کد خبر 1367860
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
لاوروف: اوکراین به نیابت از ناتو می جنگد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با هشدار درباره درگیری جهانی، گفته است که ناتو، اوکراین را به عنوان ارتش نیابتی خود برای جنگیدن با روسیه مسلح و تجهیز می کند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال؛ لاوروف افزود: جنگ نیابتی غرب با روسیه هم زمان با افزایش تعهدات کشورهای غربی به کمک نظامی بیشتر به اوکراین، ممکن است به درگیری جهانی با تسلیحات هسته ای بیانجامد.

به گفته وی؛ این خطر جدی است و نباید دستکم گرفته شود، در هیچ شرایطی نباید اجازه داد که جنگ سوم جهانی رخ دهد، زیرا جنگ هسته ای برنده ندارد. غرب با تحویل تسلیحات به اوکراین، خطر وقوع درگیری گسترده تر را افزایش می دهد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان گفته بود که هرگونه هیاهو و جنجال درباره کاربرد احتمالی تسلیحات هسته ای، خطرناک و زیان بار است.

سخنان مقام های بلندپایه ایالات متحده و روسیه، دیدگاه آنان را به پیامدهای گسترش جنگ اوکراین و گسترده تر شدن رویارویی میان روسیه و غرب، نشان می دهد.

به گزارش شبکه خبری اسپوتنیک؛ لاوروف در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی کشورش با بیان اینکه گسترش مرزهای ناتو، هیچ ارتباطی با اهداف قانونی این پیمان نظامی ندارد، چشم انداز اصلی این اتحاد را توسعه مناطق تحت فرمان آمریکا با هدف تقویت جهان تک قطبی دانست.

وی ادامه داد: اگر ناتو یک پیمان دفاعی است، چگونه می تواند امنیت این ائتلاف را تقویت کنند وقتی مونته نگرو، مقدونیه شمالی و آلبانی را به عضویت پذیرفته است؟ وی گسترش ناتو به سمت اروپای شرقی را دلیلی بر این مدعا دانست که توسعه مرزهای ناتو هیچ ارتباطی با تحقق اهداف قانونی آن ندارد.

لاوروف یادآور شد که روسیه پیش از آغاز درگیری ها، نسبت به عضویت اوکراین در ناتو هشدار داده بود، اما مذاکرات در مورد تضمین های امنیتی به وضوح ثابت کرد که ناتو و آمریکا تمایلی به در نظر گرفتن منافع مشروع روسیه ندارند. کشورهای غربی در پی انتقال خط دفاعی ائتلاف خود به دریای چین جنوبی هستند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ما اکنون متقاعد شده‌ایم که موضع واقعی اوکراین در واشنگتن، لندن و دیگر پایتخت‌های غربی تعیین می‌شود و بنابراین چرا با وجود این واقعیت باید با تیم «ولودیمیر زلنسکی» گفت‌وگو کنیم، ما باید با آمریکایی ها مذاکره کنیم و به نوعی توافق دست یابیم. هرچند ما همچنان به مذاکره با تیمی که زلنسکی معرفی کرده ادامه می دهیم. به خصوص اکنون که روس هراسی و نژادپرستی واقعی علیه روس ها در بالاترین سطح به وجود آمده است.

روزنامه ایندیپندنت نیز به نقل از لاوروف نوشت: به دلیل ارسال تجهیزات نظامی از سوی کشورهای غربی عضو "سازمان پیمان آتلانتیک شمالی" (ناتو) به اوکراین، روسیه اساسا در حال جنگ با ناتو است و در همان حال سران اوکراین را متهم کرد که با درخواست از ناتو برای دخالت در جنگ، روسیه را تحریک می کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 1
    خب آنقدر احمق بودید که با این تجاوز ابلاهانه باعث وحدت کشورهای عضو ناتو شدید.
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 2
    شما که میگفتی هر کس در جنگ دخالت کنه فلان میکنیم و ... پوتین از یه سلاح سری حرف میزد خخخخخخخخخخ هنوز تو شوک اون سلاح پوتینم بعد از 70 روز از حقارت روسیه
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 1
    آره خب می خواین چه غلطی بکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس