کد خبر 1363669
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۲
خبر ویژه

وبسایت الجزیره خطاب به چند وزیر خارجه سازشکار عرب نوشت: از حضور بالای سر قبر بن گورین خجالت نکشیدید؟

به گزارش مشرق،‌ «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: الجزیره در واکنش به حضور وزاری امور خارجه امارات، بحرین، مغرب و مصر به همراه مقامات آمریکایی و اسرائیل در نشست نقب نوشت: این حضور، در مزرعه سده بوکر در صحرای نقب، مکانی که دیوید بن گورین اولین نخست‌وزیر اسرائیل زندگی و در همان جا دفن شد. بن گورین مسئول فاجعه‌ای است که در سال 1949 فلسطینی‌ها دچار آن شدند و از آن به عنوان «نکبت» یاد می‌کنند. در آن سال، در جریان پاک‌سازی قومی، فلسطینی‌ها از موطن خود بیرون رانده شدند و اسرائیل به وجود آمد. اما یادآوری نکبت و فاجعه سال  1949 به هیچ وجه اشتهای وزرای امور خارجه چهار کشور عرب که با برنج بن گورین و گوشتی که از بلندی‌های اشغال شده جولان سوریه، تهیه شده بود پذیرایی شدند، کور نکرد.

نشست نقب در بیستمین سالگرد اجلاس سران اتحادیه عرب در بیروت برگزار شد که در آن رهبران عرب در حالی که یاسر عرفات در سرزمین اشغال شده فلسطین در محاصره قرار داشت موافقت کردند تا با اسرائیل صلح و روابط خود را با تل‌آویو عادی کنند اما مشروط بر اینکه اسرائیل از اراضی فلسطین و دیگر سرزمین‌های اشغالی کشورهای عرب، عقب‌نشینی کند. 

اما در سال‌های اخیر، زمامداران خودکامه کشورهای شکست خورده و دارای اختلاف عرب، که از بهار عربی به وحشت افتاده بودند، بر اثر فشارهای آمریکا به  سوی عادی ‌سازی روابط با اسرائیل شتافتند و سرزمین اشغال شده فلسطین را کاملا به فراموشی سپرده‌اند. فلسطینی‌ها، این نشست را خیانت به آرمان‌ها می‌دانند. 

هیچ یک از وزرای خارجه عرب که در مرزعه بن گورین حضور پیدا کردند، زحمت حضور در کرانه باختری اشغالی را به خود نداده‌اند، شاید به علت شرمساری و شاید هم ترس از واکنش فلسطینی‌ها. این همایش فاجعه بار بود. 

گرچه ممکن است این روزها دولت بایدن به علت بحران اوکراین چندان توجهی به خاورمیانه نداشته باشد اما باید دانست که ده‌ها هزار نیروی آمریکایی همچنان در پایگاه‌های مختلف در منطقه خاورمیانه مستقر هستند. 

اسرائیل از دولت بایدن می‌خواهد که ایران را همانند روسیه به حساب آورد و تهران را نه فقط تهدیدی علیه خاورمیانه بلکه جهان به شمار آورد. 

با مشغول شدن ذهن قدرت‌های جهانی به جنگ سرد و در عین حال سوزان جدید در اوکراین، در خاورمیانه نیز شعله‌های جنگ سرد جدید با پیامدهای فاجعه بار، زبانه می‌کشند و در این میان مردم اوکراین و فلسطینی‌ها، بهای هنگفت این دو جنگ سرد را می‌پردازند.

آمریکا، روسیه را به علت حمله به اوکراین و برنامه‌های مسکو برای تقسیم این کشور محکوم و در عین حال به جهانیان درس دموکراسی می‌دهد؛ اما فلسطینی‌ها و اعراب در عین ناباوری حمایت بی‌قید و شرط واشنگتن از اسرائیل و پشتیبانی بایدن از زمامداران خودکامه عرب را شاهد هستند.

تصور کنید که وزیر امور خارجه روسیه همزمان با بمباران، اشغال و تقسیم اوکراین، در استالینگراد میزبان وزیر امور خارجه آمریکا و چهار کشور متحد اروپایی واشنگتن باشد و شرکت کنندگان در این همایش، گیلاس‌های مشروب خود را به نشانه جشن گرفتن اقدامات روسیه بالا ببرند و از اوکراین بخواهند تا در ایام عید پاک از تشدید مناقشه خودداری کند، چه وضعیتی پیش خواهد آمد. اکنون می‌توانید تصور کنید که فلسطینی‌ها چه احساسی درباره همایش وزرای امور خارجه عرب در مزرعه و در جوار گور بن گورین دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • خسرو IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    37 10
    این کشورهای عربی که پدر خوانده داعش و دست آموز تکفیری ها هستند و تخریب قبور بزرگان دین اسلام را واجب و حتی تخریب قبر پیامبر را مباح اعلام کردند چطور برای فاتح خوانی سر قبر یکی از جلادان تاریخ و قاتل انهمه فلسطینی ظاهر شدند واقعا از ملتها که هیچ از خودشان خجالت نکشیدند ،؟
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      7 1
      احمقند دیگر!!!
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      5 8
      دمشون گرم اقدام ارزشمندی بود که توسط این کشورها انجام گرفت. درضمن داعش رو همه میدونن کدوم نظام پدر خواندشه
    • محمد IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      3 2
      والا داداش همه میدونن عربستان و کشور های خائن عربی حامی داعش بودن پس تو نمی خواد ماله بکشی
    • CA ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 1
      ... نوکر که میگن همینه چون اینها در خباثت سیاسی گوی سبقت رو از کشورهای غربی که در این مساله خودشان رو دینفع میدونن ربودند حالا اینها که تمامیت ارضی و استقلال و آیندشون رو هم در طبق اخلاص به دشمن دارند تقدیم میکنن.
    • CA ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      1 1
      ... نوکر که میگن همینه چون اینها در خباثت سیاسی گوی سبقت رو از کشورهای غربی که در این مساله خودشان رو دینفع میدونن ربودند حالا اینها که دین فرهنگ تمامیت ارضی و استقلال و آیندشون رو هم در طبق اخلاص به دشمن دارند تقدیم میکنن.
  • علیرضا IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    21 9
    باسلام،مقامات ایران،میتوانندامارات وبحرین راسرجایشان بنشانندوابزارهای مهم وکاربردیی دردست ایران برای کنترل امارات دردست ایران است،اماجمهوری اسلامی،بیش ازحدمدارا،ملایمت وصبوری به خرج میدهدوامارات موذی باسیاست یکی به نعل یکی به میخ،هم کارهایش راپیش میبردوهم صهیونیزم رابه مرزهای ایران نزدیک میکند،هم درعراق مانع ایجادمیکندودریمن نیزباکمک اسرائیل علاوه برجنگ افروزی،جزیره مهم واستراتژیک سقطری راتصرف میکندودرآخراینکه همه جادرمقابل ایران مانع تراشی وباعث هزینه های اضافی میشود!آیانبایدیک برنامه واقدام هوشمندانه وکارسازبرای امثال امارات خبیث ،راایجادوبکارگیری نمود؟!باتشکر
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    این حال روز دنیاست خیلی ها در شر ایط مختلف خلاف مصالح ملی خود ، چشمها و گوشهایشان را بسته و با دشمنان ملتشان همصدا می شوند. مصداقش در هر کشوری وجود دارد.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    در این روزها بعضی از اعراب واقعا موجب حقارت بی سابقه برای جهان عرب ومسلمان شده اند به طوری فکر می کنند در برخورد با اسراییل هیچ گونه سلاحی ندارند از سرزمین فرعون ها گرفته تا امارات ودیگران انگار نه سربازی دارند ونه قدرتی ونه مردمی
  • ایرانی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    این مقاله‌ نشان می‌دهد سردمداران کشورهای جهان هیچ وقت ارزشی برای مردم یا همان ملت ان کشور قائل نیستند.از نظر سردمداران کشور مردم فقط گله های قابل هدایت بسوی خواسته ها یشان میباشند.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 1
    الان یه عده غربگدا خواهند گفت در عوض ملتهاشون در آسایش و رفاه هستند. یعنی حقیقتا آسایش و رفاه که میگید به این همه حقارت و ذلت و خواری و پستی میارزد؟! یعنی رفاه و آسایش به کرنش و تسلیم در برابر یه مشت جنایتکار شیطان صفت میارزد؟ یعنی رفاه و آسایش به بازیچه منویات کثیف و شیطانی خبیث ترین مخلوقات میارزد؟ والله بالله وتالله که نمیارزد. ثانیه ای عزت و سربلندی و غرور خود بودن و استقلال فکر و اندیشه و داشتن آرمانی مقدس به دنیا و مافیها میارزد. درودهای بی پایان خداوند بر روح خمینی کبیر که این ارزشها رو به ما آموخت و عزت روزافزون الهی هدیه جانشین برحقش مقام عظمای رهبری امام خامنئی که تبیین کننده این ارزش ها برای ما بوده و هستند.
  • حسام IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    9 0
    مگه شما از حضور وزیر خارجه روسیه اونهم در تهران در کنار بنای یادبود گریبایدوف ملعون خجالت کشیدین؟؟؟؟
  • عرفان IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 1
    این جماعت سالهاست اربابشان بن گورین هاست ازجنگهای شکست خورده قبلی معلوم بوداتحادیه عربشان هم مدیریتش با اون گوربه گورهاست
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 0
    فلسطینی ها با خواست خود از آن سرزمینها بیرون رفتند با این امید که پس از شکست اسرائیل به آنجا برگردند که این اتفاق نیفتاد ودرجنگ اعراب شکست خوردند .این مصداق اخراج از سرزمین نیست
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    اینا که قبور اهلبیت پیامبر رو تخریب میکنن اینجا چرا اومدن؟
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    حکام کشورهای مرتجع منطقه ومصر هیچ راهی ندارند وقتی حکومتی بربنیان تاج وتخت ومنافع شخصی و سرکوب وخفقان مانند محمد رضاپهلوی بنا شده باشد مانند درازگوشی است که درگل گیر کرده باشد نه راه پس دارد نه راه پیش
  • محمد رضا IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 1
    مزدور بودن خیلی بد است
  • جعفر تیموری IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 1
    خباثت و خیانت را آشکار کردن .اینها همان ذلیلان تاریخ هستند که به هیچ دینی پایبند نیستند و فقط دنبال لهو و لعب هستند
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 1
    لعنت بر بن گوریون
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    اعتراف به اینکه ایران نه یک قدرت منطقه ای بلکه جهانی هست
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    ننگ
  • ناشناس IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    مقامات ایران در کنترل قیمت تخم مرغ موندند. چه انتظاری است که سیاست درستی در قبال فعل و انفعالات جدید منطقه و جهان داشته باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس