کد خبر 1362708
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
رونق اقتصادی

شاخص مدیران خرید که نمایانگر وضعیت رونق یا رکود اقتصادی به بیشترین میزان در ۵ ماه اخیر رسیده و یا ادامه این روند می‌توان به دور جدیدی از رونق اقتصاد امیدوار بود.

به گزارش مشرق،‌ «روزنامه کیهان»‌ در بخش اخبار ویژه خود نوشت:

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، در سی‌امین دوره گزارش‌های «شامخ» را منتشر کرد؛ شامخ یا شـاخص مدیران خرید (PMI ) سنجه‌ای است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران از طریق دریافت پاسـخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سؤالات مشخص استخراج می‌کند. این شاخص رونق‌، رکود یا ثبات کسب وکارهای مورد بررسی و چشم‌انداز انتظاری آنها در آینده را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بازگشت امید فعالان اقتصادی با سیاست‌های دولت سیزدهم

در جریان استخراج شاخص شامخ‌، اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد اقتصاد در حال توسعه است و هر رقمی زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در آستانه انقباض و رکود حکایت دارد. به گزارش «وطن امروز»‌، گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی از شامخ اسفند ۱۴۰۰ نشان می‌دهد این شاخص در بالاترین رقم ۵ ماهه قرار دارد و تقریبا با اسفند ۱۳۹۹ برابر شده است.

همچنین شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار در اسفندماه (۵۸/۸۱) نسبت به بهمن ماه افزایش داشته و به یکی از بیشترین مقادیر خود طی ۳۰ ماه گذشته از ابتدای شروع طرح رسیده است.

طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در اسفند ۵۴/۷۴ به دست آمده و شاخص کل به بیشترین نرخ ۵ ماهه اخیر از مهرماه رسیده و عدد شاخص تقریبا مشابه اسفند سال گذشته (۵۴/۷۳) بوده است. در این ماه غیر از میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی‌، سایر مؤلفه‌های اصلی بالای ۵۰ واحد ثبت شده است. در اسفندماه اکثر فعالان اقتصادی در هر ۳ بخش اقتصادی وضعیت را بهتر از ماه قبل ارزیابی کرده‌اند. شاخص میزان فعالیت‌های کسب وکار در اسفند (۵۸/۸۱) نسبت به بهمن افزایش داشته و به یکی از بیشترین مقادیر خود طی ۳۰ ماه گذشته از ابتدای شروع طرح رسیده است. 

شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۵۴/۷۴) بعد از ۶ ماه روند کاهشی در اسفند به بیشترین مقدار خود از ابتدای شروع طرح رسیده است. البته این افزایش بیشتر متأثر از بخش خدمات و کشاورزی بوده و در بخش ساختمان شاخص با کاهش زیادی همراه بوده است. 

براساس داده‌های به دست آمده از بنگاههای بخش صنعت‌، شاخص مدیران خرید صنعت در اسفند عدد ۵۶/۴۳ به دست آمده است. رشد شاخص بخش صنعت‌، در مقایسه با اسفند سال ۱۳۹۹ (۵۷/۲۹) ‌اندکی کمتر است. در اسفند در میان مؤلفه‌های اصلی‌، فقط شـاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی عدد زیر ۵۰ واحد را به ثبت رسانده است. همچنین صنایع لاستیک و پلاستیک کمترین و چوب‌، کاغذ و مبلمان بیشترین عدد شاخص کل را به ثبت رسانده‌اند. همچنین شاخص میزان فروش محصولات (۵۹/۶۹) طی ۱۰ ماه اخیر به بیشترین میزان خود رسیده است. 

شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در اسفند (۵۹/۹۲) نیز نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشته و به بیشترین مقدار ۱۰ ماهه خود رسیده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    این همه مافیا!!
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      0 0
      شما به بهونه گرون شدن جهانی مواد غذایی چیزارو گرون نکنین ارزونیتون پیشکش
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 1
    نشانه‌های رونق اقتصاد در گزارش اتاق بازرگانی ، با به به دهن شیرین نمی شود ، به عمل کار برآید به سخنرانی نیست .
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 0
    نشانه رونق اقتصادی یعنی دلار بشه همون 1000 تومن و پژو بشه 12 میلیون و تحویل 15 روز با پرداخت 2 میلیون و مابقی اقساط بدون سود 5 ساله
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    یک لیست خواه درست یا غلط از امریکا از حدود 60 ایرانی منتشر شده که عمدتا ظریف و روحانی و جهانگیری و سیف و عراقچی و ابتکار و پسر و شوهرش و سایر عوامل دست اندرکار برجام و مذاکره و دور زننده اند که بیشترین سرمایه را در امریکا دارند و اگر درست باشه مردم بهتره خودشان این بزرگواران را دستگیر و ردمال بعد ترتیبش را بدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس