کد خبر 1365284
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
فلزات اساسی و پالایشی‌ها عامل خروج پول از بورس

بازار سرمایه امروز برخلاف همه پیش‌بینی‌ها با کاهش در شاخص‌های عملکردی مواجه شد.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در روزی که همه سهامداران به دنبال فتح سقف‌های جدید در آن هستند، منفی شده است. با بررسی عملکرد نمادهای بورس می تواند کاهش قیمت سهم های پالایشی را عامل این مساله در جریان معاملات روز اخیر دانست.

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفتند که دیروز شاخص‌ کل بورس تهران برای پنجمین روز متوالی رشد کرد. اما منفی شدن بازار در پایان معاملات امروز به همراه رشد خروج پول حقیقی‌ها از بورس یک زنگ خطر برای بازگشت شاخص بورس به کانال ۱.۴ میلیون واحدی است.

در جریان معاملات روزهای گذشته رشد ارزش صف ‌های خرید و وجود مازاد تقاضا در بازار سیگنال مثبت به بازار سهام بوده است و در مقابل خروج پول حقیقی علامت منفی بوده است، اما امروز در بازار سهام فروشنده‌ها قوی تر از خریداران حاضر شدند و بازدهی شاخص کل را منفی کردند.

* تقابل دوباره سهم های کوچک و بزرگ بازار سرمایه 

اما رشد شاخص کل هموزن نشان می‌دهد باز هم سهم های کوچک بازار سرمایه میل به رشد بیشتری داشته و به دلیل عقب ماندگی که نسبت به سهم های بزرگ دارند، امروز نیز بیشتر آنها در نیمه مثبت معامله شده‌اند.

ثابت ماندن و کاهش قیمت برخی از فلزات اساسی در بازارهای جهانی طی روزهای اخیر سبب افت معاملات این گروه از بازار سرمایه شده است. البته برخی از نمادهای حاضر در این گروه نیز به دلیل برخورد با یک مقاومت تکنیکال باید اصلاح قیمتی را نیز

* حرکت خلاف جهت شاخص‌های بورس

شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز کاهش ۸۱۸ واحدی داشت و به سطح یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۲۸۷ واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی ۰.۰۵ درصد بوده است.

شاخص کل هموزن برخلاف شاخص با رشد ۸۶۱ واحدی به عدد ۴۰۱ هزار و ۴۳۶ واحدی رسید و بازدهی مثبت ۰.۲۲ درصد را به ثبت رساند. شاخص فرابورس نیز با کاهش دو واحدی توانست سطح ۲۰ هزار و ۷۶۳ واحدی را حفظ کند.

* کاهش ارزش کل معاملات و معاملات خرد بازار سهام

ارزش کل معاملات بازار سرمایه در جریان خرید و فروش های امروز بورس با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به روز گذشته به هفت هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۰۷ میلیارد تومان بود که ۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش دو درصدی نسبت به معاملات دیروز به عدد پنح هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات حدود ۶۷ درصد بوده است.

* رشد بی سابقه خروج پول از بورس

در جریان معاملات امروز بازار سهام، تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و به عدد ۱۲۶ میلیارد تومان رسید. این میزان خروج پول نسبت به روز گذشته رشد ۱۷۸۰ درصدی داشته است.

گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی در صدر خروج پول قرار داشتند و گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک و موسسات مالی نیز در طرف دیگر میدان و بیشترین پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

سهم های فملی (ملی صنایع مس ایران)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و شتران (پالایش نفت تهران) شاهد بیشترین خروج پول حقیقی بودند و نمادهای وتوصا (گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران)، خساپا (سایپا) و وپارس (بانک پارسیان) نیز در صدر ورود پول قرار گرفتند.

* کاهش مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۲۳۰ نماد رشد قیمت داشتند و ۵۱ نماد نیز در صف خرید باقی ماندند. به عبارت دیگر، ۴۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته یک درصد افت کرد و در رقم ۳۱۱ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای خاهن (شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و وپست (پست بانک ایران) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۲۴۹ نماد کاهش قیمت داشتند و صف فروش ۶ نماد نیز جمع اوری نشد. به عبارت دیگر، ۵۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۳۳ درصد افزایش یافت و ۱۲ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب حدود ۲۹۹ میلیارد تومان مازاد تقاضا در بازار سرمایه وجود داشته است.

در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها ۶ نماد صف فروش داشتند. نماد سنیر (شرکت سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای فسبزوار (پارس فولاد سبزوار)، نمرینو (ایران‌ مرینوس)، غدشت (دشت‌ مرغاب)، لسرما (سرما آفرین) و حتوکا (حمل‌ و نقل ‌توکا) بیشترین صف فروش را داشتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سهامدار زیاندیده پالایش IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 0
    قیمت نفت شده 120 دلار.دیگر بهانه شون برای سهام پالایش چی است؟ همه سهام های نفتی بالا رفتن اما این خاک بر سر صندوق پالایش هنوز 30 درصد تو ضرر هستیم.آخه این چه سهامی بود دولت سابق به مردم فروخته؟ ادعا میکردن پالایش را با 30 درصد تخفیف به مردم میدهند.با 30 درصد تخفیف الان 30 درصد تو ضرریم.یعنی 60 درصد گران فروشی کرده دولت. بماند 2 سال خواب پول.که این دو سال هر سالش 20 درصد سود بانکی حساب کنیم میشود 40 درصد. یعنی 60 درصد گرانفروشی دولت با 40 درصد خواب پول میشود 100 درصد زیان سهامداران پالایش در شرایط فعلی. با یک حساب ساده الان صندوق پالایش باید قیمتش 15000 تومان باشد. چرا پیگیر حقوق سهامداران پالایش نیستید.خواهشا کمی به فکر ما باشید. پنج تا سهام صندوق پالایش به اعتبار سخن مسئولان دولت برای اعضای خانواده خریدیم 25000 میلیون شد. الان باید 50 میلیون باشد اما هنوز 17 میلیون است. اینو به کی بگوییم؟ظالم ظالم است.تازه اینجا به 3 میلیون نفر سهامدار ظلم شده که با اعتماد به دولت قبل این سهام را خریده اند. 9 ماه از وعده های دولت جدید گذشته هنوز هیچ کاری نکرده برای زیان سهامداران پالایش. تازه خیلی از عرضه اولیه های دو سال اخیر هم تو ضرر هستند.چرا نظارتی در بورس بر عرضه سهام نیست. جان عزیزتون فکری بحال مردم کنید. با تشکر از پیگیریتون
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 0
    تو رو خدا به این ماه عزیز قسم تون میدم اقایانی که میتونن و مسئولان صندوق باید پالایشی و دارایکم به ناو برسن .. دو ساله مردم تو ضرر هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس