عمار حکیم: طرح ابتکاری ما می‌تواند به بن‌بست سیاسی پایان دهد

رئیس جریان حکمت ملی عراق اعلام کرد که طرح ابتکاری اخیر او به بن‌بست سیاسی در کشور پایان می‌دهد.

به گزارش مشرق به نقل از الفرات نیوز، جریان حکمت ملی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که عمار حکیم امروز میزبان سفیر جدید کانادا در بغداد بود و با او درباره آخرین تحولات سیاسی عراق و منطقه بحث و گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه آمده که دو طرف راه‌های تقویت روابط دوجانبه بین عراق و کانادا در راستای منافع دو کشور را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

حکیم در این دیدار گفت: درب عراق به روی همگان باز است و این کشور به دنبال برقراری بهترین روابط مطابق با منافع مشترک و احترام به حاکمیت خود است.

وی افزود: طرحی (۹ بندی) که ما به تازگی ارائه کرده‌ایم، می‌تواند به بن‌بست سیاسی کنونی پایان دهد؛ اگر با آن به صورت مثبت تعامل شود.

سید عمار حکیم دو روز پیش در سخنرانی خود به مناسبت سیزدهمین سالروز درگذشت سید عبدالعزیز حکیم گفت که از باب مسئولیت اخلاقی و ملی، احزاب سیاسی شیعه و همه شرکای سیاسی در کشور را به خروج از بن بست سیاسی در عراق دعوت می‌کند.

طرح حکیم برای خروج از بن بست سیاسی عراق ۹ بند دارد که به شرح زیر است:

۱-نشستن همه طرف‌ها بر سر میز مذاکره و بررسی راه حل ها بدون شرط یا محدودیت قبلی.

۲-تعیین فراکسیون اکثریت براساس قانون اساسی توسط نیروهای بزرگترین طیف اجتماعی کشور (شیعیان).

۳-تعیین تکلیف رؤسای سه گانه از طریق تفاهم بین نیروهای هر حزب و تعامل همه با نامزد اکثریت سنی و اکثریت کرد و اکثریت شیعه برای مشخص شدن مفهوم اکثریت اطمینان بخش به همه، به همراه توافق بر سر این مساله که رد کردن نامزد یکی از طیف ها به معنای قطع ارتباط و اختلاف با آن طیف نیست بلکه فرصت دادن به آنها برای ارائه گزینه های دیگر است. رؤسای سه گانه نماینده همه و مورد حمایت و احترام همه خواهند بود.

۴-تدوین برنامه خدماتی و سیاسی برای دولت آتی و تعیین سقف زمانی واقع بینانه برای اجرای آن و تعیین معیارهای انتخاب تیم وزارتی مورد انتظار.

۵-تقسیم مسئولیت ها، هرکس تمایل به مشارکت در دولت داشته باشد به تیم اکثریت می پیوندد و به حمایت از دولت با برنامه ای توافق شده پایبند خواهد بود و مسئولیت کامل مشارکت و تصمیم خود را برعهده می گیرد و هر کس تمایل به مشارکت در دولت ندارد، از طریق پارلمان به مخالفت سازنده خود می پردازد و آن را رسما اعلام می کند تا پوشش های مطلوب را داشته باشد.

۶-اکثریت به فراهم کردن پوشش امن برای اپوزوسیون متعهد می شود و در کمیسیون های پارلمان و هیئت های نظارتی مستقل فرصت فرصت ایفای نقش آنها را فراهم می کند و مخالفان نیز به عدم تعطیلی جلسات پارلمان و حضور موثر در آن و فرصت دادن به اکثریت برای تکمیل اقدامات قانونی متعهد می شوند.

۷-توافق اکثریت حاکم و مخالفان سازنده بر رایزنی مداوم و بررسی دوره ای مسائل اساسی کشور برای اتخاذ تصمیم های ملی و اجماع بر سر مسائل سرنوشت ساز و قوانین به تعویق افتاده.

۸- ترک منازعات رسانه ای منفی و استفاده از افترا، خیانت و اتهام. همه نهادهای رسانه ای دولتی و غیردولتی را به پایبندی به منشور ملی واجب بر همه برای مقابله با زبان نفرت و اتهام و تطهیر گفتمان خطاب به مردم با اطلاعاتی دقیق که موجب گمراهی نشود، دعوت می کنم. امکان سازندگی حکومت بدون رسانه ای ملی که اهتمام داشته باشد و مسئول وحدت کشور باشد و به ارزش های اصیل احترام بگذارد، وجود ندارد.

۹-تکیه به اصلاحات دولت به عنوان ماده ای برای رقابت سیاسی در عملکرد و گفتمان. هر نهاد سیاسی و هر ائتلافی باید برنامه ها و رویکردهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، توسعه ای و امنیتی خود را در برابر رسانه ها اعلام کند. سخنگویان سیاسی نماینده نهادها باید رویکرد خود در رابطه با راه حل ها و مواضع ضعف و قدرت آن و چگونگی نجات کشور از وضعیت سختی که در آن است را بیان کنند. باید فرصتی برای افکار عمومی وجود داشته باشد تا از برنامه ها و راه حل های همه نهادها و حمایت از آنچه برای کشور مناسب می دانند، مطلع شوند.

با گذشت شش ماه از انتخابات پارلمانی، عراق همچنان بدون رئیس جمهور و نخست وزیر جدید برای به دست گرفتن قدرت اجرایی است.

در مارس گذشته، پارلمان عراق نتوانست به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر رئیس جمهور جدید را انتخاب کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس