کد خبر 1368738
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا، روز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ طرحی را به تصویب رساند که طبق آن ایران و متحدان منطقه‌ای آن نباید به قطعات و فناوری پهپادی دسترسی داشته باشند. چند نکته در این خصوص قابل ذکر است.

 اجماع دو حزبی

تعداد ۲۱۸ نماینده دمکرات و ۲۰۶ نماینده جمهوری‌خواه به این لایحه رأی مثبت و صرفاً ۲ نماینده جمهوری‌خواه رأی منفی دادند. اجماع بالای مجلس نمایندگان نشان می‌دهد که مسیر کاملاً همواری در سنا برای تصویب خواهد داشت و احتمال دارد حلقه تحریم‌ها علیه سیاست‌های منطقه‌ای و صنایع دفاعی ایران نیز در آینده تنگ‌تر شود.

 اصلاح کاتسا

این طرح، تکمیل و گسترش ماده اول از بخش هفتم قانون کاتسا می‌باشد که طبق آن «رئیس‌جمهور موظف به شناسایی هر فردی است که در تأمین مادی، فروش، انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات متعارف به ایران نقش دارد». این ارجاع نشان می‌دهد کاتسا چه ظرفیت قابل توجهی برای گسترش تحریم‌ها علیه صنایع دفاعی و تسلیحاتی دارد.

 تحریم ثانویه

این تحریم از جنس تحریم‌های ثانویه است که دارایی‌های افراد مرتبط به صنایع پهپادی ایران در آمریکا را مسدود و مانع ورودشان به خاک ایالات متحده می‌شود. بدین ترتیب می‌تواند در مسیر همکاری‌های نظامی و صنعتی ایران با برخی شرکت‌ها و فعالان به خصوص در چین و روسیه، مشکلاتی پدید بیاورد.

 تأثیرات تجاری

در قانون به وضوح بر «قطعات تجاری» که در ساخت پهپاد کاربرد دارد تأکید شده است. بنابراین هم در دسترسی به قطعاتی با کاربردهای چندگانه و هم در تولید هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست و خدمات عمومی ممکن است اختلال‌هایی پدید بیاورد. گرچه بخش عمده صنعت پهپادی ایران، بومی است و نیاز چندانی به خارج از کشور ندارد.

 همراهی دولت

حمایت بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن نشان می‌دهد اراده ساختار سیاسی آمریکا بر افزایش محدودیت‌های ایران در حوزه‌های نظامی و منطقه‌ای است و البته بن‌بست مذاکرات هسته‌ای نیز هم‌سویی دولت و کنگره در این زمینه را افزایش می‌دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    5 6
    اعضای کنگره خسته نشدتد؟!؟!!؟
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    15 3
    نمی فهمند که با این کارشان کار تهیه قطعات مورد نیاز پهباد ها توسط ایرانی ها را تسریع می کنند . والله متم نوره ولو کره الکافرون .
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    11 3
    شاید کار رو سخت تر بکنن ولی نمی تونن جلوی ایران رو بگیرن. همونطور که فناوری هسته ای و موشکی با تحریم متوقف نشد
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      5 1
      درود بر شما بله قطعا" دشمنان ایران نمی توانند ایران را متوقف کنند بقول فرمایش سردار سلامی : این قطار سالهاست به حرکت در آمده و دشمنان ایران ، با رفتارهای، کودکانه و با پرتاپ سنگ قادر به متوقف کردن این قطار نخواهند شد .. قوی شو میهنم ، پاینده ایران مقتدر و قدرتمند
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 3
    امروز دیدیم که نداشتن بازدارندگی هسته ای چه بلایی سر اکراین اورد اکراینی که با قول حمایت همین یانکی ها سلاح هاشو بادست خودش نابود کرد ولی امروز فقط تنها کاری که ازدستشون برای اکراینی ها برمیاد به قول بایدن فقط دعا کردنه.!!!!!!!!!
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      2 1
      درود بر شما دقیقا" ، دنیا قانون جنگل حکمفرماست به حکم قانون جنگل ضعیف محکوم به فنا و نابودی است ، ملت کشورهای ضعیف که توان دفاعی و بازدارندگی مناسب خصوصا" بازدارندگی اتمی نداشته باشند همچون اوکراین محکوم به نابودی هستند از این دست موارد در سطح جهان بسیار بوده و هست ، قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    4 2
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    4 1
    خب حالا وقتشه یک خیز بگیریم بر ای تولید قطعات الکترونیکی با شعار انرژی زای ما می توانیم اصلا اونا خودشون ما را راهنمایی می کنن که چی تولید کنیم
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      4 1
      آفرین ، درود بر شما گرامی ، ضرب المثل قدیمی که میگه : عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد ..
  • ایران iran IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 1
    جنگ تمدنی غرب با تمدن شرق ( ایران زمین ) دشمنان ایران به هر نقطه ای که ما قوی هستیم حمله می‌کنند ، صنعت هسته ای بهانه است ، هر نوع پیشرفت و رشدی برای ما ایرانیان صورت بذهیم باعث ناراحتی و نگرانی و خشم دشمنان ایران می‌شود ، همین نکته باید محرک و مشوق و باعث انگیزه بیشتر ما ایرانیان باشد تا در تمامی صنایع نظامی و دفاعی و ..... قوی و قدرتمندتر شویم ! پاینده ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس