مشکل تیم ملی فوتبال سرمربی نیست/ نباید به نتیجه ۲۵ سال قبل بنازیم

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به تحلیل‌های متفاوت در خصوص گروه تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: نباید به نتیجه بازی ۲۵ سال گذشته خود با آمریکا بنازیم و از شرایط روز غافل شویم.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال ایران در گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با تیم‌های ملی انگلیس، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا (بین ولز و برنده دیدار اسکاتلند - اوکراین) بازی خواهد کرد. قرعه تیم ملی ایران نظرات متفاوت کارشناسان فوتبال کشور درباره شانس صعود از گروه را مطرح کرده است.

جلال چراغپور با اشاره به حریفان تیم ملی ایران درباره برنامه‌ریزی و صحبت درباره انتخاب جانشینی برای دراگان اسکوچیچ صحبت‌های صریحی را انجام داد:

باید عمیق به رقیبان پرداخت

مربی تیم ملی ایران در دهه ۶۰ درباره صحبت‌های مختلف راجع به حریفان در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: این موضوع به همان اندازه‌ای که رسانه ها به آن پرداخته‌اند اهمیت دارد اما نیاز به برخورد علمی و عمیق دارد تا بتوانیم راهکارهای لازم را برای موفقیت تیم ملی ایران ارائه دهیم.

چراغپور افزود: باید در گروهی چهار تیمی هر سه روز یک بار برای سه شیوه متفاوت تیم‌های ملی روبرو شویم. روشی که حریفان تیم ملی ایران در جام جهانی بازی می‌کنند کاملا با هم متفاوت است. وقتی در یک گروه با شیوه فوتبالی چند قاره روبرو می‌شویم باید شناخت خیلی کاملی از نحوه تفکرات فوتبال در همان جغرافیا هم داشته باشیم.

انگلیس یکی از قدرت‌های فوتبال دنیا است

وی‬ درباره‬ حضور‬ انگلیس‬ در‬ گروه‬ B‬ که‬ نخستین‬ بازی‬ ما‬ در‬ جام‬ جهانی‬ قطر‬ را‬ به‬ همراه‬ دارد، ‬ تصریح‬ کرد: این تیم در رأس گونه‌ای از فوتبال اروپا قرار گرفته که خودش صاحب سبک است. با یکی از تیم‌های صاحب قدرت در جهان بازی داریم. ‏‬بدون شک یکی از سخت‌ترین بازی‌های عمر فوتبال ملی را داریم.

مشکل تیم ملی فوتبال سرمربی نیست/ نباید به نتیجه ۲۵ سال قبل بنازیم

به نتیجه جام جهانی ۹۸ ننازیم

کارشناس فوتبال ایران درباره تقابل با آمریکا گفت: در منطقه کونکاکاف با تیم دوم آنجا که آمریکا هست هم گروه شده‌ایم. متأسفانه برای بازی با آمریکا به جام جهانی ۱۹۹۸ رجوع می‌شود. این در حالی است که آنالیزهای هفته پیش برای تیمی همچون بارسلونا به درد دیدار هفته آینده‌اش نمی‌خورد. چطور آقایان به بازی ۲۵ سال قبل مراجعه می‌کنند و آن را نقطه قوت می‌دانند. بیهوده فخر آفرینی نکنیم و به نتایج خودمان به طور واقعی و به روز شده ببالیم و الکی با نگاه به نتیجه‌ای که نزدیک به سه دهه پیش گرفتیم ننازیم.

چراغپور ادامه داد: من برای کارشناسان و هم صنف‌های خودم در فوتبال بسیار احترام قائل هستم اما واقعا باید بدانیم از فوتبال روز دنیا صحبت می‌کنیم نه یادآوری نتایج سه دهه اخیر!

مشکل تیم ملی فوتبال سرمربی نیست/ نباید به نتیجه ۲۵ سال قبل بنازیم

سه شیوه مختلف داریم

او درباره شیوه احتمالی بازی تیم ملی ایران در سه بازی گفت: با سه سبک مختلف فوتبالی روبرو خواهیم بود. ولز هم کاملا متفاوت با این تیم‌ها است. اگر در پلی‌آف هم نتواند بالا بیاید اوکراین و اسکاتلند شانس دارند که آنها هم واقعا متفاوت با انگلیس و آمریکا هستند.

بازی با بازنده انگلیس

چراغپور از توجه ویژه به بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی ایران گفت و اظهار داشت: ما در بازی‌های تدارکاتی خود باید با تیمی که در مرحله گروهی از انگلیس باخته است بازی کنیم. حتما باید با تیمی که از انگلیس شکست خورده یا با آن تیم روبرو شده است بازی کنیم. ما تا حالا نه تنها با انگلیس که با تیمی شبیه به او هم بازی نکرده‌ایم. تک تک رفتار بازیکنان و نحوه مدیریت کادر فنی این تیم در جام جهانی اهمیت دارد.

وی یادآور شد: باید باور کنیم شتاب سرعت بازیکنان ایران بسیار متفاوت با انگلیس است. باید آن را به حداقل برسانیم تا بتوانیم نقاط ضعف ژنتیکی و فنی خود را حل کنیم.

برنامه ریز می‌خواهیم نه مربی

چراغپور با تاکید بر استفاده از برنامه‌نویس برای تیم ملی ایران تصریح کرد: ما باید در برنامه‌ریزی از practitioners استفاده کنیم. باید با علم بالا در جام جهانی شرکت کنیم. متخصصان برنامه نویسی برای فوتبال ایران بیشتر از هر مربی دیگری به درد تیم ملی ایران می‌خورد.

وی تاکید کرد: من شک ندارم اگر این کار را نکنیم مدافعان کناری ما بارها در دیدار با انگلیس جا می‌مانند. تقصیر خودشان هم نیست چون نژاد فوتبال ایران با انگلیس متفاوت است.

میانگین سنی بالا داریم

«سن تیم ملی ایران بالا است». چراغپور در ادامه گفتگویش با بیان این جمله گفت: فرض کنیم اگر توانایی انجام تحت فشار قرار دادن انگلیس را داشته باشیم نهایتا تا ۲۰ دقیقه می‌توانیم این کار را انجام دهیم تا بدن‌هایمان نمی‌کشد.

مشکل تیم ملی فوتبال سرمربی نیست/ نباید به نتیجه ۲۵ سال قبل بنازیم

برداشتن اسکوچیچ نامردی است

او درباره صحبت از احتمال تغیر دراگان اسکوچیچ واکنش تندی نشان داد و گفت: روند فعلی تیم ملی ایران دارد جوری پیش می‌رود که دیگر فرقی نمی‌کند در مدت زمان باقیمانده چه کسی سرمربی باشد.

سوپر دلال برای بازگرداندن کی روش و برانکو

وی افزود: هرکس کارلوس کی روش و برانکو ایوانکوویچ را به ایران برگرداند سوپر دلال است. آنها هشت سال بودند اما کار خاصی در امر نتیجه‌گیری نکردند.

چراغپور سپس به تعریف از سرمربی کروات فعلی تیم ملی ایران پرداخت و گفت: اسکوچیچ تیم را از چاه در آورد. شاید با او در جام جهانی به چاله بیفتیم اما واقعا صحبت کردن درباره رفتن او نامردی فوتبالی است چه برسد به اینکه بخواهیم او را کنار بگذاریم.

مشکل تیم ملی فوتبال سرمربی نیست/ نباید به نتیجه ۲۵ سال قبل بنازیم

می‌توانیم با او صعود کنیم

مربی پیشین تیم ملی ایران تاکید کرد: من فکر می‌کنم اگر برنامه‌ریزی دقیق و با استفاده از علم روز فوتبال دنیا در این برنامه‌ریزی می‌توانیم صعود کنیم. اسکوچیچ دو سال است با این تیم زندگی کرده است و در تیره‌ترین روزها که مربیان داخلی هم از بر عهده گرفتن هدایت تیم ملی ایران ناکام بودند توانست موفق شود.

وی یادآور شد: اسکوچیچ قطعا در سطح فوتبال دنیا تیمش را هدایت نمی‌کند اما او بالاترین بازدهی را از بازیکنانش می‌گیرد و این خیلی مهم است.

۷۰ درصد بین‌المللی!

چراغپور در خصوص بازیکنان تیم ملی ایران تصریح کرد: ۷۰ درصد بازیکنان از فوتبال روز دنیا می‌آیند پس ترسی از اسم‌های بزرگ سایر تیم‌های ملی نداریم. ما کمک مربی نمی‌خواهیم بلکه فقط یک برنامه‌نویس می‌خواهیم تا در کنار اسکوچیچ بنشیند.

مشکل اصلی تیم ملی

چراغپور بار دیگر بر اهمیت نگرش به تیم ملی اشاره کرد و اظهار داشت: تیم ملی بیشتر از اینکه به فکر تغییر سرمربی باشد باید دنبال برگزاری بازی‌های تدارکاتی مناسب باشد. من فکر می‌کنم از لحاظ فنی در دو پست مشکل داریم. دفاع مرکزی تیم ملی ایران با دو نفر مشکل دارد. باید مجید حسینی در کنار شجاع خلیل زاده و محمدحسین کنعانی زادگان بازی کند و دفاع‌های کناری نیز حضور داشته باشند تا بتوانیم مانع از نفوذ به عمق دفاع شویم.

چراغپور در پایان خاطرنشان کرد: مشکل تیم ملی سرمربی نیست. مشکل اصلی تنظیم یک برنامه مدرن به روز علمی است. آقایان آدرس اشتباه ندهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مامور IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    6 10
    فقط کی روش.فقط کی روش.اسکوچیچ یعنی دوباره حذف.
    • بشار عبدالواحد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      4 5
      کی روش کافر است و ملعون
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    4 4
    با تغییر سرمربی ذهنیت، توان بدنی، استقامت، تکنیک و تاکتیک بازیکنان بیشتر میشود؟ پاسخ: خیر! توضیح اینکه، بازیکن در باشگاه ساخته میشود و جام جهانی ویترینی هست که بازیکن خودش را در آن محک زده و توانایی هایی را که بدست آورده نمایش میدهد. با این توصیف، اکنون شما لیگ خودمون رو نگاه کنید! بازیکنان ما آماتور نیستن ولی حرفه ای هم فکر نمیکنم باشن.
  • GB ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    5 4
    با این مربی‌ آبروریزی شدید میشه، نامردی چیه! باید از سرمربی با کلاس و پر قدرت استفاده بشه. مربیان کروات به درد باشگاه میخورند نه تیم ملی‌ و افتضاح برانکو در آلمان یادمون نرفته. این مربی‌ حتی نمیتونه غیرت هم به بازیکنان تزریق کنه و به نظرم نکونام خیلی‌ از این مربی‌ بهتره.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    3 1
    دلالان و مفت خوران در تکاپو تا میوه زحمات دراگان قهرمان که تیم نصفه نیمه را بدون هیچ تدارکاتی صدر نشین کرد را بچینند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس