«فریدون عباسی» رسماً نامزدی خود در انتخابات ۱۴۰۰ را اعلام کرد

دکتر فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان انتقاداتی را از تیم مذاکره کننده ایران در دوره جدید مذاکرات برجامی وین مطرح کرده است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

انتقاد رئیس سابق انرژی اتمی از فرایند مذاکرات برجام

از کندذهنی اصلاح‌طلبان تا تیزهوشی حاج‌قاسم/ انتقاد رئیس سابق انرژی اتمی از فرایند مذاکرات برجام

فریدون عباسی، دانشمند هسته ای، نماینده مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در انتقاد از فرایند مذاکرات برجام گفته است: من که نه عضو جبهه پایداری‌ام نه جای دیگری -اما- موضع‌ام این است که -مذاکرات- برای من مبهم است چون هیچ اطلاعات درستی از تیم مذاکره‌کننده به ما نرسیده.

او همچنین تصریح می کند: ما مجبور می‌شویم که برویم اطلاعات خود را از خارجی‌ها به دست بیاوریم و ببینیم که آژانس چه گفته یا نشریات خارجی چه گفته‌اند. هیچ کس نمی‌آید درست بگوید که آن طرف میز چه خواسته‌ای دارد و ما چه جواب دادیم یا سوالات ما چیست و آن‌ها چه جواب داده‌اند.

عباسی می افزاید: با مجلس نباید بازی کرد، باید کمیسیون‌های کارشناسی مجلس بنشینند و داده‌های لازم را اخذ کنند، کلی‌گویی بدرد نمی‌خورد ما اینگونه نمی‌توانیم به دولت و تیم مذاکره‌کننده مشورت دهیم.[1]

*پیش از این نیز به روند مذاکرات برجام و فعالیت های تیم مذاکره کننده انتقاداتی وجود داشت که چندان که باید به آنها پرداخته نشد.

ما قضاوت درباره انتقادات دکتر عباسی را به عهده مخاطبان محترم می گذاریم...

*** 

از کندذهنی اصلاح‌طلبان تا تیزهوشی حاج‌قاسم

از کندذهنی اصلاح‌طلبان تا تیزهوشی حاج‌قاسم/ انتقاد رئیس سابق انرژی اتمی از فرایند مذاکرات برجام

محسن امین زاده، از مقامات وزارت خارجه دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیرا در بخشی از یک مصاحبه که سایت صبح ما آنرا منتشر کرد، گفته است: "اقدامات بزرگ نظامی هر کشور موثری در سرزمین های دیگر، توسط دیپلماسی آن کشور مدیریت می شود و از فرصت های ناشی از آن اقدامات نظامی با دیپلماسی در جهت منافع ملی و امنیت ملی و اقتدار ملی بهره برداری می شود. اما در ایران همه چیز وارونه بود و البته روسیه هم به شکلی با دخالت در دیپلماسی ایران، در تقسیم این نقش ها میان خودش و ایران در داخل ایران نیز اثرگذار شده بود."

او می افزاید: به هرحال روسیه موفق شد با مدیریت دیپلماتیک تحولاتی که با رشادت و جان دادن رزمندگان ایرانی در سوریه و عراق حاصل شده بود؛ فرصت های سیاسی را به نفع اهداف و مقاصد خودش مصادره کند. یعنی با حذف ایران از مدیریت دیپلماسی و با منحصر کردن دیپلماسی به وزیر خارجه خودش و سازمان دیپلماسی خودش، ناجوانمردانه فرصت های کاشته شده توسط نظامیان ایران را به نفع خودش درو کرد. به باور من این علت واقعی شکایت ها و شکوایه های بسیار تند شهید سلیمانی علیه روسیه بود که در ماه های آخر پیش از شهادتش ابراز کرده بود و اشخاص موثقی شکوایه های تند او را نقل کرده اند."[2]

*بخش اول اظهارات امین زاده، یک طرفداری ساده لوحانه از اظهارات اشتباه ظریف در ماجرای انتقاد از مدیریت میدان و تعارض میدان و دیپلماسی است. اشتباهی که حتی توسط رهبر معظم انقلاب نیز تذکر داده شد و غلط بودن آن بر همه روشن شده است.

بخش دوم صحبت های امین زاده و ادعای درو شدن دستاوردهای شهید سلیمانی و مدافعان حرم در سوریه نیز هرگز حرف دقیقی نیست. چه اینکه اولا کشور سوریه بیش از هر کس دیگری متوجه روابط روسیه و اسرائیل است، ثانیا تجربه جنگ اوکراین نشان داد که روسیه روی زمین هرگز آن قدرتی که تصور می شد، نیست و کسی که فکر کند نقش اصلی در رخدادهای سوریه با مدافعان حرم نبوده است در یک ساده لوحی بسیط به سر می برد. فلذا این حاج قاسم بود که با تیزهوشی روسیه را وارد میدان کرد و بعنوان یک ابزار کمکی و کاتالیزور از ظرفیت تقاضای روسیه برای مبارزه با تروریسم منطقه ای استفاده برد. و ثالثا دیپلماسی کلان ایران اسلامی یک دیپلماسی هوشمند است که به اثبات تجربه اجازه درو شدن دستاوردهایش را نداده و نخواهد داد.

فلذاست که بحث درو شدن دستاوردهای ایران در محور مقاومت توسط روسیه یک ادعاست که حتی دشمنان ایران هم آنرا قبول ندارند!

می ماند ادعای امین زاده مبنی بر شکایت سردار سلیمانی از روسها که این مسئله هم از سوی ایشان مسموع نیست.

لازم به تأکید است که اصلاح طلبان از ابتدای حضور ایران در محور مقاومت و نیز از هنگام جدی تر شدن همکاری ها میان ایران و روسیه؛ مخالف هر دو گزینه بوده اند...

*** 

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1216179

2_http://sobhema.news/?p=21016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • سید IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    24 8
    بهتر است جناب امین زاده پاسخگوی از دست رفتن منافع و حیثیت ایران در قرارداد ننگین برجام باشد که نامبرده همواره از هیئت پیشین مذاکره کننده به سرپرستی ظریف الممالک و عراقچی و نیز از متن این قرارداد بدون آن که خواند باشد حمایت می کرد که اکنون نتیجه آن حماقت گریبان ملت و حکومت را گرفته است!
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      8 16
      برادرعزیزازچه داری حرف می زنی؟چیزی دادیم چیزهایی گرفتیم...پول های نفت مادرکشورهای دیگرمسدودوبودآزادشد؛نفت فروختیم وکالاهای دیگروپولش برمی گشت ؛رشداقتصادی 13درصدی وتورم تک رقمی وثبات اقتصادی حاکم
    • سید IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      3 4
      جناب 09:32 ــ از برجام می گویم! خواب دیده ای خیر باشد! کاش همه مردم هم مثل تو خوش خیال بودند و رؤیاهای بامزه از برجام تان می دیدند!
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      2 2
      دقیقا
    • سید IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      3 4
      جناب 09:32 ــ از برجام می گویم! خواب دیده ای خیر باشد! کاش همه مردم هم مثل تو خوش خیال بودند و رؤیاهای بامزه از برجام تان می دیدند!
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      4 0
      استفهام انکاری بودجناب سید!اینقدراین موضوع آشکارهست که نگوونپرس...این توافق موردنظرشماتوخواب هم وجودنخواهدداشت چه برسه توواقعیت...توافق دادن وستاندن است...نه فقط ستاندن...
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    8 2
    هاهاهاهاها.از کی تا به حال جماعت افسادطلب از کلماتی مثل رشادت و رزمنده و ...برای به قول خودشان مدافعین اسد و پوتین استفاده میکنند؟ وقاحت خیلی وقته که جلوی افساد طلبها شرمنده شده.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    8 2
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟!
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    2 11
    آقای مشرق نیوزتیزهوشی حاج قاسم درسته...امااین یکی اسمش کندذهنی نیست نظرشون باشمامتفاوته..
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    3 0
    چرا به هشدارهای این دانشمند مخلص هسته ای ترتیب اثر داده نمیشه؟!!! همیشه باید ضربه که خوردیم بیدار بشویم؟؟!!!
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    9 0
    خدایا به خودت قسم شر تفاله های آمریکا و سرمایه های صهیونیست را از سر این مردم کوتاه کن.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 0
    آمریکا به گفته امام شیطان بزرگه و با انقلاب اسلامی دشمن قسم خورده است.حافظان منافع آمریکا مثل امین زاده چی از جون ایران میخوان چرا توبه نمیکنند؟
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    آقای عباسیتون که تا دیروز مدافع مذاکرات بود برای بار چندم موضع عوض کرد!!! آفتاب پرست کی بودی توووو؟!
  • DE ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    اظهارات جناب نبویان را با مطالب جناب عباسی اینجا مقایسه کنید
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    7 0
    امین زاده، تو دیگه تاریخ مصرفت تمام شده هر چند به یاد نمی آورم گاهی اصلا مصرفی داشته ای،
  • DE ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    8 0
    امین زاده حرف رایگان میزنه ولی یقینا رایگان حرف نمیزند...امیدوارم که درائی ها و حساب های مالی اصلاح طلبان زیر نظر دقیق نهادهای امنیتی قرار بگیرد تا صحت ادعای بنده ثابت شود.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    چرا ایران تنها کشوری است که قانون فضای مجازی ندارد؟
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    3 0
    دکتر عباسی درست میگویند.در زمان ظریف وروحانی ،ظریف میگفت که منو استیضاح هم بکنید،نمیگم توی فکت شیت چیه ! الانم اکثریت تیم مذاکره کننده هم که همون قبلیها هستند!چراباید متنی را که دشمن میداند،مردم ومجلس نداند؟!
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 0
    ممنون که هر چند وقتی افاضات ایشان را کار می کنید. یکی دو نفر دیگرهم بودند خیلی افاضات می فرمودند به همین راحتی اسمشان یادم رفت. این آقای چی چی زاده هم از قیافه اش معلومه که چقدر اهل شناخت است.
  • US ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 0
    اگر تیم مذاکره کننده هر روز متن مذاکرات را افشا و علنی می کرد تاکنون همه تحریمها لغو شده بود. امید آمریکا به همین گرفتن امتیازات پشت پرده و غافلگیر کردن ملت ایران است.
  • KW ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    اصول گرا واصلاح طلب
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    منافقین از کفار بدترن
  • محمد IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    من با نظر دکتر فریدون عباسی موافقم دولت رئیسی با شعار بی اثرکردن تحریم روی کار آمد اما الان دارد راه دولت قبل را میرود به نظر میرسد مذاکره دولت جدید با طرفهای غربی درست نیست چون ما به تمام تعهداتمان عمل کردیم و آمریکا و اروپا عمل نکردند. جناب رئیسی، وزیر خارجه و علی باقری باید به آنها بگویند اول به تعهدات سابق عمل کنید تا در شرایط مساوی قرار بگیریم و بعدش فکر کنیم با شما جماعت عهد شکن مذاکره جدید کنیم یا خیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس