سایه سنگین تهدیدات امنیتی بر طرح «سیپک» و اتباع چینی در پاکستان

طرح راهبردی راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به طرح «سیپک» از هفت سال پیش بین ۲ کشور کلید خورد. از آن زمان تاکنون حملات متعددی به زیرساخت‌های این پروژه شده است.

به گزارش مشرق، در تازه ترین اقدامات ضدچینی و مخالفت با پیشبرد طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین، یک حمله انتحاری در شهر کراچی به وقوع پیوست که در نتیجه آن چهار نفر کشته شدند. ۳ نفر از قربانیان از اساتید چینی بودند که در دانشگاه کراچی فعالیت داشتند.

مسوولیت این اقدام تروریستی را مانند گذشته شورشیان وابسته به گروه به اصطلاح ارتش آزادیخواه بلوچ برعهده گرفتند، عناصری که از زمان آغاز ساخت طرح‌های مرتبط با همکاری‌های اقتصادی پاکستان و چین به ویژه در ایالت بلوچستان به حملات خود افزوده و تاکنون صدها نفر از نیروهای امنیتی پاکستان در این حملات کشته و ده‌ها تبعه چین نیز قربانی شده‌اند.

دولت و ارتش پاکستان طی سال‌های اخیر و با تشدید اقدامات ضدچینی در خاک آن کشور تصمیم به تشکیل نیروهای امنیتی ویژه تامین حفاظت از پروژه‌های سیپک به ویژه حفاظت از اتباع چینی گرفتند. متعاقب آن اداره مستقل با عنوان «سازمان طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین» نیز تشکیل شد که البته با مخالفت شدید جناح اپوزیسیون در دوره دولت «عمران‌خان» مواجه شد.

هرچند ارتش پاکستان وظیفه اصلی تامین حفاظت از طرح‌های سیپک و همزمان اتباع چینی را برعهده گرفته است اما جناح مخالف طی سه سال اخیر تشکیل سازمان مختص برای این طرح را مغایر با قوانین این کشور دانسته و دولت وقت به نخست وزیری عمران‌خان را به کارشکنی در پیشبرد اهداف طرح سیپک متهم کردند.

براساس این گزارش، برخی از منابع خبری در پاکستان مدعی شدند که دولت جدید این کشور مخالفت ادامه فعالیت سازمان طرح راهروی اقتصادی پاکستان و چین است و امکان منحل شدن این نهاد مستقل وجود دارد در عین حال هیچ اظهار نظر رسمی از جانب دولت اسلام‌آباد در این خصوص عنوان نشده است.

سایه سنگین تهدیدات امنیتی بر طرح «سیپک» و اتباع چینی در پاکستان

اما روزنامه پاکستانی «نیشن» هفته گذشته اعلام کرد: «شهباز شریف» نخست وزیر جدید این کشور یکی از وزرای کابینه خود متعلق به حزب مسلم لیگ قائد را به عنوان رئیس جدید سازمان طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین منصوب کرد.

دولت فعلی پاکستان بر عزم جدی خود برای پیشبرد طرح سیپک و پرداختن به ملاحظات طرف چینی مرتبط با نگرانی‌های امنیتی تاکید دارد و همزمان دولت سابق را به کم کاری در ساخت پروژه‌های سیپک و سهل انگاری در تامین نیازهای امنیتی اتباع و مسوولان چینی حاضر در پاکستان متهم می‌کند.

حمله تروریستی اخیر به اتباع چینی در کراچی، دولت پاکستان را به اتخاد برنامه جدید برای تامین امنیت چینی‌ها مجبور کرده و قرار است شهباز شریف نخست وزیر پاکستان تا روزهای آینده ترتیبات جدید امنیتی را بررسی و اجرای آن را به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور ابلاغ کند.

علیرغم روابط قوی میان اسلام‌آباد و پکن و راهبردی توصیف شدن آن از سوی ۲ طرف، چین بارها از پاکستان برخورد جدی با عوامل حملات به اتباع خود را مطالبه کرده است، موضوعی که به چالش جدی برای همکاری‌های دو کشور تبدیل شده و ممکن است آینده‌ مبهمی را برای طرح راهروی مشترک اقتصادی آنان رقم بزند.

پاکستان حمایت خارجی و مداخله سرویس‌های جاسوسی را عامل عملیات‌های تروریستی شورشیان در ایالت بلوچستان علیه اتباع چینی و طرح‌های مرتبط با سیپک می‌داند. اسلام‌آباد رقیب سنتی خود یعنی دهلی‌نو را نیز به حمایت مالی و لجستیکی از شورشیان ضددولت و طراحان حمله به نیروهای امنیتی در پاکستان متهم می‌کند.

طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان وچین با هزینه ۶۲ میلیارد دلارکه طی سفر رئیس جمهوری فعلی چین به اسلام‌آباد کلید خورد، از آن به عنوان تحکیم همکاری‌های راهبردی این دو کشور به ویژه همگرایی و توسعه ارتباطات منطقه‌ای یاد می‌شود، طرحی که همواره با کارشکنی غرب به ویژه سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها مواجه بوده است.

کریدور اقتصادی چین و پاکستان چارچوبی برای اتصال منطقه‌ای است. گفته می‌شود این طرح نه تنها به نفع هر دو کشور خواهد بود، بلکه تأثیرات مثبتی بر توسعه ارتباطات منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی و پیرامون آن خواهد داشت.

از ابتدای سال ۲۰۱۳، ارزش اولیه طرح اقتصادی سیپک ۴۷ میلیارد دلار بود که اکنون به ۶۲ میلیارد دلار رسیده است. پاکستان و چین متعهد به تکمیل پروژه‌های سیپک تا سال ۲۰۳۰ هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس