کد خبر 13687
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳

سايه شوم پيامک وبلوتوث بر فرهنگ لر سايه افکنده است.

به گزارش مشرق، عباس دارايي، نويسنده وبلاگ افلاک نيوز در مطلبي نوشت: از ديدگاه بسياري از کارشناسان وصاحب نظران اجتماعي مراد از توسعه وپيشرفت چيزي جز رشد منظم ومداوم کم وکيف اجتماعي ،اقتصادي ،فرهنگي وسياسي يک ملت يا جامعه نيست بنابراين به جامعه ايي مي توان عنوان توسعه يافته اطلاق کرد که درآن چهار بعد اقتصادي ،اجتماعي ،سياسي وفرهنگي رشد وپيشرفت متعادل ومتناسب يابد.يکي از عمده ترين مسائل ومشکلات جوامع عقب مانده از لحاظ توسعه متوازن وهمه جانبه نظير لرستان اين است که مردم وافکار عمومي تصور مي کنند که مراد از توسعه فقط پيشرفت کمي اقتصادي است.واقعيت امر بيانگر اين است که استان لرستان متاسفانه علير غم تمامي پتانسيلها همچنان در زمره مناطق توسعه نيافته ومحروم کشور قرار دارد.
نگاهي گذرا به پديده هاي آسيب زاي اجتماعي لرستان به خوبي مي تواند شاخصه هاي محروميتي اين استان را به ويژه در حوزه فرهنگي نشان دهد".پيامک" يا همان نام رايج" اس ام اس"وبلوتوث از جمله پديده هاي نوين ارتباطي هستند که امروزه در حيطه زندگي تک تک افراد جامعه سيطره انداخته است.پيامک وبلوتوث به عنوان يکي از جالب ترين فناوريهاي متعلق به تلفنهاي همراه روز به روز در ميان اقشار جامعه گسترش بيشتري مي يابد وهمگاني تر مي شود .ترويج کليب ها وپيامک هايي با استهزاوتمسخر قوم لر وناهنجاريهاي اجتماعي جامعه لرستان از مهم ترين پيامدهاي عمومي اين رسانه هاي شنيداري وديداري نوين است که بصورت گسترده در بين اجتماع نمود پيدا کرده است.البته نا گفته نماند آنچه اين اپيدمي وسرطان اجتماعي را پرخطر ونابهنجار معرفي مي دارد نه تنهافقط آثار سوء چنين رسانه هاي است بلکه استمرار استفاده گسترده قوم لر ومردم لرستان از اين تکنولوژي مرگبار فرهنگي واشاعه وگسترش آن توسط خود ايشان است که پيامدهاي منفي را براي تحقير فرهنگها وباورها وآداب ورسوم لرها به ارمغان مي آورد.
بسياري از کساني که خواسته ويا ناخواسته بلوتوثها وپيامکهاي زشت وزننده در باب استهزا وتحقير قوم لر را ردوبدل مي کنند شايد هيچگاه به تاثير آنچناني کار خود در بعد تيشه زدن به ريشه باورداشتها وفرهنگ قوم خويش به شيوه ايي مبتدي وناشيانه واقف نباشند وفکر نمي کنند که اين شيوه ارتباطي در نوع منفي خود که به فرهنگ ورسوم وزندگي قوم لر به طرزي طنز آلود وتحقير آميز پرداخته تا چه حد مي تواند بر تصورات ورويکردهاي ديگراني که خارج از قلمرو زباني وقومي ما هستند در نوع منفي موثر باشد.
رضا جودکي نژادنويسنده و پژوهشگر مسائل لرستان در اين باره مي گويد:"اولين شرط لازم وکافي براي توسعه وپيشرفت وقرار گرفتن در مسير خوشبختي براي يک جامعه قومي هم پوشاني وهمگرايي در سايه يک اعتماد به نفس قومي مي باشد که اين امر توسط ستايش از خويشتن قومي وپاسداشت تبار وهويت بومي بدست مي آيد ".
محمد صادقي دانشجوي ارتباطات با اشاره به آثار سوء اين پيامک ها و بلوتوثها گفت:"بي جهت وناخواسته ،خودمان ابزار تمسخر ونکوهش خودمان را فراهم کرده ايم تا انگشت نماي همه اقوام شويم ونمي دانيم با اشاعه وگسترش اين شيوه رسانه ايي نوين اسباب زوال وتحقير قومي خويش را پديدار مي شويم."
با نگاهي کلي به وضعيت کنوني قوم لر وجامعه لرستان وسلسله تحقيرهاي خودخواسته ويا نا خواسته نظير گسترش پيامکها وبلوتوثهاي رايج در مزمت قوم لر وآنجه در سريال تلويزيوني فاصله ها پيش آمد مي توان فهميد که يکي از شاخص ترين مسئله آسيب زاي اجتماعي که به نوعي زيربناي وضع کنوني جامعه است بي مسئوليتي وبي ساختاري رسوخ کرده در کالبد لر ها ست که پديده ها ايي چون در جازدگي فرهنگي وعافيت طلبي وتقدير گرايي را براي ما به ارمغان آورده است.امروزه در تحليل مباحث ومسايل جامعه لر خلاء وکمبود عنصر فرهنگ وتوسعه ساز در همه ابهاد زندگي اجتماعي ومحاوره ايي قابل مشاهده است .بنابراين شايد بتوان گفت يکي از مباحث ومسائل کنوني جامعه لر نبود چهار چوب والگوي نظري جامع وبهينه در جهت حفظ وباز توليد واشاعه وگسترش فرهنگ غني قوم لر است که سايه شوم تضادهاي فرهنگي وبحران هويت آنها را تهديد مي کند.
با پيشرفت روز افزون تکنولوژي، ارتباط بي سيم جايگزين روشهاي سابق ارتباطي شده است .پيامک وبلوتوث يکي از روشهاي ارتباطي بي سيم است که به صورت خودکار عمل مي کند وخيلي ساده مي توان به وسيله آن به جابجايي ومبادله فرهنگي پرداخت که خود مي تواند رويکردي موثر در جهت اشاعه مثبت وگسترش فرهنگي باشد .اما متاسفانه در حرکتي معکوس پيامک هايي چون "لره ميره تهران ....لره سرش درد ميگره.....لره سوار هواپيما ميشه ...".ودهها تحقير عمدي ويا غير عمدي نظير تکه هاي صوتي وتصويري بلوتوثي فضاي موجود را به عرصه ايي امن براي تحقير وتمسخر وريشخند اقوام خصوصآ قوم لر تبديل کرده است.
احمد سيفي کارشناس علوم اجتماعي ميگويد:"هرروزه با سيستم پيامک تلفن همراه خو د پيامکهاي زيادي در باب تحقير وتمسخرلرها ردوبدل مي کنيم وبا استمرار وتداوم اين حرکات زشت که به عنوان يک تفريح به آن پرداخته ايم موجبات هتک حرمت وانزواي فرهنگي قوم لر را پديدار مي گرديم وبه جاي اينکه از ادامه اين
شيوه تلخ ونادرست جلوگيري کنيم متاسفانه روز به روز با دامن زدن به آين حرکات، دامنه گسترش آنرا هرروز وسيعتر از ديروز کرده ايم که به راحتي قابل برگشت نيست ونمي دانم چرا ما يک نوع هم پوشاني واتحاد را در صدور فرهنگ ناب وغني لر به ساير حوزه ها شاهدنيستيم ."
فرهنگ زير بنايي ترين وبديهي ترين اصل تداوم تمدن واسطوره هاست که دکتر شريعتي در اين مورد معتقد است "تمدن پوسته خارجي است وفرهنگ هسته داخلي آن "بنابراين لزوم پيشرفت فرهنگ يک قوم اصلاح وبازنگري در ابعاد مختلف خصوصا شيوه پردازش به آن هويت است که در گردباد بحران هويتها دست وپا مي زند.در اين باب گروهي با اتخاذ شيوه پذيرش اصل زمان انتظار براي برون رفت از اين گسست و انجماد وعقب ماندگي فرهنگي دل به اصلاح بر پايه انتظار بهبودي در گذر زمان سپرده اندو اعتقادشان اين است که" همانطوري که از نظر فيزيولوژيکي هر رشد غير طبيعي نتيجه غير طبيعي به دنبال دارد جامعه ما هم نمي تواند رشدي غيري طبيعي داشته باشد".اما واقعيت اين است که پذيرش اصل زمان انتظار يعني به اميد جبر زمان زيستن ودر گرداب بحران هويت گرفتار شدن.
رضا جودکي نژاد در ادامه مي گويد:"وقتي که ما از خلقت خود ناراضي هستيم وبه طرز بيمار گونه ايي هويت خود را تحقير مي کنيم واين نار ضايتي وتمسخر را بوسيله وسايل تکنولوژي روز اشاعه مي دهيم ،چگونه مي توانيم با يکديگر وحدت داشته وخاک زادبومي را براي آباداني اش دوست داشته باشيم.در واقع عامل محروميت واين همه مشکلات خود ما هستيم که از هويت خود مي گريزيم آنهم از هويتي به مثابه قوم لر که به حق يکي از اصيلترين اقوام ايراني بوده وبنا به شواهد تاريخي بازماندگان حقيقي قوم پارس هستند."
حقيقت امر اين است که پيدايش توسعه فرهنگي بدون زمينه سازي ساختاري مطلوب و بدون تغير وتحول در ساختار وبنيان روابط فردي واجتماعي ونظام انديشه ايي ونگرشي در بين قوم لر امکان پذير نيست.بنابراين توسعه تئوريک وکاغذي نه تنها نمي تواند نظام اجتماعي کنوني لررا که ماهيتي ناموزون ونامطلوب دارد در جهت توسعه موزون ومطلوب قرار دهد بلکه ساختارهاي اجتماعي ودر نهايت نظام اجتماعي را ناموزون تر ووابسته تر به خرده فرهنگهاي مزاحمي کرده که طرد شيوه تکلم با لهجه لري دربين سنين کودکي وبي تفاوتي در مقابل تهاجمهاي هويتي بخشي از آن بوده که به فرجام گسترش تحقير ها وتمسخرهاي قومي در قالبهاي نويني چون پيامک وبلوتوث در عصر جديد منجر شده است.
در گوشه کنار جامعه ما جوانان وهنر مندان علاقه مند به فيلمسازي و عکاسي وجود دارد که با وجود پتانسيلهاي نهفته وذاتي با محدوديتهايي براي توليد وخلق آثار فاخر وبومي وقومي مواجه اند که باتوجه متوليان فرهنگي ومسئولين ذيربط مي شود زمينه لازم را براي بازتوليد فرهنگي و توليد وگسترش باورها وفرهنگهاي بومي واصيل رادر جهت مقابله با اين سايه هاي شوم وتهديدکننده پديدار شد.
يک کارشناس اجتماعي با اعتقاد به اينکه تفاهم ويکرنگي در بين عقلاي قوم لر در برابر اين تهاجمات در پايين ترين سطح خود قرار داردگفت:"اگر بپذيريم که حفاظت از کيان اجتماعي ،فرهنگي وسياسي وپاسداشت ارزشهاي بنيادين جامعه وظيفه تک تک افراد جامعه لر است در بين قوم لر چنين امري که خود يکي از سر فصلهاي نيل به پيشرفت آن هم از نوع فرهنگي است با چنين شيوه ورويکردي حاکم نيست"
هر لرمي تواند با اطلاع رساني وآگاهي بخشي در جهت تا ثيرات منفي رسانه هاي مخرب در باب تحقير فرهنگها در جهت استفاده مطلوب وبهينه از شيوه درست وصحيح از پيامک وبلوتوث سفيري براي فرهنگ غني ووالاي قوم لرباشدوصداقت ونجابت ومهمان نوازي لرها رابراي ساير اقوام سيطره بخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس