوق بشر کند، مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند با رای دو سوم اعضای مجمع (مجموع آرا  مثبت و منفی)، عضویت آن کشور را در شورای حقوق بشر تعلیق کند.

نمایندگان ۱۱ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا، اوکراین، مولداوی، ژاپن، کلمبیا و نیز رئیس هیات اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۲۷ کشور این اتحادیه روز سه شنبه همزمان با برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد وقایع بوچا، از "عبدالله شهید" رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نشست فوق العاده و اضطراری این مجمع را درخواست کرده بودند تا در مورد تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای گیری شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است، ۴۷ عضو دارد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند که بدین ترتیب دارای ۴۶ عضو شد و عضویت روسیه که تا سال ۲۰۲۳ باید عضو این شورا می بود، تعلیق شد.

چنین اقدامی از سوی مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل، سابقه دارد و این مجمع در سال ۲۰۱۱ نیز عضویت لیبی را از شورای حقوق بشر تعلیق کرد.

کشورهای غربی از آغاز جنگ اوکراین، روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده اند و در پی واقعه مبهم "بوچا"، مسکو را متهم به انجام آن می دانند و معتقدند این کشور به دلیل نقض حقوق بشر صلاحیت عضویت در شورای حقوق سازمان ملل را ندارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 1
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود." ایران با فارس فرق دارد
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس