کد خبر 1358361
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
انتقاد نخست وزیر مجارستان از اتحادیه اروپا و اوکراین

برنده انتخابات مجارستان در اولین سخنرانی پس از پیروزی در انتخابات با انتقاد از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و اتحادیه اروپا، خود را حامی ثبات دانست.

به گزارش مشرق، گرچه اوربان که در انتخابات روز یکشنبه به پیروزی رسید از نظر سیاسی در راستای حمایت اتحادیه اروپا از کی یف قرار دارد، اما در داخل موضع بی طرف و حتی گاهی ضد اوکراین در پیش گرفته و از ارسال تسلیحات به این کشور همسایه از خاک خود جلوگیری می کند.

اوربان در سخنرانی به مناسبت آغاز چهارمین دور نخست وزیری، احزاب مخالف خود را جنگ طلب دانست و با اشاره به بروکرات های بروکسل (اتحادیه اروپا)، رسانه های بین المللی و زلنسکی گفت که ما هیچگاه این اندازه مخالف نداشته ایم.  

زلنسکی هم از محافظه کاری اوربان و خودداری او از در پیش گرفتن موضع سخت تری علیه مسکو، انتقاد کرده است.

اما پوتین پیروزی اوربان را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده که روابط بیشتر تقویت و مستحکم تر شود. ماری لوپن و متئو سالوینی رهبران جناح های سیاسی چپ افراطی فرانسه و ایتالیا نیز به سرعت پیروزی اوربان را تبریک گفته اند.

تارنمای شبکه خبری بی بی سی روز دوشنبه در تحلیل انتخابات پارلمانی مجارستان نوشت: پیروزی حزب فیدس به رهبری اوربان نخست وزیر مجارستان با توجه به سابقه اختلافاتش با اروپا بر سر آزادی رسانه ها و مهاجرت، از ادامه دردسر قاره سبز با این عضو ناتو حکایت دارد و هنگامی که اوربان به دنبال پیروزی حزبش در پارلمان این کشور سخنرانی می کرد، صدای طپش های قلب اتحادیه اروپا شنیده می شد.

اوربان با لحنی کنایه آمیز گفت: پیروزی ما آن قدر بزرگ بود که می شد آن را کره ماه نیز تماشا کرد؛ چه برسداز بروکسل. اختلافات بروکسل و بوداپست به مسائل مربوط به حاکمیت قانون محدود نمی شود و اکنون نیز مساله اختلافات بر سر مسکو در میان است. همین امر توجهات بین المللی را به سمت و سوی انتخابات مجارستان جلب کرده است.

اوربان به روابط گرم و صمیمانه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شهرت دارد و سهم بسزایی از نیاز انرژی خود را از مسکو تامین می کند. البته کشورهای دیگر اتحادیه اروپا نیز انرژی روسیه را می خرند.

منتقدان اوربان او را بسیار شبیه پوتین می دانند و می گویند هر دو نسبت به بروکسل، اپوزیسیون سیاسی، رسانه های پرسشگر بی اعتنا هستند.

بسیاری از پوپولیست ها، ملی گراها یا سیاستمداران دست راستی همچون ماتئو سالوینی از ایتالیا، مارین لوپن از فرانسه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا که به دنبال سیاست های قوی مردانه بوده اند پوتین را طی سال ها تحسین کرده اند یا به دنبال تقلید از او هستند.

اما اوربان رهبر کشوری در اتحادیه اروپا و عضو ناتو است آن هم در شرایطی که هم ناتو و هم اتحادیه اروپا با روسیه بر سر حمله به اوکراین اختلاف نظر دارند.

مجارستان نیز از تحریم های غرب علیه روسیه از طریق سازوکار بروکسل حمایت کرده اما اپوزیسیون در داخل این کشور از نحوه پوشش دادن اخبار جنگ اوکراین از سوی رسانه های دولتی انتقاد می کنند و آن را شبیه سبک و سیاق پوشش اخبار جنگ اوکراین در رسانه های روسیه می دانند.

 سازوکار حمایتی از دولت مجارستان طبقه ای از نخبگان ثروتمند را ایجاد کرد که منتقدان آن ها را اولیگارش های وابسته به اوربان می نامند.

به رغم استفاده منتقدان از روابط اوربان با روسیه به عنوان ابزار تبلیغاتی در انتخابات، دستگاه روابط عمومی دولت تلاش کرده اوربان را فردی صلح طلب نشان دهد و این امر به او کمک کرد از دشمن تراشی مستقیم با مسکو خودداری کند.

با اینکه اوکراین با مجارستان هم مرز است و حدود ۴۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی از زمان حمله روسیه به مجارستان فراری شده اند، اما اوربان گفته مجارستان باید خود را از درگیری در جنگ دور نگه دارد. وی جنگ بین دو کشور بزرگ را بسیار خطرناک توصیف کرده است.

نخست وزیر مجارستان همچنین از ارسال سلاح به اوکراین یا استفاده دیگر کشورها از این کشور به عنون مسیر حمل سلاح های خود جلوگیری کرده است.

اوربان تنها رهبر اتحادیه اروپا است که علنا از رئیس جمهوری اوکراین انتقاد کرده است. وی می گوید ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تلاش می کند در تبانی با اپوزیسیون مجارستان پای سربازان مجار را به جنگ با روسیه باز کند. رویکرد اوربان در قبال اوکراین، اتحادیه اروپا و ناتو را معذب کرده است و این در حالیست که مجارستان روز به روز در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا منزوی تر می شود.

اوربان حتی باعث آزردگی لهستان، نزدیک ترین متحد خود در اتحادیه اروپا شده است. ورشو (پایتخت لهستان) یکی از تندروترین قدرت های غربی در تقابل با روسیه است و اکنون بسیار از اوربان و سیاست هایش خشمگین است.

البته ناتو و اتحادیه اروپا هیچ یک نمی خواهند به طور کلی مجارستان را طرد کنند و بیشتر به دنبال مواضع واحد در مواجهه با پوتین هستند.

با پیروزی جدید حزب ویکتور اوربان و به دست آوردن دوباره رای اکثریت، به نظر می رسد اوربان همچنان در سالهای پیش رو و در آینده ای غیرقابل پیش بینی خاری در چشم اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.

پیروزی حزب فیدس زمینه صدارت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر کنونی مجارستان برای چهارمین دوره پیاپی را فراهم می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس