لاوروف: مسکو آسیای مرکزی را «عرصه تقابل ژئوپلیتیکی» نمی بیند

وزیر خارجه روسیه به مناسبت سی امین سالگرد روابط مسکو با کشورهای آسیای مرکزی، روابط روسیه با کشورهای مذکور را برخلاف ایده استعماری غرب عنوان کرد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که بر خلاف برخی از کشورهای غربی، مسکو منطقه آسیای مرکزی را به عنوان عرصه‌ای برای رویارویی ژئوپلیتیکی، مطابق با مفهوم استعماری «بازی بزرگ» نمی بیند.

لاوروف در مقاله‌ای برای روزنامه روسی «روسیاسکایا گازتا» از روابط هماهنگ، برابر و متقابل سودمند بین روسیه و تعدادی از کشورهای آسیای مرکزی مانند قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان سخن گفت.

طبق گفته وزیر خارجه روسیه، این روابط «نمونه واضحی از چگونگی ایجاد همکاری بین دولتی در قرن بیست و یکم» است.

وی تاکید کرد که روسیه پتانسیل زیادی برای توسعه بیشتر همکاری‌های متقابل در بخش‌های تجاری، اقتصادی، انرژی و علمی می بیند.

لاوروف به طور خاص از همکاری نظامی و فنی فعلی روسیه با پنج جمهوری شوروی سابق قدردانی کرد و همکاری مشترک را در چارچوب ساختارهای ضد تروریستی و مبارزه با مواد مخدر کشورهای مشترک المنافع (CIS)، سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و همچنین سازمان همکاری شانگهای (SCO)، تحسین کرد.

وی همچینی در مورد روابط تجاری و اقتصادی بین روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نیز گفت که این روابط به صورت پویا در حال توسعه هستند و حجم سرمایه گذاری‌های روسیه در این کشورها به حدود ۳۰.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

اظهارات وزیر خارجه روسیه در حالی منتشر می‌شود که امسال سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک روسیه با پنج کشور آسیای مرکزی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس