علی حاتم عبدالرزاق السلیمان

طرفداران جریان مقتدی بازگشت علی حاتم را بهانه ای برای حمله به چارچوب هماهنگی شیعی کرده اند و این در حالیست که آنان در تناقضی آشکار با دوستان این مرد جنجالی ائتلاف کرده اند و به دنبال قبضه قدرت هستند.

سرویس جهان مشرق؛ در روزهای گذشته بازگشت علی حاتم عبدالرزاق السلیمان، شیخ قبیله دُلیم زبیدی (بزرگترین قبیله استان الانبار)  خبرساز شد و واکنش های مختلف را در جامعه عراق به دنبال داشته است.

گروهی وسیعی از مردم می گویند علی حاتم در زمان قدرت گیری و حمله داعش جاده صاف کن تروریست ها بود و شورای نظامی انقلابیون الانبار را تشکیل داد و دستش به خون جوانان این کشور آلوده است و باید محاکمه شود.

در حالی که موجی از مخالفت ها برای بازگشت علی حاتم به راه افتاده و جمعیت کثیری خواستار محاکمه وی از سوی قوه قضاییه شده اند وی در شرایط سیاسی فعلی حاکم بر عراق با اعلام موجودیت دوباره برای رهبری جامعه اهل سنت تلاش می کند.

حاتم که این روزها سودای بازگشت به دوران سابق را در سر می پروراند در نخستین موضع گیری در برابر حزب «سیاده» و به طور مشخص حلبوسی (رئیس پارلمان) ایستاد و از سیاست وی مبنی بر بستن دهان مخالفان در الانبار انتقاده کرده و درگیری های لفظی میان دو طرف در این استان به وجود آمده است.

برخی از شهروندان و کارشناسان گمانه زنی می کنند در آینده نزدیک تنش ها میان دو طرف برای قبضه کردن قدرت افزایش می یابد و برای حذف همدیگر تلاش خواهند کرد و در مقابل گروهی  دیگری بر این نظر هستند درگیری های لفظی وجود خارجی ندارد و بیشتر به یک نمایش شباهت دارد و برای دور کردن اذهان از اصل بازگشت علی حاتم و به حاشیه کشاندن این مسئله است و در راستای رسیدن به هدف بزرگتر است.

این گروه با تاکید بر این که علی حاتم سلیمان با حمایت رئیس حزب دموکرات کردستان، ۸ سال در اربیل مخفی بود، یادآوری می کنند که وی تا رسیدن به بغداد در حمایت مسعود بارزانی بود و این گونه نتیجه گیری می کنند که ائتلاف سه گانه (مقتدی - حلبوسی، الخنجر - بارزانی) در راستای هدف مشخص این شخصیت را به پایتخت آورد.

گروهی که اختلاف میان علی حاتم و حلبوسی را جدی نمی دانند و این مسئله را حل شده می دانند، می گویند وی بدون تایید دولت الکاظمی (دوست نزدیک مقتدی) نمی توانست وارد بغداد شود و بازگشتش با هماهنگی صورت گرفته و نباید تشکر حاتم از دولت و اعلام حمایتش از دولت اصلاحات (ائتلاف سه گانه) فراموش کرد.

این طیف همچنین اعلام کرده اند در روزها و هفته های آینده جریان مقتدی بخشی به همراه جمعی دیگری از اعضای ائتلاف سه گانه برای آشتی میان علی حاتم سلیمان و حلبوسی تلاش خواهند کرد و اختلافات میان آنان را حل می کنند چرا که به دنبال تشکیل دولت هستند.

پشت پرده بازگشت «علی حاتم» پس از ۸ سال اختفا در اربیل/ جزئیات نقشه جدید ائتلاف «مقتدی - حلبوسی، الخنجر - بارزانی» برای آینده عراق

تحلیل این گروه از جامعه عراق در حالی به واقعیت نزدیک تر است که در روزهای گذشته و همزمان با بازگشت علی حاتم، هجمه شدیدی در شبکه های اجتماعی علیه کمیته چارچوب هماهنگی شیعی (نوری المالکی، هادی العامری، فالح الفیاض، شیخ قیس خزعلی و جمعی از نمایندگان پارلمان) و حشدالشعبی به راه افتاده و در این رسانه ها اعلام شده این دو گروه، شیخ بزرگترین قبیله استان الانبار را به بغداد بازگردانده اند تا میان ائتلاف سه گانه اختلاف ایجاد کنند.  

این گروه با تاکید بر این که این حمله ای رسانه ای هماهنگ در راستای سناریوی از پیش تعیین شده است، اعلام کرده اند این دروغ پراکنی ها در شبکه های اجتماعی نقشه جریان مقتدی و بارزانی برای مخدوش کردن چارچوب هماهنگی شیعی و حشدالشعبی است و با این فرافکنی ها در تلاش هستند به مردم عراق القا کنند که اعضای این کمیته حامیان تروریسم هستند و این در شرایطی است که بازگشت علی حاتم به سود ائتلاف سه گانه در حال تمام شدن است و همین مسئله از وجود یک طرح برنامه ریزی شده ضد کمیته هماهنگی خبر می دهد و جدی نبودن اختلاف میان حلبوسی و علی حاتم را نشان می دهد.

البته باید توجه داشت قبل و همزمان با این هجمه رسانه ای اعضای چارچوب هماهنگی شیعی (رئیس ائتلاف فتح، سخنگوی عصائب اهل الحق، معاون چارچوب هماهنگی و...) به صراحت و با ارسال نامه به دادستانی عراق خواستار اقدام قانونی علیه علی حاتم شده اند و از قوه قضاییه خواسته اند معاملات سیاسی بهایی برای عفو جناریتکاران نباشد و تصمیم مناسب را اتخاذ و این افراد را جرم انگاری کند تا خون ریخته شده مردم مظلوم و بی گناه هدر نرود و این محاکمه درس و عبرتی سخت برای همه کسانی باشد که وسوسه خیانت به میهن دارند.

این طیف گسترده جامعه عراق (اهل سنت، حداقل نیمی از شهروندان کُرد و اکثریت شیعیان) از شروع یک فتنه جدید خبر می دهند و با تاکید بر این که جریان مقتدی در ظاهر طرفدار محاکمه علی حاتم اما در خفا و عمل از وی حمایت می کند، اعلام کرده ائتلاف سه گانه با موج آفرینی در رسانه ها به دنبال بدنام کردن چارچوب هماهنگی شیعی در میان مردم و طرفدارانش است و با عملی کردن این نقشه قصد دارد قدرت را به سود خود تصرف کند.

این گروه یک تناقض و تضاد دیگر از سوی جریان مقتدی را یادآوری می کنند و می گویند طرفداران مقتدی در شبکه‌های اجتماعی به ما تهمت می زنند و خواهان محاکمه تروریست‌ها هستند اما همین افراد «خمیس الخنجر» که متهم به همکاری با تروریست هاست و پرونده های متعدد قضایی دارد به شهر نجف آوردند و با وی برای تشکیل ائتلاف سه گانه رایزنی و مذاکره کردند.

این قشر از مردم و کارشناسان می گویند وقتی برای همگان مشخص شده علی حاتم و خمیس الخنجر از یک تفکر و قماش هستند چرا جریان مقتدی از یک سو با خمیس دست دوستی می دهد و از طرفی دیگر خواستار محاکمه علی حاتم سلیمان شده است؟  این گروه تاکید می کنند درستی این پرسش ما زمانی آشکار تر شد که خمیس خنجر علنی اعلام کرد ورودش به ائتلاف سه گانه (مقتدی - حلبوسی - بارزانی) مشروط و منوط به تسویه پرونده دوستان سیاسی ماست که در حال حاضر تحت تعقیب قوه قضائیه هستند و در این شرایط که علی حاتم بازگشته به نظر می رسد شرط خمیس اجرایی و عملی شده است.

رصد و جمع بندی تحولات اخیر و آنچه که در عرصه سیاسی اتفاق افتاده نشان می دهد بازگشت علی حاتم به بغداد یک برنامه منسجم از سوی ائتلاف سه گانه است و براساس توافق پنهانی صورت گرفته، دولت الکاظمی نقش خود را در حل و فصل پرونده وی بر عهده گرفته و اکنون مفاد این توافق توسط ائتلاف سه گانه در حال اجرا شدن است و همزمان با شروع یک جنگ رسانه ای، تضعیف چارچوب هماهنگی شیعی دنبال می شود تا همه موانع پیش روی جریان مقتدی - حلبوسی، الخنجر - بارزانی برای تشکیل دولت برداشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 15
    زنده باد الحبوسی یار و یاور شهید سلیمانی و پیرو امام خمینی و امام خامنه ای
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      11 1
      الحلبوسی حتی لیاقت واکس زدن کفشهای سربازان حاج قاسم رو هم ندارد.شما هم به عنوان یک کرد ایرانی باید به ایران فکر کنی نه به بارزانی یهود پرست.
  • ابوالفضل IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    3 18
    درود خداوند بر مقتدی صدر این مرد بزرگ و دانا
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      14 2
      مقتدی صدر یک ابوموسی اشعری و حتی احمقتره که داره نون پدرانش رو میخوره.
  • عبدالله IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    10 0
    در عراق از تاریخ صدر اسلام و خیانت به امیرالمومنین حضرت علی (ع)و شهادت آن حضرت و شهادت فرزند بزرگوارش امام حسین (ع) و شهادت فرزندان معصوم آن حضرت ائمه اطهار امام موسی کاظم و امام جواد و امام هادی و امام حسن عسکری (علیهم السلام ) تا کنون فتنه ها وجود دارد .خداوندا شر این فتنه گران فاسد را به خودشان برگردان.
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    14 0
    مقتدی صدر ، صدام جدید عراق
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    8 5
    عراق باید هر چه زودتر از وضعیت عشیره ای خود دست برداشته و به عنوان یک کشور آریایی به آغوش ایران بزرگ برگردد.
    • العراق الجدید IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      5 1
      چشم. پیشنهاد شما را در جلسه امروز مطرح می کنیم!!!!!!
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      3 0
      ایران نیازی به گسترش مرزهایش نداره، عراق یک کشور مستقله وباید به حاکمیت وتصمیم مردمش احترام گذاشت، این حرف منافقانه هست
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    3 3
    بهترین حالت برای ایران کشور عراق فاقد حکومت مرکزی قوی هست تا دوباره صدام جدیدی ظهور نکند
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      2 0
      عراق فاقد حکومت مرکزی هم یعنی قدرت مجدد داعش و گروهک های تروریستی در اقلیم و خطر برای و ناامنی برای مرزها و مرزنشینان ما
    • علی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 0
      البته نکته مهم برای ایران عدم ظهور یه صدام در عراقه، خاصیت عشیره ای عراق به صورت خودکار در صورت نبود یک دیکتاتور باعث تضعیف حکومت مرکزی شده ومیشه قانون اساسی پل برمر بر مبنای سهم خواهی سه گانه سنی شیعه وکرد باعث میشه حداقل تا دهه ها هیچ خطری از جانب عراق ایران و تهدید نکنه. البته عراق دمکراتیک بهترین حالت برای منافع ملی ماست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس