.

سیاستی که اردوغان در روابط خود با اعراب و همچنین رژیم صهیونیستی در پیش گرفته حاکی از منفععت‌طلبی و بی‌ثباتی در مواضع وی بوده که بستن پرونده قتل جمال خاشقجی تازه‌ترین شاخص در این زمینه است.

سرویس جهان مشرق _ در یک موضع قابل پیش بینی حدود یک سال بعد از اظهارات آقای «ابراهیم کالین» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در ۲۶ آوریل سال ۲۰۲۱ مبنی بر اینکه «ما به قوه قضاییه عربستان اعتماد داریم» چند روز قبل دادستانی عمومی در استانبول خواستار بسته شدن پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی شده و به این بهانه که متهمان این پرونده، خارجی هستند آن را تحویل عربستان داد. این درحالی است که پیش از این اردوغان تاکید داشت که عربستان باید متهم اصلی پرونده خاشقجی را معرفی کرده و همه متهمان این پرونده را به ترکیه بفرستد.

آیا بستن پرونده خاشقجی مقدمه یک دوستی تازه میان اردوغان و آل سعود می‌شود؟

این اقدام دادستانی عمومی ترکیه درباره پرونده قتل جمال خاشقجی مشابه اقدامی است که همین دادستانی سال‌ها پیش در  ازای دریافت ۲۰ میلیون دلار از تل‌آویو انجام داده و پیگرد قضایی علیه افسران اسرائیلی در دادگاه‌های ترکیه و بین‌المللی را  به حالت تعلیق در آورد؛ در حالی که همین افسران مسئول کشته شدند ۱۰ شهروند ترک در ماجرای کشتی مرمره که در سال ۲۰۱۰ به سمت غزه حرکت می‌کرد، بودند.

شاخص‌ها حاکی از آن است که تصمیم دادستان ترکیه در رابطه با بستن پرونده قتل خاشقجی در چارچوب حمایت از تلاش‌های اردوغان برای آشتی با رژیم آل سعود صورت گرفته است.   بنابراین همانطور که باز شدن پرونده قتل خاشقجی به عنوان مقدمه‌ای برای سرد شدن روابط عربستان و ترکیه بود اکنون بستن این پرونده به معنای سرآغاز مرحله جدیدی از مناسبات میان دو طرف است.

چرایی تغییر تاکتیک اردوغان در پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی/ آیا اسرائیل به وجه مشترک عربستان و ترکیه تبدیل می‌شود؟ +تصاویر

بر همین اساس به نظر می‌رسد که اردوغان شروع به بازیابی دیدگاه‌های خود درباره کشورهای عربی کرده است؛ به ویژه بعد از توقف درگیری‌ها در لیبی.   در شرایطی که ترکیه از یک بحران اقتصادی بی‌سابقه رنج می‌برد تصمیم گرفته تا بعد از بهبود روابط خود با مصر و امارات  مرحله تازه‌ای از مناسبات عالی را با عربستان سعودی برقرار کند. به ویژه اینکه ترک‌ها معتقدند سعودی‌ها در این شرایط می‌توانند کمک زیادی به بهبود اوضاع اقتصادی ترکیه کنند.

سیاست نامتوازن اردوغان مقابل اعراب

بسیاری از کارشناسان معتقدند که  بسته شدن پرونده قتل جمال خاشقجی در ترکیه بار دیگر بر سیاست‌های متناقض اردوغان تاکید می‌کند؛ جایی که او همواره مواضع خود را درباره مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی طبق شرایط و منافع خود تغییر می‌دهد.   اردوغان به خوبی می‌داند که  احزاب راست ترکیه از معارضان سرسخت عربستان به شمار می‌روند.   همچنین شخص اردوغان در اکتبر سال ۲۰۱۹ بعد از قتل جمال خاشقجی،   عربستان را به تجاوز علیه یمن و کشتن افراد بی گناه بدون هیچ توجیهی، محکوم کرد.

این در حالی است که اردوغان در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ از حمله کشورهای عربی به یمن حمایت کرده بود.   از دیگر شاخص‌های سیاست متناقص اردوغان در برابر کشورهای منطقه و به طور خاص عربستان این است که او به فاصله کوتاهی بعد از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به این جنایت متهم کرده و در نوامبر ۲۰۱۹ با سفر به واشنگتن چند فایل صوتی و تصویری این جنایت را تحویل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا داد.

چرایی تغییر تاکتیک اردوغان در پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی/ آیا اسرائیل به وجه مشترک عربستان و ترکیه تبدیل می‌شود؟ +تصاویر

همچنین تصمیم رئیس جمهور ترکیه برای همگرایی با عربستان از خلال بستن پرونده خاشقجی  در زمانی صورت گرفته که رسانه‌های طرفدار اردوغان هجمه‌های خشونت‌آمیزی علیه محمد بن سلمان انجام داده و او را به قتل و جنایت متهم می‌کنند و از کشورهای اسلامی خواستند تا یک نهاد مشترک برای نظارت  بر حرمین شریفین تشکیل دهند تا این مکان‌های مقدس از سیطره آل سعود خارج گردد.

همچنین ترکیه در سال‌های گذشته از پرونده قتل خاشقجی برای اعمال هجمه خشونت آمیز علیه آل سعود و دور کردن اخوان‌المسلمین در عربستان استفاده کرده بود؛ به ویژه بعد از اینکه ریاض اخوان المسلمین یک گروه تروریستی اعلام کرد.

دست و پازدن‌های رئیس جمهور ترکیه برای آشتی علنی با صهیونیست‌ها

از طرف دیگر  همچنین شاهد تغییر مواضع و تاکتیک اردوغان درباره سایر مسائل مهم جهانی و منطقه‌ای  از جمله مسئله فلسطین نیز هستیم.   در کشورهای عربی همچون عربستان و امارات شاخص‌ها نشان می دهد که آنکارا به دنبال آغاز دور تازه‌ای از روابط با رژیم صهیونیستی و بازسازی مناسبات با این رژیم است.   بعد از سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا در ۹ مارس  سال جاری میلادی، رجب طیب اردوغان درباره سفر قریب‌الوقوع «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آنکارا صحبت کرده و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که در اواسط مه یعنی بعد از ماه مبارک رمضان نخست وزیر اسرائیل به ترکیه سفر خواهد کرد.

در این شرایط هم چنین اطلاعاتی درباره احتمال سفرهای متقابل مقامات ترکی و سعودی  منتشر شده است و شاید سفر شخص اردوغان به عربستان سعودی یکی از بزرگترین غافلگیری‌ها در این زمینه باشد.

چرایی تغییر تاکتیک اردوغان در پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی/ آیا اسرائیل به وجه مشترک عربستان و ترکیه تبدیل می‌شود؟ +تصاویر

بسیاری از کارشناسان امور منطقه بر این باورند که  چرخش مواضع ترکیه در قبال عربستان و رژیم صهیونیستی در یک زمان واحد نمی‌تواند تصادفی باشد و آشتی با تل‌آویو یک معیار عملی است که از طریق آن اردوغان  می‌تواند روابط خود را با کشورهای منطقه در چندین سطح مورد بازنگری قرار دهد. این روابط آنکارا همچنین می‌تواند پلی برای عادی‌سازی زودهنگام عربستان و اسرائیل تلقی شود.

اسرائیل به وجه مشترک عربستان و ترکیه تبدیل می‌شود؟

بر این اساس بعد از اظهارات پی‌درپی رئیس جمهور ترکیه درباره اهمیت هماهنگی و همکاری مشترک با اسرائیل ممکن است که این رژیم به زودی تبدیل به وجه مشترک میان آنکارا و ریاض گردد. به ویژه اینکه طی چند ماه گذشته سعودی‌ها تمایل خود را برای برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی انکار نمی‌کنند و شخص محمد بن سلمان  اخیرا در مصاحبه با مجله  آمریکایی آتلانتیک تمایل خود را برای آغاز روابط دیپلماتیک با اسرائیل صراحتا اعلام کرد.

اما یکی از نکات قابل توجه در این اقدام آنکارا و شخص اردوغان برای آشتی رسمی با عربستان این است که هم‌گرایی ترکیه با عربستان سعودی در  زمانی صورت می‌گیرد که روابط این کشور با آمریکا پس از روی کار آمدن «جو بایدن» در کاخ سفید و به ویژه در سایه تحولات اوکراین رو به سردی گراییده است. بنابراین به نظر می‌رسد که تغییر ناگهانی سیاست های ترکیه در چارچوب یک نقطه جدید در سناریوهای ویژه آمریکا برای منطقه صورت می گیرد.

چرایی تغییر تاکتیک اردوغان در پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی/ آیا اسرائیل به وجه مشترک عربستان و ترکیه تبدیل می‌شود؟ +تصاویر

آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که ترکیه به دنبال افزایش نفوذ خود در میان کشورهای عربی است تا بدین ترتیب، عرصه را به طور کامل برای جولان ایالات متحده آمریکا در منطقه، باز نگذاشته باشد. ترکیه به خوبی دریافته است که آمریکایی‌ها روابط و مناسبات خود با کشورهای عربی را روز به روز تقویت می‌کنند؛ از همین روی، با تغییر در سیاست‌ها و استراتژی‌های خود نمی‌خواهد عرصه را به رقبای بین‌المللی‌اش واگذار نماید و بحران به وجود آمده میان کشورهای عربی و واشنگتن درباره تحولات اوکراین می‌تواند فرصت مناسبی برای اجرای برنامه‌های ترکیه باشد.

گام بعدی اردوغان در خیانت به آرمان فلسطین چه خواهد بود؟

بسیاری از تحلیلگران ترکیه معتقدند که مجموعه‌ای از مشکلات و گره کورهای دیپلماسی و سیاست خارجی این کشور، محصول مستقیم تصمیمات آنی و خشمگینانه شخص اردوغان است. او از پرونده سوریه و مصر گرفته تا بسیاری از حوزه های دیگر، با رفتارهای خشن، آنی و فارغ از دوراندیشی و همراه با شُو و نمایش، سیاست خارجی را به سمت بن بست سوق داده و هزینه های سنگینی بر دست اقتصاد ترکیه گذاشته است. در نتیجه، مشاورین و دیپلمات‌ها، رفته رفته اردوغان را اقناع کردند که دست از لجبازی بردارد و به سمت عادی سازی روابط با کشورهای مختلف برود.

با توجه به این موارد و روش دائمی اردوغان در تغییر مواضعش، بسیاری معتقدند که تسلیم شدن او در برابر عربستان و دادن یک امتیاز بزرگ به ملک سلمان و پسرش، تعجب‌برانگیز نیست؛ چرا که پیش از این نیز اردوغان با در نظر گرفتن منافع خود با همه شروط مصر در زمینه مسدود کردن شبکه‌های حامی اخوان المسلمین موافقت کرده بود.

چرایی تغییر تاکتیک اردوغان در پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی/ آیا اسرائیل به وجه مشترک عربستان و ترکیه تبدیل می‌شود؟ +تصاویر

بنابراین در شرایطی که روابط دولت ترکیه با رژیم صهیونیستی روز به روز گرم‌تر می‌شود، بعید نیست که بعد از سفر نفتالی بنت به آنکارا در مه آینده، اقدام بعدی اردوغان در خیانت به آرمان فلسطین اخراج اعضای جنبش حماس از ترکیه باشد.

ناگفته نماند که ترکیه از عادی سازی روابط خود با کشورهای عربی و همچنین رژیم صهیونیستی اهداف اقتصادی متعددی نیز دنبال می‌کند. اما بسیاری از تحلیلگران و دیپلمات‌های ترک معتقدند تا زمانی که آشتی ترکیه با کشورهای عربی شامل سوریه نشود، هیچگونه صلح و ثبات و امنیتی برای منطقه وجود نخواهد داشت و اساسا روابط آنکارا با اعراب همواره تحت شعاع پرونده سوریه قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    49 22
    اردوغان مترسک همیشه لرزان و مجسمه‌ نفاق بین مسلمانان است او از حزب باد است هر طرف باد بیایید او را با خود خواهد برد اما چنین شخصی هیچگاه و در هیچ عرصه ای موفق نخواهد شد
    • کلیم IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      33 27
      هر موقع سیاست مدار شدین میفهمین اردوغان چیکارا میکنه... فعلا که سیاستتون در حد تاکسی و ارایشگاه و کافه ها هستش.... و فکر میکنید سیاست یعنی کم کردن نون و خوراک مردم خود
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      24 12
      چرچیل: دوست یا دشمن دایمی وجود ندارد. تنها چیزی که وجود دارد منافع است.
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      10 11
      مقاله ایی خوندم نمیدونم چقدر واقعیته. ولی اسراییل گویا سامانه لیزری طراحی کرده که مکمل گنبد اهنی است. و اگر کامل آزمایش شود توازن منطقه به نفع اعراب و اسراییل بهم خواهد خورد. انشالا که غلط باشد ولی با شعار و ... نمیشود جلو پیشرفت ایستاد و جنگید.
    • DE ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      8 5
      این نون های چرکی و متعفنی که اردوغان بوسیله ال سقوط سفیانی و صهیونیسم جنایتکار بدست میاره و به شکم مردم ترکیه می ریزه از هر نجاستی پلیدتره. او اصلا اعتقادی عملا به اسلام و خدا و قران نداره زیرا در عمل یک منافقه. باید درسالهای بعدی خواهیم دید این نون های حرام چه بلایی سر مردم ترکیه و اردوغان منافق میاره. زیرا میگن جوجه رو اخر پائیز باید شمرد!
    • به کلیم IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      4 7
      به کلیم : سیاستمدار یعنی حرف و عمل یکی باشد و سیاست پایدار داشته باشد نه متغییربه عوامل شخصی و منافع حزبی و خانوادگی ،الان همان کشور که اربابت رجب حاکمه مگر صف نان بیات تشکیل نشده ؟؟؟؟؟؟یا روغن و سوخت ( در همین آرشیو خبرگذاری موجوده)؟؟؟؟ چرا اینقدر قوم و نژاد پرستی مانع دید واقعی شما از ترکیه شده ؟؟؟؟؟ آفتی که ....
    • به کلیم IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 6
      به کلیم : سیاستمدار یعنی حرف و عمل یکی باشد و سیاست پایدار داشته باشد نه متغییربه عوامل شخصی و منافع حزبی و خانوادگی ،الان همان کشور که اربابت رجب حاکمه مگر صف نان بیات تشکیل نشده ؟؟؟؟؟؟یا روغن و سوخت ( در همین آرشیو خبرگذاری موجوده)؟؟؟؟ چرا اینقدر قوم و نژاد پرستی مانع دید واقعی شما از ترکیه شده ؟؟؟؟؟ آفتی که ....
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      7 4
      ایران همین حالا هم جنگ افزار لیزری ساتب را عملیاتی کرده است. اسراییل خیلی از ایران عقب تر است.
    • DE ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 3
      برای شناختن دقیق عردوغان باید زندگی مسعود لجنی را بررسی کرد هردو منافق و هردو عصبی و هر دو آدم کش و حامی داعش و هردو نوکر رژیم آپارتاید هر دو سکولار و هردو خدا و دین و قرآن و دیانت را تا جایی قبول دارند که حزبشان و گروه و دسته شان بتواند از مردم سواری بگیرد. عردوان پاشا و رجوی پاشا هر دو در نهایت ضعف و ریاکاری جرات ندارند علنا خود را از اسلام و دین کنده و اصل نفاق خود را نشان دهند. هزار رحمت به کمونیست های از خدا بیخبر که حداقل از دین و خدا و ریا کاری و نفاق مذهبی نان نمیخورند . آنها از اول میگویند دین و خدا را قبول ندارند و ماتریالیست هستند ‌ نه مانند منافقین غربی برای آزادی انسانها و لخت و عور کردن زنها گریه میکنند نه برای حقوق انسانها. کمونیست های بیخدا حداقل منافق و دو رو نیستند مانند عردوان . جنایت که میکنند و آدم که میکشند‌ برای خدا و دین نیست برای منافع حزبی است .
    • DE ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      4 7
      مقاله ایی خوندم نمیدونم چقدر واقعیته. ولی اسراییل گویا سامانه لیزری طراحی کرده که مکمل گنبد اهنی است. و اگر کامل آزمایش شود توازن منطقه به نفع اعراب و اسراییل بهم خواهد خورد. انشالا که غلط باشد ولی با شعار و ... نمیشود جلو پیشرفت ایستاد و جنگید// اتفاقا درست خوندی و اون مامانه لیزری منظور سامانه لیزری را رژیم آپارتاید در همان کارخانه ای ساخته که یک موشکش قادره کل ارتش و سپاه و بسیج و نیروی دریایی و هوایی و زمینی ...و حتی لشکر ساسانیان و مامانیان و هخامنشین و رومیان را از کار بندازه. ظریف که گفت. پیشرفته تر از این سامانه لیزری را امریکا در افغانستان بکار برد ولی اشتباهی خورد به خودشون مانند بند تمبان در رفتند فرار کردند امریکا. حالا توپی که باخودی این کار را بکنه ببین با دشمن چکار میکنه من باشم با رژیم آپارتاید کنار میام . ولاکن یعنی هذا الرژیم فی المنطقه المشغول تق تقه. خخخ انگلیسی ها هم چند قرن پیش هو مینداختند انگلیس یه دستگاههایی داره که روی سر هر کس بگذاره تمام حرف های چند سالش که ضد انگلیس گفته را میشنوند. خخخ بابا این روش ها را یزید و معاویه هم بکار میبردند نخ نما شده. یه انشالله که توش آوردی یه اسم مسلمونی هم برا خودت میگذاشتی مجروح ۹۸ درصد خوب بهت میخوره. تا بلکه باور کنند. بااین نظرات در پیتی در سایت وزین مشرق شانسی ندارید. برو در سایت های در پیتی غربگداها اونجا خریدار داره.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 2
      خردوغ با اسراییل بسته با عربستان نبنده؟!!!
    • کلیم IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      4 0
      پاسخ به ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷ دوست عزیز وقتی بقول تو سیاستمدار حرفو عملش یکی باشه که دیگه بهش نمیگن سیاستمدار بهش میگن مدیر اجرایی ... سیاستمدار یعنی حرکت در راستای منافع ملی و حزبی بصورتی که دشمن نتونه حرکت بعدیتو حدس بزنه ... و علم سیاست یعنی چپ رو بگیری راستو بزنی وگرنه دشمن هردو دستتو قط میکنن.. البته یه قانون کلی هم در سیاست وجود دارد اینست که (در سیاست هیچ قانونی وجود ندارد و هر عملی توجیه پذیر هستش حتی میتونی ماست رو سیاه جلوه بدی)... البته خوشتختانه مقامات کشور ما سیاست رو خوب بلدن ولی نسبت به مردم اعمالش میکنند نه به سایر کشورها
  • کی اسوار IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    18 16
    شما خوبید... شما رو مواژعتون بمونید
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 6
    برادرا همه با هم بلند: من ماندم تنهای تنهااااا...
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    20 5
    در سیاست نه دشمن دائمی وحود دارد نه دوست دائمی...فقط منافع ملی همیشگی است.جیزی که متاسفانه دولتمردان ما از آن تصوری ندارند.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    26 20
    اردوغان مرد بزرگ و مقتدر منطقه که به سوی جهانی شدن گام بر می دارد و هروز بر اعتبار منطقه ای و جهانی اش افزوده می شود چیزی که حسودان و بخیلان چشم دیدنش را ندارند.
    • رضا IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      6 7
      اردوغان از کجا فهمیدی آدم مقتدر است ؟؟؟؟؟ سیاست سینوسی و غیر قابل اعتماد ،اعتبار جهانی آن با درخواست ۴۰ ساله برای عضویت در اتحادیه اروپا ،انقدر غرق در بدهی اقتصادی و ...دست پا میزند که هر ۱ ماه قانون اقامت و تابعیت را تغییر میکند برای گدایی پول ،و بدبختی‌هایی که در آنجا املاک و مستغلات میخرند ،
    • رضا IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      6 5
      اردوغان از کجا فهمیدی آدم مقتدر است ؟؟؟؟؟ سیاست سینوسی و غیر قابل اعتماد ،اعتبار جهانی آن با درخواست ۴۰ ساله برای عضویت در اتحادیه اروپا ،انقدر غرق در بدهی اقتصادی و ...دست پا میزند که هر ۱ ماه قانون اقامت و تابعیت را تغییر میکند برای گدایی پول ،و بدبختی‌هایی که در آنجا املاک و مستغلات میخرند ،
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 7
      دیاثت سیاسی دیگه حسودی داره؟! ارزونی امثال خودتون!
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      6 10
      کلا ماحرا بر عکس متوجه شده ای .... عردوغان فاحشه ای است که هر روز خود را به یک نفر می فروشد.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    15 3
    بالاخره، اردوغان نوکر آمریکا و صهیونیست هاست یا رقیب آمریکا در منطقه عربی؟ آنهم اعرابی که 100 درصد تسلیم و گوش به فرمان لابی صهیونیستی در آمریکا (*AIPAC آیپک) هستند. چقدر تحلیلتان آبکی، غیر معقول و عوامانه است!! عجیب است که علیرغم تمام ادعاهای این آقای تحلیلگر که خود را دانای مطلق می داند، ایشان هنوز این واقعیت را نفهمیده است که: کارگردان تمام سناریوهایی که در آمریکا، اروپا، کانادا، استرالیا، منطقه عربی، پاکستان، هند (بویژه در قضیه کشمیر)، میانمار، جمهوری آذربایجان، ترکیه، اکراین، تایوان، و... عملیاتی می شود کسی جز لابی مخوف و پرنفوذ صهیونیستی نیست. البته نباید اشتباها" رژیم اشغالگر را به عنوان مقر لابی صهیونیستی در نظر گرفت. بلکه باید بدانید که مقر اصلی و فرماندهی کل لابی صهیونیستی در امن ترین و خوش آب و هوا ترین و ثروتمند ترین نقطه آمریکا واقع شده است. هنری کیسینجر و زبینگو برژینسکی از معروفترین اعضای سیاسی این این لابی بودند. بدبخت ترین و نگون بخت ترین صهیونیستها همانهایی هستند که در سرزمین فلسطین رژیم غاصب اسرائیل را تشکیل داده اند. رژیم اسرائیل و تمام صهیونیستهای ساکن در فلسطین اشغالی چیزی جز مزدوران و حمال ها و سپر بلای لابی صهیونیست و ابرشرکتهای متعلق به آنها نیستند ( ابر شرکتها و کمپانی های عظیم همچون راکفلر). صهیونیست های اصلی در واقع اسرائیل را بصورت یک قلعه نظامی برای مهار اعراب و سایر ملت های خاورمیانه و محافظت از جریان نفت بسوی صنایعشان در آمریکا و اروپای هم پیمانشان ایجاد کرده اند. بین خود صهیونیستهایی که در فلسطین ساکن هستند، دائما" یک جمله بسیار معرف تکرار و رد و بدل می شود که: " در اسرائیل هیچ غیر نظامی وجود ندارد ( There is no civilian in Israel). و البته شعبات این لابی صهیونیستی اصلی در اروپا، آمریکای جنوبی (بویژه آرژانتین و برزیل)، عربستان، ترکیه، هندوستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، اقلیم کردستان و... واقع شده اند. * The American Israel Public Affairs Committee (AIPAC)
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    19 16
    بن سلمان هم بالاخره اردوغان را صیغه کرد. دوستی یا دشمنی اردوغان دیگر هیچ ارزشی برای هیچ کس ندارد. مانند ازدواج و طلاق یک فاحشه است.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      12 13
      تا کی میخایین با این ادبیات صیغه و همجنسگرایی و.. ادامه بدید. دنیا در حال تحوله و شما ...
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      12 5
      چرا شماها همش دنبال این مسایل هستین؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 4
      باید احداث موضع خانه های عفاف به جد توسط دولت انقلابی پیگیری و اجرا شود.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 0
      بله دنیا در حال تحوله! شما هم که خوب بهش رسیدی!!!!!
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 4
      09:51 به هر حال این صفات در مورد اردوغان کاملأ صدق می کند. ولی در عین حال لطف کنید و اگر کلمات جاگزینی برای توصیف این صفات سراغ دارید بفرمایید تا از این پس از آن کلمات استفاده شود. در هر صورت اردوغان یک فاحشه به تمام معناست که کارش از دشمنی هرچند ساختگی با اسرائیل و دوستی هرچند ساختگی و دورویانه با ایران و روسیه به دوستی و بیعت با یک جانی بالفطره از ماقبل تاریخ و اسرائیل کشیده است و ماله کشی های عده ای پان ترک حقیر در مورد منافع ترکیه هم برای وی اعتباری نمی آورد. آیا این منافع یک کشور بزرگ و مسلمان است که رهبرش به عنوان یک فاحشه در سراسر جهان شناخته شود؟ این است منفعت ترکیه؟ این است تغییر؟ این است پیشرفت؟
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      4 2
      مادر خود را به موضع اردوغان یا بن سلمان با تل آویو بفرستید. آن موضع در ایران آرزویی است که پدرتان به گور برد، خودتان هم به گور می برید.
  • علیرضا IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    17 6
    هیچ تغییری صورت نگرفته سیاست ترکیه همان سیاست صهیونیست است. حمایت و مدیریت داعش، سدسازی غیر اصولی و خشک کردن بین النهرین تنها گوشه ای از این خباثت هاست!
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 11
      در مقابل ما نیز باید پرچم ترکیه را هم آتش بزنیم.
  • علی اقا IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 4
    این مردک در آخر عمری دچار زوال عقل شده، شب ها با رویای عثمانی به خواب میره و از ... اسرائیل و عربستان بالا میره. لازمه یکی بگیردش تا از اون بالا نیفته
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 3
    اسراییل باید ممنون ایران باشه چون تو خواب هم نمیدید یک کشور اسلامی با سیاستهای خودش کشورهای دیگه رو بندازه به دامن اسراییل.آیا با این رفتار ایران دشمن اسراییله یا دوست اسراییل
  • حسین IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 2
    هیچ تغییری در سیاست های ترکیه رخ نداده،ترکیه از دیر باز متحد اسراییل و عضو ناتو بوده ،اینکه بعضی افراد ساده لوح اصرار دارند ترکیه را یک کشور اسلامی و حامی ارمان فلسطین نشان دهنده اوج ساده لوحی این افراد هست ،قرار گرفتن ترکیه در کنار امریکا و کمک به تروریست ها و اشغالگران در عراق و سوریه نشان داد که ترکیه جزیی از سیستم اشغالگری و تروریست پرور امریکا هست ،مسئولین محور مقاومت و به خصوص فلسطینی ها باید تکلیف خودشون رو با ترکیه مشخص کنند ،البته این در مورد مسئولین ایران هم صدق میکنه ،ترکیه همواره در حال زدن خنجر از پشت به ایران هست ،روابط اقتصا دی ایران و ترکیه هم تقریبا بطور یکطرفه به سود ترکیه هست ،باید ترکیه رو در عراق و سوریه تحت فشار قرار دهیم ،اردوفان سیاست های خصمانه ای علیه ایران و محور مقاومت در پیش گرفته باید در برابر دغل کاری چون اردوغان شمشیر رو از رو ببندیم ،مسامحه و مصالحه در برابر ترکیه جواب نمیده.
  • محسن IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 2
    ترکیه همیشه سربازگوش به فرمان اروپا و آمریکا بوده و مزد سربازی گریش رامی گیرد وازخود هیچ آرمان واستقلالی ندارد.
  • حمید ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 4
    اردوغان یک فرد بی هویت وبا شعار عدالت اسلامی مردم ترکیه را گول زد وحالا در خدمت صهیونیزم جهانی است.برای پول ترکیه را تبدیل به فاحشه خانه جهانی کرده .اسلام امریکایی
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 1
    اردوغان بادی نباش و خود فروش __با خبیثان جهان کمتر بجوش __آبی از این گاو شیرده گرم نشد __پس مکن علاف او بیهوده خود __از نفاق و ساختن بااهل جور __بهره ای عاید نگردد هیچ دور __راه حل مشکلاتت نیستاین __چاره جوئی ،گر بیاور رو به دین _
  • دانیال IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 1
    درجایی که دست درازی به حقوق دیگران بشه زرنگی دفاع از مظلوم بشه سرزنش سکوت دربرابر ظالم روشنفکری حتما همراهی با ظالمان نیز سیاست تعبیر خواهد شد
  • DE ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 2
    خردوغان خیلی وقته فاحشگی سیاسی رو شروع کرده!
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان عزیز (9:31)، گر چه ما باید حواسمان را جمع کنیم و همیشه حافظ هوشیاری خود باشیم که دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد ،ولی در عین حال خدمت با سعادتتان عرض می کنم که: سالها پیش آهنین گنبد سرند __شد ،بدان این حرف ها باشد چرند __لیک نمی فهمند آنان چون خرند __بی جهت این سو و آن سو می پرند __ ان شاءالله موفق و شاد کام باشید . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • علی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 1
    گذشته از منافق و دو رو بودن اردوغان سیاست همین این است مگر نشنیده اید که سیاست پدر و مادر ندارد برای منافع ملت و مملکت باید سیاست داشت سیاست داشتن با تدبیر غیر از زیر بار سلطه رفتن است اکنون دنیای به همدیگر محتاج هستند کشوری پیدا نمیشود که خود در همه زمینه ها مستقل باشد پس باید با سیاست که خود را خوار و ذلیل نکنی برای پیشرفت مملکت با همه دنیا ارتباط داشته باشی
  • سیب IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    نامردها و خائنین کشورهای به اصطلاح اسلامی
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 2
    سیاستمداروقتی دوپاش روزمین باشه می تونه تصمیم درست بگیره؛نمی شه مردمت گرسنه وفقیرباشندوپول هات سوریه وعراق ولبنان باشد؛مرگ برآمریکا واسراییل بدهی لعنت برابوبکروعمربدهی وبعدبگویی دنبال وحدتی!آنچه مهم منفعت مردم است نه اسلام؛اسلام بدون مردم برنامه توخالی وکاغذپاره است؛اول مردم روجذب کنیدزندگی شون روتامین کنید؛بعدبگیداسلام که اون هم این طورنیست قلاب بندازی دورگردن طرف بندازیش بهشت!لااکراه فی الدین!بازورواجبارهم نمی شه!دیراین مواردرومی فهمید گاهی اوقات خیلی زوددیرمی شود
  • سرباز ولایت IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    ترکیه ،عربستان و صهیونستها داردن مثلث تشکیل می دهند و این مثلث تهدیدی برای کشورهای منطقه بین و حواشی مثلث است. ترکیه به ظاهر کشور مسلمان است ( آنهم به دلیل قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه) در غیر اینصورت الان دین دیگری داشتند. مهمترین موضوع ایدوئولژی و تفکر تغییر در ژئوپولتیک است که دارند برنامه ریزی می کنند . کشورهایی مانند اردن ،عراق ، سوریه ، کویت ، قطر و ... در داخل مثلث هستند و کشورهایی مانند ایران ، ارمنستان ،یمن و عمان و ... در خارج مثلث تجاوز قرار دارند. به نظر به زودی معامله تغییرات بر اساس نقشه A انجام می پذیرد.ما باید بصورت خیلی هوشمندانه عمل نمایییم تا ضربه بشتری از ترکیه نخوریم.
  • SE ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 1
    هر کشوری سیاستها و تاکتیکهای خاص خودشو در زمانهای مختلف در رابطه با منافع ملی خودش اعمال میکنه و ترکیه هم طبیعتاً از این قاعده مستثنی نیست. همه چیز در این جهان در حال تغییر و تحول هستش و لاجرم نمیشه یک سیاست ثابت رو برای همیشه و در همه زمانها استفاده کرد،کسانیکه دچار جمود فکری هستند این تغییر و تحولات روزگار رو نمیبینند و لاجرم در نهایت بازنده هستند.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 1
    از هر کجا نان بیاد باید بری اون طرف
  • TR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 5
    دنیای اینده دنیای سیاست همراه با زور هستش یاد بگیریم
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 2
    هر چی هست باجمیگیره و کلی واسه مردمشکار کرده با اینکه حالم ازش بهم میخوره
    • DE ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      3 0
      اتفاقا ما حالمون از افرادی مانند تو به هم میخوره که نمیفهمی نان دزدی و نان جاسوسی و‌نان نوکری صهیونیستی و نان داعش پروری لیاقت همان هاییستکه این نان ها را میخورند نه لیاقت ملت همیشه مقتدر ایران . اگر اینطور است پس هر دزد و رانتخوار و لابیگر و دیوث اقتصادی را باید ما کار آفرین بنامیم و به اوجایزه بدهیم. نابودی دنیا و مردمش بخاطر همین افرادیستکه از بند تمبانهاشان بالاتر نمیتوانند فکر کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس