کد خبر 1362573
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
جزئیات جدید از برنامه شکنجه سیا علیه «مظنونان تروریسم»

کتابی که قرار است طی روزهای آینده منتشر شود جزئیات جدیدی درباره برنامه شکنجه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا علیه مظنونان «تروریسم» افشا می‌کند.

به گزارش مشرق، در کتابی که قرار است به زودی منتشر شود جزئیات جدیدی از رفتار بی‌رحمانه مقام‌های آمریکایی با زندانیان مظنون به «تروریسم» در زندان «ابوغریب» ارائه کرده است.

پایگاه میدل‌ایست‌آی بر اساس محتوای این کتاب که «زندانی ابدی» نام دارد گزارش داده در نخستین سال‌های جنگ ادعایی آمریکا علیه تروریسم مقام‌های ارشد «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) جلسه‌ای تشکیل داده بودند تا درباره اینکه بایستی با افرادی که در بازداشتگاه‌های سیا در معرض برنامه‌های شکنجه این سازمان قرار گرفته بودند بایستی چه کاری انجام دهند، تصمیم بگیرند.

بعد از بررسی چند راهکار شامل نگه داشتن مظنونین در بازداشت، فرستادن آنها به کشوری دیگر یا محاکمه آنها یکی از مقام‌های ارشد پرسید: «چرا اصلاً آنها را نکشیم؟»

«کتی اسکات کلارک»، نویسنده کتاب «زندانی ابدی» روز دوشنبه در یک نشست مجازی درباره مطالب عنوان‌شده در کتابش گفت: «آدم افشاگری‌هایی مانند اینها را می‌شنود. من آنها را نگران‌کننده می‌دانم.»

موضوع این کتاب که قرار است طی روزهای آینده منتشر شود یکی از زندانیان گوانتانامو به نام «ابو زبیده» است که بارها مورد شکنجه قرار گرفت. به عنوان مثال او در یک ماه ۸۳ بار با غرق مصنوعی شکنجه شد، با بدن برهنه از سقف آویزان شد و به مدت ۱۱ روز متوالی از خواب محروم شد.

ابوزبیده یک شهروند ۵۰ ساله فلسطینی است که در عربستان سعودی بزرگ شده. او سال ۲۰۰۲ دستگیر و تحویل سیا شد. از او در ابتدا به عنوان یکی از رهبران القاعده یاد می‌شد اما سیا سال ۲۰۰۶ به این جمع‌بندی رسید که او حتی عضو این سازمان تروریستی نبوده است. با وجود این، ابوزبیده از آن زمان تا کنون، بدون وجود چشم‌اندازی برای آزادی در گوانتانامو زندانی شده است.  

او اردیبهشت‌ماه سال گذشته از آمریکا و انگلیس بابت شکنجه شدنش در «سایت‌های سیاه» آمریکا شکایت کرد. ابوزبیده در شکوائیه‌ای که ۱۱ اردیبهشت سال گذشته تقدیم کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل کرد گفته که به صورت خودسرانه بازداشت و در زندان‌های سیا در تایلند، لهستان، مراکش، لیتوانی و افغانستان تحت شکنجه قرار گرفته است.

ابوزبیده دولت انگلیس را هم به اتهام همکاری با آمریکا برای بازداشت، مشارکت در بازجویی‌ها و دریافت اطلاعاتی که لندن می‌داند تحت شکنجه اخذ شده‌اند تحت پیگیرد قرار داده است. این نخستین بار بود که از دولت‌های آمریکا، انگلیس، افغانستان، مراکش و تایلند به دلیل نقش‌آفرینی در برنامه شکنجه و بازداشت سیا شکایت می‌شود.

کلارک برای نوشتن این کتاب با شماری از مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی آمریکا مصاحبه کرده است. «جیمز میشل»، یکی از طراحان برنامه شکنجه سیا یکی از کسانی است که کلارک با او مصاحبه کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در ماه ژوئن و پس از دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران یادآوری کرد که زندان گوانتانامو همچنان باز بوده و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز بازداشت شدگان را در زندان‌های مخفی شکنجه می‌کرده است. پوتین در ادامه پرسید: «آیا این حقوق بشر است»؟

سیا پیش از این اذعان کرده که در جریان شکنجه‌های این سازمان سه بازداشت شده در شکنجه «غرق مصنوعی» جان خود را از دست داده و یک نفر دیگر نیز به دلیل شدت شکنجه‌ها کشته شده است. بسیاری دیگر نیز در بازداشتگاه‌های آمریکا یا متحدانش با رفتارهای بی رحمانه مواجه شده چون بازجویان از روش‌های ابداعی خود برای شکنجه بازداشت شدگان استفاده می‌کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس