کد خبر 1370042
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
واشنگتن: مانع همکاری هسته‌‌ای ایران و روسیه نمی‌شویم

وبگاه آمریکایی نوشته وزیر خارجه این کشور گفته در صورت احیای برجام، واشنگتن مانع از اجرای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری هسته‌ای ایران و روسیه نمی‌شود.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری آمریکایی «واشنگتن فری بینکن» گزارش کرده است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اواخر هفته گذشته به نمایندگان کنگره آمریکا تصریح کرده است که در صورت توافق در مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری‌ اسلامی ایران،  دولت بایدن مانع اجرای قرارداد قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه برای ساخت بخشی از زیرساخت هسته‌ای این کشور نخواهد شد.

در این گزارش آمده است که بلینکن در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار آشکارا تأیید کرد که دولت بایدن در مسیر همکاری هسته‌ای ایران و روسیه قرار نخواهد گرفت.

«دارل عیسی» نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر خارجه ایالات متحده درخواست کرد تا تضمین دهد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و روسیه تا زمانیکه مسکو به جنگ بی‌دلیل خود در اوکراین ادامه می‌دهد، برجای خود باقی خواهد ماند.

آنتونی بلینکن در پاسخ به سؤال این نماینده جمهوری‌خواه تصریح کرد که هرگونه تحریم‌هایی که بعنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید با ایران لغو شود، جدا از کمپین فشار فعلی ایالات متحده به روسیه است به این مفهوم که قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری میان تهران و مسکو همچنان مجوز اجرا خواهد داشت.

بلینکن در این خصوص توضیح داد: «اقداماتی که روسیه بر اساس توافق (برجام) انجام خواهد داد، در صورتیکه بازگشت به توافق صورت گیرد، ارتباطی به تحریم‌هایی ندارد که علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین وضع شده است».

دولت بایدن بعنوان بخشی از مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام، متعهد شده است تا تحریم‌هایی را که تهران را از پرداخت حداقل ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت رأکتور هسته‌ای در ایران منع می‌کند، لغو کند.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره می‌گویند که این امتیازی که دولت بایدن برای ایران در نظر گرفته است، تلاش‌های جامعه بین‌المللی را برای منزوی کردن روسیه در واکنش به جنگ فعلی اوکراین، تضعیف خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، عیسی، در واکنش به گزارش واشنگتن فری بیکن در پی جلسه گزارش‌دهی بلینکن به کنگره، گفت: «دولت بایدن به قدری از توافق با ایران ناامید شده است که برای پرداختی ۱۰ میلیارد دلاری ایران به روسیه میانجیگری می‌کند و معافیت‌ تحریمی ایجاد می‌کند تا این اتفاق (توافق با ایران) رخ دهد».

واشنگتن‌ فری بیکن در بخشی از گزارش خود نوشت، اتکای دولت بایدن به روسیه برای انجام دیپلماسی با ایران، رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه در کنگره را که مایلند مسکو را به دلیل «جنایات جنگی در اوکراین» به طور کامل از جامعه بین المللی کنار بگذارند، بسیار آزرده‌خاطر کرده است.

شرکت انرژی «روس اتم» روسیه، آماده ساخت چندین پروژه هسته‌ای برای ایران است که توسط دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده تحریم شده است. ایالات متحده اوایل سال جاری میلادی بعنوان بخشی از امتیازاتی که ایران را به بازگشت به توافق هسته‌ای جلب کند، معافیت تحریمی برای این پروژه‌ها ایجاد کرد.

در این گزارش در حالی در خصوص بازگشت ایران به توافق هسته‌ای سخن به میان آمده است که ایران هرگز این توافق را ترک نکرده است و این دونالد ترامپ بود که علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد این توافق هسته‌ای، به صورت یکجانبه برجام را ترک کرد و تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

طبق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا به وضوح اعلام کرده است که قصد ندارد بعنوان بخشی از برجام به سمت تحریم این پروژه‌ها پیش برود.

بر اساس این گزارش، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مارس تصریح کرد: «ما قطعاً مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای که بخشی از ازسرگیری اجرای کامل برجام است، تحریم نخواهیم کرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    ما هم مانع همکاری امریکا و قطر نمیشیم
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    اقای بایدن ازاسرائیل وحزب جهوری خواه واز جسد مرده ترامپ نترسید وسپاه را از لیست تروریست خارج کنید وبه کره جنوبی دزد هم دستور بدین پول ما رو بده این کار سختی نیست منطقی باشید ما چیز زیادی از شما نمیخایم. ترامپ مرده خر هم روی هیکل نجسش قباهت کرده ازش نترسید وبرجام را که قرارداد مشروع بین المللی وبرجام سرمایه حزب جمهوری خواه امریکاست را زنده واحیا کنید. یک تودهنی محکم هم بزنید تو دهن اسرائیل .می دونیم که شما اقای بایدن به شدت از اسرائیل متنفرید.ولی از جمهوری خواهان زیاده از حد می ترسید.دوران ریاست جمهوری شما تمام شد وشما به بزرگترین وظیفتون یعنی احیای برجام در قبال دمکراتهای امریکا ودمکراسی امریکا دست پیدا نکردین . فرصتها دارید می سوزانید . مرد به خودت بیا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس