پالتیکو: آمریکایی‌های خشمگین آماده مجازات بایدن و دموکرات‌ها در انتخابات کنگره هستند

به باور کارشناسان، ناکامی دولت آمریکا در کنترل تورم و بهبود شرایط اقتصادی پس از اوج همه‌گیری کرونا، باعث بی‌اعتمادی فزاینده در بین رای‌دهندگان به عملکرد اقتصادی بایدن شده است.

به گزارش مشرق، کارشناسانی که نگرش آمریکایی‌ها به اقتصاد را دنبال می‌کنند، می‌گویند که می‌توانند در راه بودن مشکلات را ببینند. به گفته برخی از کارشناسان برجسته که احساسات و رفتار مصرف‌کنندگان را بررسی و تحلیل می‌کنند، رای‌دهندگان آمریکایی ضربه خورده از قیمت‌های بالاتر و آسیب‌دیده از دو سال مبارزه با همه‌گیری، آماده مجازات دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در پاییز هستند.

نشریه آمریکایی «پالتیکو» در تحلیلی با این مقدمه به قلم «بن وایت» روزنامه‌نگار ارشد اقتصادی این نشریه نوشت: کارشناسان می‌گویند که با تداوم تورم و جنگ روسیه در اوکراین که به عدم اطمینان دامن می‌زند، نشانه‌هایی وجود دارد که احساسات عمومی در آمریکا در حال بدتر شدن است؛ تهدیدی رو به رشد برای شانس دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که پیش از این هم زیاد نبود.

طبق این گزارش، نتایج نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان اخیراً پایین‌ترین میزان خود در تقریباً ۱۱ سال اخیر را ثبت کرد. نظرسنجی «آسوشیتدپرس/نورک» نشان داد که تقریبا ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند اقتصاد در وضعیت بدی قرار دارد و ۸۱ درصد از کسانی که در نظرسنجی منتشر شده توسط «سی‌ان‌بی‌سی» شرکت داشتند، گفتند معتقدند که در سال جاری رکود در راه است. نظرسنجی گالوپ هم نشان داد که درصد آمریکایی‌هایی که از تورم به عنوان مهمترین موضوع یاد می‌کنند، در بالاترین سطح خود از دهه ۱۹۸۰ قرار دارد.

«ریچارد کِرتین» اقتصاددان کهنه‌کار که از سال ۱۹۷۶ نظرسنجی مصرف‌کنندگان دانشگاه میشیگان را مدیریت می‌کند، گفت: افزایش قیمت گاز، غذا و خانه واقعاً برای بسیاری از خانواده‌ها سختی زیادی ایجاد کرده است. و دولت بایدن اشتباه اساسی مرتکب شد که گفت این گذراست و مردم باید فقط تاب بیاورند. (این دوره) گذرا نبود. بسیاری از مردم نتواستند تاب بیاورند و این مسئله باعث از دست رفتن بخش بزرگی از اعتماد به سیاست‌های [رئیس‌جمهور جو بایدن] شد».

به نوشته پالتیکو، به گفته یک دستیار ارشد بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مشاوران ارشد او در داخل بال غربی (جناح غربی کاخ سفید، جای که دفتر بایدن و اتاق‌های مهم دیگر قرار دارد) می‌دانند که پنجره برای تغییر روایت اقتصادی در آمریکا از طریق اقدامات اجرایی به سرعت در حال بسته شدن است. آن‌ها می‌گویند که گزینه‌ها عمدتاً شامل هر کار شدنی برای کاهش قیمت نفت می‌شود که بزرگترین مشکل در حال حاضر حزب دموکرات است. اما حتی آن هم می‌تواند تأثیر محدودی داشته باشد.

«مارک زندی» اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مالی آمریکایی «مودیز آنالیتیکس» و نویسنده اصلی مدلی که نتایج سیاسی را به شرایط اقتصادی مرتبط می‌کند، گفت که این یکی از سخت‌ترین فضاها برای حزب حاکم علیرغم بازار اشتغال پررونق است که او تا به حال دیده است. بر اساس این گزارش، این شرکت در حال کار بر روی مدل خود برای انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ است و زندی گفت که احتمالاً این مدل از هم‌اکنون مسیر بسیار دشواری را برای دموکرات‌ها به منظور حفظ کنترل بر مجلس نمایندگان که با فاصله بسیار کم در اختیار دارند و مجلس سنا که ۵۰-۵۰ است را نشان می‌دهد.

وی افزود: بیشتر آمریکایی‌ها هرگز تورم به این بالایی را تجربه نکرده‌اند، به ویژه در مورد قیمت بنزین و این همه را بسیار ناراحت کرده است. اقتصاد رفتاری نشان می‌دهد که مردم بیشتر از آن که نرخ بیکاری پایین را دوست داشته باشند، از تورم متنفرند. و همه‌گیری هنوز همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مردم شرایط سختی را تجربه کرده‌اند.  

طبق گزارش این نشریه آمریکایی، دستیاران و اقتصاددانان دموکرات در داخل و خارج از کاخ سفید همه این مسائل را تحت نظر دارند. یکی از دستیاران ارشد بایدن که از افشای نام خود خودداری کرد زیرا مجاز به صحبت علنی در این مورد نبود، گفت که تلاش‌ها برای آزادسازی بیشتر نفت و کاهش تنگناهای زنجیره تامین ادامه خواهد یافت و بایدن به تمرکز بر روی نقاط مثبت ادامه خواهد داد. به باور وی، هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد و اگر ولادیمیر پوتین به اوکراین حمله نمی‌کرد، بهتر بود.

اما به تحلیل پالتیکو، تورم مدت‌ها قبل از اینکه جنگ ناگهان قیمت‌های انرژی و مواد غذایی را بیشتر کند و نوسانات جدیدی را به بازارهای جهانی وارد کند، به سرعت در حال افزایش بود؛ با این حال، شاخص‌های دیگر هسمو با برنامه‌های دولت قرار داشت.

«آستین گولسبی» اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه شیکاگو که در دوره اوباما مشاور ارشد وی بود، گفت به نظر می‌رسد که اقتصاد یک باد مخالف برای دموکرات‌ها خواهد بود. با این حال افزود برخی چیزها ممکن است از هم اکنون تا روز انتخابات در نوامبر درست شود. گولسبی در همین خصوص گفت: هنوز روزنه‌های نور برای کاخ سفید وجود دارد. فشار زنجیره تامین واقعا ممکن است کاهش یابد. و ویروس که بسیار بدتر از حد انتظار بود، محرک اصلی همه چیز بوده است. اگر این واقعیت داشته باشد که در حال رها شدن از چنگال ویروس هستیم، باید مقداری از ترشی که اکنون در همه نظرسنجی‌ها و نظرسنجی‌های مصرف‌کننده وجود دارد، وارونه شود.

به نوشته پالتیکو، بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط آسوشیتد پرس و مرکز تحقیقات روابط عمومی نورک در دانشگاه شیکاگو، چیزهای زیادی برای معکوس کردن وجود دارد. «مارجوری کانلی» کارشناس ارشد امور عمومی و تحقیقات رسانه‌ای در مرکز نورک در یادداشتی گفت: با افزایش قیمت انرژی و مصرف‌کننده، ۶۹ درصد آمریکایی‌ها اقتصاد ملی را در وضعیت بدی می‌دانند. ۵۹ درصد می‌گویند که بایدن را به خاطر قیمت‌های بالای بنزین مقصر نمی‌دانند، اما ۶۵ درصد از نحوه مدیریت اقتصادی او ناراضی هستند. آمریکایی‌ها بیشتر فکر می‌کنند که سیاست‌های بایدن بیشتر به اقتصاد ملی آسیب رسانده تا به آن کمک کند.  

با این حال، این گزارش می‌افزاید: با توجه به اینکه اکثریت آمریکایی‌ها بایدن را به خاطر افزایش قیمت بنزین مقصر نمی‌دانند، این نظرسنجی دلایلی برای خوش‌بینی دموکرات‌ها دارد. این درصدها همچنین در اکثر نظرسنجی‌ها معمولاً همسو با خطوط حزبی است و بیشتر احتمال دارد که جمهوری‌خواهان بایدن (دموکرات) را به خاطر مشکلات اقتصادی مقصر بدانند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که مردم همچنان به اوضاع مالی شخصی خود اعتماد دارند، حتی با این که نگران سایرین و تصویر ملی هستند. به باور ریچارد کِرتین اقتصاددان کهنه‌کار و بانی نظرسنجی دانشگاه میشیگان،  در حال حاضر راه ناهمواری در مقابل بایدن و دموکرات‌ها قرار دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس