کد خبر 136484
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۴

صداي ويراژ موتورهاي كراس تنها صدايي است كه در ميان تپه‌هاي شني شهران به‌گوش مي‌رسد. زنان موتورسوار كه تنها جمعه‌ها اجازه موتورسواري در پيست را دارند، سوار بر موتور با كلاه كاسكت، پوتين‌هاي مخصوص و شولر روي تپه‌هاي پيست بالا و پايين مي‌روند.

به گزارش مشرق، شهرزاد نظيفي و نورا نراقي، مادر و دختر موتورسوار همراه ساير دوستان‌شان هر هفته تا غربي‌ترين نقطه تهران؛ پيست موتورسواري شهران، مي‌روند تا شايد روزي بتوانند آرزوي ديرينه زنان موتورسوار را برآورده كنند. آنها باور دارند كه روزي مانند مردان اجازه حضور در مسابقات داخلي و بين‌المللي را مي‌گيرند. البته در اين ميان نورا در يك‌سال گذشته تمرينات زيادي در كنار قهرمانان موتورسواري آمريكا و فرانسه داشته و تجربه تمرين در پيست‌هاي جهاني را دارد اما هنوز مسابقه دادن در رقابت‌هاي پي‌درپي، آرزويي است كه برآورده نشده است. با اين حال او، مادر و دوستانش اميدوارند به‌زودي به خواسته‌شان برسند.

چطور شد به سمت موتورسواري كشيده شديد؟

شهرزاد: همسر من مهرشاد نراقي يكي از قهرمانان موتورسواري ايران است و علاقه او به موتورسواري باعث شد من هم به موتورسواري علاقه پيدا كنم. اوايل براي من سخت بود اما حالا به موتورسواري علاقه زيادي پيدا كرده‌ام.

نورا: من هم كه همراه پدر و مادرم موتورسواري را شروع كردم. اولين بار چهارساله بودم كه روي موتور نشستم. پدرم موتور را روشن كرد و من را روي آن گذاشت. از آن سال به بعد علاقه زيادي به اين رشته پيدا كردم. موتورسواري ورزش جذابي است و فكر مي‌كنم هركس كه يك‌بار در پيست حضور داشته باشد، عاشق اين رشته مي‌شود.

فقط در شهران تمرين داريد؟

نورا: بيشتر در شهران، اما زماني كه برف مي‌بارد و پيست شهران غيرقابل استفاده مي‌شود، در نسيم‌شهر تمرين مي‌كنيم.

در خيابان هم موتورسواري كرديد؟

شهرزاد: من و نورا تجربه موتورسواري در خيابان را داريم. تا پيست با موتور حركت مي‌كنيم.

نورا: البته پيست به خانه ما خيلي نزديك است و به همين دليل ما از موتور براي رفت و آمد استفاده مي‌كنيم اما بيشتر بچه‌ها فقط در پيست موتورسواري و موتورهايشان را با ماشين حمل مي‌كنند.

مشكلي پيش نيامده؟

نورا: لباس موتورسواران مرد و زن فرقي نمي‌كند و به همين دليل كسي توجهي به ما ندارد. بايد خيلي دقت كنند تا متوجه شوند كه دختر سوار موتور شده است. ضمن آنكه ما در خيابان زياد موتورسواري نمي‌كنيم.



حركات نمايشي هم انجام مي‌دهيد؟

نورا: حركات نمايشي جزو حركات موتور كراس نيست. موتورسواري رشته‌هاي مختلفي دارد و حركات نمايشي بخش ديگري از موتورسواري است. اما من احساس خوبي نسبت به كساني كه در خيابان‌ها حركات نمايشي انجام مي‌دهند ندارم. فكر مي‌كنم كار درستي انجام نمي‌دهند.

هنگام موتورسواري صدمه هم ديده‌ايد؟

نورا: من چندين بار زمين خورده‌ام اما هيچ وقت مشكل جدي برايم پيش نيامده است. اگر در پيست به حرف‌هاي مربي گوش دهي به هيچ‌وجه صدمه نمي‌بيني. در حالي‌كه در ساير ورزش‌ها ممكن است صدمات جدي‌تري ببيني. متاسفانه خانواده‌ها اطلاعات درستي از موتورسواري ندارند و به دليل خطاي برخي موتورسواران در خيابان‌ها، ذهنيت بدي راجع به اين رشته دارند. در حالي‌كه در رشته‌اي مانند فوتبال صدمات بيشتري مي‌بيني تا رشته‌اي مانند موتورسواري. معتقدم موتورسواري يكي از جذاب‌ترين و ظريف‌ترين رشته‌هاي ورزشي دنياست.

شهرزاد: يك‌بار برايم مشكل جدي به‌وجود آمد. مربي گفت كه از روي مانع‌ها نپر و من پريدم و دستم شكست اما به غير از اين مورد هيچ‌وقت برايم مشكل جدي به‌وجود نيامده است.

مي‌گويي موتورسواري ورزش ظريفي است. درحالي كه بار‌ها در تلويزيون ديده‌ايم كه ورزشكاران اين رشته صدمات زيادي ديده‌اند.

نورا: متاسفانه در برخي از برنامه‌هاي تلويزيوني، تبليغات نادرستي درباره موتورسواري مي‌شود. دقيقا زماني كه قرار است مسابقات موتورسواري برگزار شود، فيلمي درباره كشته شدن موتورسواري كه به دليل حركات نمايشي جانش را از دست داده است، نشان مي‌دهند. درحالي كه ممكن است سالي يك‌بار چنين اتفاقي در مسابقات موتورسواري بيفتد. موتورسواري رشته بسيار ظريفي است و تا به حال نشنيده‌ام كه در مسابقات كراس كسي صدمه جدي ببيند. اگر در موتورسواري صحبت‌هاي مربيان را گوش‌دهي هيچ وقت صدمه جدي نمي‌بيني.

دو سال پيش براي اولين‌بار مسابقات موتورسواري زنان در ايران برگزار شد. چطور شد كه با برگزاري مسابقه زنان موافقت كردند؟

نورا: بارها از فدراسيون درخواست كرده بوديم كه براي ما مسابقه‌اي ترتيب دهد اما نشد تا اينكه مسوولان باشگاه زانيار با درخواست ما موافقت كردند و تصميم گرفتند اين مسابقات را برگزار كنند. مسوولان شركت كاسيو اسپانسر برگزاري مسابقات شدند. تراكت پخش و شرايط برگزاري مسابقات را مهيا كرديم. البته تا لحظه آخر مطمئن نبوديم كه مي‌توانيم اين مسابقات را برگزار كنيم اما با وجود اسپانسر توانستيم مسابقات را برگزار كنيم.

از اينكه براي اولين بار در مسابقات موتورسواري شركت مي‌كرديد، چه احساسي داشتيد؟

شهرزاد: من نگران برگزاري مسابقات بودم چون ما تا آخرين لحظه مطمئن نبوديم كه مسابقات برگزار مي‌شود. صبح باد و باران شديدي بود. اما مسابقه برگزار شد و فكر مي‌كنم با وجود باراني كه صبح آمده بود زمين مسابقه بسيار نرم بود. من تا به حال پيست شهران را اين‌طوري نديده بودم. نورا جلو من حركت مي‌كرد و من نگرانش بودم.

نورا: فكر كنم استرس من از بقيه بيشتر بود. اصولا من روز اول كلاس‌هايم و زماني كه امتحان دارم استرس مي‌گيرم. روز مسابقه هم استرس زيادي داشتم. مي‌ترسيدم كه جلو مسابقات را بگيرند و نتوانم در مسابقه شركت كنم.

‌معمولا حضور تماشاچي در مسابقات استرس ورزشكار را زياد مي‌كند. شما چه احساسي داشتيد؟
نورا: خيلي جالب بود. من تا به حال اين همه تماشاچي نديده بودم. پيست پر شده بود و بسياري هم پشت در پيست ماندند. وقتي مسابقه شروع شد، من صداي سوت و كف تماشاچيان را مي‌شنيدم. آنها ما را تشويق مي‌كردند درحالي كه اصلا اسم هيچ‌كدام از ما را هم نمي‌دانستند.

بازتاب برگزاري اين مسابقه در خارج از كشور چطور بود؟


نورا: خيلي جالب بود. مي‌گفتند در انگلستان و آمريكا صحنه‌هايي از مسابقه را نشان داده‌اند. اصلا باور نمي‌كردند كه ايران دختران موتورسوار داشته باشد. از خبرگزاري فرانسه هم با من و مادرم مصاحبه كردند. به‌طور كلي مسابقات بازتاب خوبي در جهان داشت.

نورا تو علاوه بر اين مسابقه داخلي، سال گذشته با هزينه شخصي در مسابقات WAM آمريكا شركت كردي و در كنار اشلي فالك، قهرمان موتورسواري جهان تمرين داشتي. از تجربه‌ات بگو؟

من مكاتباتي با اشلي داشتم و او از من دعوت كرد به آمريكا سفر كند. من هم از طريق همسرم كه در باشگاه زانيار فعاليت مي‌كند، عازم مسابقات شدم. تمرين كردن در كنار او و مسابقه دادن بهترين تجربه من بود. از روزي كه اشلي را شناختم اعتمادبه‌نفس بيشتري پيدا كردم. اشلي ناشنواست و با تمام مشكلات جسمي كه دارد توانسته است به عنوان بهترين دختر موتورسوار جهان شناخته شود. اين مي‌تواند براي ما الگوي خوبي باشد.



دختران ايراني مي‌توانند به پاي اشلي برسند؟

شهرزاد: ما اگر تجربه موتورسواران خارجي را براي حضور در مسابقات بين‌المللي داشتيم، مي‌توانستيم مانند آنها باشيم. اما ما فقط يك‌بار در مسابقه داخلي شركت كرده‌ايم.

نورا: من هم فكر مي‌كنم اگر ما تجربه موتورسواران خارجي را داشتيم، مي‌توانستيم به عناوين خوب جهاني دست پيدا كنيم.

‌بعد از تمرين در كنار اشلي، تو به فرانسه سفر كردي. تمرين كردن در كنار قهرمانان موتورسواري جهان و پيست‌هاي استاندارد، چقدر روي كيفيت كار تو تاثير گذاشته است؟

نورا: من از نظر تكنيكي خيلي پيشرفت داشتم اما باز هم كار سختي در پيش دارم. باز مدت زيادي است که مسابقه نداريم و نمي‌توانيم روي پيست‌هاي استاندارد تمرين كنيم و اين كار را مشكل مي‌كند. البته مسوولان فدراسيون قول داده‌اند كه به‌زودي زنان هم مسابقه داشته باشند.

به گزارش شرق، در خبرها آمده بود كه براي ديدار مسوولان فدراسيون جهاني به سوييس سفر كرده‌اي، برخورد مسوولان فدراسيون با تو چطور بود؟


نورا: برخورد مسوولان خيلي جالب بود. از اينكه در ايران موتورسواري زنان راه‌اندازي شده است، خوشحال و متعجب بودند. من توضيح دادم كه ما از طريق باشگاه كار مي‌كنيم و در ايران موتورسواري زنان پيشرفت زيادي داشته است.

در حال حاضر علاوه بر شما كه در تهران تمرين مي‌كنيد، در ساير شهرها موتورسوار زن داريم؟

نورا: روزي كه ما شروع كرديم پنج، شش نفر بوديم اما در حال حاضر نزديك 20 نفر در ايران فعاليت مي‌كنند. حتي شنيده‌ام كه در شهرهايي مثل ياسوج و شهركرد هم موتورسواري زنان راه‌اندازي شده است. اميدوارم كه هر روز تعداد بيشتر شود. اگر مسابقات برگزار شود، انگيزه زنان هم بيشتر مي‌شود.
‌موتورسواري ورزش گراني است و آن‌طور كه گفته مي‌شود هنوز زنان نتوانسته‌اند اسپانسر بگيرند با اين اوصاف چطور هزينه‌هايتان را تامين مي‌كنيد؟

نورا: موتورسواري ورزش گراني است و ما مجبوريم براي تامين هزينه‌هاي اين رشته كار كنيم، به همين دليل نمي‌توانيم به صورت حرفه‌اي موتورسواري كنيم. البته اين تنها مشكل ما نيست. مردان موتورسوار هم همين مشكل را دارند. اسپانسر‌ها ترجيح مي‌دهند در رشته‌اي مانند فوتبال سرمايه‌گذاري كنند.
‌با اين اوصاف آينده موتورسواري زنان چه مي‌شود؟

نورا: من به آينده موتورسواري بانوان اميدوارم. همان‌طور كه گفتم مسوولان فدراسيون قول داده‌اند كه مسابقات براي زنان هم به‌زودي برگزار شود و به‌صورت جدي تمرين داشته باشيم.

شهرزاد: ما تمرين مي‌كنيم و اميدواريم به‌زودي بتوانيم در مسابقات داخلي شركت كنيم. اگر مسابقات برگزار شود، هر روز تعداد علاقه‌مندان به اين رشته در ايران هم زيادتر مي‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رضاجعفری ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    عکس های خودراارسل کنید
  • رضا شاهمرادي ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    2 0
    مهرشاد واقعا اعجوبه است. مرد فنري. مرد فولادي. با بدني عجيب و بي نظير. بي نظيره با 57 سال سن از جوانها چابك تر و با روحيخه تره. زنده باشي آقا مهرشاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس