کد خبر 1370955
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
روزهای سرنوشت ساز در انتظار روند سیاسی عراق

عراق به دنبال طرح‌های سیاسی مطرح شده از سوی گروه‌های سیاسی این کشور روزهای مهم و سرنوشت سازی را برای حل بن بست سیاسی پیش رو دارد.

به گزارش مشرق یه نقل از بغداد الیوم، «عائد الهلالی» عضو چارچوب هماهنگی گروههای سیاسی شیعی اعلام کرد که روزهای سرنوشت‌ساز برای حل بحران سیاسی در عراق آغاز خواهد شد.

وی افزود که همه گروه‌های سیاسی در کنار نمایندگان و گروه‌های مستقل در این مذاکرات شرکت خواهند داشت.

الهلالی خاطرنشان کرد که همگان به خوبی می‌دانند که تنها راه‌حل پایان دادن به بن‌بست سیاسی، گفتگو و مذاکره میان همه طرف‌های سیاسی است و از این رو مذاکرات پیش رو برای حل اختلافات با هدف سرعت دادن به تشکیل دولت جدید در عراق، تعیین کننده خواهد بود.

از سوی دیگر «غیاث سورچی» یکی از رهبران برجسته اتحادیه میهنی کردستان عراق، متوسل شدن به نمایندگان مستقل را نمایانگر نبودن اراده برای حل معضل بن بست سیاسی و تشکیل دولت عراق دانست.

وی گفت: تنها گزینه برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی در عراق، نشستن پشت میز مذاکره به منظور تفاهم و نزدیک شدن به هم به طور جدی و به دور از توطئه و فریب سیاسی است.

سورچی با بیان اینکه اتحادیه میهنی کردستان از ابتکار عمل چارچوب هماهنگی که به گفته وی با واقعیت عراق منطبق است، حمایت می‌کند، افزود: اتحادیه میهنی و حتی شهروندان ساده به این باور رسیده اند که تشکیل دولت بدون توافق واجماع بین نیروهای سیاسی، امکان پذیر نیست، بنابراین همه ملزم به شتاب در تشکیل یک دولت توافقی هستند.

وی با بیان اینکه همه می‌دانند که هیچ یک از نیروهای سیاسی چه چارچوب هماهنگی و چه جریان صدر به تنهایی توانایی تشکیل دولت را ندارند، گفت : ابتکار عمل چارچوب هماهنگی به دلیل اینکه این چارچوب دارای روابط و توافقاتی با اتحادیه میهنی است، با مشورت طرفین ارائه شده و بهترین راه حل برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی در عراق به شمار می رود.

سورچی افزود: همه جریان های سیاسی باید از سقف درخواست های خود پائین بیایند و راه ها را برای خروج از بن بست کنونی و تشکیل دولت جدید عراق بگشایند.

ابتکار عمل چارچوب هماهنگی  راهی برای برون رفت از بن بست سیاسی در عراق

«آرام جباری» عضو اتحادیه میهنی کردستان با ستایش از ایتکار عمل چارچوب هماهنگی برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی در عراق، گفت: این ابتکار عمل دارای دیدگاه سیاسی خوب و واقع‌بینانه از عرصه سیاسی عراق است و گامی مهم برای برون رفت از بن‌بست سیاسی است که کشور اکنون با آن روبرو است.

وی افزود: اتحادیه میهنی معتقد است که اجرای موارد مندرج در این ابتکارعمل، تنهاه راه برون رفت از بحران کنونی است، زیرا بدون همفکری و گفتگو بین نیروهای مختلف سیاسی، نمی توان ازاین بحران خارج شد.

جباری با بیان اینکه گفتگو بین کردها درخصوص منصب ریاست جمهوری عراق نیز تنها راه حل جلوگیری از تفرقه و جدایی در خانه کردها است، افزود: تلاش های انفرادی از سوی برخی از نیروهای مشخص در عراق به سود کشور نیست و به روند سیاسی آسیب می رساند، لذا ابتکار چارچوب هماهنگی دارای دیدگاهی ملی است و باید همه نیروهای سیاسی با آن تعامل داشته باشد.

نشانه های مثبت پدیدار شد

«سوزان منصور» نمایندە اتحادیه میهنی کردستان در مجلس عراق از پدیدار شدن نشانه‌های مثبتی از آغاز گفتگوها بین نیروهای سیاسی در این کشور خبرداد.

وی گفت: نشانه‌های مثبتی از آغاز گفتگوها بین احزاب سیاسی برای برون رفت از بحران سیاسی کنونی درعراق پدیدار شده است.

منصور با بیان اینکه روزنه ای از امید برای دستیابی به توافق بین حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی در روزهای آینده بوجود آمده است، افزود: ماهیت عراق تشکیل دولت اکثریت را نمی پذیرد. دولت جدید عراق را نمی توان بدون توافق و اجماع سیاسی تشکیل داد.

از سوی دیگر «غازی کاکایی» عضو اتحادیه میهنی کردستان در خصوص سوء استفاده برخی از احزاب سیاسی از نمایندگان مستقل مجلس عراق هشدارداد.

وی» گفت: باید به نمایندگان مستقل مجلس و احزاب نوپا احترام گذاشت و آن ها نباید برای تحقق اهداف خاصی از سوی احزاب سیاسی، مورد سوء استفاده قرارگیرند.

کاکایی با تاکید براینکه انجام گفتگو ها تنها راه حل بحران سیاسی کنونی در عراق است، افزود: هیچیک از طرف های سیاسی بدون طرف دیگر توانایی به دست آوردن نصاب قانونی برای برگزاری نشست مجلس نمایندگان و تشکیل دولت جدید عراق را نخواهند داشت.

وی از همه نیروهای سیاسی خواست یا در مذاکرات مربوط به تشکیل دولت عراق مشارکت کنند یا اینکه به اپوزیسیون بپیوندد تا عراقی ها بتوانند اهداف و آرمان های خود را تحقق بخشند.

«مهدی فیلی» سخنگوی شاخه بغداد حزب دموکرات کردستان عراق گفت: طرح چارچوب هماهنگی برای بررسی از سوی ائتلاف سه جانبه به زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه همه درها برای دستیابی به تفاهماتی که به نفع عراق و مردم این کشوراست، باز هستند، افزود: ابتکار عمل ارائه شده از سوی چارچوب هماهنگی به زمان نیاز دارد تا ائتلاف سه جانبه آن را مورد بررسی قرار دهد.

فیلی با اشاره به اینکه طرح چارچوب هماهنگی اواخر روز چهارشنبه ارائه شد، تاکید کرد که ائتلاف سه جانبه در آینده برای بررسی دقیق آن تلاش خواهد کرد.

یادآور می شود کهه پیش از این چارچوب هماهنگی ابتکار جدیدی را برای خروج عراق از بن بست سیاسی و تشکیل دولت جدید ارائه کرد.

از سویی مقتدی صدر و متحدانش در ائتلاف انقاذ وطن (ائتلاف السیاده، جریان صدر و حزب دموکرات کردستان) بر تشکیل دولت اکثریت ملی اصرار دارند در حالی که چارچوب هماهنگی در تلاش است دولت جدید براساس توافق بین گروه‌های سیاسی تشکیل شود.

وضعیت سیاسی عراق در سایه عدم توافق نیروهای سیاسی کشور بر سر تشکیل دولت جدید با وجود اینکه بیش از ۵ ماه از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی گذشته است، روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس