کد خبر 1369791
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
روایت خانواده حمید نوری از موارد متعدد نقض حقوق بشر علیه وی در سوئد

دختر حمید نوری در مصاحبه‌ای موارد متعدد نقض حقوق بشر علیه این شهروند ایرانی زندانی در سوئد را برشمرد.

به گزارش مشرق، دختر «حمید نوری»، شهروند ایرانی زندانی در سوئد و کارمند سابق قوه قضائیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» به موارد متعدد نقض حقوق بشر علیه ایشان اشاره کرد.  

وی در این مصاحبه گفت: «اگر بخواهم از موارد نقض حقوق بشری بگویم اینقدر موارد آن متعدد است که نمی‌دانم از کجا باید شروع کنم. حقوق بشر، اصلاً رعایت نشده است. پدر من در بدترین شرایط دستگیر شده، وقتی که ایشان بنا به دعوتی که از طرف یک خانواده‌ای انجام شده بود به اینجا آمده بود.»

حمید نوری در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹ با تبانی نظام قضائی سوئد و گروهک تروریستی منافقین دستگیر شد. دو نفر از اعضای این گروهک آبان‌ماه ۹۸ از طریق یک دفتر حقوقی در انگلیس گزارشی حاوی ادعاها و اتهامات واهی علیه نوری به مقام‌های سوئدی ارائه می‌کنند و همزمان به بهانه حل و فصل اختلافات خانوادگی دخترخوانده نوری، وی را به سوئد می‌کشانند.   

دختر حمید نوری به پرس‌تی‌وی گفت: «ایشان تصورش را هم نمی‌کرد که با این شرایط بخواهند دستگیرش کنند. ایشان وقتی داشتند از هواپیما خارج می‌شد به بدترین شکل ممکن توسط چندین پلیس قوی‌هیکل جلوی گروهی از افراد ایرانی و خارجی دستگیر شدند. ایشان را تحقیر کردند. وقتی ایشان را دستگیر کردند فشار روحی و روانی زیادی به وی وارد شد. به پدرم این مدت خیلی سخت گذشت.»

وی در ادامه درباره دستگیری حمید نوری تأکید کرد: «ایشان ۳۰ ماه در انفرادی بودند، در یک سلول تقریباً ۶ متری. تحمل چنین شرایطی برای کسی که ۶۱ سال سن دارد واقعاً سخت است. به این موارد این را اضافه کنید که پشت در دادگاه‌ها منافقین می‌ایستادند و شعار می‌دادند.»

دختر نوری در توضیح درباره یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر تصریح کردند که مقام‌های زندان سوئد حتی درخواست حمید نوری برای چشم‌پزشکی را نیز رد کرده‌اند. او گفت: «پدر من به خاطر سن از عینک استفاده می‌کنند. بارها درخواست چشم‌پزشکی کرده‌اند. اما این کمترین حق یک زندانی را از ایشان دریغ کردند.»

در ده‌ها جلسه دادگاه که علیه حمید نوری برگزار شد غیر از شهادت اعضای گروه تروریستی منافقین هیچ مستندات قابل توجهی علیه ایشان مطرح نشده است. وکلای نوری دی‌ماه سال جاری گفته بودند در اجلسات قبلی دادگاه چندین نوبت مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی سوئد قرار گرفته است.  

دختر حمید نوری در مصاحبه با پرس‌تی‌وی موضوع ضرب و شتم را تأیید کرده است. او می‌گوید: «شب قبل از اینکه کیفرخواست به پدرم داده شود ایشان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. برگه‌هایی که یادداشت ایشان بوده از ایشان گرفته شده  و بارها و بارها توسط پلیس سوئد تحقیر شده است. تحقیرها به گونه‌ای بوده که جالب نیست عنوان شوند ولی در کشوری که ادعای حقوق بشر دارد این همه نقض حقوق بشر، خیلی جالب است.»

حمید نوری اما یک کارمند ساده قوه قضائیه بوده که از سال ۷۰ خود را بازنشسته کرده و ۳۰ سال است که شغل آزاد دارد.   حمید نوری در فرصت کوتاهی که دادگاه برای دفاع از خود به او داده، علاوه بر افشاگری در خصوص سوابق جنایتکارانه منافقین در ایران، نسبت به چگونگی ربوده شدن، روند دادرسی و نوع برخوردها در زندان انفرادی سوئد نیز اعتراضات صریحی انجام داده که حقیقت حقوق بشر غربی و نوع برخورد سیاسی آنها با این موضوع انسانی را به خوبی هویدا می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    خخخخ باشه. پدر شما یه انسان آزاده بوده که کلی انسان غیر آزاده رو اعدام کرده چون از تیم آزاده ها نبودن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس