کد خبر 1365368
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
.

آمریکا در دوران جنگ سرد ۶۷ آزمایش در جزایر مارشال انجام داده و ساکنان این جزیره را در معرض تشعشعات خطرناک قرار داده است.

به گزارش مشرق، برخی از سیاستمداران در آمریکا در حال بررسی عذرخواهی رسمی از ساکنان جزیره مارشال، بابت انجام آزمایش‌های هسته‌ای در این جزیره در دوران جنگ سرد هستند.

جمهوری جزایر مارشال یک کشوری جزیره‌ای کوچک در اقیانوس آرام است که بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸ محل انجام بیش از ۶۵ آزمایش مرتبط با جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط دولت امریکا بوده است.

چند هفته پیش، چند نفر از اعضای کنگره آمریکا قطعنامه‌هایی معرفی کردند که چنانچه به تصویب نهاد قانونگذار آمریکا برسد دولتمردان این کشور را به عذرخواهی رسمی از مردم جزایر مارشال موظف می‌کند، مردمان کشوری که به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و دفع زباله‌های هسته‌ای رادیواکتیو به انوع بیماری‌ها مبتلا شدند.

سوابق هسته‌ای شرم‌آور آمریکا در جزایر مارشال

«کاتی پورتر»، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا که یکی از این قطعنامه‌ها را معرفی کرده گفته است: «دولت ما از جزایر مارشال مثل خوکچه‌های هندی برای بررسی اثرات تشعشعات هسته‌ای استفاده کرد و این جزایر را به مکانی برای دفن زباله‌های هسته‌ای تبدیل کرد.»

جزایر مارشال  وسط اقیانوس آرام و در غرب قاره آمریکا واقع شده؛ کشوری کوچک شامل ۵ جزیره زنجیره‌ای کوچک و ۲۹ مجمع‌الجزایر کوچک‌تر. جمعیتش هم حدود ۶۰ هزار نفر است. این کشور در چند قرن گذشته مدام میان استعمارگران دست‌ به ‌دست شد و در جنگ جهانی دوم افتاد دست ژاپن و بعد هم آمریکا.

آمریکایی‌ها می‌خواستند بمب‌های اتمی آزمایش کنند و به نظرشان آمد که چه جایی بهتر از وسط اقیانوس. به همین دلیل در فاصله ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸ میلادی ۶۷ آزمایش در جزایر این کشور انجام شد که موجب شد برخی جزایر کوچک‌تر به کلی ذوب و نابود شوند.

به مردم جزایر هم گفته بودند دارند آزمایش‌های علمی انجام می‌دهند و گفته بودند بعضی جزایر را تخلیه کنند و بروند به جزایر دورتر. آزمایش‌ها که شروع شد، بلاهای جدید ناشی از رادیواکتیویته بمب‌های هسته‌ای و هیدروژنی از راه رسید و آزمایش‌ها که تمام شد، تازه معلوم شد این بلاها رفتنی نیستند و بخشی از کشور کوچک جزایر مارشال به‌کلی غیرقابل سکونت شد.

سوابق هسته‌ای شرم‌آور آمریکا در جزایر مارشال

تخلیه بومیان از یک جزیره در جزایر مارشال  برای آزمایش بمب اتمی

آمریکا همان‌موقع که آزمایش هسته‌ای انجام می‌داد، اعلام کرد که ۲۵۰ نفر در معرض مواد رادیواکتیو قرار گرفته‌اند، اما این فقط آغاز ماجرا بود. مردم جزایر مارشال بیش از ۶۰ سال است که با مشکلات مزمن نظیر بیماری‌های ناشناخته، سقط جنین، بیماری‌های مرتبط با تیروئید، لوسمی و انواع سرطان مواجهند. بخش‌هایی از این کشور نیز به‌کلی خالی از سکنه شده است. جزایر مارشال پیش از ورود آمریکایی‌ها کشوری زیبا بود با مردمی بومی در پهنه پاک و بیکران اقیانوس آرام؛ «زیبای آرام» بود. اما حالا یکی از آلوده‌ترین نقاط جهان از نظر رادیواکتویته محسوب می‌شود. سال ۱۹۹۰ سرانجام ساکنان این کشور کوچک و آرام از آمریکا استقلال گرفتند.

آمریکا علاوه بر این، از مردم جزایر مارشال به عنوان موجودات آزمایشگاهی هم استفاده کرده. در دوران جنگ سرد، آمریکایی‌ها خاک یک سایت آزمایش هسته‌ای در ایالت نوادا را به این جزایر آورده و در آنجا بدون اطلاع ساکنان جزیره سلاح‌های مرگبار بیولوژیک آزمایش کردند.

سوابق هسته‌ای شرم‌آور آمریکا در جزایر مارشال

«ادوارد مارکی»، سناتور ایالت ماساچوست می‌گوید: «مدت‌ها پیش باید از مردم جمهوری مارشال به دلیل میراث زیان‌بار آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا عذرخواهی می‌کردیم.»

برنامه هسته‌ای آمریکا، یکی از پرهزینه‌ترین برنامه‌های هسته‌ای دنیا بوده است. طبق برآورد، آمریکا بین سال‌های ۱۹۴۰-۱۹۹۶ حداقل ۵.۵ تریلیون دلار صرف برنامه تسلیحات هسته‌ای خود و به روز کردن آنها کرده است. آمریکا همچنین با انجام ۱۰۵۴ آزمایش هسته‌ای، رتبه اول آزمایش‌های هسته‌ای انجام شده را داراست. پس از آمریکا کشورهای روسیه (شوروی سابق) و فرانسه، به ترتیب با ۷۱۵ و ۲۱۰ آزمایش هسته‌ای در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس