کد خبر 1369799
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
سناریوی وزیر خارجه تایوان درباره حمله چین به این جزیره

وزیر خارجه تایوان گفته است که در حال بررسی وضعیت اوکراین برای آموختن درس‌هایی برای استفاده از این جنگ برای زمان حمله احتمالی چین به این جزیره هستند.

به گزارش مشرق، «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان روز گذشته (یکشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان»، سناریویی برای حمله چین به تایوان پس از حمله روسیه به اوکراین ارائه کرد و گفت که این جزیره در حال بررسی دقیق عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین است تا درس‌هایی را بیاموزد که برای اوضاع تایوان با چین قابل استفاده باشد.

وو در این خصوص گفت: «ما تلاش داریم تا ببینیم که چه چیزهایی می‌توانیم از اوکراین در دفاع از خود بیاموزیم. قطعاً دو چیز وجود دارد. اولین مورد، قابلیت نامتقارن است. به اوکراینی‌ها نگاه کنید، آنها از تسلیحات فردی کوچک برای رفتن به جنگ با یک دشمن بزرگ استفاده می‌کنم و من فکر می‌کنم که این چیزی است که ما می‌توانیم از آن بیاموزیم. در حقیقت، ما برای آن آماده‌ایم اما به سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه نیاز داریم».

وی در ادامه افزود: «نقطه دیگری که می‌توانیم از اوکراین بیاموزیم، دفاع مدنی است. به مردم اوکراین بنگرید، تمامی مردان عزم دفاع از کشورشان را دارند. آن‌ها می‌خواهند در ارتش خدمت کنند. آن‌ها می‌خواهند برای نبرد با روسیه به مناطق جنگی بروند. چنین روحیه‌ای برای مردم تایوان رشک برانگیز است».

اظهارات وزیر خارجه تایوان در حالی مطرح شده است که تنش‌ها در سال‌های اخیر بین چین و تایوان به شدت تشدید یافته است و پکن بارها تأکید کرده است که این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

وو ادامه داد: «وقتی جنگ صورت بگیرد، مثل قضیه اوکراین، ما نیز به دوستان و همپیمانانی نیاز داریم» و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا چین، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را بعنوان چراغ سبزی برای حمله به تایوان تلقی می کند، گفت: «پاسخ به این سؤال بسیار برای تایوان دشوار است» و چین نظاره‌گر نحوه واکش باقی جهان به عملیات نظامی روسیه است.

وو در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم که دولت چین باید تفکر کند یا نحوه امدادرسانی ایالات متحده و کشورهای مهم دیگر به تایوان را محاسبه کند. اگر تایوان هیچ‌گونه حمایتی نداشته باشد، فکر می‌کنم که چراغ سبزی برای حمله (چین به تایوان) باشد»

وزیر خارجه تایوان ادامه داد: «مسئله وم این است که اگر تایوان ضعیف باشد و غلبه بر آن بسیار ساده باشد، فکر می‌کنم که دعوت آشکاری از چین برای حمله به این کشور است. اما من فکر می‌کنم که ما از مسئله اوکراین آموخته‌ایم که گرچه ضعیف‌تر از روسیه به نظر می رسند....اما قادر به دفاع از خود هستند و بنابراین پکن باید به این قضیه فکر کند که آیا می‌تواند تایوان را تصرف کند یا خیر».

طبق این گزارش، ایالات متحده از دهه ۱۹۷۰، زمانی که رئیس جمهور ریچارد نیکسون روابط خود را با مائو و چین برقرار کرد و رئیس جمهور جیمی کارتر اجازه داد معاهده دفاعی متقابل با تایوان لغو شود، روابط پیچیده ای با تایوان داشته است.

گزارش‌هایی روز شنبه منتشر شد مبنی بر اینکه ایالات متحده و بریتانیا اخیراً در مورد احتمال جنگ چین و تایوان گفت‌وگو کرده‌اند. «لیز تراس» وزیر خارجه بریتانیا هفته گذشته گفت که ناتو باید به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای «مقابله با تهدیدات جهانی» به دنبال حفاظت از تایوان باشد.

وو در بخش پایانی مصاحبه خود تأکید کرد که گرچه وضعیت تایوان به عنوان یک کشور مستقل در سطح جهان به رسمیت شناخته نشده است اما رهبران سراسر جهان ابراز حمایت خود از تایوان را اعلام کرده‌اند و گفت: «آن‌ها می دانند که اگر جنگی بر سر تایوان صورت گیرد، برای باقی جهان نیز فاجعه‌بار خواهد بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • گشتاسپ IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 1
    مثل اینکه این وزیر کودن هستش کاری ندارد مثل اوکراینی ها و بعضی ها ملت رو سپر انسانی قرار بده .فقط نمی تونن بخاطر افکار فشار جهانی ملت رو بکشند فقط ملت رو گرسنه و بیسواد نکنید.
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 1
      بزرگوارتون که فرموده بودن مردم پشت دولت اوکراین نیستن!!!! حالا مردم شدن سپر دولت؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس