مشهد

در ایران سپر بلای مردم افغانستان شدن تعارف نیست؛ دولت ایران مانند دولت آمریکا تنها برای دست‌هایی که به سویش دراز می‌شود دعا نمی‌خواند!

سرویس سیاست مشرق- انجام سه عملیات در دو جهت مختلف نشانه‌های مهم در خود دارد، قتل دو روحانی اهل سنت در گنبد، شهادت و مجروح شدن سه طلبه مظلوم در حریم اهل بیت در مشهد و نیز اقدام تروریستی در مسجد پل خشتی کابل را باید در یک امتداد قرار داده و روی اهداف آن تأمل کرد.

علائم موجود از این حوادث نشان می‌دهد سناریویی دقیق برای ایجاد یک توطئه جدید در منطقه توسط آمریکایی‌ها طراحی‌شده است. در هفته‌های اخیر میزان اخبار دسته‌بندی‌شده از یک اتاق فرمان خاص به طرز قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیداکرده است؛ شایعه‌سازی، بالا بردن سطح اختلافات مذهبی میان شیعیان و اهل سنت و یا اختلافات قومی به نظر یک هدف خاص را دنبال می‌کند.

بعد از پیروزی‌های درخشان جبهه مقاومت با فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی در سوریه و عراق و در هم شکستن جبهه عبری- غربی؛ دشمن به این نتیجه رسید که چسب استحکام دهنده مقاومت اسلامی در منطقه فراتر از پول پاشی برخی کشورهای عربی است. ازاین‌رو دستگاه ادراکی دشمن در سویی قرار گرفت که این دژ محکم و صف متحد رزمندگان اسلام را بر هم بزند.

سال ۲۰۱۷ مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان (تحت مدیریت آمریکایی‌ها) در گزارشی نوشت که علاقه وافر مردم افغانستان برای پیوستن به لشکر فاطمیون غیرقابل وصف است. در آن گزارش آمده بود که فاطمیون و سایر لشکرهای منطقه‌ای برای حفظ هژمونی کاخ سفید خطرناک است و باید متلاشی شود.

همان روزها بود که برخی با اشاراتی به اختلافات قومی و مذهبی دامن زده و با انجام توطئه به‌گونه‌ای صحنه‌سازی کردند که از لشکر فاطمیون یک نیروی خطرناک و تروریستی در خاک افغانستان بسازند. پس از نتیجه ندادن آن ماجرا، خط ارتباطی برای ایجاد جنگ ترکیبی تغییر کرد.

برخی نمایندگان مجلس آن روزهای افغانستان هرروز شرارتی به پا می‌کردند که میان دو کشور همسایه آتش اختلافات را روشن کنند. صف کشی تعدادی اندک در برابر کنسول گری ایران در هرات بخشی از آن ماجرا بود. تولید شایعاتی چون برخورد نامناسب مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغانستانی و یا داستان عجیب غرق شدن چند مهاجر در آب توسط مأموران ایرانی بخشی از آن حوادث دروغین بود.

بعد از شکست ارتش تروریستی آمریکا و فرار دست جمعی آن‌ها از فرودگاه کابل؛ اگرچه دشمن حضور فیزیکی خود را کاهش داد، اما عملیات تحریکی‌اش به‌منظور برهم زدن معادلات جدید ژئوپلیتیکی نه‌تنها تغییر نکرد، بلکه دامنه آن به طرز قابل‌توجهی افزایش یافت.

کشورهای غربی درحالی‌که مردم افغانستان را تحت شدیدترین ترحیم‌ها قرار داده بودند، اما به‌گونه‌ای وانمود می‌کردند که مشکل اصلی همسایگان افغانستان هستند و آن‌ها عامل  رنج و دردهای مردم آن کشور شده‌اند. انفجارهای سریالی در مناطق شیعه‌نشین توسط عناصر داعش؛ تولید محتوای دروغین از شیوه حکومت طالبان، آموزش و لجستیک مزدوران در برخی ولایت‌ها نشان می‌داد که اگرچه دشمن با بدترین شکل صحنه را ترک کرده؛ اما شبح سرگردان آن همچنان روی منطقه دست به شرارت می‌زند.

دسیسه‌ای عمیق و خطرناک در حمله به صحن متبرک رضوی و پس‌ازآن انفجار یک مسجد متعلق به اهل تسنن در شهر کابل نشان می‌دهد که نقشه توطئه دشمن برای ایجاد تفرقه میان ملت‌های منطقه چگونه طراحی‌شده است. در این ماجرا پرداختن به چند نکته اهمیت فراوان دارد:

۱- اگرچه حوادثی مانند شهادت طلبه مشهدی و بلکه بزرگ‌تر از آن، ممکن است در گوشه و کنار یک کشور پهناوری مثل ایران بارها اتفاق افتاده باشد، اما شکل‌گیری یک چنین جنایتی در امن‌ترین مکان مذهبی، به‌شدت تکان‌دهنده و سؤال‌برانگیز است و توجه‌ها را به سمت وجود دسیسه و توطئهٔ بس عمیق و خطرناک سوق می‌دهد و نشان از برنامه‌ریزی دقیق و منظم دارد تا دشمنان اسلام از این حادثه بهره بالا ببرند.

استفاده از یک تکفیری (تبعه افغانستان) برای اجرای عملیات از سوی دشمن قابل‌تأمل است! بررسی سوابق عبداللطیف مرادی (ضارب) در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که او از تعادل روحی و روانی درست برخوردار نبوده و انتخاب او به‌عنوان عامل ترور با دقت نظر از جانب سرویس‌های اطلاعاتی دشمن صورت گرفته است.

۲-  انتخاب یک تبعه افغانستانی تیپولوژی عملیات را به‌خوبی نشان می‌دهد، برخلاف سایر عملیات های تکفیری صورت گرفته در ایران (مانند حمله داعش به مجلس و نیز ماجرای رژه اهواز) عامل ترور فردی انتخاب‌شده است که انجام عملیات از جانب او نشانه‌هایی داشته باشد. نشان دادن قاتل به‌عنوان تبعه افغانستان ایجاد تنش میان دو ملت ایران و افغانستان‌ را اضافه کرده و ضمن آسیب زدن به روحیه مهاجرین مظلوم افغانستانی، نقش منطقه‌ای ایران را تضعیف نموده و از سوی دیگر فضای کشور را نا امن نشان می‌دهد. این شرایط فضاحت آمریکا در افغانستان ، منطقه و شکست طرفداران آمریکا در کشورهای محور مقاومت را تحت شعاع قرار خواهد داد.

۳- اخیراً حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین گفته است که ایران میزبان پنج میلیون مهاجر افغانستانی است.جمهوری اسلامی ایران پس از آغاز جنگ‌های سریالی در افغانستان به‌تنهایی میلیون‌ها پناه‌جو و پناهنده افغانستانی را در خود جای‌داده است و تنها کشور همسایه است که بدون ایجاد بحران، همواره در کنار مردم افغانستان بوده است و در بدترین شرایط از هیچ‌گونه یاری و دوستی دریغ نکرده است.

در شرایطی که ایران خود از سوی دولت‌های متجاوز خارجی، همواره آماج بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی قرار داشته، بااین‌حال، مرزهای ملی همیشه به روی پناه‌جویان قانونی و حتی غیرقانونی افغانستان باز بوده و جامعه میزبان با آغوش باز و رویی گشاده از میهمانان افغانستانی‌شان پذیرایی کرده‌است.

در حال حاضر، میلیون‌ها مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و به‌جز شرکت در انتخابات‌های ایران، تقریباً از تمامی حقوق و امتیازات یک شهروند ایرانی برخوردارند و نسل‌های جدید مهاجران، کاملاً بر بنیاد ارزش‌ها و آموزه‌ها و نظام اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی، پرورش می‌یابند. این شرایط پیوندهای تمدنی میان دو کشورمستحکم کرده است. ایجاد حوزه تمدنی نقطه‌ای است که دشمن آن را تحمل نکرده و علیه آن دسیسه‌چینی می‌کند.

۴- ایجاد حوزه تمدنی، عاطفی و ادیانی مشترک میان دو کشور باعث شده است که از دل آن رودخانه‌هایی عمیق چون لشکر فاطمیون و تیپ ابوذر در جنگ تحمیلی شکل‌گرفته که حافظ جان، مال و ناموس هر دو کشور باشند. از سویی در میانه هجوم دشمن خارجی (شوروی و آمریکا) این دست یاری ایرانیان است که به‌سوی مردم افغانستان دراز شده تا سلب امنیت خارجی با دفاع ملی( چون احمدشاه مسعود) بر دشمن غلبه کند.

۵- دشمن برای ضربه زدن به حوزه تمدنی مشترک از یک تیغ دو لبه استفاده کرده است. مدل آسیب‌رسانی دشمن به‌گونه‌ای است که هم به میزبان (ایران) و هم میهمان به یک اندازه آسیب وارد شود. در چنین وضعیتی در برخورد با عوامل دشمن نیازمند صبوری، ظرافت، هوشمندی و دقت نظر فروان است!

۶- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چندین عملیات بازوهای عملیاتی تکفیری‌ها در دیر الزور، بوکمال، نبل و الزهرا را قطع کرده است. این وضعیت باعث شد تا دشمن قدرت عملیاتی خود را ازدست‌داده و فرمت خود را از تهاجمی به حالت ادراکی و ضربتی تغییر دهد.

به‌صورت طبیعی عملیات مویرگی دشمن نیازمند بازتعریف دوباره از مقوله تروریسم دارد. تاکنون نهادهای سیاسی، مذهبی، امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران به دشمنان اجازه نداده‌اند تا با استفاده از ابزارهای قدیمی، بحران‌های تازه‌ای بسازند و روابط برادرانه ایرانیان و مهاجران را تنش آلود سازند.

در همین راستا، ایران بارها اعلام کرده که هرگونه رویداد مرتبط با ناامنی‌های اجتماعی منسوب به مهاجرین افغانستانی و سایر اتباع خارجی، از طریق تریبون‌های رسمی منتشر و همرسانی می‌شود و جز این مجاری، هر خبر دیگری در این زمینه، کذب و بی‌پایه است.

این نکته را نیز نباید از یاد برد که در حوزه حساسیت‌های موجود و تهدیدهای بالقوه امنیتی، جامعه مهاجر نیز مسئولیت دارد تا به‌طور همه‌جانبه با نهادهای رسمی جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته و موارد مشکوک را به اطلاع نهادهای مربوطه برسانند.

۷- سران نو دولت تشکیل‌شده در کابل وظیفه‌دارند، مسیر طی شده توسط دولت وابسته به خارجی‌ها را تصحیح کرده و نهایت همکاری را برای ایجاد امنیت به کار برند؛ دولت داری تنها عملیاتی شعاری نیست!

درنهایت آنکه درباره روابط میان دو کشور برادر و مسلمان؛ ایران و افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران در همان کلام رهبر انقلاب اسلامی خلاصه می‌شود که جمهوری اسلامی در همه احوال طرفدار ملت مظلوم و مسلمان افغانستان است و روابط ما با دولت‌ها، به روابط و رفتار آن‌ها با ایران بستگی دارد. این طرفداری بدون قید و شرط برآمده از تعالیم ناب اسلام محمدی، جمهوری اسلامی ایران را مسئول می‌سازد از تمامی مهاجرین؛ انصار و مردم افغانستان با هر نژاد، قوم و قبیله‌ای حمایت کند؛ در ایران سپر بلای مردم افغانستان شدن تعارف نیست؛ دولت ایران مانند دولت آمریکا تنها برای دست‌هایی که به سویش دراز می‌شود دعا نمی‌خواند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    42 93
    موقعی که از طالبان حمایت می‌کردید باید فکر امروز رو هم می‌کردید
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      33 33
      این موضوع ربطی به جنبش اصیل منطقه نداره بلکه توسط خاندان منحوس پهلوی هدایت شده.
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      19 0
      والا آقا دروغ چرا؟ تا قبر آآآ. کار کار انگلیسیاست.
    • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      38 15
      طالبان خودش به ما تسلیت گفته تو برو این دام بر مرغ دگر نه
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      20 10
      اشتباه متوجه شدی،اولا کسی از طالبان حمایت نکرد،دوم اینکه کی گفته کار طالبانه؟
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      14 5
      شیعیان افغان حکایتشون جداست . اونا مظلومن به ما که رهبری شیعه رو دردست داریم پناه نیارن به کی پناه ببرن . ضمنا حتی اهل سنتشونم نباید وهابی درنظر گرفت بابا اهل سنت با وهابیت فرق دارن .
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      13 1
      شیعیانش از طالبان حمایت نمیکنن منطقم چیز خوبیه حتی اهل سنتم وهابی نیستن .
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      15 5
      اتفاقا عبدالحمید ایرانی از طالبان حمایت کرد . البته اینم بگم این کار طالبان نیست کار داعشه امریکایی ها قبل اینکه گورشونو گم کنن بخشی از داعشو اوردن افغانستان اینم نتیجش
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      12 6
      چه ربطی به طالبان داره؟ و کی حمایت کردیم؟ کمتر دروغ بگو و کمی عقل داشته باش.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 3
      معلومه پاراگراف آخر رو نخوندم یا اصلا نفهمیدی
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 3
      طالبان یک گروه تروریستی است همین طالبان باعث ورود افغانها به ایران شده جدید
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 2
      چرا چرت و پرت میگی؟! روابط ایران با طالبان معتدل، تاکتیک نیست، استراتژی است و چه استراتژی خوبی هم هست.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 2
      مهمون میاد خونه تون از دین و ملیت ش میپرسید؟
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 0
      باز حرف که خودت رو میزنی، متن رو خوندی؟ اگرچه مثل یاسین در گوش خر خوندنه.
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      شاید این نظر از سمت طراحان ترورها باشه
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      بله ازدین وایمونش میپرسیم . نه پس هرکیو راه بدیم خونمون
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    30 23
    دست برداريد از اين توهم توطئه.اين ماموران گيت هاي ورودي حرم را بايد به شديدترين وجه ممكن تنبيه كنيد.بقول ضرب المثل معروف مال خودتونو سفت بچسبيد و ديگران را دزد نكنيد
    • Arash IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      15 4
      توهم توطئه؟؟؟ بعد از چند روز کشته شدن چند اسرائیلی توسط یک فلسطینی، یک وهابی داعشی به سه نفر در حریم امام رضا حمله میکنه... حمله به این سه نفر هم برنامه ریزی شده بوده.. هر سه کمک رسان مردم حاشیه مشهد بودن نه زوار عادی
    • محمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      14 4
      توهم توطئه تو داری که فکر میکنی همینجوری اومده زده نه داداش تفکر پشتشه نقشه پشتشه اونا مثل تو توهمی نیستن
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      11 4
      تئوری توطئه واقعیتی هست که باید بپذیریم شما که قبول ندارید توضیح بدید پولهایی که در مجلس سنای آمریکا هر سال برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران تصویب میشود در کجا خرج میشود؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      8 1
      این همه سفاهت را چجور در خودت جمع کردی؟
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      7 1
      این دو کلمه توهم و توطعه نیز جزئی از پازل وراجی دشمن در مجموعه ی همه قطعات پازلهای دشمن جا می گیرد - کسی این دو واژه تولیدی از محصول هزینه های غرب و توزیع آن بوسیله منافقان را مردم نه تنها باور نمی کنند بلکه پوز خند هم می زنند به کم خردی دشمن که با توسل به چه راه هایی می خواهد ادامه حیات بدهد که خود این نشانه ی سرعت اضمحلال دشمن است.
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      7 1
      این دو کلمه توهم و توطعه نیز جزئی از پازل وراجی دشمن در مجموعه ی همه قطعات پازلهای دشمن جا می گیرد.
    • DE ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      ابله جان تا حالا دونفرجهادگر مومن بدست یک تکفیری تروریست هدایت شده دشمنان ایران به شهادت رسیدند. توهم تو داری !
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    13 28
    بد موجی راه افتاده. افغانه در ایران ممکنه مورد تعرض قرار بگیرند
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 5
      نه خیر اینجور نیست جو الکی نده
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      9 3
      چرا مورد تعرض قرار بگیرن مگه ما وحشی هستیم . یه وهابی جنایت کرده گناه دیگران چیه . همه رو نباید به یه چشم دید . فاطمیونم هست پس اونا کجایی هستن سنگاپوری نیستن که افغان هستن هرکسی رو باید درجای خودش دید
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      7 3
      بیخود جوسازی نکن بقیه چه گناهی دارن اگه این وهابی ایرانی بود چی لابد باید میفتادیم به جون هم
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 1
      والله فعلا اونها هستند که کمک می کنند
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 28
    دم مهاجرین افغان گرم
  • محمد جوادی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 7
    این تحلیل که دشمن در همه حال دسیسه چینی می کند کاملا درست است اما اگر با این اندیشه که با چنین ترورهایی قصد جریحه دار کردن مردم ایران نسبت به افغانستانی ها و همچنین شیعیان نسبت به اهل تسنن و بلعکس را داشته باشد باید در عقل شان شک کرد و یا این آن چیزی نیست که دشمنان می خواهند قدرت تحلیل خود را بیشتر تقویت کنید. اهل تسنن ایران کاملا واقف هستند که هیچ شیعه ای در ایران کار تروریستی انجام نمی دهد این مسئله را از این طریق به آن رسیده اند که در ماه محرم و ایام عزاداری نه تنها هجمه علیه اهل تسنن افزایش نمی یابد بلکه شاهد مشارکت اهل تسنن در عزاداری ها در کنار دیگر ادیان هم هستیم و این مسئله به جای ایجاد افتراق ، باعث وحدت شده و شیعیان آن دید غربی ها که یزید و شمر را به پای اهل تسنن تصور می کنند به هیچ عنوان ندارند. دوم اینکه ایرانی ها را می توان به دو گروه تقسیم کرد گروه ولایتمدار و گروه غیر آن. قطعاً گروه اول فریب دشمنان را با این تصورات ناشیانه نخواهند خورد آنان برای تحریک گروه دوم بد گزینه ای را انتخاب کرده اند حمله آخوندها در گروه دوم هیچ گونه حزن و اندوهی را نه تن ها ایجاد نمی کند بلکه یک تبسمی هم گوشه لبشان خواهد آورد و یک آفرین هم به آن افغانستانی اهل تسنن ته دل شان خواهند گفت سری به دنیای مجازی بزنید به این نتیجه خواهید رسید البته همه این مسئله را می دانند . به غلط مردم وضعیت امروز کشور و کاستی های آن را به پای آخوندها می نویسند. برداشت مردم حتی از کار نیک منفی می باشد. پس این اتفاقات آن چیزی نیست که شما به آن رسیده اید و یا دشمنان توان فکری شان را از دست داده اند که بعید می دانم.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    28 9
    صرف نظر از تمام این مطالب مگر این جمعیت عظیم چندمیلیونی نباید به کشورشان برگردند؟
    • مجتبی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 10
      سازمان جاسوسی ترکیه (میت) به تلافی کشته های حمله موشکی سپاه به اربیل ( که تعدادی از نفرات سازمان جاسوسی ترکیه با موساد حضور داشتند)،با توجه به قومیت تروریست که ترک ازبک بوده و نفوذ زیاد ترکیه در این قوم ،و اعلام موجودیت گروهک ترکستان افغانستان مورد حمایت ترکیه تقریبا دو هفته از موجودیت این گروه میگذرد ،این قوم پیاده نظام سیاست پان‌ترکیسم در آسیای مرکزی است
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      19 8
      شیعیانش تا وقتی درامان نباشن توافغانستان بهتره همینجا پیش خودمون بمونن . ولی واقعا اهل سنتش که جمعیت غالب و اکثر اونجان باید واقعا یه فکری بکنن به حال افغانستان دیگه تا کی باید اواره ایران و ترکیه و کشورای دیگه باشن بابا مملکتتونو اباد کنید
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 2
      البته ما ایرانیا زیر فشار فجیع اقتصادی هستیم قبول دارم . تمام اروپا بااون اقتصاد زیر بار پناهجویان نرفت مابااین وضع سالهاست میلیونها نفر رو پناه دادیم . اما سوال اینجاست اخه به کدوم کشور برگردن چیزی مثل افغانستان رو مگه میشه کشور حساب کرد اونجا فقط یه محدوده جغرافیاییه همین کشور تعریف خودشو داره
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      7 0
      درود بر شما ، دقیقا" ... والله ! حالا گیریم این پست صحیح آقایون مسول قرار نیست افاغنه به کشور خودشون بازگشت داده بشوند
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      مسوولین چنین وانمود می کنند که اکثریت جمعیت افغان های مهاجر، از هزاره های شیعه اند.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    23 9
    ازنقش ترکیه دراین جنایت غافل نشوید
    • حمید IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 1
      باشه ممنون
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      5 2
      عربستان . سرمار عربستانه
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 0
    قاتل افغانی غیر مجاز بوده.
  • NL ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 0
    شهادت 3 روحانی اهل تشیع؟؟؟
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 1
    باز آمریکا یا دشمن
  • محمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 3
    در راستای جهاد تبیین ، پیشنهاد میشود وبگاه وزین مشرق نیوز هم کمی به خودش بیاید، تا بعداز انشتار مطالب درست و کاربردری، منافقین آلبانی و مزدوران سعودی ، نتوانند چرندیات در پایش به عنوان نظریه بنویسند که صددرصد با اصل موضوع منافات دارد، آیا مشرق نمتواند تدبیر کند؟ مثلاً به کمک IP و ... نظرات خارج کشور را از نظرات عامه مردم تفکیک شده نشان دهد.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 4
      اگه بیاد چک کنه که معلوم میشه خودتم از افغانستانی داداش
    • محمد IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 2
      افغانی و ایرانی و عرب و ترکمن و بلوچ و کرد و فارس همه انسان و برابرند، منافق است که مزدور است و توطئه میکند و منافع جمع را به اربابانش میفروشد تا بتواند چند روز در آلبانی و فرانسه بچرد
  • محجوب FI ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    14 2
    بوی توطئه انگلیسی به مشام می‌رسد، با افزایش هجمه های رسانه ای به سیل مهاجران افغانستانی و ضریب گرفتن این اخبار در رسانه های زرد و اصلاح‌طلب هماهنگ با بی بی سی فارسی سعودی، و در پی آن تجمع ضد مهاجران در چند نقطه از کشور و انتشار برخی فیلم‌ها مبنی بر درگیری جمعی مهاجران با نیروی انتظامی، به نظر می‌رسد حادثه امروز مشهد قطعه تکمیل کننده یک پازل امنیتی طراحی شده توسط دشمن باشد تا از مسئله مهاجران افغانستانی یک بحران امنیت ملی درست شود این نکته را در نظر داشته باشید که هم اکنون بسیاری از خطوط مقدم و مناطق حساس در سوریه توسط مجاهدان غیور تیپ فاطمیون حفظ و حراست می‌شود. لذا ایجاد انشقاق بین دو ملت ایران و افغانستان میتواند حتی اهداف برون مرزی جهت تضعیف جبهه مقاومت در پی داشته باشد در هر صورت باید حرکات دشمن را مو به مو زیر نظر داشته باشیم و با هشیاری در دام رسانه‌ای معاندین نیافتیم؛ البته به هیچ‌وجه نباید از محاکمه و اشد مجازات برای این قاتل کوتاه آمد
    • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      فاطمیون و افغانستان هم معنی نیستند!
  • وقار IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 1
    به عنوان یک گنبدی عرض می کنم قتل در گنبد انگیزه شخصی و ناموسی داشت و مظنون به قتل که خودش ترکمن و اهل سنت است دستگیر شده است .
  • ب IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    12 1
    دست از فریب بردارید وجود ۸ ملیون جمعیت مهاجر ترکیب جمعیتی ایران را بهم زده ودرچند سال آینده جمعیت غالب در خیلی مناطق را تشکیل خواهد داد
  • ایرانی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 4
    دقیقا این متن درسته دوستان کمی تامل کنید . ماجرا تفرقه اندازیه که همزمان 2 کشور رو میخواد درگیر کنه و در نهایت شیعه و سنی رو. یعنی هدف اصلی همون شیعه و سنی هست. دشمن وقتی بعد از داعش و النصره و گروه های تکفیری نتیجه نگرفت بهترین موقعیت برای ضربه زدن رو افغانستان انتخاب کرد که هم هم مرز با ماست و هم تعداد اهل سنت در اون زیاده. لطفا با هوشیاری بیشتری در فضای مجازی و واقعی اوضاع رو دنبال کنید. ممنون
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 1
      همون نقشه ای که روسیه واکراین روبه جون هم انداختند!
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 3
    الان اینا تحلیله یا نتیجه بازجویی و بررسی 3 روزه چندین نهاد امنیتی؟ اگه تحلیله که لطفا ب از کمال احترام واسه خودتون نگه دارید و الکی رو هوا حرف نزنید
  • نیما IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    8 3
    ۸۳۴ این حمله هیچ ربطی به امارات اسلامی افغانستات نداشت بلکه طالبان هم این حمله را محکوم کرد این فرد تفکر تکفیری داشت شعیان رافضی مجوس اینها میخواند که طالبان الان نزدیک یکسال است که افغانستان را گرفته و کاری به شعیان ندارد و دارد با تفکر تکفیری مقابله هم می کند و با داعش می جنگد
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    18 5
    مهم این است که شما واقعیت را به مردم نمی گویید.
  • GB ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 14
    عملیات خوبی بود لطفا ادامه دهید
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 37
    واقعه حرم امام رضا در کنار همه ی آسیب ها یک نتیجه ی دیگر هم داشت و آن به حاشیه رفتن و سرپوش گذاشتن بر افتضاح مدیریتی در جریان بازی ایران و لبنان بود
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 3
    اقای مشرق اصلا میخای یه کاپ افتخاری چیزی هم بگیریم بدیم به این افغانیه تا راضی بشی
  • کارشناس IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 4
    کدام حمله تروریستی؟ چندی قبل یک افغال در بازار داشت گلوی یک شاگرد قصاب را میبرید که گرفتنش و بعد گفتند مشکل روانی داشته. شاید این هم روانی بوده
  • DE ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 0
    توطئه خارجی همیشه هست
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 1
    ممنون مشرق
  • حسین IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 0
    ایشالا ریشه کنی وهابیت
  • ناشناس IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 0
    زمانی که امریکا از افغانستان خارج شدن در نظری در همین سایت نوشتم که آمریکایی ها بدون برنامه کاری را انجام نمی دهند خروج آن ها یک فرار نبود یک کار برنامه ریزی شده است که البته هنوز به پیامد های آن نرسیده ایم رفتند تا بهانه ای مناسبتر برای بازگشت پیدا کنند در این منطقه مناسبتر از عراق و افغانستان برای کنترل (کانتر) ایران و روسیه وجود ندارد باید هوشیار بود و اجازه باز گشت مجدد به آمریکاییها در این منطقه را ندهیم
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    8 2
    مشرق چاپ نمی کنی متاسفانه کشورپرشده از انتحاری قبول کن تاگنبدومشهدربطی به هم ندارند تحلیلت اشتباه است قوم ازبک تشنه خون شیعه هستند مکتب اخوانی
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      متاسفانه همینطوره که فرمودید
  • مهدی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 1
    دشمن دنبال نفاق وتفرقه افکنی هست
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    11 1
    سلام. مهاجرت افغانها به ایران را محدود فرمایید.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 3
      افغان ها ناراحت میشن غمگین میشن !!!
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 5
    این توطعه روس ها بوده برای خراب کردن غربی ها
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی عرض می کنم ، قربان شما بشوم مگر غرب فاسد در اینجا وجهه و آبروئی هم دارد که دیگری برای تخریب آن اقدامی کند؟ با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 2
    مشكل خصوصي بوده حتما ربطي به طالبان نداره
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 6
    مشرق جان عرض می کنم که ریشه این حوادث حرم امام رضا را باید در غائله ۲ هفته پیش ورزشگاه امام رضا و اجازه ندادن به زنان برای حضور در استادیوم جستجو کرد.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    11 0
    عمران خان را برای همین برکنار کردن آمریکایی ها
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 2
    کاش افغانستان و پاکستان از ایران جدا نمیشد. الان شدن مرکز آتش افروزی
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 7
    مشرق جان عرض می کنم که ریشه این حوادث حرم امام رضا را باید در غائله هفته پیش ورزشگاه امام رضا جستجو کرد.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    5 0
    مسلم بدانید ورود مستمر وزیاده از اندازه مهاجرین افغان آنهم بطور قاچاق در آینده بسیار باعث دردسر وآزار واذیت مردم ایران خواهد شد.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 0
    بالاخره تا کی هم مهاجرین و هم مردم ما باید در این بلاتکلیفی بمانند!؟ همین بلاتکلیفی بستر اصلی سو استفاده دشمن است.
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      2 0
      از اون همه که نوشتم دو خطش منتشر شده، اونوقت مشرق دم از آزادی بیان هم میزنه!! شما اول یه سوزن به خودتون بزنین
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 4
    یادتان رفته اونموقع به زن ها اجازه رفتن به ورزشگاه امام رضا ندادین
    • ناشناس IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      چه ربطی داشت خدا پدرتو بیامرزه یکی دیگه گند زده برا چی طلاب رو زدن؟
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    عالی بود
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    بعد از مشخص شدن سرنوشت برجام هرچی باشه، دیگه بصورت علنی نیرو و تجهیزات باید بفرستین یمن،وصد البته به صورت مستقیم ترکیه ، اسرائیل و عربستان رو میزنیم
  • Mostafa IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    اینقدر نوشتی آفرین توهم توطیه دشمن روزی هزاران بار از مرز با هر لباسی وارد و خارج می شود. هیچ مملکتی اینگونه با پدیده مهاجرین باز برخورد نمی کند. مهاجرینی که هیچ شناختی از سابقه و پیشینه آنها ندارد
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    عربستان
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 0
    این فتنه ها زیر سر انگلیسه. تفرقه بنداز و حکومت کن
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 0
    تحلیل شما درست مشرق ولی ماهم باید در کشور راباز کنیم هرچی افغانی با هر طرز فکری بیاد تو ایران خوب شایدبه بهانه مهاجرت داعشی بیاد داخل وهابی بیاد نتیجه میشه این خوب آمریکا وعربستان و ترکیه و اسراییل از همین آدما استفاده می کنه داخل را ناامن می کنن
  • وطن پرست IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    بسمه تعالی کلوخ انداز را پاداش سنگ است... موشک جواب موشک.... موشک جواب موشک.. باس در مقرهای و محل تجمع منافقین و گروهک ها و تکفیری ها در عراق و سوریه و افغانستان بمب گذاری کرد.. باس به قول شهید سرلشگر حاج احمد کاظمی دشمن را در خانه خودش نابود کرد و نذاشت پایش به ایران باز شود... کمیته انقلاب اسلامی را هم باید احیا کرد
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    وقتی بازار دروغ و تهمت رواج پیدا می کند .حق و باطل قاطی می شود . و سه طلبه مظلوم قربانی جهالت می شوند . اینکه دین ما با تهمت و دروغ مخالف است به همین دلیل است .
  • علی IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 0
    تمام اینها زیر سر انگلیس مکار است که توسط ایادی داخلیش بسرکردگی شیخ حسن کذاب افندی اداره میشود دست از مماشات بردارید این نیست اسلامی که فقط حرفش را می زنید اسلام علی بر خورد با خائنین است نه مدارا که هر روز شاهد خیانت هایشان باشیم
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    با سلام و احترام بر جناب محمد آقای عزیز و دوست داشتنی (11:8) برای عرض ارادت خدمت با سعادتتان فرمایشتان را اینطور ادامه بدهیم : برو این دام بر مرغ دگر نه _ درون شهر باشی یا که در ده __چون عنقاء را بلند است آشیانه __ مکن تخریب گفتار نا شیانه _ ان شاءالله موفق ومؤید باشید . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • محمد IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    ابن تمیممه هزار سال پیش و یزیدیان ۱۴۰۰ سال پیش این تفکرات را داشتند و شیعیان را قتل عام می کردند
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 0
    چه کسی هدایت کرد ؟؟ همین سؤال را از بچه بپرسی درجا بهت میگه ، مگر تابحال گروه و سازمان تروریستی جندالله محمد و عبدالمالک ریگی را چه کسی هدایت میکرد غیر از پترودلارهای عربستان و امارات !!!
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 0
    بعد این همه سال یه دستگاهی نذاشتن تو حرم که بتونن تشخیص بدن کسی با سلاح وارد نشه
  • IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 0
    انگلیس خبیث (تفرقه بنداز و حکومت کن)
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    0 0
    چرا بعضی اهل تحلیل نستند
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی ایدک الله تعالی ، خدمت با سعادتتان عرض می کنم : اگر تحلیلگر ی مانند من هست __چه بهتر کو دهان خویش را بست__ دلیلش این که گر تحلیل کند او __برد افراد نا دان را بدانسو __ که سرگردان مانند همچنان من __کدا م عاقل بدین کار میدهد تن ؟__ با پوزش وعرض ادب وارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 0
    باید هر طور شده از این به بعد نیروهای امنیتی و مرزبانی ایران باید جلوی ورود افغان ها را بگیرند
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      البته بدها
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 0
    همه روايت مشرق صحيح است ومهم ولى جان كلام نيست عدم قبول حاكميت ناتو برجهان مقبول كدخدا نيست وكشوروياكشورهاى مخالف تا حد نابودى مورد مجازات قرار ميگيرند افغانستان فعلى مثل جمهورى اسلامى ايران سيادت ناتو را نه پذيرفته ودارد باچين دوست ميشود واين پذيرفتن ودوست شدن حداكثر مجازات ممكن را به همراه خواهد داشت استقلال را به بهاء ميدهند نه به بهانه
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی عزیز ومحبوب ، با اجازه از محضرمبارکتان اضافه کنیم که (استقلال را )به بندگان آزاده ی خدا میدهند نه به بردگان و بندگان دنیا( خود باختگان وشیفتگان دنیا ، مطیعان نفس شیطانی). با پوزش و عرض ادب و ارادت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس