کد خبر 1359036
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
تئاتر در دستان پژمان جمشیدی، پرویز پرستویی، علی سرابی و حامد کمیلی/رشد چهار برابری اجراها طی ۷ روز

دو نمایش «هملت پشتکوهی» و «خُماری» از دیروز چهاردهم فروردین ماه اجرای خود را به ترتیب در تالارهای چهارسو و قشقایی آغاز کردند.

به گزارش مشرق، سال ۱۴۰۱ از همان روزهای آغازین با روی صحنه رفتن چند نمایش در ایام نوروز، امید بازگشت رونق همیشگی به تئاتر را بیشتر و بیشتر کرد و با تمام شدن تعطیلات سال نو، نگاهی به برنامه سالن‌های مختلف این امید را صدچندان می‌کند. تقریباً تمامی تماشاخانه‌های خصوصی و عمومی تمام سالن‌هایشان به اجرا اختصاص پیدا کرده و تئاتری‌ها و تئاتربین‌ها هر روز می‌توانند برنامه دیدن یک تئاتر را در سبد خریدشان داشته باشند.

از طرف دیگر در کنار جوان‌هایی که این دو سال با سختی بسیار چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند به نظر می‌رسد ورود کارگردان‌های صاحب  نامی مثل علیرضا کوشک‌جلالی و هادی مرزبان، انگیزه‌ها را برای ادامه کار بیشتر از گذشته کرده است. با هم مروری کنیم به چند تماشاخانه تا ببینیم چه اجراهایی در این سالن‌ها روی صحنه است.

تئاترشهر و «هملت پشتکوهی»

دو نمایش «هملت پشتکوهی» و «خُماری» از دیروز چهاردهم فروردین ماه اجرای خود را به ترتیب در تالارهای چهارسو و قشقایی آغاز کردند.
براین اساس در چهارسو «هملت پشتکوهی» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی و بازی مهدی عطایی دریایی، مجید کشاورز، گاتا عابدی، افسانه برزه کار، یاسمن صیاد دقت کار، غزل لوری، سعید سلیمی، محمد جامه شورانی از دیروز ساعت ۲۰:۱۵ به مدت ۸۰ دقیقه و قیمت بلیت ۷۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرد و در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر هم «خُماری» به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی و بازی سهیلا گلستانی، محسن حسن‌زاده، پردیس شیروانی، محمدرضا نجفی، ایمان دبیری از ساعت ۱۹:۴۵، مدت زمان ۷۵ دقیقه و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» به نویسندگی شهرام رحیمیان و کارگردانی هادی مرزبان نیز که از هفتم فروردین ماه اجرای خود را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده طی هفته جاری ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۹۵ دقیقه و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان میزبان مخاطبان تئاتر است.
این نمایش بستری عاشقانه و سیاسی دارد و حامد ‌کمیلی، شیوا ‌مکی‌نیان، عارفه ‌معماریان، زهره پرتوی، کامبیز ‌امینی، علی خازنی، محمدرضا بختیاری، سامان ‌تیرانداز و بهنام ‌تشکر (در نقش دکتر محمد مصدق) از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. در سویی دیگر، در تالار سایه مجموعه نیز نمایش «بی‌خوابی» به نویسندگی و کارگردانی سعید هاشمی‌پور و بازی رضا بهرامی، علی تابع امام، هورا سلیمانی، سحر گلشیرازی و امین نبی‌اللهی ساعت ۱۹ به مدت زمان ۸۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود.
 
تالار وحدت و «آن‌ سوی آینه»

بالاخره سکوت دو ساله تالار وحدت با اجرای نمایش «آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی، شکسته شد و این تالار که دو سال و اندی است به دلیل همه‌گیری کرونا، میزبان هیچ نمایشی نبوده، این روزها میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود. سرابی پیش از این سال ۹۶ این نمایش را در تئاتر شهرزاد اجرا کرد که با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد و یکی از پر مخاطب‌ترین نمایش‌های آن سال بود و قرار است سال آینده آن را برای دومین بار در تالار وحدت و در مقیاسی بزرگ‌تر روی صحنه ببرد. در اجرای تازه این نمایش الناز حبیبی به گروه بازیگران پیوسته است و بر همین اساس، این نمایش با بازی ریما رامین‌فر، مارال بنی‌آدم، الناز حبیبی، پژمان جمشیدی، علی سرابی روی صحنه می‌رود. مارال بنی‌آدم و الناز حبیبی هر دو در یک نقش بازی می‌کنند و برخی اجراها با حضور مارال بنی‌آدم و برخی دیگر با حضور الناز حبیبی.

نوفل لوشاتو و «در انتظار آدولف»

نمایش «آکتور» به نویسندگی و کارگردانی دانیال نمازی هم از دیروز در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفت و کار خود را آغاز کرد. طاها محمدی، پیمان محسنی، دلارام اسدی، علی‌اصغر حبیبی، سحر گلشیرازی، دانیال نمازی در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند و ماجرا به یک گروه تئاتری برمی‌گردد که در حال تمرین‌های پایانی نمایش خود هستند که با به‌وجود آمدن یک سوءتفاهم برای یکی از اعضای گروه دچار چالش می‌شوند و این چالش تا روز اجرا و در صحنه نمایش هم با آنها همراه می‌شود.

«در انتظار آدولف» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی هم از آن‌دسته تئاترهایی‌ست که می‌توان دیدن را پیشنهاد داد. این نمایش که این روزها در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود یکی از آثار ماندگار کوشک‌جلالی است که اول بار سال ۹۶ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و تئاتر مستقل تهران روی صحنه رفت و مورد استقبال فراوان مخاطبان قرار گرفت. این اثر نمایشی نوشته ماتیو دلاپرته و الکساندر دلاپاتلیر با نام اصلی «اسم کوچک» که تاکنون اقتباس‌های زیادی از آن اجرا شده و اشکان خطیبی، آناهیتا درگاهی، حسین امیدی، آوا شریفی و رضا مولایی بازیگران این اثر نمایشی هستند.
منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس