کد خبر 1365880
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
اوباما: فضای مجازی کاربران را به سمت اشتباه سوق می‌دهد

رئیس‌جمهور اسبق آمریکا گفته پلتفورم‌های مجازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربران را در نهایت به سمت و سوی اشتباه سوق می‌دهند.

به گزارش مشرق، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با بیان اینکه فضای مجازی برای تضعیف دموکراسی‌ها ساخته شده گفته که لازم است پلتفورم‌های مجازی مسئولیت‌پذیر باشند و روی آنها نظارت صورت گیرد.

اوباما که در مراسمی با میزبانی مشترک «مرکز سیاست‌های سایبری استنفورد» و «بنیاد اوباما» سخنرانی می‌کرد گفت دنیا «در یک مقطع خطرناک و پرتلاطم دیگر» قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بخشی از سخنانش مدعی شد که مسکو در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا از پلتفورم‌های رسانه‌های اجتماعی مستقر در آمریکا برای دروغ‌رسانی و انتشار اطلاعات تحریف‌شده استفاده کرده است.

اوباما تصریح کرد: «افرادی مانند [ولادیمیر] پوتین و استیون بانون (استراتژیست اسبق کاخ سفید) می‌فهمند باور داشتن مردم برای تضعیف نهادهای دموکراتیک لازم نیست. فقط کافی است به اندازه کافی سئوال ایجاد کنید، به اندازه کافی لجن‌پراکنی کنید، به اندازه کافی توهم توطئه بکارید تا شهروندان دیگر نفهمند چه چیزی را باید باور کنند.»

او البته تصریح کرد که مسکو عامل اصلی ایجاد چنین فضایی نیست.  اوباما گفت: «چیزی که هنوز از من گلایه می‌شود ناتوانی من در پرداختن به این بود که ما تا چه حد در برابر دروغ و توهمات توطئه آسیب‌پذیر شده‌ایم، با آنکه خود من هم هدف دروغ‌رسانی‌ها بودم. پوتین این کار را انجام نداد. او مجبور نبود این کار را انجام دهد ما خودمان [با خودمان] این کار رو کردیم.»

باراک اوباما همچنین گفته پلتفورم‌های فضای مجازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربرانشان را در نهایت به سمت «تقویت بعضی از شرورانه‌ترین انگیزه‌های بشری» سوق می‌دهند. او همچنین تصریح کرد طراحی این پلتفورم‌ها به گونه‌ای بوده که کاربران را به «سمت اشتباه» سوق می‌دهد. اوباما گفت: «طراحی این پلتفورم‌ها ما را در رقابت میان دروغ و حقیقت، میان همکاری و درگیری به سمت و سوی اشتباه سوق می‌دهد.»

چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «با گذشت زمان، ما توانایی‌مان را برای تمایز گذاشتن میان حقایق، نظرات شخصی و خیال‌پردازی‌های صرف از دست می‌دهیم.»

او گفت: «شرکت‌های فناوری بایستی درباره نحوه فعالیتشان شفاف باشند. بخش زیادی از مباحثات در خصوص دروغ‌رسانی (disinformation) بر این متمرکز شده که مردم چه چیزی منتشر می‌کنند. مسئله بزرگتر اما این است که این پلتفورم‌ها به چه اطلاعاتی میدان می‌دهند.»

او گفت: «لازم نیست آنها فنونشان را مقابل دنیا جار بزنند. همان‌طور که شرکت‌های فناوری بایستی بتوانند از مالکیت معنوی خودشان محافظت کنند بایستی از استانداردهای ایمنی مشخصی هم پیروی کنند که نه فقط آنها بلکه ما در کسوت یک کشور موافقیم  برای صلاح‌های بزرگتر لازمند.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا همچنین از طرح‌هایی که خواستار حذف سپرهای حقوقی برای شبکه‌های اجتماعی است حمایت کرد.این روزنامه نوشته بند ۲۳۰ از «قانون راستی ارتباطات» «Communications Decency Act» از پلتفورم‌های فضای مجازی در برابر محتوای منتشرشده توسط کاربران آنها سلب مسئولیت می‌کند.

حامیان حذف چنین سپرهایی برای پلتفورم‌های فضای مجازی معتقدند که این اقدام شرکت‌های مذکور را به انجام اقدامات بیشتر برای جلوگیری از رفتارهای خطربار از فروش مواد مخدر گرفته تا دروغ‌رسانی مجبور خواهد کرد.

اوباما، علی‌رغم تمجید از مزایای تحول‌آفرین اینترنت از شرکت‌ها خواست مسئولیت‌پذیری اجتماعی را بر ساختن سود مقدم‌ بشمارند او گفت: «این شرکت‌ها بایستی اهدافی فراتر از پول‌سازی و افزایش سهام سود خودشان داشته باشند.»

باراک اوباما در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که شرکت‌های اینترنتی به تنها مسئول ایجاد قطبیت در جامعه آمریکا نیستند. او گفت: «با این وجود، کاری که پلتفورم‌های اجتماعی به دلیل سلطه روزافزونشان بر بازار و تأکیدشان بر سرعت انجام داده‌اند سرعت بخشیدن به روند افول روزنامه‌ها و سایر منابع سنتی اخبار است.»

اوباما از شرکت‌های فناوری و کارکنان آنها هم خواست به مسئولیت خودشان عمل کنند. او گفت: «شرکت‌ها این شانس را دارند که کار صحیح را انجام دهند. شما می‌توانید همزمان که پول به دست می‌آورید احساس بهتری داشته باشید. کارکنان این شرکت‌ها فرصت دارند آنها را به سمت انجام رفتار صحیح سوق دهند. چون شما می‌بینید که آن بیرون چه خبر است و باید احساس بهتری داشته باشید.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    7 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    3 0
    البته منظورش در مورد انتخابات جعلی است که با آن بایدن به قدرت رسد اما خودش نمی داند که رییس جمهور شده! و منظورش این است که هر نظر مخالفی باید از فضای مجازی حذف شود/
  • لرز IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    با نهایت احترام، تیتر و متن هیچ نسبتی با هم ندارن.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    5 0
    خوب پس بودجه منوتو و وی او ای و.... رو قطع کنید و وبسایت هاشونو ببندین!!!
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    7 1
    اگر این حرف را یکی در ایران زده بود کل غرب زده های داخلی پیراهن و شلوار خودشون را جرواجر کرده بودند
    • تمام IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      0 2
      یک بار بخون ببین چی گفته. داره میگه مخالفان دموکراسی از فضای مجازی علیه دموکراسی استفاده میکنن. حال دو دقیقه خوندن هم نداری برادر
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    یعنی فضای مجازی موی دماغ مستکبرین شده
  • پادشاه IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    منظور دقیق تروریست اوباما این بود که فضای مجازی نقشه های مارا به هم می ریزد. نباید در دنیا کسی علیه ما حرف بزند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس